Feltámadás

Full text search

Feltámadás A földi élet végét jelentő halál utáni, testben történő újjáéledés. A fogalmat el kell határolni a halhatatlanságtól, a halál utáni élet egyéb, nem testi jellegű formáitól, valamint a testi, földi értelemben vett halált kiiktató elragadtatásoktól (1Móz 5,24; 2Kir 2,9 kk). A feltámadásnak két alapformája van: az, amelynek során a meghalt ember a földi élet bizonyos ideig tartó folytatására támad fel (vö. HALOTTAK FELTÁMASZTÁSA), valamint a nem evilági életre történő feltámadás.
a) A feltámadás fogalma az ÓSZ-ben
Az ÓSZ-ben az individuum feltámadásának gondolata nem központi jelentőségű, csak nyomokban ismerhető fel. Az egyes természeti vallásokból ismert meghaló, majd újra feltámadó istenekkel szemben (Ozirisz, Tammuz, Baal-Adonisz) Jahve léte örökkévaló (Zsolt 90,1k), ő az ura a természet életének és változásainak, az emberi életnek, és hatalma a SEOLra is kiterjed (Jób 38,17; Zsolt 139,8; Ézs 7,11; Ám 9,2). Így az embert nem csak oda leküldeni, hanem onnan felhozni is van hatalma. Izráel számára azonban, kollektív szemléletének megfelelően, az egyén életénél fontosabb lévén magának Izráelnek a jövendő sorsa, az alapkérdés e vonatkozásban Izráel életének fennmaradása, ill. eszkhatológikus megújulása. Így a halottak feltámadása nem minden emberre kiterjedő esemény, hanem összefügg Isten Izráelt megszabadító cselekedetével (Ézs 26,19; Hós 6,2). Ez 37,1 grandiózus látomása is Izráel kollektív feltámadásával kapcsolatos.
Mindezen túl azonban az egyén feltámadásával kapcsolatban is vannak ÓSZ-i utalások. Így olvashatunk Illés és Elizeus által végrehajtott feltámasztási csodákról (1Kir 17,17kk; 2Kir 4,18kk; 13,20kk). Mivel Izráel gondolatvilágában a betegség a halál egyik megjelenési formája, nem lehet kizárólag képes beszédként értelmezni az olyan textusokat, mint pl. Zsolt 16,10; 116,8; 118,7. Az egyén végső feltámadása gondolatvilágának előtérbe kerülésében szerepet játszhatott a kollektív jellegű textusoknak, elsősorban Ez 37-nek individuális magyarázási módja is. Az első - és egyetlen - ÓSZ-i textus azonban, amely kifejezetten az egyénnek a halál utáni, éspedig ítéletre történő feltámadását említi, a Dán 12,2k. A feltámadás egyetemességének gondolata azonban még itt sem jelenik meg; a h. szövegben a 2. v. rabbim szava nyelvtani okokból nem fordítható »mindenki«, hanem csak »sokak« értelemben.
b) A feltámadás fogalma az intertestamentális korban
A Dán 12,2k már átvezet az intertestamentális kor feltámadással kapcsolatos szemléletvilágának területére. Témánk szempontjából ez azért lényeges, mert az ÚSZ-nek a feltámadással kapcsolatos gondolatvilága nagyrészt itt gyökerezik. A kutatók nagy része úgy véli, hogy e kor zsidó szemléletére hatással volt az iráni vallás (a parsziszmus); a hatás módjáról és mértékéről megoszlanak a vélemények. Ugyanakkor közvetlen hatást gyakorolt e szemlélet kialakulására a történeti szituáció: a MAKKABEUS-szabadságharc eseményeinek kapcsán előtérbe került az a kérdés, hogy a küzdelmek során elesett IGAZAK részt kaphatnak-e a végidők üdvösségéből? A 2Makk 7,9kk a választ abban találja meg, hogy Izráel történetének kegyesei és a mártírok fel fognak támadni, és részesülnek az üdvösségben. A Dán 12,2kk is elsősorban rájuk vonatkozik. A Salamon zsoltárai c. pszeudepigráfus könyv (3,10-12) arról beszél, hogy az istenfélők feltámadnak az örök életre, míg a bűnösök nem emelkednek fel többé (vö. Lk 14,14).
A feltámadás-szemlélet a későbbiekben ötvöződött a zsidó APOKALIPTIKÁban a végső világítélettel (vö. ÍTÉLET) kapcsolatban kialakuló gondolattal. Énók könyve 22-ben már az szerepel, hogy mind az igazak, mind az istentelenek feltámadnak a végső ítéletre. Kivételt csak a megölt bűnösök jelentenek, akik halálukkal már végleg elnyerték büntetésüket. Az egész Izráel jövőbeni helyreállításával kapcsolatos kollektív nemzeti reménység gondolata egyre inkább háttérbe szorul, és a feltámadással és új élettel kapcsolatos gondolkodás középpontjába egyre inkább az egyén sorsának kérdése helyeződik. Az idők végén a föld kiadja a benne nyugvó halottakat, és mindenkinek Isten trónja elé kell állnia. (Szir Báruk apokalipszise 5,1,3; 4Ezsdrás könyve 7,32k). A feltámadott embernek a meghalttal való identitását az biztosítja, hogy felelnie kell hajdani tetteiért. Mindazonáltal a feltámadással kapcsolatos szemléletvilág a zsidóságon belül korántsem volt egységes. A HELLÉNISTA zsidóság g. hatásra a lélek HALHATATLANSÁGának eszméjét vette át, a SZADDUCEUSOK pedig, mivel az ÓSZ-nek általuk elfogadott részeiben erre nézve nem találtak bizonyítékot, tagadták a feltámadást (vö. Mk 12,18kk par; ApCsel 23,8). Elsősorban a FARIZEUSOK és az általuk befolyásolt izráelita rétegek körében bontakozott ki a feltámadással kapcsolatos, fent vázolt gondolati folyamat.
c) A feltámadás fogalma az ÚSZ-ben
1. Jézus tanítása a feltámadásról
Az ev-ok tanítása szerint Jézus alapvetően a farizeusi irányzat által vallott feltámadás-hitet képviselte. Ez kitűnik abból, hogy élesen elutasítja a feltámadást tagadó szadduceusok provokatív kérdésfeltevését (Mt 22,23 par; vö. ApCsel 23,7), amely az ÓSZ rossz ismeretén alapul. A bizonyítás alapjául szolgáló 2Móz 3,6-ot ugyanis a szadduceusok is kanonikusnak ismerték el. A feltámadottak állapota különbözik a földitől, erre utal az, hogy olyanok lesznek, mint az angyalok, ugyanakkor megmarad a földi és a feltámadott lét közötti identitás, ezt fejezi ki az ősatyákra történő utalás. Jn szerint Jézus azt tanítja, hogy a halottakat az »utolsó napon« ő maga fogja feltámasztani (Jn 6,39kk), ő maga a feltámadás és az élet (Jn 11,23kk). Megjelenik Jézus tanításában az UTOLSÓ ÍTÉLET képe is, de míg a syn-ban a feltámadás kérdéskörét közvetlenül nem említi (Mt 25,31kk par), addig Jn 5,19-ben azzal kifejezetten összekapcsolja. Mindezzel összefüggésben Jézus a maga feltámadásáról is ad kijelentést. Így értelmezendők azok a mondásai, amelyek az Emberfia feltámadásával kapcsolatosak (Mk 8,31kk par; Mk 9,30kk par; 10,32kk par; Mt 12,38kk). Jézusnak a halál feletti hatalmát bizonyítja, hogy a végső feltámadásra utaló jelekként halottfeltámasztási csodákat is tett (Mt 11,5kk par; 9,18kk par; Lk 7,11 par; Jn 11,1kk). Tanítványait is felhatalmazza halottak feltámasztására (Mt 10,8; vö. ApCsel 9,36kk).
2. Jézus feltámadásának eseménye - halálával együtt - az ÚSZ kijelentésének középpontjában áll (vö. JÉZUS KRISZTUS, HÚSVÉT). A Jézus feltámadásával kapcsolatos legrégebbi részletek az apostoli iratokban találhatók. Legősibbnek az 1Kor 15,3-8 tekinthető, amelynek különös nyomatékot ad, hogy benne ötvöződik a Pál által hagyományként átvett anyag és saját személyes élményének a megfogalmazása. Általános vélekedés szerint e hagyomány alapjául egy, a palesztinai zsidóság köréből származó arám nyelvű szöveg szolgált. Jellegzetessége a részletnek, hogy Jézus feltámadásának első tanúiként itt férfiak szerepelnek, mindenekelőtt a tanítványok.
Részletes beszámolót közöl Jézus feltámadásával kapcsolatban mind a négy ev (Mt 28,1kk; Mk 16,1kk; Lk 24,1kk; Jn 20,1kk). Ezek megegyeznek abban, hogy Jézus feltámadása a KERESZTRE FESZÍTÉSt követő harmadik napon, a »hét első napján« történt (vö. 1Kor 15,4). Közös vonása a leírásoknak az is, hogy magát a feltámadás eseményét nem rögzítik, az tanúk nélkül ment végbe. Az első szemtanúk - mind a négy leírás szerint nők - csak az üres sírt találják, és számukra angyal mondja el a történteket. Egyebekben a leírások részletei eltéréseket mutatnak. Az eltérések okát alapvetően abban kereshetjük, hogy a résztvevők a számukra megrendítő esemény mellékes részleteiről a későbbiekben nem tudtak pontos beszámolót adni. Így az eltéréseket a történeti hitelességet megerősítő mozzanatokként értékelhetjük.
Az ApCsel szerint a Jézus feltámadásáról szóló bizonyságtétel az apostoli igehirdetés központi mondanivalója (ApCsel 2,24kk; 3,15; 4,10; 10,40; 13,30kk; 17,31; 26,22k). Jézus feltámadásának eseménye többször szerepel az apostoli iratokban hitvallásszerű formulákban (Róm 4,23; 6,3k; 10,9; Gal 1,1; 1Thessz 1,10; 1Pt 1,21). Ezen túlmenően, ha magának a feltámadásnak a leírása nem is túl gyakori, az apostoli tanítás alapvetően úgy tekint Krisztusra, mint feltámadott Úrra (1Kor 1,2; Ef 1,1kk; Zsid 1,3; Jak 1,11; 1Jn 1,1kk stb.).
Több beszámoló olvasható a feltámadott Jézus pünkösd előtti testi megjelenéséről (vö. EPIFÁNIA). Ezek közös vonása, hogy a beszámolók leírása szerint Jézus valóságos testben jelenik meg, teste azonban mégis különbözik a földitől (Mt 28,9kk; Mk 16,9kk; Lk 24,13kk; 24,36kk; Jn 20,24kk; 21,1kk; ApCsel 1,3).
3. Az egyén feltámadása az apostoli tanítás szerint
A katolikus levelek tanítanak ugyan Krisztus feltámadásáról, de az egyén feltámadásával nem foglalkoznak. Ezzel szemben az ApCsel tanúsága szerint Pál igehirdetésében ez a kérdéskör központi helyet foglal el (ApCsel 17,18kk; 23,6; 24,15kk; 26,23; 28,20). Felfogása a farizeusi feltámadás-szemléletben gyökerezik, amely szerint Isten a halottak feltámasztója (Róm 4,17; 2Kor 1,9; vö. ApCsel 23,6). A feltámadással kapcsolatos legrészletesebb tanítása az 1Kor 15. részben olvasható, amely ezzel kapcsolatos felfogásának összefoglalása és vezérfonala. Az általános, mindenkire kiterjedő érvényű feltámadás alapja a Krisztus feltámadásának históriai ténye (vö. 1Thessz 4,14). Ennek magyarázata a Krisztus feltámadása kollektív érvényességében van: ő a halottak közül az első zsengeként támadt fel (1Kor 15,20; vö. Kol 1,18). Amint ÁDÁMban minden ember meghal, úgy Krisztusban minden ember élni fog (1Kor 15,21k). A keresztség összekapcsol Krisztussal, és nemcsak az eljövendő feltámadásra nézve ad garanciát (Róm 6,4k; vö. Kol 2,12; 1Kor 6,14; Fil 3,8kk), hanem ez a hívők számára azt jelenti, hogy már a jelen világban is részesülnek a feltámadás valóságában (Ef 2,6; Kol 3,1). Pál szemlélete szerint a halottakat az Atya támasztja fel, mint Krisztust is (Róm 8,11; 1Kor 6,14; 2Kor 4,14). Fil 3,21 szerint azonban maga Krisztus változtatja a feltámadottak testét a magáéhoz hasonlóvá (vö. 1Kor 15,21kk). Pál az 1Kor 15-ben részletesen foglalkozik a feltámadás mikéntjével és a földi, valamint a feltámadott test közötti különbséggel is. Az 1Kor 15,35kk kerüli a kiszínezett spekulációkat, és példázatos formában fejti ki mondanivalóját. A magvetés képéből kiindulva fejti ki a meghaló ÉRZÉKI TEST és a feltámadott LELKI TEST közötti különbség mibenlétét. Pál tanításainak jellegzetessége, hogy bár minden ember feltámadásáról beszél, mondanivalója mégis elsőrenden a Krisztusban hívők, ill. a megkeresztelkedettek felé irányul. Így a feltámadás és a végső ÍTÉLET kérdésköre nála nem kapcsolódik össze: a Krisztusban való feltámadás egyszersmind üdvösséget is jelent.
Ezzel egybevág az a tanítása, amely szerint a Krisztus végső eljövetelekor éppen életben lévők nem halnak meg, hanem közvetlenül mennyei létformára változnak el (1Kor 15,51kk; 1Thessz 4,17k).
Jel 20,4kk beszél egy »első feltámadásról«, melyben azok részesülnek, akik hűségesek maradtak Krisztushoz, és nem imádták a fenevadat. Ezek Krisztussal együtt ezer évig uralkodnak, és ezt követően következik be a második feltámadás (Jel 20,11kk), amely mindenkire kiterjed, és amely az utolsó ítélettel kapcsolódik össze. Ennek során ki-ki cselekedetei szerint ítéltetik meg, és akinek neve nem szerepel az ÉLET KÖNYVÉben, az a TŰZ TAVÁba vettetik.
SzCs

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me