Tárházak.

Teljes szövegű keresés

Tárházak.
A pályaudvarral szoros kapcsolatban vannak a tárházak. Kezdetben csak egy szilárd szerkezetü tárház állott ezen a területen, a I–VI. számú egybeépített tárházak. Később a forgalom rohamos növekedtével a Corsia Deák felé a VII., VIII., IX., X., XI., XV., XVI., XIX. és XX. számú fatárházakat épitették, később ezek közül négyet az új építkezések miatt leromboltak. A Rudolf-molo végén emelték a XVII. és XVIII. faraktárakat. A Mária Valéria-molotól nyugatra, a sínhálózat és a tengerpart közt épült 306az összefüggő XXI-es XXII-es tárház. Mlakán a XII., XIII., XIV. és XXIII. számú tárházak. A XIII. számú tárházban jelenleg az Ossoinack-cég hordógyára van. Az I. és II. számú államvasuti tárházak, amelyek szilárd építményű, alápinczézett helyiségek, 528,000 forintba kerültek. 1890-ben a Ferencz Salvator rakodó-parton, közvetlenül a tenger mellett nagyszabású elevátort építtetett a Magyar leszámitoló és pénzváltó bank. Az elevátor, 133,000 métermázsa gabonát fogadhat be; villamos erővel mozgatott emelő, tisztitó, szellőztető, osztályozó gépekkel s önműködő mérlegekkel van fölszerelve. Az épületnek a tenger felől levő oldalán az emelő gépek közvetlenül rakják át a hajókból vagy a hajókba az árúczikkeket.
Az összes tárházak, az elevátort is beleszámítva, 92,566 négyszögméter rakodó-területtel 94,020 tonna, azaz 940,200 métermázsa befogadására képesek.
A fiumei állomás teherforgalma, főbb tételeire osztva, az utolsó öt évben a következő volt:
 
A m. államvasuton:
A déli vasuton:
Összesen:
Buza.
 
1891
1892
1893
116.896
16.350
133.246
1894
61.732
6.957
68.689
1895
85.962
10.460
96.422
Árpa.
 
1891
1892
1893
329.258
176.652
505.910
1894
334.783
164.162
498.945
1895
37.481
56.534
94.015
Egyéb gabona.
 
1891
616.681
93.944
710.625
1892
618.365
92.730
710.395
1893
157.963
37.107
195.070
1894
66.055
35.939
101.994
1895
56.422
16.658
73.080
Őrlemény.
 
1891
835.067
33.755
868.822
1892
720.372
24.045
744.417
1893
997.043
46.869
1,043.912
1894
964.016
65.076
1,029.092
1895
1,063.641
65.884
1,129.525
Hüvelyesek.
 
1891
208.928
44.705
253.633
1892
132.600
29.828
162.468
1893
251.891
93.352
345.243
1894
181.434
70.982
252.416
1895
149.601
47.362
196.963
Donga.
 
1891
770.446
20.606
791.082
1892
1,285.308
54.889
1,340.187
1893
1,039.721
247.775
1,287.476
1894
1,027.661
256.860
1,284.521
1895
575.357
246.243
821.600
Haszonfa.
 
1891
1,109,140
200,906
1,310.046
1892
1,051.345
230.206
1,281.551
1893
972.733
486.939
1,359.672
1894
1,072.313
450.529
1,522.842
1895
1,125.314
601.767
1,738.081
Szén.
 
1891
69,910
66.483
136.393
1892
67.508
41.663
109.171
1893
98.816
49.462
148.278
1894
90.959
39.929
130.888
1895
22.610
41.679
64.289
Czukor.
 
1891
113.813
76.617
190.430
1892
107.583
72.890
180.473
1893
158.467
193.478
351.945
1894
198.872
105.457
304.329
1895
255.366
71.893
327.259
Cserlé.
 
1891
66.870
1.399
68.269
1892
61.889
21.664
83.553
1893
70.602
43.051
113.653
1894
83.064
40.223
123.827
1895
102.751
11.944
114.695
Vas.
 
1891
7.582
14.097
21.679
1892
6.952
18.608
25.560
1893
12.544
23.392
36.936
1894
29.204
19.080
48.284
1895
19.946
17.227
37.173
 
Az egyes tételekből látjuk, hogy az árpa és egyéb gabona behozatala 1895-ben az előbbi évekhez képest erősen csökkent, a mi átmeneti jelenség a rossz terméssel áll összefüggésben. Ezzel szemben az őrlemények szállított mennyisége folyton növekedett mind a két vasúton. Csökkent a dongaszállítás is; de csak a magyar államvasutakon. A Déli vasút az utóbbi három évben megtartotta. 1892 után hirtelen felszökött kontingensének arányát. Erősen emelkedett 1892-vel szemben a czukor és cserlé is.
Az 5000 tonnánál kisebb mennyiségü hozatalok közt találjuk 1895-ben a következőket: olajvetemény 2396, szilva 25,027, szesz 10,529, czement 30736,459 ásványvíz 42,494 keményítő 10,012, celluloze 22,696, rongy 14,740 sör 25,240, dohány 7192 mm.
Erős hozatala volt az üres hordónak: 1894-ben 135,195, 1895-ben 143,934 mmázsa. Különféle, részletesen föl nem sorolható árúczikkekből 266,954 mmázsa érkezett a fiumei pályaudvarba.
A míg egyes árúnemekben természet szerinti folytonos hullámzást tapasztalunk, az összes forgalom folytonosan emelkedő irányról tesz tanúságot. Összehasonlítva az utóbbi öt esztendő adatait az 1887-iki hozatal adataival, következő eredményre jutunk.
Behozatal (vasuton)
M. államvasuton:
Déli vasuton:
Mindössze:
1887
3,557.187
772.836
4,330.023
1891
4,506.915
721.567
5,228.482
1892
3,792.573
810.215
4,602.788
1893
4,561.827
1,721.569
6,283.396
1894
4,400.992
1,601.566
6,002.558
1895
3,734.963
1,591.911
5,326.874
 

Fiume. – Forgóhid a Fiumárán.
(Saját felvételünk)
A behozatal mennyisége tehát 1887-től 1895-ig 996,851 mmázsával, vagyis 23%-kal emelkedett. Hogy azonban az emelkedés helyes arányát kapjuk, szükséges az évcsoportok összehasonlítása. 1887-től 1890-ig bezárólag 19 millió 753,416 métermázsa volt a vasúti behozatal, egy évre tehát 4.938,354 mmázsa esik. 1891-től 1895-ig öt év alatt a behozatal 27,443.098 mmázsa volt, egy évre jut tehát 5.488,609 métermázsa; az átlagos emelkedés a legutóbbi pentádban évenkint 550,255 métermázsa.
A Déli vasúton érkezett szállítmányok mennyisége jóval nagyobb arányban emelkedett, mint a magyar államvasútak hozatala, sőt az összes mennyiség emelkedése majdnem egyedül a déli vasút javára esik, a mi örvendetes bizonysága annak, hogy a korábbi években Triesztbe szállított árúk jelentékeny részét immár Fiume kikötője vonta magához. A déli vasuton az 1895-ben Fiuméba behozott 1.591,911 métermázsa szemben az 1887-iki 772.836 métermázsával 106% emelkedést mutat, míg ugyanakkor a magyar államvasútak hozatalának emelkedése alig 5%.
Az áruk közül az őrleményeket túlnyomólag magyar, első sorban budapesti 308malmok adják föl Fiuméba. Az osztrák malmok közül csupán a krajnai malmok osztoznak a versenyben. A búzát és árpát nagyrészt a Dunántúl, különösen az árpát Fejérvármegye küldi. A nagyobb haszonfa a horvát-szlavon és a boszniai erdőségekből kerül ki, a fürészelt bükkdeszkát, pallót stb. Magyarország északkeleti megyéi, a puhafa-fürészárút Zólyom, Turócz, Liptó vármegyék, Krajna és Stiria szállítják. A czukrot hazai gyárak adják föl Fiuméba, de az utóbbi években a kedvező fiume-anconai tarifa következtében az osztrák és morva gyárak is sűrűbben kezdik fölkeresni a fiumei kikötőt. A szenet a pécsi bányákból szállítják; Ausztriából Trifail szerepel nagyobb mennyiséggel. A vasat Salgó-Tarjánból, Ózdról, Zólyom-Brézóról és Stiriából hozzák. A cserlé kizárólag Horvát-Szlavonországból való. Az ásványvíz legnagyobb része budai keserűvíz.
 
M. államvasuton:
Déli vasuton:
Összesen:
Rizs.
 
1891
142.484
170.001
313.184
1892
128.374
74.993
213.016
1893
249.663
55.215
361.799
1894
206.619
65.283
328.195
1895
263.829
90.608
396.553
Kőolaj.
 
1891
277.259
303.545
580.804
1892
356.756
312.013
668.769
1893
374.884
405.194
405.194
1894
323.989
360.102
360.102
1895
279.192
355.953
355.953
Só.
 
1891
56.733
287
57.060
1892
53.079
602
53.681
1893
60.009
46
60.056
1894
55.667
100
55.767
1895
133.688
608
134.296
Vas.
 
1891
8.150
25.900
34.050
1892
9.751
27.413
37.164
1893
26.622
18.528
45.150
1894
138.752
19.804
218.556
1895
163.644
99.339
262.983
Bor.
 
1891
162.312
77.794
240.086
1892
401.251
134.047
535.298
1893
752.565
249.757
1,002.342
1894
667.265
200.307
867.572
1895
528.576
182.169
710.745
Őrlemény.
 
1891
19.556
33.396
52.952
1892
22.748
22.014
44.762
1893
30.139
29.884
60.323
1894
43.792
64.108
104.900
1895
53.615
39.376
92.991
Juta.
 
1891
43.490
43.118
86.608
1892
40.591
49.185
89.776
1893
36.835
94.867
131.702
1894
47.867
125.726
173.591
1895
40.711
134.556
176.267
Foszfát.
 
1893
7.915
116
8.031
1894
101.663
8.355
110.018
1895
169.812
6.968
176.780
Narancs és czitrom.
 
1893
12.392
22
12.414
1894
63.072
522
63.594
1895
72.879
1.083
73.962
 
Különféle árúczikket 1895-ben 358,318 métermázsát szállítottak el a fiumei állomásról. Ugyanott feladtak még kávét 13,832 métermázsát, 10,000 métermázsával kevesebbet, mint 1888-ben, de 12,700 métermázsával többet, mint 1891-ben; keményítőt 21,890 métermázsát, dohányt 39,203 métermázsát, papirt 14,897 métermázsát, chili-salétromot 17,441 métermázsát, mely árúczikk 1893 előtt egyáltalában nem fordult elő Fiuméban.
Összehasonlítva az utóbbi öt évben a vasuton elszállított árúczikkek mennyiségét, az 1887-iki mennyiséggel, következő eredményre jutunk:
M. államvasuton: Déli vasuton: :
(vasuton)
Kivitel (vasuton)
M. államvasuton:
Déli vasuton:
Összesen:
1887
638.082
529.839
1,167.921
1891
840.829
780.704
1,621.573
1892
1,163.146
760,862
1,924.008
1893
1,865.137
1.150.907
3,016.044
1894
1,854.515
1,206.813
3,061.318
1895
1,957.062
1,209.743
3,166.805
 
A vasuton elszállított árúczikkek mennyisége tehát tetemesebb arányban növekedett a behozott árúczikkeknél, a mi arányban áll a kikötői behozatalnak a kivitellel szemben való nagy emelkedésével. Az 1887-iki 1.167,921 métermázsával szemben az 1895-iki 3.166,805 métermázsa 1.998,884 métermázsa vagyis 171% emelkedés, a míg, mint láttuk, a vasúti behozatal csak 30923%-kal emelkedett. Itt azonban az emelkedés nagyobb része a magyar államvasút javára esik; a déli vasuton elszállított árúk mennyisége csak 55%-kal szaporodott.
A mint a főbb tételek kimutatásából is láttuk, Fiume feladási forgalmában legfontosabbak a rizs, bor, juta, foszfátok, só, déli gyümölcs, nyerskávé, kőolaj; ez utóbbi a fiumei kőolajfinomító-gyár termékeképen. A kőolajból Ausztria körülbelül ugyanannyit vásárol, mint az anyaország; a míg 1895-ben Magyarországba 319,000 métermázsa ment a két vasuton, Ausztriába 315,000 métermázsát vittek.
A bort, legnagyobb részt olasz bort, keverés czéljából leginkább Magyarországba viszik. De szállítanak Bécsbe és Gráczba is. A kávét Budapest és Bécs hozatja. A jutát Ujpest, Pozsony és az osztrák gyárak részére adják föl. A chili-salétrom és a foszfátok a budapesti műtrágya-gyárba küldetnek. A sót Horvátország és Bosznia-Herczegovina vitetik. A déli gyümölcsöt a szomszéd állomások csekély fogyasztásán kivül kizárólag a budapesti piacz fogyasztja.
A fiumei állomás személyforgalma a m. kir. államvasutak vonalán 1886. óta 1895. végéig majdnem hétszeresére növekedett. A míg ugyanis 1886-ban csak 12,083 utas indult el az államvasutak vonalán Fiuméból, 1895-ben 81,691 volt az elindult utasok száma, a mi 575% emelkedésnek felel meg. A zonatarifa behozatalának hatása, a mi olcsóságával Fiumét a magyar közönség szivesen keresett kiránduló helyévé avatta, nagyon érezhető a személyforgalom ez emelkedésében. A míg 1888-ban csak 11,479 volt az elutazók száma, 1889-ben 28,081-re (a zonatarifa, behozatalának csonka évében), 1890-ben már 57,362-re szökkent. A forgalom emelkedése 1886-tól fogva következő volt:
1886-ban 12,083 utas.
1887-ben 12,402 utas.
1888-ban 11,479 utas.
1889-ben 28,081 utas.
1890-ben 57,362 utas.
1891-ben 71,083 utas.
1892-ben 76,777 utas.
1893-ban 78,156 utas.
1894-ben 79,436 utas.
1895-ben 81,691 utas.

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem