9.5 Szállítóeszközök, szekéralkatrészek

Teljes szövegű keresés

9.5 Szállítóeszközök, szekéralkatrészek
A bognármesterség kapcsán kell szólnom arról a nagyszámú szekérről, s főként szekéralkatrészről, 815 amelyek a várak összeírásaiba bekerültek, amelyek már önmagukban is indokolnák a bognárok jelenlétét a várakban. A szállítás korabeli módozataira, azok nehézségeire itt most nem kívánok részletesen kitérni. A probléma hadügyi vonatkozásait részletesen leírta Perjés Géza.816 Számomra itt a szekérfélék mennyisége és típusa érdekes.
815 A szekérfélékre és alkatrészeikre l.: Balogh, 1966., Frecskay, 1912. 150-154., Gráfik, 1971., Riedler, 1988., Szekeres, 1987. 31-78., Szily, 1900., Timaffy, 1985. 5-19., Velter-Lamothe, 1979. 142-147.
816 Perjés, 1963. 115-133., Perjés, 2002. 232-237.
A szállítóeszközök fajtáinak vizsgálatakor ismét az azonosítási problémák kerülnek előtérbe. Ennek jelentősége abban rejlik, hogy ha szállítási teljesítményt akarunk számolni, korántsem mindegy, milyen típusú és méretű járművet veszünk figyelembe. A latinban a biga, currus, curriculum és vehiculum, a németben a Karre, Kutsche, Schiebtruhe, Wagen kifejezések használatosak. A latin szavak közül a biga érdekes, amely eredetileg két ló vonta kocsit, szekeret jelentett, ám úgy tűnik, a középkorban és a kora-újkorban már taligát értettek alatta.817 A curriculumról viszont a maguk a leltárak mondják, hogy az taliga.818 A taliga viszont a szekérnél kisebb, egytengelyes, kétkerekű, rendszerint csak egy ló vonta szállítóeszköz.819 Emellett a biga és a vehiculum is előfordult manualis jelzővel, ami minden bizonnyal már csak egyszerű talicskát jelent.820 Figyelemmel kell lenni azonban a többi jelzős szerkezetre is, mert például „currus duarum rotularum” valószínűleg szintén taligaként értelmezendő.821 Az említettek mellett szerepeltek a leltárakban olyan szekérféleségek is, amelyeket súlyosabb terhek szállítására készítettek, ún. társzekerek,822 sőt három alkalommal szánokat is összeírtak.823 Arra is utalnak az inventáriumok, hogy mit szállítottak: főként követ, fát, szenet.
817 Finály, 1884. 248. hasáb, ill. Bartal, 1901. 76., Kovács, 1990. 15.
818 Érsekújvár, 1568. 3v., Léva, 1558. 40r., 43r., 43v., Trencsén, 1557(l). 50v., Trencsén, 1559. 6r., Trencsén, 1564. 4v.
819 Balogh, 1966. 81.
820 Gyula, 1554. 16v., ill. Eger, 1558. 118v., Eger, 1560. 10v., Murány, 1558. 225v.
821 Murány, 1584. 18v.
822 Kassa, 1662. 7v., Kassa, 1669. 9r., Sáros, 1557. 12v., Zalavár, 1568. 3r., Zalavár, 1569(a). 18v.
823 Murány, 1584. 18v., Sáros, 1557. 12v., Szepesvár, 1636. 6v.
A leltárak számadatai alapján úgy tűnik, hogy a várakban a taligát részesítették előnyben: példaképpen Munkácson 1573-ban 215 db-ot, Érsekújváron 1568-ban 124-et találunk, amely mindenképpen jelentős saját kapacitást sejtet.824 További vizsgálódásra érdemes, hogy miért érezték szükségesnek ennyi szállítóeszköz fenntartását, amikor a korszakban e feladatra jellemzően a jobbágyok robotját vették igénybe. A szekeret, bár szintén sok helyen előfordul, jóval kisebb számban használták (talán mert több ló kellett hozzá?).825 Nem érdektelen az sem, mely várakban összpontosult a szállítókapacitás: elsősorban a már említett Érsekújváron és Munkácson, továbbá Egerben, Gyulán, Sárosban, Szádváron és Trencsénben. Feltűnő, hogy Kassán jóformán semmilyen szekérféle nincs a leltárakban.
824 Babócsa, 1558. 2v., Érsekújvár, 1568. 3v., Munkács, 1573. 37r., 37v., 38v., 39r. L. még: Ecsed, 1619. 138v., Eger, 1553. 21r., Eger, 1555. 7r., Győr, 1560. 5r., Gyula, 1559. 3v., Kassa, 1647. 48v., Komár, 1571. 62v., Léva, 1558. 40r, 43r, 43v., Murány, 1584. 18v., Sáros, 1556. 11r., Sáros, 1557. 9v., Sáros, 1568. 20r., Szádvár, 1596. 27r., Szádvár, 1600. 127v., Szádvár, 1608. 7r., Szatmár, 1660. 395v., Szentmárton, 1559. 2v., Tokaj, 1649. 197r., Trencsén, 1557(l). 50v., Trencsén, 1557(n). 17v., Trencsén, 1559. 6r., Trencsén, 1564. 4v.
825 Érsekújváron 1571-ben 111-et találunk, ami az 1568-as adat ismeretében elgondolkodtató. Ott ugyanis a curriculum szóhoz odaírták, hogy taliga, itt pedig egyértelműen vehiculum, azaz szekér szerepel. L. még: Diósgyőr, 1564., 16v., Eger, 1555. 8v., Eger, 1558. 118v., Eger, 1560. 10r., 12r., Érsekújvár, 1571. 8r., Kassa, 1662. 7v., Kassa, 1669. 9r., 11v., Murány, 1584. 18r-18v., Sáros, 1557. 9v., 12v., Sáros, 1568. 19v., Szombathely, 1592. 59v., Trencsén, 1557(n). 17v., Végles, 1548. 32r-32v., Zalavár, 1568. 3r., Zalavár, 1569(a). 18v.
A szekéralkatrészek csaknem mindegyikéből tároltak néhány darabot a várakban, az egész „fődaraboktól” az utolsó tengelyvégszegig. Az előbbiek között szerepelt az előcsín, a hátsócsín, a (kerék nélküli) tengely rudastól,826 valamint nagy mennyiségű kerék, tengely, szekérrúd.827 Ugyancsak ott találjuk a kerék részeinek teljes választékát: keréktalpat, küllőt, kerékagyat, kerékagykarikát, kerékpuskát, keréksínt vagy ráfot és az annak rögzítésére szolgáló keréktalpszeget.828 Nem maradhattak el a szekér apróbb, de létfontosságú darabjai, mint a rúdvégkarika, rúdvégszeg, tengelykarika, tengelyvégszeg, marokvas, hogy csak a legfontosabbakat említsem.829 A hegyes terepen nélkülözhetetlennek bizonyult féksaru és a kerékkötő- vagy féklánc, amely megakadályozta, hogy a szekér a lejtőn „meginduljon”.830 A fogatolás hámfa és felhérc segítségével történt.831
826 előcsín és hátsócsín: Győr, 1560. 3v., Kassa, 1647. 49v., Kassa, 1662. 7v., Kassa, 1669. 11v., Murány, 1550. 30r.; tengely rudastul: Eger, 1558. 118v., Eger, 1560. 10r., 12r., Fogaras, 1636. 1r., 1v., 2v., Huszt, 1674. 2r., Sáros, 1568. 19v., Somlyó, 1594. 15v.
827 kerék: Eger, 1558. 118v., Eger, 1560. 10r., Fogaras, 1636. 1r., 1v., 2v., Huszt, 1674. 2r., Kassa, 1647. 49r., Kassa, 1650. 8v., Komárom, 1563. 4r., Munkács, 1573. 35r., 38v., Murány, 1558. 226r., Murány, 1584. 26v., 27r., Sáros, 1557. 9v., 12v., Somlyó, 1594. 15v., Szatmár, 1660. 395v., Szigetvár, 1558. 5v.; tengely: Eger, 1560. 4r., Huszt, 1674. 2r., Kassa, 1647. 49v., 51v., Kassa, 1650. 9r., Kassa, 1662. 8r., Szádvár, 1596. 27v., Szádvár, 1600. 127r., Tokaj, 1649. 197r.; szekérrúd: Eger, 1555. 6v., Eger, 1560. 2v., Huszt, 1674. 2r., Kassa, 1669. 10v., Léva, 1558. 43r., Sümeg, 1572. 13r.
828 keréktalp: Kassa, 1647. 53v., Kassa, 1650. 10r., Kassa, 1662. 11v., Kassa, 1669. 10v., Munkács, 1573. 39r., Szádvár, 1596. 27v., Szádvár, 1600. 127r., küllő: Kassa, 1647. 53v., Kassa, 1662. 11v., Kassa, 1669. 10v., 11r., Munkács, 1573. 39r., Sáros, 1557. 9v., Szádvár, 1596. 27v., Szádvár, 1600. 127r., kerékagy: Kassa, 1669. 9r., 11r., Sáros, 1568. 20r., Szádvár, 1596. 27v., Szádvár, 1600. 127r., kerékagykarika: Huszt, 1549. 27v., Kassa, 1662. 11v., Sáros, 1557. 12v., Sáros, 1568. 20v., kerékpuska: Eger, 1555. 9r., Borosjenő, 1605. 4v., Munkács, 1603. 23r., Sáros, 1557. 12r., Sáros, 1557. 12v., keréksín: Fogaras, 1632. 6r., Gyula, 1559. 3r., Kassa, 1647. 49r., Kassa, 1650. 8r., Krasznahorka, 1570(l). 4v., Murány, 1550. 31v., Ónod, 1611. 2r., Sáros, 1557. 12v., Sáros, 1568. 20v., Zalavár, 1569(a). 17v., Zalavár, 1569(b). 10v., keréktalpszeg: Fogaras, 1636. 2r., Kassa, 1647. 49r., Kassa, 1650. 8r., Kassa, 1662. 9v., Kassa, 1669. 11v., Murány, 1550. 31v., Sáros, 1557. 13v., Sáros, 1606. 37v., Sáros, 1608. 59v.
829 Rúdvégkarika: Murány, 1550. 31v., Vágbeszterce, 1580. 99r.; rúdvégszeg: Kassa, 1647. 49r., Kassa, 1650. 8r., Kassa, 1662. 9v.; tengelykarika: Borosjenő, 1605. 4v., Eger, 1690. 88r., Kassa, 1647. 49r., Kassa, 1650. 8r., Kassa, 1662. 10v., Kassa, 1669. 12v., Pozsony, 1600. 30v., Várad, 1604. 339r.; tengelyvégszeg: Eger, 1690. 87v., Kassa, 1647. 49r., Kassa, 1650. 8r., Kassa, 1662. 9v., Szendrő, 1690. 497r., Várad, 1604. 339r., Tokaj, 1649. 192v.; marokvas: Eger, 1555. 6v., Munkács, 1603. 20v., Sáros, 1557. 11r., Trencsén, 1557(l). 48r., 49v., Trencsén, 1557(n) 20r., Trencsén, 1559. 4v., 5v.
830 Féksaru: Kassa, 1647. 48v., Kassa, 1650. 6r., Kassa, 1662. 8r., Murány, 1558. 222r., Szendrő, 1690. 497r.; féklánc: Kassa, 1647. 49r., Kassa, 1650. 8r., Kassa, 1662. 8r., Regéc, 1644. 7r., Sáros, 1557. 12v.
831 Hámfa: Eger, 1555. 7v., 8v., Eger, 1558. 114r., 118v., Eger, 1560. 2v., 10r., Huszt, 1674. 3v., Léva, 1558. 41r., Murány, 1558. 224v., Murány, 1584. 18v., 26v., 27r., Sáros, 1606. 35v., Sáros, 1608. 58r., Trencsén, 1557(l). 50v., Trencsén, 1559. 6r., Trencsén, 1564. 5r.; felhérc: Babócsa, 1558. 1v., Érsekújvár, 1571. 8r., Huszt, 1674. 3v., Murány, 1584. 26v., Murány, 1690. 270r., Sáros, 1557. 13r., Szádvár, 1596. 25r., Szádvár, 1600. 124r., Szigetvár, 1558. 5v., Várad, 1604. 338v.

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem