39Tarczay Tamás sírköve.
(Egy rajzzal.)
A Tarczayak fényes nemzetségének a mai nap már csak csekély romokban heverő tarkői sziklavár volt ősi fészke, de a család elhunyt tagjait, a nem messze délre fekvő Héthárs mezőváros templomának sírboltjába helyezték. E csúcsíves templom sírboltjában nyugszik Tarczay Tamás, Mátyás király jeles hadvezére is, kinek sírköve ma a templom déli kápolnájának, keleti falába álló helyzetben van beillesztve. E sírkő anyaga veres márvány, magassága 1.90, szélessége 1 méter, keretén a lapidaris betűkkel vésett legenda következő:
HIC SEPULTUS EST
GENEROSUS ET STRENUUS MILES DOMINUS
THOMAS TARCZAY
ANNO MILESIMO CCCC NONAGESIMO TERTIO.
E sírkő egyike legszebb, legplasztikusabb alakos sírköveinknek, mely a legkedvezőbb hatást gyakorolja reánk s mely úgy egészben, mint részleteiben a legszigorúbb gothikának hódol. A kereten belől, a bemélyített képesmezőből, erőteljes, emelt plastikával dolborodik ki a pánczélos alak, álló (nem fekvő) helyzetben, mi azt mutatja, hogy e sírkő eredetileg sem volt sírláda (tumba) fedeleűl szánva, hanem a templom falába befalazva, kikerülte az idő romboló hatását s teljes épségben maradt reánk. Az alak plastikája kifogástalan, erőteljes, zömök, középtermetet mutat, a művész ügyesen töltötte be vele a képes mezőt, a mennyiben csak a két könyökvas s a két vassaru csúcsos vége nyulik ki a kereten, de az erőteljes dombormű itt is erősen kiemelkedik a kereten felűl.
Az alak arcza férfias, fiatalos, bajusz és szakálltalan, mint az azon korban szokásos volt, mint ezt több azon korbeli alakos síremlékeinken látjuk, ezzel hódolva mintegy a Mátyás királyunk által követett szokásnak, kit reánk 40maradt nagyszámú arczképei, szintén bajusz és szakáll nélkül ábrázolnak. Fejét a vértre erősített szakállvédővel (Barthaube) ellátott vassipka (Schale, Salade) fedi, rajta az ötszörös liliom-ékesítéssel (melyből csak három látszik) díszített vizirről a szokásos látó hasíték hiányzik. A lovag termetét teljes gothikus vértezet takarja, mely mintája az ezen korbeli legszebb vértezetteknek. Ezek tekinthetők az első – teljes sima lapokból álló vértezetnek, melyek az egész testet vasba burkolták, mert ezeket megelőzőleg azok egy részét a sima sisak mellett, sodrony és bőr részletek képezték. A vállvédők símák, a felső karvédek lemezesek, az alsók bordázottak, a könyökvasak hegyesek, a kezek fedetlenek. A mellvért, két lemezből áll s az alsó, mely a felsőt részben takarja, felső karimáján, középen csúcsívben kimagasló ékítést mutat, felűl egy gyűrűvel egybefoglalt hármas liliommal. A lándzsa támpontjáúl egy a mellvért jobb oldalára erősített hatszögű vaspánt szolgál. A derékvédő lemezes, alján csipkés nyujtványokkal (tuiles), az ágyékvédőt vassodrony képezi. A lemezes térdvasak felett és alatt a lábszárvasak símák, alól a lábakat lemezes vassaruk takarják s a reájuk erősített hosszú, egyenes nyakú csillagos tarajú sarkantyúk egymást keresztezik.
A lovag derekára hatalmas egyenes pallos van csatolva, melynek markolatán balkeze nyugszik, jobbjában zászlónyelet tart, melynek lándzsás vége, a feliratos keretbe nyulik, maga a zászló, a lovag feje megett kecses hajlásban a hátteret tölti ki. A természetes s nem túlterhelt redőzetekben lecsüngő köpenyt a sírkő két felső sarkában, ügyesen alkalmazott, két lebegő angyal tartja.
E sírkő kétségtelenűl német mester műve. E mellett bizonít szívós ragaszkodása a gothikához, mely az egész művön feltűnő, sőt szembe szökő, holott ugyanezen korból olasz mesterektől már nem ritkák az átmeneti, sőt tiszta renaissance alkotások, de mutatja a jobb kézt alúl levő czímer is. E czímer szabatos stilja, a pajzs és csőrsisak kifogástalan alakja, a sisakdísz helyes aránya a pajzsalakhoz, a lombszerű, izlésesen alkalmazott takarók, , mind heraldikai érzékkel bíró német mesterre vallanak, de arra vall különösen a czímerképben alkalmazott párna, mely a magyar heraldikában ismeretlen, e a németben sisakdíszeknél gyakrabban előfordúl. E czímerrészlet itt teljesen fele4sleges s úgy látszik, hogy azt a művész önkényesen alkalmazta, minthogy a Tarczayak egyéb ránk maradt czímerein, a párnát sehol sem találjuk. De ez felesleges czímerészlet alkalmazásánál is helyes tapintattal járt el a művész, a mennyiben szem előtt tartotta a heraldika azon szigorú szabályát, hogy a pajzsban semminemű czímerrészlet perspectivszerűen nem ábrázolható, s így a párnát álló helyzetben véste, holott annak különben feküdnie kellene, mint a tulajdonképeni czímerkép alapzatának. Ezért a külföld klasszikus heraldikájában párna, a czímerpajzsban – mondhatnók – sohasem fordúl elő, de igenis a sisakdíszeknél, czímer állatok, vagy más közönséges czímeralakok alapjáúl gyakran, s perspektiv helyzetben, s e helyzetet a heraldika nemcsak megengedi, de sőt követeli. A sisakdísznél művészünk e szabály ellenében hibát követ el, de e hibájával a heraldika egy másik szabályának hódol, t. i. hogy a pajzsalakkal egyenlő sisakdíszeknek amazzal, minden kis részleteikben egyezniök kell.
41A sírkövünkön levő czímert következőleg irhatjuk le: két lombos fa között, négy sarkán bojttal ékített párnán, evet (mókus) háttal áll, kiterjesztett első lábaival a fák lombjaiba kapaszkodva. Sisakdísz a pajzsalak. Ez a kihalt tarkői Tarczay család czímere.
Ha fentebb kiemeltem is a művész helyes heraldikai érzékét, a teljes czímer compositióját illetőleg, viszont nem hallgathatom el a czímerállat, heraldikátlan, hibás alkotását. Az evet a heraldikában mindig természetes alakjában ábrázoltatik, s e czímerben levő állatról voltaképen azt sem tudjuk mi? s mind azok, kik e sírkövet tekintették kútfőűl a Tarczayak czímerére nézve, hibás eredményre jutottak, medvének nézve a czímerállatot. E feltevéstől csakis bozontos farka menti meg, melylyel medvét ábrázolni a heraldikában nem szokás.
A Tarczay család czímerállatáról felvilágosítanak régibb sphragistikai emlékeink. Ilyenek. Tarkői Rikalf pecséte 1453-ből, hol az egész pajzsot, egy szökő helyzetben, igen jellemzően ábrázolt evet foglalja el, szájában hihetőleg diót tartva; ilyen Tarczay Anna pecsétje 1562-ből, melyen két fa között a földön, jobbra fodúlt evet áll.
A kihalt tarkői Tarczay család egyike Sáros vármegye legrégibb nemzetségeinek. Törzse Rutker (Rüdiger) comes, ki a XIII. század első éveiben költözött Tyrolból Magyarországba. Ezen Rüdiger utódai két különböző családot alkottak, az idősbik ág Berzeviczy név alatt ma is él és kiterjedt, czímerében a szepesi Kárpátok szikláin tartózkodó kőszáli kecskét viseli, az ifjabbik ág Tarkő várától, ősi fészkétől előbb a Tarkői, majd a Tarczay nevet vette fel s czímerét a tarkői újvári erdők evetje képezi. A család fénykorát a XV. században érte el. Ekkor élt Tarczay György erdélyi alvajda és Tarczay Tamás Mátyás király jeles hadvezére, sírkövünk pánczélos lovagja.
Tarczay Tamás mint «aulć familiaris» kezdte pályáját Mátyás udvarában. 1474-ben 6000 főnyi csapattal Lengyelország pusztítására küldé út a király, hol Zmigrod városát éjjel megrohanva hatalmába keríté. Innen megostromolta a várat is s azt elfoglalva, portyázásainak központjává tette, felpusztítván innen közel kétszáz falut, s nagyszámú rabokkal tért vissza Magyarországba. 1478-ban ismét rablóhadjáratra küldte őt a király s ismét Lengyelország ellen, de a lengyel királylyal kötött fegyverszünet ezt félbe szakította. Tarczay Tamás más hadjárataiban is hűségesen kísérte a királyt Ausztriába, Karinthiába; 1480-ban bevette Radkersburgot s ostromolta Gráczot.
Tamás ez érdemeit a király adományokkal jutalmazta s mivel a Tarczayak kihalt ágainak birtokai is az ő kezében összpontosultak, családját anyagi téren is fényre emelte. Meghalt 1463-ban. Fia Miklós már az ország bárói sorába emelkedett, II. Ulászlónak főkamarása volt, Mohácsnál mint a magyar lovasság vezére hősi halált halt. Egyetlen fia a kalandos életű György 1557-ben Nagy-Szőllősnél esett el s vele az ősrégi tarkői Tarczay nemzetség, fiú ágon sírba szállott.
E sírkő egyike azoknak hazánkban, melyről a nép ajkán monda él. E monda szerint, a köpenyt tartó két angyal Tarczay Tamás két ikerfia, kik apjok féltékenységből eredő dühének áldozataivá lettek.