A nyugat-európai hadjárat

Teljes szövegű keresés

22A nyugat-európai hadjárat
A „furcsa háború” lehetőséget biztosított Németország számára, hogy megfelelően felkészüljön Nyugat-Európa lerohanására. Franciaország megtámadása előtt azonban a német vezetés északi szárnya biztosítása, valamint nyersanyagszükségleteinek kiegészítése miatt úgy döntött, hogy megszállja Dániát és Norvégiát. A Weserübung-hadművelet sikerétől előnyös tengeri és légi támaszpontok megszerzését is remélték, amelyek már egy újabb ellenfél, Anglia legyőzésében játszhattak nagy szerepet.
A hadműveletet 1940. április 9-én indították meg. Dánia fegyveres ellenállás nélkül megadta magát, de Norvégia ellenállt. Segítséget kért Angliától és Franciaországtól, továbbá megerősítette kikötői védelmét. A szövetségesek több sikeres akciót is végrehajtottak, de végül is nem tudták megakadályozni, hogy egyre nagyobb német erők szálljanak partra, így az erőviszonyok teljesen a németek javára tolódtak el. A május 10-én meginduló nyugat-európai hadjárat pedig értelmetlenné tette a további ellenállást, így végül a norvég kormány június 10-én aláírta a feltétel nélküli kapitulációt.
A Franciaország elleni terv, a Fall Gelb végső formáját Manstein gyalogsági tábornok javaslata alapján nyerte el. Ez megváltoztatta az eredetileg a jobb szárnyon, Belgiumon és Hollandián át tervezett főcsapás irányát, és a teljes meglepés szándékával az az arcvonal középső részére, az Ardennekre helyezte át. Ehhez az új tervhez igazították a légierő tevékenységét is. A meglévő 14 bombázórepülő-ezredből ötöt a holland-belga, most már mellékirányban tevékenykedő 2. légiflotta állományába, nyolcat a főcsapás irányában elhelyezett 3. légiflotta harctevékenységi körzetében terveztek alkalmazni. A megmaradt egy ezredet a haditengerészetnek rendelték alá. A feladat érdekében hasonló módon vonták össze a zuhanóbombázó-kötelékeket is. Meghatározták a legfontosabb célokat, ami az angol-francia légierő gyors szétverését, a légi uralom gyors kivívását, majd a szárazföldi csapatok hatékony támogatását jelentette.
A francia légierő ebben az időszakban igaz, hogy több mint 3000 repülőgépből állt, de valójában csak ennek a felét tudták az anyaországban alkalmazni. Ezeket az erőket is szétforgácsolták, hiszen a harckocsikhoz hasonlóan a szárazföldi csapatok között arányosan osztották el őket. Így a háború előestéjén a francia légierő, az Armée de I Air egy dekoncentrált, a hadsereg- és hadtestparancsnokok harcászati elgondolásainak alárendelt szervezet volt.
A Wehrmacht 1940. május 10-én, 05.30-kor kezdte meg támadását. A Luftwaffe 3500 repülőgéppel, mintegy 400 km mélységig behatolva erős csapásokat mért a hátországi objektumokra, közlekedési vonalakra, repülőterekre, és már az első órákban kivívta a légi fölényt. A bombázásokkal egyidőben a hadműveleti szempontból fontos objektumokat légideszant-csapatokkal vették birtokba. A gyors ütemben előretörő németek a meglepetés előnyét kihasználva, rövid idő alatt elfoglalták 24a fontos átkelőhelyeket. A francia légierő május 13-án, amikor a Kleist-csoport Sedannál 100 kilométeres arcvonalon elérte a Maas folyót, már teljesen összeroppant.
Május 14-én a német 54. bombázórepülő-ezred, a hollandok késlekedése miatt, súlyos csapást mért Rotterdam városára. Az eredmény 980 halott, 2000 sebesült és 78 000 hajléktalan volt. Ezen a napon Hollandia kapitulált, majd a folyamatos támadások és veszteségek eredményeként május 28-án Belgiumban is felhúzták a fehér zászlót.
A támadó német szárazföldi ékek május 20-án Calais-nál elérték a La Manche-csatornát. Ezzel a hadászati jellegű előretöréssel kettévágták a szövetséges erőket, és közel 40 hadosztályt szorítottak Dunkerque térségében a tengerhez.
Ezeket az angol, francia és belga erőket a német I. a IV. és a IX. repülőhadtest folyamatosan támadta, igaz, egyre több problémával küszködve. A személyi állomány nagyfokú fáradtsága, az ellátás, a technikai eszközök egyre gyakoribb meghibásodása miatt folyamatosan csökkent a repülőegységek harcértéke. Fokozta a gondot az a 200 angol vadászrepülőgép is, amely Angliából naponta átrepülve oltalmazta a Dunkerque feletti légteret. Ennek eredményeként nem volt meglepetés, hogy Dinamo-hadművelet során több mint 300 000 szövetséges katonát tudtak Angliába juttatni.
Június 4-ével lezárult a Franciaország elleni hadjárat első szakasza. A német légierőt ezután átcsoportosították és felkészítették Dél-Franciaország elleni csapásokra. Ennek során támadták a még fontosnak ítélt repülőtereket, megerődített vonalakat, illetve a francia hátország még stratégiailag fontos objektumait. Marseille, Párizs, Dijon, Lyon és St. Étienne elleni légitámadásokkal pedig a lakosság demoralizálását célozták meg. Az eredmények önmagukért beszélnek. A német csapatok június 14-én bevonultak Párizsba, majd a tragédia bekövetkezett, Európa legnagyobb katonai hatalmának ítélt Franciaország 6 hét alatt megsemmisítő vereséget szenvedett, és június 22-én aláírta a fegyverszüneti egyezményt.
30Az ország déli része francia irányítás alatt maradt, és a francia flottához egyelőre nem „nyúlt” senki. A britek – félve attól, hogy a németek és az olaszok ráteszik a kezüket a francia hajókra – szerették volna, hogy a hadihajók gyorsan angol kikötőkbe vonuljanak. A franciák azonban erre nem voltak hajlandóak, így az angol vezetés kiadta a parancsot:
„Naplementéig a francia hajóknak teljesíteniük kell feltételeinket, ha nem, el kell süllyeszteniük magukat, vagy nekünk kell elsüllyesztenünk őket.”
Július első napjaiban az angolok hathatós segítségével a francia flotta harcképtelenné vált. Több hajót a franciák maguk süllyesztettek el.
A felek légiereje a 42 napos hadműveletek alatt komoly veszteségeket szenvedett. Csak a győztesek több mint 2000 repülőgépet és közel 6000 ember veszítettek, és ezek pótlása már ekkor sem volt egyszerű feladat.

23A Rajna-Maas kikötő a német bombatámadás után (41462, OKW).

A Shell cég egyik olajtartálya, amelyet a visszavonuló angol katonák gyújtottak föl (36286).

Jellegzetes belgiumi városkép (4904, WB).

25Az Albert-csatorna szétrombolt hídja Antwerpennél (41406, OKW).

Dunkerque kikötője a német bombázás alatt (41444, Agence Trampus Reportage).

26Lebombázott városrész Dunkerque-ben (62040).

Német bombáktól elsüllyedt brit romboló Dunkerque-nél (62039).

27Német zuhanóbombázók áldozata egy angol kísérő naszád Dunkerque-nél (99788, RDV).

A dunkerque-i pokol utáni csatamező (41446, OKW).

28Rouen romjai a német bombázás után (62033).

Német gyalogosok egy, a franciák által felrobbantott hídon kelnek át (41276, OKW).

29Olasz hajózási technikusok irányításával megpróbálják megmenteni az önsüllyesztéssel elpusztított francia hajókat Tulon kikötőjében (29505, LUCE).

Német bombázók által elpusztított francia vöröskeresztes sebesültszállító vonat (35571, France Presse).

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem