Halászbárkák.

Teljes szövegű keresés

Halászbárkák.
A Quarnero és a magyar-horvát tengerpart halászai, a szerint, a mint a part közelében vagy távol a partoktól horgásznak, vagy pedig szigonnyal 386és hálókkal halásznak, alakra és nagyságra nézve különböző hajókat használnak.
A halászbárkák vagy fedettek, vagy fedetlenek, továbbá vagy vitorlásak, vagy vitorla nélküliek. Általában a következő használatban lévő halászbárkákat és ladikokat különböztethetünk meg:
Zoppolo. Igen primitiv ladik ez, a mely a balatoni halászoknál itt-ott divó bödönös ladikra emlékeztet, a mennyiben egyszerűen kivájt vagy kiégetett fatörzs, mely elől és hátul csúcsban végződik. Hogy magasabb legyen, oldalt deszkákat szögeznek. Méretei: 4 m. hosszú, 1 méter széles. Közepén jobbra-balra egy hosszú keresztrúd, az egyensúlyozó, nyúlik ki; ennek mindakét végén vannak a hosszú evezők befogadására szolgáló favillák. Értéke 50 frt. A mennyire primitiv a szerkezete, annyira biztos a feldülés ellen, éppen az egyensúlyozó keresztrúd miatt. A tinfogó telepek halászai a tinhalaknak a hálóból való kiemelésekor használják.
A szandalo kisebb fajta lapos fenekű ladik, melyet csendes időben, közel a partokhoz, horgászatnál használnak; értéke csekély.
A barkina szintén kis ladik 2 evezővel, de a feneke hasas. Értéke 15 frt.

Preluccai tonnárák.
(Eredeti rajz)
A paszera 1 vagy 2 pár evezőre berendezett nyitott ladik, a melynek feneke hasas, mellső vége hegyes, hátsó vége azonban egyenes síklap. Értéke 20 frt.
A gucczo már jókora ladik 2 vagy 4 evezővel és leszedhető vitorlával. Elől és hátul hegyes; hasas fenekéről egész hosszában a 10–15 cm. magas lécz (colomba) ereszkedik le, mely megakadályozza felbillenését. Értéke 30–40 frt. Nyilt tengeren való horgászásnál, a szígonynyal való halászatnál, valamint kisebb hálók kivetésénél és a varsák felszedésénél használják. Az ilynemű nagyobb 5–8 m. hosszú és 1 1/2–2 m. széles iromba külsejű, 1–3 tonna tartalommal biró és a nagy tengeren is biztosan járó hajókat halászbárkáknak nevezik s a nagyobb hálók kivetésénél és felhúzásánál használják. Értékük a kiviteli szerkezet és nagyság szerint 70–150 frt közt ingadozik.
A nagy hálók továbbítására, de kivetésére és kiemelésére is teljesen vagy legalább részben födött vitorlás bárkák szolgálnak, melyek következők:
A gaeta, teljes fedélzettel ellátott és négy rekeszre osztott vitorlás, 4 hosszú evezővel és egy árboczczal. Ez utóbbi a hajó orrától számítva a hosszúság 1/3 van erősítve. Elől kifeszítik a háromszögletes kisebb hajó-orrvitorlát (flocco), az árboczra felhúzzák a szintén háromszög alakú nagyobb u. n. latin vitorlát (vela latina). A bárka elől és hátul erősen keskenyedő csúcsban végződik. Hossza 3–6 m., 2–4 tonnatartalommal és 3–5 főnyi legénységgel. Értéke 70–200 frt.
387A leuto hasonlít az előbbihez, de teljesen födött és orra 60–70 cm. hosszú csőrben végződik; 6–8 m. hosszú, 4–5 tonnatartalommal és 5–10 főnyi legénységgel, a mennyiben szélcsendben való továbbítására legalább 4 hosszú evező szükséges. Szélben felhúzzák, illetve kifeszítik a latin vitorlát és a kisebb mellső hajóorr-vitorlát (flocco). Értéke 200–300 frt.
A brazzera csak orrán és farán födött, ellenben a közepén nyitott halászbárka, leszerelhető árboczczal és latin vitorlával; 10 m. hosszú, 2–3 tonnatartalommal. Értéke 300–400 frt. Halászaink nem használják, ellenben az isztriai partokon gyakori.
A bragozzo 10–12 m. hosszú és 3–4 m. széles, teljesen fedett hajócska, 6–8 tonnatartalommal és 5 főnyi legénységgel. Hátul majdnem félgömbalakú, orrán ellenben befelé nyomott, aczél hullámszelővel. Két árbocza van, melyeknek elseje a bárka hosszának szól, a másika 1/4-éből emelkedik ki. A hátulsó főárbocz kettős kötélzettel van a bárka széléhez erősitve és egyensúlyban tartva. A fővitorla majdnem kétszer oly nagy, mint a mellső. Jellemző az aránylag széles kormány, mely majdnem két méternyire nyulik be a víz alá és vitorlázás közben gyors fordulatokra képesíti a bragozzot. Erős szélben csak a fővitorlát használják, sőt szükség esetén azt is mélyebbre bocsátják és alsó szélét rövidebbre kötik. Értéke 400–1000 frt. Az olasz chioggiai halászok a kokkiaháló (cocchia) vontatására használják.

Meregető háló.
(Eredeti rajz.)

Meregető háló.
(Eredeti rajz.)
A tartana nagyobb, 16 m. hosszú bragozzo. Ezt is a chioggiai olasz halászok használják és vele mérsékelt és erős szélben a tartana nevű fenékhálót vontatják.
Lássuk most már a Quarneroban üzött halászatnak, a különböző halfajok fogásának módjait.

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem