Lukács György: Az esztétikum sajátossága

Teljes szövegű keresés

Lukács György: Az esztétikum sajátossága
Lukács élete több szakaszában fogott hozzá átfogó esztétikai koncepció kidolgozásához, míg végül az 1960-as évek elejére elkészült ekkor még többrészesre tervezett szintézise első kötetpárjával. A gondolatmenet alapja, az esztétikum történeti kibontakozásának forrása a marxista ismeretelmélet, egészen pontosan a megismerés visszatükrözésként, valóságleképezésként való meghatározása. Marx nyomán Lukács a művészi tevékenységet, az esztétikum termelését a mindennapi emberi tevékenységből eredezteti, és megkísérli a mágiáról és a vallásról való leválás folyamatában megragadni. Az esztétikai visszatükrözés alapkategóriája Lukács felfogása szerint a mimézis, a művészi tevékenység lényege, amely emberközpontú, világszerű műveket teremtő ábrázolásmód, amelynek formavilága az ember világának teljességét idézi fel – a mű születésének megfelelő kor keretei között. A másik, gyakorta használt fogalom a műben a katarzis fogalma: a művészi hatás olyan megrendülésen alapuló megtisztulást idéz elő, amely jóvoltából "az egész ember az ember egészévé válik". Ebben az értelmezésben a művészet az embert kiemeli léte partikularitásából, részlegességéből, és az emberi teljességgel szembesíti. A művészet és a mindennapi élet szétválása és a művészet emberléptékű valóságszerűségének kibontakozása történeti folyamat, amely a művészet szabadságharcán át jut el céljához. Esztétikájában Lukács a művészet végső, kiteljesedett formájának a realizmust tekinti; nem egyszerűen stílusfogalomként, hanem mint az ember nembeli és világával való totális egységének és kiteljesedésének formáját. Külön magyarázatot igényel Lukács számára az esztétikai érzék emberben való meglétének problémája, amelynek magyarázatára a pavlovi reflexelméletet hívja segítségül. Ennek értelmében feltételezi, hogy az első és a második jelzőrendszer mellett van egy további, fiziológiai alap amelyet l' jelzőrendszernek nevez -, amely az esztétikai befogadás képességét megalapozza és biztosítja. Az ábrázolásban Lukács – az általános és az egyedi, a tudományos és a mindennapi ellenében – a különösség kategóriájának mint a művészi ábrázolás sajátos módjának fontossága mellett hoz érveket, a létrejövő műalkotást pedig önértéknek tekinti. Lukács határozottan kiáll – minden műfaj, műnem és művészeti ág önállóságának állításán túl – a művészet alapvető egységének gondolata mellett, a hagyományos vélemények közül pedig a magáévá teszi a tartalom és a forma egységének elvét, amely minden esztétikai elmélet közös gondolata Arisztotelész óta a műalkotások mint esztétikai tárgyak más dolgoktól, tárgyaktól való megkülönböztetésére.

Ha van marxista esztétika, az kétségkívül Lukács György komoly visszhangot kiváltott munkájának köszönhető
H. P.

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem