Ortodoxok, katolikusok, reformátusok

Teljes szövegű keresés

Ortodoxok, katolikusok, reformátusok
Ha valaki távolról érkezik a községbe, az első, ami szembetűnik, hogy négy templom tornya emelkedik a magasba. Ilyen gazdag „templomos hely” nincs messze környéken. Magyarcsanád megkülönböztető sajátossága, hogy vegyes nemzetiségi összetételének megfelelően négy vallás híveit fogadta magába. Ez az egyedi vonása mind a mai napig megmaradt.
Egy közösség megtelepülésének, élni akarásának biztos jele, amikor a végleges maradás szándékaként hitük, szokásaik ápolása és védelme céljából templomot építenek, iskolát hoznak létre, megalkotják közösségi intézményeiket. Egyházi feljegyzések szerint az itteni szerbség, már 1701-ben rendelkezett templommal, ez még földből épült. Ezt az istentiszteleti helyet használták az 1757-ben beköltöző és azonos görögkeleti hitű románok is, bár a XVIII. század nagy részében, elvándorlásuk ellenére, a szerbek gyakoroltak nagyobb befolyást a vallásos életre, de 1767-ben már közös templomot építettek. Azt a templomot, melyet ma is látni, s amelyet a román ortodox hívők használnak, 1808-ban közösen emelték szerbek és románok. A falán található felírások ószláv nyelvűek, melyeket a későbbi renoválás során átfestettek. 1774-ben már mindkét ortodox közösség saját papot tartott, a szerbeké Ioan Lakatus, a románoké Adam Hidisan.
Az 1808-ban elkészült kőtemplomot Jézus Krisztus mennybemenetelének tiszteletére szentelték fel. Két oldalbejáratot építettek hozzá, egyiket a szerbek, másikat a románok számára. Akkori szokás szerint a nők a templom előcsarnokában álltak. Külső oldalán helyezték el 1816-ban az építést bőkezűen támogató Jesity Stefán szerb feliratú sírkövét. A kettős használathoz igazodott a liturgia nyelve is: egyik vasárnap román, a másikon szláv nyelven tartották az istentiszteleteket. Az új templom építési költségein fele-fele arányban osztoztak.
A XIX. század közepéig a két nemzetiség hívei békés egyetértésben használták az épületet. Ennek köszönhetően megtanulták egymás nyelvét, vegyes házasságokat kötöttek, közös iskolát működtettek. Az 1840-es évektől azonban konfliktus alakult ki közöttük, mert a többségbe került románság nagyobb beleszólást igényelt a vezetésbe. A viszály valójában abból fakadt, hogy a románok kizárólagos nemzeti vallása egészen a XVI–XVII. század fordulójáig az ortodoxia volt. A Csanádra vándorolt románok megmaradtak ezen a hiten, és természetes módon ragaszkodtak görögkeleti vallásukhoz, illetve annak intézményeihez. A templomot viszont szerbek alapították, és Lipót király privilégiuma alapján ők irányították az ortodox egyházat. Ez azt jelentette, hogy a csanádi román ordotox közösséget végső soron a karlócai szerb érsekségnek rendelték alá 1698–1868 között. A románok méltányosabb elbánást követelve számbeli fölényükre és eltérő szokásaikra hivatkoztak. Jellemző, hogy az ellentétek a XIX. század első felében erősödtek fel, a nemzeti tudat kialakulásakor. A XVIII. században elképzelhetetlen volt a vallási élet nemzeti alapú kettészakítása. A csanádi román–szerb közös parókia természetes keretnek tűnt, az emberek életét a vallási és nem a nemzeti hovatartozás szabályozta.
Az önállósodásért folyó harc a XIX. század közepén a nemzeti tudat megerősödésével párhuzamosan bontakozott ki. Tovább bonyolította a helyzetet a katolicizmus terjeszkedése. A románok egy része ugyanis csatlakozott az 1776-ban alakult makói görög katolikus közösséghez. E parókián pásztorkodott egy ideig az 1848-ban országszerte ismertté vált román görög katolikus püspök, Vasile Erdélyi. Nehéz eldönteni a kérdést, vajon a két görögkeleti felekezet közötti civakodás vezetett-e oda, hogy 1847-ben a csanádi románok egy része kivált vallási közösségéból és váltott a makói görög katolikus plébániára, vagy a románságban megerősödő katolikus kötődés okozta a két nép közötti konfliktusokat. Annyi bizonyos, hogy társadalmi természetű problémák húzódtak meg a hitbéli szakadás mögött. Makóról járt ki fél évig egy görög katolikus pap, aki az egyházi anyakönyveket is vezette. Ebben az időben a szerbek otthagyták templomukat, a misét az iskolában tartották.
A két nemzetiségi valláscsoport elszakadási kísérlete végül sikerrel járt. Erről tanúskodik az 1866. május 3-án elkészített magyar nyelvű leltár Magyarcsanád egyházközség ingó és ingatlan vagyonáról, melyet a „románok és szerbek között fennforgó elválás érdekében vettek föl”. A leltár 69 tételbe foglalta a különböző vagyontárgyakat. (Természetesen a szétválás nemcsak a templomi tulajdonra, hanem az iskolára is vonatkozott.) Érdekesebb tételek közé tartoztak a harangok, mert gyártási évüket is feltüntették (1760, 1800, 1817). Az ötödik tétel alatt szereplő bejegyzés igen figyelemreméltó: „a román részi lelkészség kültelkét eladták”, írja a leltár. Magyarcsanád kollektív emlékezete sokáig számon tartotta Luczay Jeroszim román papot, aki nem élt hivatásának megfelelő életmódot, s egy alkalommal a papi birtokként szereplő kültelket elidegenítette. Valószínű, hogy a leltári bejegyzés ezt a „tranzakciót” igazolja dokumentumszerűen. Tudunk arról is, hogy a szerb–román vallási viszálykodás időszakában a szerbek „odaátra” (Bánságba) nősültek, szerb vallási környezetbe. Sőt a csanádi szerbek gyakran nem a helyi templomban kereszteltették meg gyermekeiket, hanem átvitték őket Őscsanádra addig, míg nem lett saját templomuk.
A két vallási csoport közötti megbékélést végső soron a magyarországi ortodox egyház szervezeti átalakulása kínálta fel 1864-ben. Ekkor jött létre a Román Erdélyi Metripolia, a szerb és a román egyház hivatalosan elválasztatott. Segítette a konfliktus megoldását a szegedi bíróság 1878-as döntése, melynek alapján a román ortodox hívek 12 500 forint kárpótlást fizettek a szerbeknek, ezzel a románság a régi, közös tulajdonú templom rájuk eső részét megváltotta. Az így kapott pénzből aztán a szerbek 1880-ban felépítették saját templomukat Szent György tiszteletére. A templomállításra Ferenc Józseftől adóelengedést, a Vallás- és Közoktatásügyi Minisztérium vallási alapjából segélyt kértek. Építési tervrajzok nem készültek, a szomszédos templom szerkezetét vették alapul. Annyi különbség van a két épület között, hogy a szerb templomot, bár hasonló formában, de kisebb méretben építették fel.
A román templom 23 méter hosszú, tíz méter széles, szabadon álló egyhajós épület, mely a késő barokk stílusjegyeit viseli magán. Épült az 1820-as évek második felében. Állványzata falból kilépő oszlopokkal, konzolos osztópárkányokkal tagolt, faragványokkal áttört fal, mely a szentélynyílást teljes magasságában betölti. Posztbarokk szerkezete hasonló a battonyai szerb és a siklósi templom ikonfalaiéhoz. Belső felépítése követi a klasszikus ortodox templomok tagozódását. Három fő része van: az előcsarnok, a templomhajó és az oltár. A templom épülete kelet–nyugati tájolású, főbejáratát nyugatra, az oltárt pedig keletre helyezték. A templom előcsarnokában tartják a kereszteléseket, mintegy azt szimbolizálva, hogy csak a keresztség felvétele ajtaján léphet az ember a templomba, a hívek közösségébe, az „Egyházba”. A templomhajóban láthatjuk az amvont, vagyis az emelvényt, amelyről az evangéliumot olvassák fel, a pap innen prédikál. Déli oldalon találhatjuk a püspöki trónust.
A templom legjellegzetesebb része az ikonosztázion, azaz a képfal, amely elválasztja az oltárt a templomhajótól. A képfalat és a fafaragványokat Bantkó János aradi mester készítette, aki 1826-ban kapott megbízást a munka elvégzésére. Tehetségét dicséri a battonyai szerb ikonosztázion is. Ügyes kezű mester, sem a képfal szerkezeteinek, sem faragványainak kialakításában korábbi munkáját nem ismételte meg mechanikusan. A faragványok a barokk és a klasszicizmus formakincséből tevődnek össze, középponti motívum a leveles urnadísz. A battonyai faragványokhoz viszonyítva itt uralkodó jelleggel van jelen a rozetta, háttérbe szorulnak a növényi elemek. Megvastagodott, elnehezült aranyozott díszítményekként hatnak.
Képi díszítése 51 kompozícióból áll, ikonográfiája öt zónára oszlik. Az első: szentírásbeli események, a második: trónusikonok, a harmadik: ünnepek (közöttük Krisztus feltámadása). A középtengelyben: Krisztus mennybemenetele látható. A lunettában a szenvedéstörténet jeleneteit ábrázolják. Az ötödik zónába kerültek az apostolok és egy Golgota-keresztkompozíció. A királyi ajtóra van festve : az örömhírvétel, fölötte az utolsó vacsora. Az északi diakónusi ajtón: Mihály arkangyal, fölötte: Mária születése, míg a déli diakónusi ajtón: Gábor arkangyal, fölötte Ábrahám áldozata látható. A trónusikonokat olajjal vászonra, a többi kompozíciót olajjal fára festették. Az ikonosztáz, melynek híres képeit a XIX. századi Arsa Teodorovici festette, három sorból tevődik össze. Az alsó képsoron foglal helyet Krisztus, Keresztelő Szent János és Isten szülőjének ikonja. A második képsorban a tizenkét nagy ünnep, a harmadikban pedig az apostolok ikonjai helyezkednek el.
A templom legszentebb része az oltár, a középen álló oltárasztallal. Baloldalt áll az előkészületi asztal, ahol a pap kenyeret és bort készít a liturgiához. Az oltárban őrzik az istentiszteletek végzéséhez szükséges szent edényeket, ruhákat és egyéb tárgyakat.
A liturgikus szimbolikában az oltárasztal jelképezi az utolsó vacsora asztalát, Krisztus sírját, a Bárány trónját. Felületét világos színű terítő borítja, emlékeztetőül Krisztus halotti leplére. Rajta egy még kisebb terítőn Krisztus sírbatétele látható, szent ereklyét varrtak bele a kelmébe. A templom értékes tárgyai közé tartozik még egy evangélium, az áldó kereszt, gyertyák és a szentségtartó. A Krisztus mennybemenetele templom egyházi joghatóságát a Magyarországi Román Ortodox Egyházmegye Vikáriussága látja el.
A szerb templomot Janic aradi építőmester építette a déli falon elhelyezett tábla felirata szerint 1882-ben. Állványzata hasonló a román temploméhoz, de a faragványokkal áttört, tagolt fal a teljes szentélynyílást nem tölti be. Szerkezete rokonságot mutat a gyulai „nagyromán” és a kétegyházi templomok ikonfalainak szerkezetével. Szélessége hét és fél méter, magassága hét méter. Belső festése kék márványutánzat. A képfalépítő és fafaragó az iménti feliratnak megfelelően Janic aradi mester. Minden bizonnyal műhelyéből került ki a gyulai „kisromán” és a kétegyházi román templom képfala is. Feltehetően annak a képfalkészítő és fafaragó dinasztiának volt tagja, melyhez az ugyancsak aradi Mihajló Janics tartozott, aki 1845-ben elkészítette a pesti szerb templom ikonosztázionját. Ennek a műhelynek a stílusához köthető a gyulai „nagyromán” templom ikonfala is. A faragványok palmettával vannak körbefonva, gyakori a rózsafejeket rejtő urnadísz forma. Összességében a barokk és a klasszicizmus hatását mutatják az eklektikus aranyozott díszítmények. Ikonográfiája négy zónából tevődik össze. Az első: bibliai történetek, a második: trónusikonok, a harmadik: ünnepek (közöttük Krisztus feltámadása). A középtengelyben helyezték el az Újszövetség Szentháromság-kompozíciót. A lunettában látható negyedik zóna képei: a szenvedéstörténet eseményei a Golgota-keresztkompozícióval. A királyi ajtón: örömhírvétel, fölötte: utolsó vacsora. Az északi diakónusajtón: Gábor arkangyal, fölötte: Mária születése. A déli diakónusajtón: Mihály arkangyal, fölötte: Az Úr látogatása Ábrahámnál. Felirata egyházi szláv nyelvű. Az ikonosztázion és a freskók Gyoka Putnik és fia, Joca munkái, 1898-ra készültek el. Stílusa szerint az ikonok közepes mesterségbeli tudással készített, nyugati hangvételű alkotásoknak tekinthetők.
A hajó belsejében, az oldalkapu fölött márványtábla örökítette meg az adakozók és az építők neveit. Kívül az egyik márványtábla az első világháborúban elesett szerbeknek, a másik letelepedésük 300. évfordulójának állít emléket. Hagyomány, hogy Szent Iván tiszteletére (június 24-én) a bejárati ajtóra koszorút helyeznek. Eredetileg mindkét oldalsó frontot ellátták ajtóval, jelenleg csak a délit használják, ahol a férfiak, a főbejáraton pedig az asszonyok járnak be.
Magyarcsanád másik két temploma a magyar lakosság istentiszteleti helyéül szolgál. A XVIII. században érkeztek a faluba urdalmi alkalmazottként, a település zselléreinek számát gyarapították. Sok kálvinista akadt közöttük, hisz kibocsátó közegük jórészt az alföldi kunság volt, ahol a református hit vert gyökeret, de Makóról és környékéről is érkeztek reformátusok.
Kezdetben egy kis imaházat használtak a maroknyi gyülekezet összejöveteleire. Idővel azonban további beköltözés, illetve a természetes népszaporulat folytán kinőtték kis gyülekezeti termüket, és templom építésébe fogtak, amelyet Kövess Antal makói építész tervezett. Alapkövét 1911. április 8-án helyezték el, a torony nyugati oldala alá okirattal és fémpénzekkel. A templomot észak–déli tengelyben építtette fel az egyház 1911–12-ben. Középütt, a templomhajó elé tornyot emeltek bélletes kapuval, fölötte rózsaablakkal. A déli homlokzatból kiemelkedő torony 34 méter magas, északi vége félköríves záródású, melynek keleti oldalán egy kisebb toldalék-épületrész szolgál karzatfeljáróként.
Az egész templom neogótikus stílusban készült, a hajót kéttagú támpillérek erősítik. Közöttük háromszor két ikerablak látható a keleti és a nyugati oldalon. 1925-ben újjították fel utoljára. A tízszer tizennyolc méteres belső térben a külső támpilléreknek megfelelően a falból enyhén kilépő falpillérek tartják a háromszakaszos rabicból készült keresztboltozatot. Belső terének mindkét végén kőkarzat áll, a keleti oldal közepén a szószék Kincses Sándor makói asztalosmester remekműve, neogótikus stílusban faragva.
A padok 1912-ben készültek és összesen 229 ülőhelyet biztosítanak. A kétmanuálos orgonát Barakovits Jánbos építette 1941-ben, tíz változattal.
A toronyban három darab acélharangot helyeztek el, melyeket Diósgyőrben öntöttek 1923-ban. Összsúlyuk 1244 kilogramm. Az 1911–13. évi névtárak szerint a faluban akkor 245 református hívő élt szemben a 2817 más vallású lakossal. A kicsi, de életerős gyülekezet első lelkésze Vadas Gyula volt, őt követték Irlanda Dezső, Soós Béla és Takács István. Jelenleg nincs lelkésze a falubeli gyülekezetnek, a szolgálatot Kéki Imre, Makó belvárosi lelkipásztor végzi.
Rátérve a katolikus templom történetére, ismét hangsúlyozzuk, hogy Csanádon a XIX. században csekély volt a katolikus magyarok száma. Anyaegyházuk Apátfalván működött, amelyet viszont szinte kizárólag katolikus és magyar emberek laktak. Ez a magyarázata annak, hogy a négy templom közül a katolikus épült meg utoljára. Létrejöttében nagy szerepe volt Zalai Ernő iskolaigazgatónak, aki 1923 pünkösdvasárnapján a helyi katolikusok részvételével közgyűlést tartott, s ezen kimondták az egyházközség megalakulását. A hívek száma 1922 és 1931 között négyszázról 917 főre szaporodott, ami már a háború utáni megváltozott viszonyok jele, hisz a szaporodás jórészt a beköltözésből adódott. Schüszler Péter gondnok készített egy kis oltárt fiókkal, amelyben a nagyobbrészt ajándékba kapott misefölszereléseket helyezték el. Az oltárterítőket és miseingeket Lászlóffy Jánosné postamesterné adományozta. Hamarosan temetőt is kaptak a községtől, ahová elsőként Belovai Sándor segédjegyző hatéves fiát temették. A hívek rohamos gyarapodása miatt az addig használt iskolakápolna szűknek bizonyult. Fölmerült a gondolat, hogy templomot kellene építeni. Zalai Ernő iskolaigazgató kezdeményezésére Kelemen András apátfalvi plébános hozzájárult a gyűjtés megszervezéséhez. Pető László és Faragó István nyugdíjas vasutasok faluztak a kérdőívekkel, de rendeztek belépődíjas műsoros előadásokat, tánc- és teadélutánokat, hogy gyűljön a pénz. Még a költségvetésbe beállított kántori és sekrestyési – mely funkciókat egyébként a Zalai házaspár látott el – díjazásokat is a templomalaphoz csatolták ettől kezdve.
1930. május 12-én nagy napra virradt Csanád katolikus közössége: ekkor történt az első bérmálás. Ez az esemény egyben szép példáját mutatta a különböző vallási és nemzeti csoportok jó szándékú, segítő egyetértésének. Mivel gondolni sem lehetett arra, hogy a bérmálás az iskolateremben történjen, szükségesnek mutatkozott egy nagy sátor fölverése. Ebben segítették a módos román gazdák a sokkal szegényebb katolikus magyarságot, úgy, hogy a ponyvákat ők adták. Sőt lovakat is kölcsönöztek erre az eseményre, hogy bandériummal fogadhassák a főpásztort a határban.
Pozsonyi Zoltán mérnök tervei alapján 1938. augusztus 29-én fogott hozzá a templom építéséhez Ábrahám Ferenc építőmester. Nem sokkal később, 1938. október 8-án Csepregi Imre esperes elhelyezte a templom alapkövét, majd a következő év szeptember 29-én móri Glattfelder Gyula csanádi megyés püspök megáldotta az elkészült templomot. Mivel Szent Gellértnek a szomszédos Őscsanádon volt a székhelye, a közelség és a vidéken élő erős Szent Gellért-tisztelet miatt a templomot az ő emlékének szentelték fel. Három harangja közül a legnagyobbat dr. Pallagi Imre községi orvos adományozta, a másodikat a hívek vették meg, míg a harmadikat a harangöntő cég ajándékozta az egyházközségnek. Maga az épület külső megjelenésében meglehetősen puritán, felületét nem klinkertéglával, hanem közönséges fagyálló, vastéglával burkolták. Az előcsarnok, a templomhajó főhomlokzatának ablakai, azok íves egybefoglalása neoromán elemként jelennek meg. Díszítés nélküli kereszt zárja a lépcsőzetes oromzatot. A templomtesthez baloldalt csatlakozó torony sima hasáb alakja egyszerűségével válik modern építménnyé.
Hivalkodás nélküli a templombelső is. A szentély végfalán nincs meg az eredeti főoltár, csak tabernákulum látható. Barth Ferenc több iparművészeti munkával díszítette a templomot. Szent Margit mozaikképét 1944. január 23-án áldották meg. Szent Gellért vértanúhalálának 900. évfordulójára, 1946. szeptember 24-re elkészült a három színes ablak Szent Imre, Szent Gellért és Szent István alakjával. A diadalív mozaikját szeme világát elveszítve felesége segítségével 1964. augusztus 20-ára készítette el az iparművész. Jámborné Balog Tünde makói festőművész 1968-ban festette a templom üvegablakait, összesen kilencet, melyek közül az első az L-t (alfát), a kilencedik az W-t (omegát), a hét ablak pedig a teremtés hét napját szimbolizálja. A kórus három nagy ablaka Gábor, Mihály és Raphael főangyalokat ábrázolja. A templom egyik becses műemléke a kórus alatt, a bejárattól jobbra található Jézus-kép, melyet W. J. Brenner festett. Alatta fölirat: „Magyarcsanád templomának kegyeletes megemlékezésül áldozták a lengyel menekültek 1939. X. 29.”.
Magyarcsanád a reformkorban – mint látjuk – teljesen óhitű község, egy-két embert leszámítva a lakosság tisztán görögkeleti. A katolikusok, ahogy helyben mondani szokták, olyan kevesen voltak, hogy lekezelhettek egymással. Náluk még a zsidók is nagyobb közösséget alkottak, akik feltehetőleg az uradalmi regálé bérlőiként s a terménykereskedelem lebonyolítóiként éltek a faluban. A vallási szempontból szinte homogén görögkeleti népesség két nemzetiségre oszlott: ortodox románra, illetve szerbre. A kérdés bővebb kifejtésére a nemzetiségtörténeti fejezetben sort kerítünk, most csak annyit jegyzünk meg, hogy a II. József-féle népszámlálás nem tükrözi az anyanyelvi megoszlást, csupán a lakosság társadalmi állását (pap, nemes, paraszt, zsellér, egyéb foglalkozású, nő) tünteti fel. Palugyay Imre kimutatásából viszont már csak a tényt rögzíthetjük, hogy 1850-ben a 2303 fős lélekszámból román volt 1510, szerb 691. Tehát a XIX. század közepére a románság nem egyszerűen fölénybe került, hanem kétszer akkora népességgel rendelkezett, mint a szerbség. De vallásilag egy csoportot alkottak. A számsorok azt is bizonyítják, hogy az etnikai élet és hitélet között szoros a kapcsolat, de a történelem arra tanít, hogy ezt az összefüggést sem lehet abszolutizálni, mert épp a románság korábban említett vallási szakadása igazolja, hogy egyetlen nép sem köti le magát örökre egyetlen valláshoz.
Magyarcsanád lakosságának felekezet szerinti megoszlása
római kat.
református
gör. kat.
ág. ev.
görögkeleti
zsidó
egyéb
1823
7
2481
9
1857
87
53
60
7
2277
27
1880
171
27
196
2
2324
47
1900
325
17
207
-
2452
24
1930
866
51
372
22
1306
7
48
1960
1339
200
710
 
A csanádi görög nem egyesültek az aradi ortodox püspök protopresbyteratusa alá tartoztak egyházkormányzatilag a XIX. században, s 1779 óta van anyaegyházuk. Hézagosan rekonstruálni tudjuk az egyházban szolgált papok névjegyzékét.
A görögkeleti román egyház lelkészei
Higyisán Nesztor1808–184
Popa Kornya1848–1900
Buha George1900–1936
Luczay Mláden1936–1976
Árgyelán Gyula1976–199
Bekán Aurél
A görögkeleti szerb lelkészek közül az alábbi pópákat ismerjük
Popovics Szvetozár1880–1910
Pndrovics Miljusin1910–1915
Kocsován Miron1915–1935
Gedos Velimir1935–1986
A felekezeti viszonyokat tükröző számsorokból kitűnik, hogy Magyarcsanádon a szerb és román lakosok fedik a görögkeleti hívők számát, és fordítva: mindig a katolikusok és reformátusok adták a magyar népelemet. Ez a nemzetiségi és vallási szerkezet lényegében a második világháború végéig nem változott. Azóta azonban a görögkeleti lakosok megcsappantak, kivándorlás, elszivárgás és a rossz demográfiai mutatók miatt, s a faluban egyre inkább teret nyertek a magyar vallások.
Egy 1882-es beadvány szerint, melyet a csanádi szerb hitközség intézett a Vallás- és Közoktatásügyi Minisztériumhoz, nyolcszáz főre taksálta a helyi görögkeleti szerbek számát, tehát kettőszázzal többre, mint ahogy ezt Palugyay 1850-re vonatkozóan kimutatta. Eszerint a szerbek fluktuáltak a falu népességében, idővel erőre kaptak, de ez a visszaszorulás hosszú távú tendenciáját nem tudta semlegesíteni.

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem