Az ütemhangsúlyos verselés

Teljes szövegű keresés

Az ütemhangsúlyos verselés
Nyelvi alapja a természetes beszédütem, amelyet a hangzó nyelvi szólamok kiemelkedő, nyomatékos szótagjai hoznak létre. Ez a szólamnyomatékos ritmuselv vagy a szólamtagolás elve.
A szólam a szónál nem kisebb, a teljes mondatnál viszont nem nagyobb folyamatos beszédszakasz, amely mind jelentése, mind hangzása szerint viszonylag zárt, összefüggő egységet alkot. A rövidebb (1 – 5 szótagnyi terjedelmű) szólam önmagában képez beszédütemet (pl. Hol volt, || hol nem volt). A hosszabb (5 – 10 szótagnyi) szólam már a beszédben is ritmusosan ketté oszlik, szorosan összetartozó, természetes ütempárt képez (pl. hetedhét | országon).
Beszédünkben a szólamokból alakult ütemek és ütempárok kezdetét (első fontos szavának első szótagját) hangzásbeli kiemelkedés, nyomaték jelzi. A nem önálló jelentésű segédszók, simulószók (például névelők, kötőszók) általában nem hordoznak ilyen határjelző nyomatékot (pl. a gazda || várta a | kapuban). Az ütempár belsejében is nyomatékos szótaggal kezdődik az új ütem. Ez a belső határ azonban nem mindig és nem feltétlenül szókezdet (pl. kedve szottyant, || hogy megháza- | sodjék).
A beszéd ütemei és ütempárjai viszonylag egyszerű, szótagszám tekintetében is rendezett formát öltenek a szólamtagolás ritmuselvén alapuló magyar ütemhangsúlyos verselésben. A mondatok verssorokká rendeződnek, a beszédütem versütemmé alakul, a hangsúlynak nevezett erősségi nyomatékok meghatározható rendben ismétlődnek. Az ütempárok külső határán következetesen visszatérő szóköz, beszédszünet: sormetszet jelentkezik (jele: ||). A sorok és az ütemek szótagszáma vagy bizonyos szűk határok között ingadozik, vagy éppen visszatérő rend szerint, pontosan ismétlődik.
A sorozatosan ismétlődő hangzásbeli megfelelések számszerűen leírható rendszere a metrum vagy versmérték. A metrum érzékelhető formában megjelenik a versben, de bizonyos értelemben el is különíthető a tényleges, hangzó szövegtől: elvont képlettel, számokkal, jelekkel is kifejezhető. A megvalósuló, hallható versritmus viszont, bár a versmértéket is magában foglalja, soronként, ütemenként változik, a konkrét szövegtől függően egy kicsit mindig más és más színezetű.
Az ütemhangsúlyos verssor ütemekből (jele:Ü) és ütempárokból (jele: ÜP) állhat. Szerkezeti alapon megkülönböztethetünk elemi sorokat (Ü vagy ÜP), metszetes sorokat ( Ü||ÜP, ÜP||Ü vagy ÜP||ÜP) és két sormetszetet tartalmazó nagysorokat ( ÜP||ÜP||Ü vagy ÜP||ÜP||ÜP).
Az ütemeket egyetlen számmal, a bennük foglalt szótagok számával is jellemezhetjük, de közelebb járunk a valóságos hangélményhez, ha a kiemelkedő, hangsúlyos szótag helyét is jelezzük. Képletünkben ilyenkor a függőleges pálcika magát a szótagot, az áthúzás a kiemelkedés tényét, a hangsúly helyét jelöli, pl. † | | | (4), † | | (3), † | (2), † (1).
A négyes ütem önmagában is gyakori, a rövidebbek azonban inkább valamely ütempár részeként fordulnak elő. Az értelmileg összefüggő, ritmikailag ketté oszló szólamokból 5, 6, 7, 8 szótagnyi terjedelmű természetes ütempárok jönnek létre. Ezek legegyszerűbb, leggyakoribb versbeli alapformáit külön táblázatba foglaltuk. (Az alkalmazott jelek magyarázata: ‡ = szólamkezdő főnyomaték; † = belső melléknyomaték; | = hangsúlytalan szótag; | = belső ütemhatár.)
Régi magyar költészetünkben gyakori volt a szótagszámváltó sorképzés, az úgynevezett tagoló vers, melyben az egymásnak megfelelő egységek (ütemek, ütempárok, verssorok) szótagszáma még nem állandósult. A 15. századból fennmaradt Szent László-énekben például miden verssor két ütempárból áll, közöttük sormetszettel (vagyis ÜP || ÜP szerkezetű), szótagszámuk 9 és 13 között szabadon váltakozik. A 16. század énekelt, főként epikus költészetében a sorok szerkezete fokozatosan rögzült, kialakultak a szótagszámtartó, kötött sormértékek.
A versmértékekkel foglalkozó tudomány, a metrika az alapformák mellett némileg eltérő szerkezetű mértékváltozatokat is megkülönböztet. Ilyen változat lehet a fordított ütempár, például a 2|3 szerkezetű fordított ötös (Ilyen | nyörgést), a 2|4 szerkezetű hatos (Őszbe | csavarodott), a 3|4 szerkezetű hetes (csillagok | palotája); a késleltetett, eltolódott ütemhangsúly, például felező hatosban (de az is | ringassa) vagy nyolcasban (aki tor, aki vitéz); és még néhány ritka, szokatlan ütemkapcsolat, például a 4|1-es osztású ötös (Szól a kakas | már) vagy a nem felező, 5|3 osztású nyolcas (Egy szép tavaszi | éjszakán).
Az ütemhangsúlyos verselés elemi sorfajai elvileg 1 – 9, gyakorlatilag többnyire 4, 5, 6, 7, 8 szótagúak és egyetlen ütemből vagy ütempárból állanak. A metszetes sorfajokat és a nagysorokat az ismétlődő sormetszet előtti sorrész szótagszáma alapján rendszerezhetjük.
Az alábbi táblázatok egyikén a magyar ütemhangsúlyos versrendszer nyelvileg (és elvileg) lehetséges, a költői gyakorlatban is előforduló sormértékei szerepelnek, a másikon pedig néhány gyakoribb, ismertebb változat, a költészetből idézett szövegpéldákkal.
Az ütemhangúlyos verselés szerkezeti rendjében a verssorok egymáshoz társulva sorpárokká, sorkapcsolatokká, majd versszakokká rendeződnek. A szorosabb összetartozást többnyire sorvégi egybecsengések, hangmegfelelések: rímek is jelzik.
A természetes ütempárok alapformái
 
