Beöthy László (1825–1857), ki Komáromban született, jogi tanúlmányokat végzett, majd honvédnek állott s a forradalom után egy ideig színészkedett is: a kényuralom éveiben egyik legkedveltebb írója volt közönségünknek. Egy írói csoport tagja volt, melyet a sírva vigadás ősi kedve s országos alkalma hozott együvé a fővárosba, hol e gyásznapokban pohárcsengés, cigányzene és tréfaszó között éltek, most reménytelenül nekibusúlva, majd légvárakat építve. E tehetséges és szeretetreméltó fiúk egyike volt Beöthy László, talán a legvigabb valamennyi közt. Ugyszólván jó pajtásának nézte mindenki az országban, kinek tréfáinál alig keltett valaki több vidám mosolyt balvégzetünk borújában. Könnyű és gondtalan, de kétségkivül egészen eredeti tehetség volt; senkit nem utánzó, nem sokat tanúlt, de friss és eredeti. Nagyobb munkái mind tanúskodnak róla, hogy az élet sötét oldalai is meghatották; de sajátságos szellemi alkatánál fogva nem születhetett lelkében bármely borús kép, melyet életének szikrái, tréfáinak röppentyűi önkénytelenül el ne árasztottak volna. E folyamatokból művészibb hangulatokat fejleszteni: még erre alig volt érett és képes. Legkedveltebbek voltak tréfás, adomázó füzetei, közöttük a Lacikonyha és a Puncs. Regényeibe, melyek között legterjedelmesebb a hátrahagyott Goldbach et comp s a töredékben maradt Menyasszony, víg beszélyeiben, rajzaiban, adomagyűjteményeiben élcekkel és ötletekkel szikrázó dús komikai ér, szinte zabolátlan jókedv, de az érzésnek is nem egyszer mélyebb hulláma jelentkezik. Így az Ördög Róbertben s legjelesebb munkájában, a Komédia és tragédiában, mely leleményre is leggazdagabb s a melynek némely részletében már erkölcsi komolyság és tréfálkozó jókedv megilletően olvadnak a humor harmóniájába. Igazi írói pályája csak hat évre terjed s ez alatt nagyon sokat ír, a leleménynek ritka könnyedségével, előadásában a víg fordulatoknak, élcnek szokatlan bőségével és önkénytelenségével; de – bár az illetlenség területére sohasem tévedt – kevesebb ízlés és tanúlmány kiséretében. Ezek megszerzésében meggátolta a halál, mely ifjan ragadta el.
A forradalom után fellépett regényíróink között legtermékenyebb Pap Szathmáry Károly (1830–1891). Szilágysomlyón született; Kolozsvártt folytatott jogi tanúlmányait megszakította a szabadságharc, melyet végig küzdött; utóbb Máramarosszigeten és Nagyenyeden tanárkodott; majd politikai hirlapírónak és képviselőnek a fővárosba költözött, hol utóbb az országgyűlési napló szerkesztője lett s emberbaráti irányban is, különösen a kisdedóvás érdekében, nagy és tiszteletreméltó munkásságot fejtett ki. Írt néhány történelmi munkát és színdarabot is; de mint regényiró, egyike a legtermékenyebbeknek: nem kevesebb mint kétszáz novellát s körülbelül harminc regényt adott ki. Íróink között jóformán ő az egyetlen, ki szorosabban csatlakozott Jósika irányához. Első regényeit bizonyos hazafias célzatosság is jellemzi. Így a Sirályban, melynek meséje a mohácsi csata körül fonódik, elitéli a pártoskodást s összetartásra buzdít; a Samylban azt példázza, hogy bármely kis nép, szabadságért küzdve, mily csoda erőt fejthet ki. Regényeinek legnagyobb része történelmi, közelebbről erdélyi tárgyú; ismertebbek a Magyarhon fénykora, Erdély vezércsillaga, Vetélytársak, Bethlen Gábor ifjusága, Bujdosók, Ábrándozók, Tudósok harca. Mindezek s a többiek is a história buzgó tanulásáról s nem terméketlen képzeletről tanúskodnak; hazafias és erkölcsi érzése is, mely áthatja őket s néha nagyon is tanító irányban nyilatkozik, becsülésre méltó. De sem történelmi, sem lélektani felfogása nem hat mélyebbre; szeme mindenütt inkább csak a külsőhöz tapad; stílje is, melylyel olykor a krónikákat szereti utánozni, híjával van a költői színnek és egyenetlen. Főérdeme, hogy a történetünk iránt való érdeklődést és kegyeletet a nagy olvasó közönségben buzgón táplálta oly viszonyok között, mikor az irodalomnak ez irányú hatására ép olyan szükség volt, mint negyed századdal korábban az époszi tárogató hangjára.