IX. Budvár.

Teljes szövegű keresés

IX. Budvár.
(Bud hegye. Nedrő és Ördögkut pataka. Budvár maradványai. Budvárhoz kötött történelmi emlékek, hagyományok Budvár elpusztulása. Sándor István harcza a tatárokkal. Budvár sziklaüregei. Kilátás. A csicsertetői erőd. A csicseri levente.)
Udvarhelyen alól alig negyed órányira a Küküllő jobb partján, sajátságos alaku gyüleg (conglomerat) sziklahegy emelkedik fel; e hegy Budvár. Délre fordult kerekded bütüje* egészen kopár; csuporidomu kihajlással biró sziklafala magasan tornyosodik fel, oldalában üregek tátongnak, néhol oly szabályszerü elrendezéssel, mintha a hegy maga lenne egy lőréses bástyákkal ellátott roppant erősségnek megkövesült halmaza, vagy egy mozdulatlan óriási sphynx, mely a megfejthetlen mult titkai felett őrködik; évezred viharja csiszolta oldalán sötét, rejtélyes, megközelithetlen sziklaüregek sötétülnek, melyek a hegy szemeként bámulnak a mindenségre, mintha kémlelnék az idő lassu folyását. A nép azt hiszi, hogy azok az éj homályában lebegő bájos tündérek földalatti utjának ember előtt elzárt nyilásai. Te rejtélyes sziklahegy, te, ki a székely nemzet titkos multjának, hősies mythosi korának vagy központi helye, hol a nemzet kővértekre irt ős törvényeit és történelmét nemtők által őrizteti a nép, hol, miként Mózes a Sinai-hegyen, istennel beszélgettek a főrabonbánok, oh rejtélyes, mesés sziklahalom, miért vagy oly hallgatag, miért nem tudod felfejteni a multnak előtted lezajlott titkait?
Bütü, hegybütü névvel a székely olyan hegyfokot szokott jelölni, mely nem hegyesen, hanem kerekdeden végződik.
Budvár hegye mindenfelől függőleges, sok helytt kihajló, megközelithetlen oldallal bir, csak is észak-felől van a szomszéd Kuvasza hegygyel egy keskeny, de a tető szinvonalán jóval alól álló hegyhát által összefüggésben. Nyugotra másik, még magasabb hegycsúcs, a Csicsér emelkedik fel, melyet Budvártól a mély félelmes szakadások között letörtető Nedrő pataka választ el, s mely a nyugotról lezuhogó Ördög-kútja patakával egyesülvén, Budvár-patak nevet kap, s nem messze onnan a Küküllőbe ömlik. E patak mellett ösvények vezetnek a hegyek között benn fekvő Farczád, Béta és Hodgya helységekből a városba.
Ezen előleges tájékozás után mászszuk meg Budvár szédelgős tetejét, hogy az ottan lévő rommaradványokat szemügyre vehessük.

BUDVÁR HEGYE ÉS JÉZUS KÁPOLNÁJA SZÉKELY-UDVARHELYTT
A tető fennlapja 650 lépés kerületü, nyugoti és déli oldala mindenütt falmeredeken hanyatlik le. Ez oldalokon fal nyoma sehol sem látszik, s hihetőleg – ősváraink azon mindenütt észlelhető gazdálkodási elvénél fogva, hogy ott, hol a természet erősitett, az ember feleslegest ne épitsen, – ez oldalokon nem is volt várfal, de a keleti és északi most bokorral benőtt oldal tetőormán még jelenleg is meg vannak 2–3 láb magasságban, itt-ott elhantolva, a válogatott lapos kövekből forró mészszel bonthatlan szilárdul épült alapfalak. (Lásd alaprajzát AAAA.) E falvonal közepe táján egy négyszög bástya (B) állott, melyből egy 4–5 láb magas faldarab még most is fennáll, s mely látszólag a fal vonalába eső zömtornya volt e várnak. Legbámulatosabb és valódi cyclopsi mű az északi oldalon lévő kettős sáncz (CCCC). Ez oldal levén természetileg leggyengébb s az emlitett hegy-nyakon át megközelithető, azért e pont megerősitésére volta főfigyelem forditva. E sánczok még most is 4–5 öl szélesek s belső martjuk, melynek ormán fal futott el, (főként a belsőnél) 5 öl magas. E sáncz vonalán tul a hegy még ezen egyedül megközelithető oldalon is meredeken hanyatlik le mintegy 50 láb magasságig s csak ennek aljából indul ki a várhegyet a Kuvaszával egybekötő fennebb is emlitett hegynyak.
E szerint Budvár a lőfegyverek előtti korban roppant erős, csaknem bevehetlen vár lehetett. A bejárat (D) valószinüleg e sánczolatok nyugati végénél volt, hol a sánczok most be vannak földelve, de a hol feltehetőleg valamely toronyerődtől fedett felvonó hidnak kell lenni.
A vár beltere nyugatra lejtősülő; itt a talaj tömör szikla levén, semmi épület-nyom nem mutatkozik, de a fekmentes keleti oldalon, a leirt falak közelében mély gödröknek (EEEE) szabályszerü vonala látszik. Valami 30 ily gödör van itt sorban elhelyezve, a mi arra mutat, hogy ezek nem kincskeresők ásogatásai, hanem valamely épületsor szétrombolt alapfalai. A délnyugati oldal meredeken lehanyatló sziklaélben végződik, honnan félelmes lepillantás nyilik a Budvár-patak mély árkába.
A beltért más részein kincskeresők által kapart mély gödrök boritják, mert a néphagyomány azt tartja, hogy Buda vezér ott arany, ezüst, vas hármas koporsóba van roppant kincshalmazával eltemetve, s ezt keresik a kincs-sovárgók. Egész társulatok alakultak még az ujabb időkben is, s hetekig turkálták eredménytelenül a földet.
E romok utmutatása szerint itt állott Budvára, melyet Buda vezér még Attila birodalmának fölbomlása előtt épitett volt* s melyhez történelmünk mythosi korából oly sok titokszerüt köt a néphit.
Székely krónika 227. lap Székely Mihály kiadásában.
E vár volt az Attila hunjaitól elszakadt és ide a havasok közé vonult székelyek főrabonbánjainak is székhelye*, politikai életük és vallási kegyeletük központja; itt a vár alatt gyült egybe a székely nép áldozni, törvényt hozni, a hon dolgai felett tanácskozni, jutalmazni és büntetni*.
A székelyek legfőbb tisztje az Árpád előtti korban, s azután is I. Béla idejéig, a közakarattal választott főrabonbán volt, ki mindig Apolt (Upolet) családjából választott a nemzet közös akarata. Ő volt a nemzet főbirája és főpapja, ő vezette a hadat a külnemzetek ellen, ő hirdette ki áldozattétel után a nemzet törvényeit, ő őrködött a törvények megtartása felett, halállal lakoltatván azoknak áthágóit (Székely kron. 276. és 283. lap). A főrabonbán alatt volt a 6 székelytörzsnek 6 nagy rabonbánja, és 3 nagy gyulája és egy főharkász, kik ugy látszik a főrabonbán elnöklete alatti főtörvényszéknek tagjai, a rabonbánnak mintegy tanácsosai voltak. Ezeken kivül volt minden törzsben 6 harkász, minden harkász alatt 6 kis rabonbán, egy törzsben 30, a 6 törzsben összesen 180 kis rabonbán, minden kis rabonbán két századosnak parancsolt, egy lovas- és egy gyalognak, és igy az egész nemzetnek volt 360 századosa, s ha egy századot egy 100 harczosra számitunk is, 36,000 harczost állitott ki a székely, kiknek fele lovas, fele pedig gyalog volt, mint ezt Szabó Károly (Uj Magyar Muzeum 1854-ki évfolyam) a Székely krónika alapján kiszámitotta.
A rabonbán áldozatja alkalmával mindenkor közönséges nemzeti gyülés is tartatott. Ha az ily gyüléseken vallást illető rendszabályok hozattak az efélék törvényes erőt csak a pohár és áldozat által nyertek, és ugy hirdettettek ki a közönségnek. Ily alkalommal láttattak el a nagyobb ügyek, és itéltettek el a törvényrontók és gonosztevők. Lásd Tudom. gyüjt. 1835. III. k. 9. lap.
Itten e várban székelt hős Zandirhám; itten tartattak a székelyeknek ősi törvényei s az Árpáddal kötött szövetségnek kővértekre vésett szabályai*.
A magyaroknak Árpád alatti bejöttekor Zandirhám volt a székelyek főrabonbánja; ez követei által üdvözölte a rokon népet, s Pannonia meghóditására (mint azt Béla névtelen jegyzője is mondja) közreműködvén, Árpáddal szövetségre lépett, s attól 6 kő-vértre metszett törvényt kapott, melyet Budvárában (in arce Bonda, hibásan Bouda helyett) áldozati szertartás mellett a nemzet előtt felolvastatván, nagy örömmel fogadtattak, s véráldozattal szentesittetvén, a rabonbán udvarába helyeztetett el, mire aztán nagy áldomás következett (Székely krón. 277 lap.)