ütempárszótagszámalapformaverspélda
 
ötös3 | 2‡ || | †|Elment a | két lány
hatos3 | 3‡ || | †|| Ösztövér | kútágas
4 | 2‡ || | †|rihorgas | gémmel
hetes4 | 3‡ || | †|| Húsz esztendőm | hatalom
nyolcas4 | 4‡ || | †|||Lelkem édes | vánsága
 
A magyar ütemhangsúlyos versrendszer sormértékei
 
ELEMI SOROK:
ÜTEMEK:12345szótagú
ÜTEMPÁROK ÉS ÜTEMKAPCSOLATOK:
kettes alapú2|12|22|32|42|5
hármas alapú3|13|23|33|43|5
négyes alapú4|14|24|34|44|5
ötös alapú5|25|35|4
12345
METSZETES SOROK:
négyes alapú4||64||74||8
ötös alapú5||55||65||75||8
hatos alapú6||36||46||56||66||76||8
hetes alapú7||37||47||57||67||77||8
nyolcas alapú8||38||48||58||68||78||8
12345678
NAGYSOROK:
5||5 alapú5||5||55||5||6
6||4 alapú6||4||6
6||6 alapú6||6||46||6||7
12345678
Néhány nevezetes ütemhangsúlyos sormérték szövegpéldái:
Elemi sorok
Hármas ütem (Ü)
Hunyadi
paizsán(Arany János: Mátyás anyja)
Négyes ütem (Ü)
Tedd a kezed
homlokomra(József Attila: Tedd a kezed...)
Ötös ütempár (ÜP)
Időt kötöttem
ember-alakban(Juhász Ferenc: Ez: történelem)
Hatos ütempár (ÜP)
Lehet, hogy szerelme
földerül majd mással(József Attila: Ringató)
Hetes ütempár (ÜP)
hogy kitágul a világ
ha egyszer jobb időt lát(Szilágyi Domokos: Bartók Amerikában)
Nyolcas ütempár (ÜP)
Táncoljatok, ti sarkantyús,
Tulipánfejű kakasok(Nagy László: Tulipánfejű kakasok)
 
Metszetes sorok és nagysorok:
Négyes alapú sorfajok (Ü||ÜP)
4||6Aki szegény, || az a legszegényebb(József Attila)
4||7Ropog a tűz, || messze süt a vidékre(Arany János)
Ötös alapú sorfajok (ÜP||ÜP)
5||5Summáját írom || Eger várának(Tinódi Sebestyén)
5||6Itt régi átkok || mélyesre mélyűlnek(Ady Endre)
5||7Te vagy énnékem || győzhetetlen fegyverem(Zrínyi Miklós)
Hatos alapú sorfajok (ÜP||Ü vagy ÜP||ÜP)
6||3Búcsúznunk kell újra, || kicsi ház(Babits Mihály)
6||4Fortuna szekerén || okosan ülj(Faludi Ferenc)
6||5Hoztál-e pirosló || új búza-magot?(Arany János)
6||6Barlangjába belől || bömböl a mord medve(Csokonai V. M.)
6||7Vajjon s mikor leszön || jó Budában lakásom(Bornemisza Péter)
Hetes alapú sorfajok (ÜP||ÜP)
7||5Véghetetlen irgalmu || szentséges Isten(Zrínyi Miklós)
7||6Igyunk, lakjunk egymással || vígan szeretetbül(Balassi Bálint)
Nyolcas alapú sorfajok (ÜP||Ü vagy ÜP||ÜP)
8||4Gyülekezik már a fecske, || megy a gólya(Tompa Mihály)
8||5Nyolc esztendő nem a világ, || lehet próbálni(48-as népdal)
8||6Sok csudát tött mindörökké || az hatalmas Isten(Szkhárosi Horvát András)
Tizes alapú nagysor (ÜP||ÜP||ÜP)
5||5||6 Istenem uram! || kelj fel immáron, || mutasd meg magadat(Sztárai Mihály)
Tizenkettes alapú nagysorok (ÜP||ÜP||Ü vagy ÜP||ÜP||ÜP)
6||6||4 Sok ideje immár, || hogy lelkem szomjan vár || mentségére(Balassi Bálint)
6||6||7 Nyomán is tavasszal || teremjen rózsaszál, || s keserüljön engemet
Ez utóbbi sorfajt – legnevezetesebb művelőjéről – Balassi-sornak nevezik.
Az ütemhangsúlyos versformáknak elvileg nem szükségszerű, de a költői gyakorlatban kezdettől fogva szinte elmaradhatatlan kísérő jelensége a rímelés. A sorvégek – vagy néha az egyes sorrészek – egybecsengésének hangulatteremtő zenei hatása és szójelentéseket egybevillantó, képzettársító szerepe is van. Emellett a sorhatárok felismerését, a versmérték rendjének érzékelését is elősegíti. A kölcsönös hangmegfeleléseket azonos betűjelekkel szokták szemléltetni. (A nem rímelő vaksor jele: x .) Néhány gyakoribb rímszerkezet külön nevet is kapott, például páros rím (aabb), bokorrím (aaaa...), keresztrím (abab), félrím (xaxa), visszatérő rím (aaxa), ölelkező rím (abba), ráütő rím (ababb).
rímszerkezetet a versszakok felépítésével és a sorok metrikai szerkezetével együtt, közös képletben is kifejezhetjük. A Balassi-sorokból építkező Balassi-strófa képlete például a sorokon belüli, ütempárok közötti rímelést is feltünteti: 6a || 6a || 7b, 6c || 6c || 7b, 6d || 6d || 7b.
Kisfaludy Sándor kedvenc szakaszmértéke, a Himfy-strófa pedig ilyen szerkezetű: 8a, 7b, 8a, 7b, 8c, 7d, 8c, 7d, 8e, 8e, 7f, 7f.

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem