A külföldi divat befolyását a magyar viselet alakulására kétségkivül nemcsak abban kell keresnünk, hogy bizonyos idegen eredetü öltönydarabok honosodtak meg nálunk, hanem még inkább abban, hogy a már meglevő ruhaformák közül mindig azok jöttek használatba, melyek leginkább egyeztek az általános, akár nyugoti, akár keleti divat időnkinti áramlatával. Vagyis a honfoglalás előtti régi magyar viseletben, mint az előbbi fejezetben kifejtettem, megvolt már a különbség a testhez álló és bő, rövid és hosszu ruházat között, e ruhadarabok közül már most annak volt a divatja, a melyik legjobban beleillett az általános divatba. Csakis így érthető meg, a mit már Boncz Ödön is kiemelt, hogy az Árpádoktól fogva a szük ruha jellemezte a magyar viseletet, a mely ezen jellegénél fogva ugyan alkalmazkodott az Európaszerte szokásban levő ruházathoz, de mégsem az volt, a mi péld. a német vagy olasz ruha; a magyar szük ruházat a régibb specialis (hadi) rendeltetésü öltönynemüeknek az általánosítása, de a honfoglalás előtti időkben, akkor, a mikor keleten időszámításunk kezdetétől fogva a parthus- és Szasszanidakori bőruházatnak, a lobogós újju ingnek és a gatyának volt a divatja, a szük ruhának csakis harczban volt helye, ott alkalmatlan lett volna a bő ruha; az európai divat azonban nem kedvezett az asszonyi viseletre emlékeztető bő ruhának, a szük ruha lett a szokottabb és ünnepiesebb, mert Európaszerte így volt s így vált a régi hadi öltözet általános nemzeti viseletté. Ezért tapasztaljuk azt a jelenséget, hogy a mikor ruházat jellege az általános divattal egybehangzóan megváltozik is, magukban az egyes ruhadarabokban mindig megvolt a nemzeties színezet, a régi formákhoz való ragaszkodás, úgy, hogy ha nem összességében tekintjük a ruházatot, hanem darabról darabra vizsgáljuk, kisebb-nagyobb fokig mindig kimutatható róluk, hogy eredetüket a honfoglalás előtti viseletben kell keresni.
A magyar viselet további alakulásánál tehát, a mikor már az emlékek is mindinkább szaporodnak, a külföldi befolyás vizsgálatánál mindig számba kell vennünk azt a kettős szempontot, hogy az idegen divat áramlata mikép jelentkezik a magyarságnál, csupán az öltözködés általános módjában-e vagy arra is kiterjed, hogy idegen ruhaformák honosodtak meg nálunk? S ilyen szempontból nagyon tanuságos a velenczei scythák és indusok viseletének összehasonlítása a pécsi domborműves alakok viseletével. Mindegyiknél ugyanazt az általános öltözködési módot találjuk, van egy térdig érő s derékban övvel átkötött felöltő, aztán van szük nadrág és könnyü lábbeli; de az egyik darabról darabra megfelel a nyugoti viseletnek, a másik az általánosságokban való egyezés mellett is magán hordja a régi keleti viselettel való szoros összefüggését.
De ha a nemzet nagy zömének viselete sohasem alkalmazkodott is annyira az idegen divathoz, hogy akár a mindennapi, akár az ünnepies, akár a hadi, akár a női viseletben elvesztette volna keleti bélyegét: a fejedelmi és egyházi viselet már teljesen azonos volt a külföldivel.