E 6 törvényczikk pedig a következő: 1-ször. Egyedül Árpád fiágát illesse a főhatalom Magyarországon (in terra Pannon); 2-szor. A mely földet valaki saját kezével szerzend, sajátja legyen; mit közerővel: oszoljék igazságosan a szerző felek közt; 3-szor. Az ügyek a nép egyetértésével végeztessenek; 4-szer. A ki a fejedelemnek (Árpádnak) tett hitet megszegi, fejét és vagyonát veszitse a főrabonbán áldozata előtt; ki a rabonbánok méltósága ellen vét, tűz- s viztől tiltassék el (számüzessék); 5-ször. Ha valaki a nagy és kis rabonbánok vagy harkász tisztviselők közül a nemzet ellen törne: az örökösen Apolt (Upolet) nemzetségéből választandó rabonbán itélete alá vetessék; 6-szor. Ki a főrabonbán áldozatára meg nem jelenik, ketté vágassék. Hogy pedig Zandirhám ezen sarkalatos törvényei, ha nem is szavakban, de szellemben egyezők a hét magyar vezér közti vérszerződés pontjaival, azt Szabó Károly (Uj magyar muzeum 1854. évf. 401–402. l.) alaposan bebizonyitotta, ugy fölfejtette azt is, hogy e törvények a székelyek népuralmibb szervezetéhez idomittattak. Ugy bemutatta Szabó azt is, hogy Zandirhám törvényei 6-ik pontjának, mely a rabonbáni áldozaton (tehát a közgyüléseken) meg nem jelenőkre oly szigoru büntetést szab, meg kellett lenni a magyar vérszerződésben is, de azt Béla névtelen jegyzője, mint pap, készakarva hagyta ki. Ezen szerződés pedig köttetett még mielőtt Árpád Magnarhont meghóditotta volna, mert a krónika (277. és 278. l.) szerint, Árpád ezen törvények szentesitése után lépett Magyarország földjére, s a székelyek, Béla névtelen jegyzője szerint, a Mén Maroth elleni hadjáratban az előhadat képezték, tehát e törvények 889-ben keletkezhettek Krisztus után. (Lásd bővebben Szabó Károly fennebb jelölt értekezését.)
És e vár, az ős intézményeknek e sziklafészke volt a keresztyén hit győzelmének is tanuja, itt mondatott ki az ős vallást háttérbe szoritó uj hitnek érvénye*.
Sz. István uralmával a kereszténység – mely már azelőtt is befészkelte volt Bucsin rabonbán alatt magát a Székelyföldre – végérvényes győzelmet vivott ki, s bár a székelyek egy része a Bálványos, Ika és más várakba huzódva fegyverrel oltalmazta az ősök hitét; de azok a szintén keresztyénné lett főrabonbán, Apor (Upor) Sándor, és az őt segitő királyi sergek által legyőzetvén, Apor Sándor Budvárában polgári áldozatot (népgyülést) tartott, s onnan fia Apor György vezetése alatt népes küldöttséget inditott Szent István királyhoz. A krónika ugyan e követség küldetésének indokát nem emliti, de az nem lehet más, minthogy a kereszténységet felvett székelységnek a magyar koronához való szorosabb viszonyát meghatározzák és a Zandirhámmal kötött szövetséget – mint keresztyének megujitsák. És hogy e volt a küldöttség teendője, és hogy e szövetség létre is jött, kitetszik magából a krónikából, hol (a 282. lapon) meg van irva, hogy a küldöttség visszatértével Apor Sándor nemzetgyülést tartván, a királynak márványra vésett válaszát a kehely fölé helyezve felmutatta, melyet mindnyájan nagy örömmel fogadtak s a keresztyén vallást, mint a község akaratát, kihirdették a Rikán tuli kis rabonbánok közt is. Ekkor eltörölték a vallásos áldomásokat, de megtartották a polgáriakat (a nemzetgyülést). A szent Istvánnal kötött szerződés feltételei voltak: a keresztyén vallás elfogadása, hogy a székely a birodalmat keletről oltalmazza, hogy a király udvarában 100 lovagot tartson, hogy királyválasztás, nősülés és fia születésekor ökröt bélyegezzen, de pénzadótól ment legyen (mely szerződés egészen a nemzeti fejedelmek koráig megtartatott). És e szerződés örök emlékére Apor Sándor egyik fia az Arad törzszsel együtt áttelepittetett a Zarán törzs földére, az oláhok földje havasai közé, Szállás patakához; mi Szabó Károly véleménye szerint a Zarándmegyével szomszédos Hunyadmegyében van, hol Zalasd patak most is feltalálható.

BUDVÁR ALAPRAJZA.
Budvára, az ennyi emlékek által szentesitett ős vár, Attila birodalmának ezen kőepopeája a székely nemzet őstörténelmének ezen emléképülete egészen 1241-ig fennállott, ekkor azonban a mongolok vad csordái rácsapván hazánkra, azt minden irányban feldulták. Sándor István több vesztett csata után 300 válogatott, s mindig mellette lévő harczosával megkisérté Budvár alatt feltartóztatni a dúló tatárokat, de a roppant sereg átlal körülözönöltetvén, a hősies küzdelemben mind elhullottak harczosai, s ő maga is elesvén elmetszett fejét a Küküllőbe dobták. A győzelmes tatárok Lászlót a székelyek grófját Boud várából elkergetve, azt lerombolták*.
Tud. Gyüjt. 1835. III. köt. 8. l. és Felső-Magyarorsz. Minerva 1828. VI. füzet 1742. s köv. lapokon. Szabó Károly a székely krónikáról irt jeles értekezésében azt mondja, hogy ezen esemény előadásánál a korszakban tévedés van, s Budvárát – mivel ottan László is szerepel – nem a mongolok, hanem Szt, László idejében honunkban beütött kunok dulták fel, s ezek ejtették el Sándor Istvánt is. Azonban a kunok ily győzelmes hadjáratáról történetiróink nem emlékezvén, mégis valószinűbbnek tetszik az, hogy Budvárt is az egész magyar hazát elboritott mongoljárás dulta fel; mit az e végzetes napokban megszalasztott László felemlitése sem czáfol meg, mert az lehetett László nevü székely ispány is, és nem Szent László.
Tehát e vár is azon nagy nemzeti tragediában pusztult el, melynek annyi ős emlékünk, s csaknem nemzetünk is áldozata lett. A mongol népdagály mindent elsodró árja dönté össze e várat is, melyhez annyi emlék, annyi dicsfény környezte ős hagyomány van kötve. És midőn az ellenséget addig nem látott vár eltünt, akkor még a hegy üregei is gyakran nyujtottak menhelyet az üldözött lakosoknak, s a hegy oldalában lévő terjedelmes üregek, melyeknek a néphit szerint Farczádnál van titkos kijárata, falrakatokkal voltak megerősitve. Kázi Lajos a XIII-ik században kelt kéziratában e sziklaüregekről azt mondja, hogy ott sok gabona, fegyver, kincs tartatott, maga is látott sok elsenyvedt gabonát, réz-, ón- és kőtáblákat (melyek lehettek a székelyek törvénytartó kő-vértjeinek elkopott maradványai), ugy régi állatbőrökre tett irások és rajzolatok foszlányait, melyeken meg volt irva a hunok eredete, változása, viselt dolgaik, tribusaiknak felosztása, lustráik, a hun birodalom összeomlása után itt maradt székelyek története stb., s melyeket akkor rejthettek oda, mikor Béla erdélyi herczeg a régi hithez hajlásért a székelyeket üldözvén, minden régi irományaikat, emlékeiket, mint pogány emlékeket elpusztitni rendelte, s még a helység elnevezéseket is átváltoztatta*.
F. Magyarország Minerva 1828. évf. 6. füzet 1742. s következő lapjai.
De a mily nagyszerü képeket tár föl a multból a képzelet karján járó emlékezet, ép oly bájos a mit a jelen mutat a köröskörül pillantó szemnek. – E pontról, minden irányban a legnagyszerübb kilátás tünik fel s körül a hegyek és havasok lánczolata, a lábaiknál elterülő helységekkel, a mily meglepő ép oly bájoló panoráma változatos képeit nyitja meg a szemlélő előtt.
Egy körülmény azonban méltán gondolkodóba ejtett. A székely ős-várak vizsgálatából vont tapasztalásaim azon meggyőződésre vittek, hogy e várak rendszeresen ugy épültek, hogy mindenikéből a szomszéd várakra lehesen látni, jelzés és hiradás s vétel végett. E rendszert a központi fekvésü és rendeltetésü Budvárnál is föl kellett volna találnom; azonban Budvár hegyét még magasabb hegyek környezvén, sem a Zeta, sem a Kadácsi, sem a galambfalvi és bágyi szomszéd várak nem látszanak. Kellett tehát, hogy valamelyik szomszéd hegyen Budvárának egy előváracsa legyen, mely ezen egybeköttetést eszközölje. Elindulék azért ennek kutatására, s mily nagy volt örömöm, midőn a Csicser tetőn, hová a fennemlitett szomszéd várak mind jól látszanak, azt feltaláltam.
E váracs épen a Csicser tető csucsán van, dél- és nyugatról a természet védi, mert a hegy falmeredeken hanyatlik le, északon és keleten egy még most is 4 öl mély s 6 öl széles sáncz védi. Hossza 70 lépés, szélessége 15 lépés. – Könnyebb tájékozás végett ide csatolom Budvár és környékének alaprajzát.
A csicseri váracsnál kőfal nyoma most nem látszik. Bejárata látszólag észak-keletről volt.
Látszik innen a szemben lévő Budvárnak egész bentere s első tekintetre is felismerhető, hogy az Budvárának volt előváracsa vagy őrtornya, s azért a rege is egybecsatolja azzal. Itt lakott Csicser, egy hires levente – mond a rege – ki szerette a budvári rabonbán tündérszép leányát, de az atya kicsinlé a szegény leventét fejedelmi vérből származott leányának, s a leventét eltiltá Budvárából. Epedve ült itt kis várában a bús ifju, tekintete örökösen Budvár bástyáin csüngött, de vigasztaló angyalként csak hamar megjelent a bástya-ormon a tündér szép leány s nyílvesszőn röpité át szerelmi levelét, melyben elmondá, hogy atyja tilalma daczára is szereti s örökké szeretni fogja. Ekként nyilszárnyakon repülő levelekben beszélgettek, s panaszlák el egymásnak szivgyötrelmeiket, mignem egy csatában az ellenségtől körülvett rabonbánt kiszabaditván a levente, mondá a fejedelem, hogy „kérj jutalmat s én megadom.” – „Leányod kezét, ki szeret, s kinek birása nélkül nem élhetek,” mond esdeklőleg a levente. A rabonbán pedig, mivel szavát vissza nem veheté, beleegyezett, s Budvár annyi évig előtte zárt kapui feltárultak a határtalan boldogságnak.
Még némileg az Udvarhely közeli hun emlékekhez sorozhatjuk Szombatfalvát is, mert hogy annak neve a csiki krónikában említett Sambaat földétől – hová Ugron két fia Nag és Zimány települ – ered, az kétségtelennek tetszik előttem*.
Szombatfalva most Udvarhely filiája, pedig a XIV. század elején már önálló egyházmegyeként szerepel, mert a pápai dézmák regestrumában a Thelegdi esperestség Udvarhelyszéket magában foglaló Erdenbach kerületében, az 1332-ik év rovatában 678-ik, és az 1333. év rovatában 739-ik lapon ott találjuk Szent Györgyöt, melynek papja Péter egyszer 6, másodszor 2 régi banalist fizet. Udvarhelyszéken ma Szent György nevü falu nem létezvé, azt kell hinnünk, hogy Szombatfalvát védszentjéről Szent Györgyről nevezték igy el. E falu régi temploma a falutól északra eső azon magaslaton feküdt, hol most a falu temetője van, onnan került egyik harangja is, melyen ugyan körirat nincsen; de a mely hosszukás alakjáról s kopottságáról itélve, nagyon régi lehet.
Ha már felemlitem Szombatfalvát, nem mellőzhetem a határán felfakadó és nagy hirben álló Szejkét. E név alatt két, a Sóspatak melett felbuzgó-ásványos forrás értetődik, melyek egyike ivásra, másika fürdésre van berendezve.
Az utóbbi kénes konyha-sós tartalmu. Hévmérséke + 9° R. Arány sulya határozatlan. Vize jegecztiszta, kellemetlen záptojás szagu és izü. Pataki vegybontása szerént egy polgári fontban van
Kénsavas szíkéleg2,80
Szikhalvagból10,00
Szénsavas keser élegből0,80
Szénsavas mész élegből2,00
Szénsavas vas élecsből0,08
Kovasavból0,40
Öszvesen16,08
Szénsavból25,60 kh.
Kőn kénegből határozatlan mennyiség.*
Lásd Török József „A két magyar haza gyógyforrásai“ czimü munkája 142. lapján.
A szejke* ugy melegitve, mint hidegen használtatik, s főleg csuzos, köszvényes bántalmakban, zsugorodás ellen, és üdült kütegekben igen jótékony hatásu. Az ujabb időkben czélszerübb berendezést nyervén kiérdemlett jó hire hová tovább mind inkább terjed, s remélhetőleg nem sokára azon nevezeteségre fog jutni, melyre nagy gyógyhatása miatt méltán igényt tarthat.
Néhány év óta a b. Orbán család birtokába ment; uj tulajdonosai mindent megtesznek e fürdő emelésére, és már is terjedő hire messze és közel vidékekről nagy számu beteget csődit oda, kik nagyrészt gyógyultan távoznak.

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem