Kárpáti Aurél: A viszony • Földi Mihály új regénye – Athenaeum

Teljes szövegű keresés

Kárpáti Aurél: A viszony
Földi Mihály új regénye – Athenaeum
A lélek trilógiája után Földi Mihály megírta a test trilógiáját is. Ennek befejezése ez a hatalmas kötet, amely A házaspárral indult s A század asszonyával folytatódott „családi kör" regény-monografiáját A viszonyban teljesíti ki és zárja le. Az Isten országa felé a modern ember égi eligazodásának útjait kereste, elfordulva a valóságtól, lelki jelképek nehezen megközelíthető csillagrendszerén keresztül, a végső dolgok megismerésére törekvő hit szenvedélyes sóvárgásával. A második trilógia elhagyta a transzcendentális síkot és visszatért a földi valósághoz. Kutató tekintetét az író itt már a tapasztalati tények kusza szövedékére szegzi s nem kevésbé szenvedélyes kiváncsisággal, az értelmi tisztázás és leszámolás önkínzó vágyával kutatja át az emberi élet legősibb képződményének – a családnak – minden kényes és rejtett szálát, mai elváltozását, erkölcsi és társadalmi helyzetét, szerepét, jelentőségét és értékeit. A spirituális térben lezajlott írói kaland úgy végződött, mint Madách űr-jelenete: Ádám a lebegő bizonytalanságból visszakényszerült a földre, ahol biztonságosabban vetheti meg lábát, bár érzi, hogy vele együtt a föld is szédítő iramban forog. A merész kísérlet mégsem volt hiábavaló. Sok tanulsággal járt, főképp, ami a belső szemlélet elmélyültségét illeti. Földi visszatérése a „realizmushoz" ezért nem a régebben megszakadt fonál egyszerű újrafelvételét jelenti. Legújabb regényének naturalisztikus rajza ugyan talán még hívebb és pontosabb, mint a Szaharáé, ám „aláfestésében", egész tónusadásában van valami lényeges eltérést mutató, komplex gazdagság és gazdaságosság. Valami olyan szerves belső változás, amely a biológiai alapanyagba pszichológiai és vallás-etikai elemeket vegyít. A házaspár így fejti fel a reális ábrázolás mögött – két szerelmes ember testi-lelki kapcsolatait, a vizsgálódásnak szinte tudományos részletességével, következetességével és tárgyilagosságával. A század asszonya hasonló módszert alkalmaz a családdá szélesített témakörre, helyenként némi engedményt téve a romantikus előadás pátoszának, amely (igen jellemzően) a legprózaibb életfunkciót választja költői hevülése tárgyául. A viszony még tovább tágítja a család meglazult keretét, az illegális szerelem irányában. Férj, feleség, szülő és gyermek családi együttesébe belevonja a házibarátot is. s most már ebben a kibővített viszonylatban kutatja végig és mutatja fel az új tényező okozta kölcsönhatás elváltozásait. A második trilógia ezzel a kötettel tetőződik be s kimerítve az átvizsgált „képlet" minden lehető változatát, az analízis részlet-eredményeit egyetemes szintézisbe köti. Legelsősorban ama pesszimisztikus megismerés révén, hogy minden tökéletlen és romlandó a földön. Végzetes hazugságokra építünk, amelyek önmagukban hordják a pusztulás szükségességét. A társadalom őssejtje, a család, bomlasztó mérgekkel átitatott. A boldogság pillanatnyi illúzió csak: előbb-utóbb csalódásban foszlik szét, mert igazi egyesülés ember és ember között nincs, még a szerelem félelmes-titokzatos varázslatában sem. Céltalanság és értelmetlenség káosza egész mai életünk. S a legtöbb, ami megadatott számunkra: csupán vágya a megigazolásnak. Valami jobb és tisztább szándék, amely azonban – fájdalom – nem bír eljutni a beteljesülésig. Egyetlen kivezető út a zűrzavarból az igazság útja lenne. De az ember nem látja az igazságot, mióta elhagyta Istent s Isten is elhagyta őt.
A „test" trilógiájának ez a végső kihangzása. Nyugtalanító tanulság, amely kibékítő válasz helyett inkább a felvetett kérdéseket rezgeti tovább az olvasóban. Elgondolkoztató és állásfoglalásra késztető zárótétel. Lehet elfogadni, lehet vitatkozni vele. Csak egyet nem lehet: közönyösnek maradni iránta. Földi, mint mindig, most is a legizgatóbb kérőjeleket tűzi ki. S elvégre nem ez-e a legtöbb, amit író elérhet? Hiszen az életben sincsenek végleg eldöntött, minden kétséget feloldó, teljesen megnyugtató válaszok.
A viszony. Kifejező és pontos cím. Nem egy viszony, de általában a viszony, minden viszony tipikus példája és összegező foglalata az új Földi-regény. Csak külszínre egyéni, helyesebben: egyénített eset. Lényegében egyetemes, valamennyi variációt magába-sűrítő társadalmi és erkölcsi korkép summája. Tökéletes mintapéldány, amelyben az összes lehetőségek egyesülnek, szabály és kivétel megvilágítására egyképp alkalmas anyagot kínálva a vizsgálódónak. Mindez azonban korántsem jelent holmi merev ábrát, vagy éppen holt prepatárumot. Ellenkezőleg: a viszony képlete Földinél nagyon is eleven. Állandó benső mozgásban van, folyton változik s mintegy önmagát képzi ki, a szerelmi háromszögből sokszöggé alakuló végső formáig. A „mese" a „történet" így autonóm-módon fejlik, halad és bogozódik, szinte „magától." Magából az élő-erjedő anyagból s az analízis lefolytatásából keletkezik. Az író valóságos élve-boncolást végez a kiválasztott szervezeten s mindenről beszámol, amit lát, észrevesz, megfigyel és tapasztal. Inkább konstatál és leír, mint „elbeszél", bárha a regény külső érdeklődést biztosító, dramatikus elemeit egyáltalán nem hagyagolja el. A döntő fordulatoknál például mindig párbeszédes formát használ. A „leíró" megjelölés itt tehát csupán az írónak tárgyával szemben elfoglalt belső, módszerbeli magatartására vonatkozik. Így némi túlzással azt mondhatnám: A viszony velejében értekező regény. Esszé – regényformában. Mindenesetre igen közel jár ahhoz, amit „fiziológiailag regénynek" neveznek. Innen adódnak olyan jellemző sajátosságai, amelyek másfajta normákhoz igazodnak, mint a kifejezetten elbeszélő, élet- és emberábrázoló regények. Más lévén az író célja, mások lesznek eszközei és eredményei is.
Földi a „szerelmi háromszöget" úgy veszi vizsgálat alá A viszonyban, mintha előtte soha senki sem méltatta volna figyelmére. Minden részletét egyforma gonddal, érdeklődéssel és kedvvel kutatja át. S valóban: ilyen mélyreható elemzőmunkát ezen a területen rajta kívül nem is végzett még regényíró. Sem nálunk, sem külföldön nem akadt senki, aki mai társadalmi életünk egyik legszembeötlőbb tünetének, a viszonynak természetrajzát ilyen komoly felkészültséggel és kíméletlenségig menő orvosi őszinteséggel, moralista szigorúsággal és írói lelkiismeretességgel megírta volna, pláne regény-formában. A viszony tartalmi újságát és alaki eredetiségét – az író egyéni szemlélet- és előadásmódján kívül – legfőképp ez a felfedezés értékével bíró, kezdeményező elsőség magyarázza. Viszont hatásának titka a felmutatott „képlet" teljességében rejlik: valahol, valamelyik helyzetben vagy fordulatban, a regény minden olvasója megtalálja a maga külön „esetét", amelyhez személyes köze van.
Földi körülbelül ugyanezt az írói módszert alkalmazza a trilógia előbbi két kötetében is, de csak most juttatja érvényre teljes következetességgel és biztonsággal, a művészetté érett mesterség legfelső fokán Bizonyára, mint minden „módszernek", ennek is megvannak a kényszerű adottságai, amelyek bizonyos lemondással járnak. A „képlet" vizsgálata szükségképp kizárja köréből az esetlegest, a hangsúlyozottan egyénit, a kaland véletlenét s az életfestés naturalizmusát. Bármily aprólékosan szálazza ilyenkor az író a részleteket, mégis tipizál. S mert elsősorban behatolásra, megértésre és megértetésre törekszik: kénytelen inkább az intellektushoz, mint a szívhez vagy szemhez szólni. Történetet, alakot csak annyira érzékeltet hát reálisan, amennyire az illúziókeltés szüksége, a regény „láttató" konvenciója múlhatatlanul megkívánja. Földi számolt ezzel, mikor regényében a homlokzat reális hatását alárendelte az alaprajz eszmei kiképzésének, eldöntve maga számára a kérdést: mi fontosabb, a belső-e, vagy a külső, a valóság tömege-e, vagy annak lényege? Ezért látjuk A viszony alakjait inkább átvilágítottan, mintsem portrészerű plaszticitással. Környezetükből kevés fény hull rájuk, – hiába van nevük, foglalkozásuk, társadalmi rangjuk és elhelyezkedésük, – annál több: az író kegyetlen-kíváncsi, éles, kutató tekintetéből, amely szinte röntgen-sugárként hatol keresztül rajtuk. A regény főhősei (s jórészt mellékfigurái is) külsőleg így a film élethű árny-alakjaira emlékeztetnek. Még atekintetben is, hogy egy-síkon mozognak s csupán történetük megadott viszonylatában élnek: a szerelmi háromszög keretében.
Mindez, a régebbi realista-regény esztétikája szerint, nyilván művészi fogyatkozásnak tetszik. Ha azonban az előttünk alakuló új műfajváltozat, az esszé-anyaggal telített „értekező regény" sajátos célkitűzését nézzük: nemcsak azt kell elismernünk, hogy a szóban forgó „fogyatkozás", mert „mellékes" szempontot érint, alig zavar, hanem azt is, hogy cserébe annál bővebb kárpótlást kapunk más vonatkozásban. Egy sereg nyugtalanító probléma kibontásában, a mai szerelmi élet gazdagon rétegezett fiziológiai, mélypszichológiai, társadalmi és erkölcsi keresztmetszetének felmutatásában, az analízisnek drámai mozgalmasságú „történetté" és az elvont képletnek morális jelképpé válásában.
De lássuk végre, mi itt az a sokat emlegetett „képlet"? Mint már említettem: a szerelmi háromszög. Férj, feleség, szerető egymáshoz való s egymás közt változva-alakuló viszonya. Tehát csakugyan a viszony, melynek számtalan variációja figyelhető meg a mai családi életben. Az író joggal mondhatja: nem lehet szemet-húnyni előtte. Tudomásul kell venni, hogy van. Éppúgy, akár magát a házasságot, amelynek a viszony egyrészt beteges kinövése, másrészt szinte a „szükséges rossz" szerepét betöltő, hallgatólag elfogadott járuléka. Földi kiválaszt egy hétköznapi esetet a sok közül s ennek az egynek, a legalkalmasabb típusnak komprimált vetületében valamennyit megmutatja. Keletkezésétől a végéig, minden közbeeső mozzanaton keresztül, minden oldaláról, minden külső-belső vonatkozásában, egész testi-lelki valóságában. S a viszony eredetét kutatva, visszamegy az első gyökérszálakig, amelyeknek kisarjadása már a házasságot megelőző helyzetben adva van.
Rudnay Sándor, a jómódú, előkelő fogorvos, feleségül vesz egy társaságbeli, elszegényedett úrilányt, akit Demeter Ágnesnek hívnak. Egyik részről sem szerelmi házasság ez. Inkább a körülmények higgadt mérlegelésének s az anyagi és társadalmi konvenciók enyhe nyomásának, más szóval bizonyos erkölcsi megalkuvásnak eredménye. Olyan, mint ma a legtöbb házasság: kissé hazug alapokon épült. Sándornak előbb viszonya volt egy Lilla nevű tárcosnővel, aki az ő mérsékelt szerelmi igényeit – megfelelő anyagi támogatás ellenében – tulajdonképpen teljesen kielégíti. Sándor a maga módján szereti Lillát, mikor azonban egyszer hűtlenségen kapja: szakít vele. S mert ebben a korban már „illik megnősülni", feleségül veszi Ágnest, aki szintén egy „viszony" megszakításával megy bele a házasságba. Ám az ő érzelmi kapcsolata egészen más természetű. Ági Pély Istvánba, egy rokonszenves, szegény, bizonytalan állású fiatalemberbe szerelmes. István viszontszereti őt. Szerelmük, mégis beteljesületlen marad. Nemcsak a jövő reménytelensége miatt, hanem azért is, mert ági „érthetetlenül" idegenkedik az illegális szerelmi formától. Hősiesen és tisztán visszautasítja a fiú heves ostromát, anélkül, hogy tudatában lenne ellenállása igazi okának. Ez az ok: régebbi keletű, erotikus természetű gátlás. Ági ugyanis még a háború alatt beleszeretett Gáspár Zsigába, egy daliás huszártisztbe, aki egyízben – mielőtt kiment a harctérre – erőszakkal akarta őt magáévá tenni. A szégyenletes kísérlet nem sikerült. Zsiga nem sokkal utána elesett, Ági pedig azóta sem bírta elfeledni a szörnyű kaland izgalmát. Ennek a lelki traumának emléke, amelyben az erőszakos szerelmi vágy az erőszakos halállal párosult, kihatott egész életére. Ki tudja: talán, ha Zsiga nem hal meg, benne föllelte volna azt a mindent jelentő, igazi férfit, akit később két másikban, az urában és a szeretőjében együttvéve sem bírt feltalálni? Mert Ági házaséletébe csakhamar belépett a szerető, István személyében. Előbb az urát szerette, azután Istvánt, végül mind a kettőt. Érzéseinek, vágyainak, testi-lelki hiányérzetének kusza szálai teljesen összegubancolódtak két férfi szerelme között. S házasságára és viszonyára egyre fojtogatóbb hálót terít a háromszöggel együttjáró, kényszerű hazugságok sűrű szövevénye. Áginak gyereke lesz. A gyereknek István az apja. Sándor ezt nem is sejti. Csakugyan nem? A szerelmi hármast mindenki látja, egyedül a férj nem tud semmit. Nem akar, vagy nem mer tudni róla? Mi ez? Kényelem? Vakság? Ez is, az is. Mindegy. Egy szép nap majd szétszakad a hazugságok hálója s három ember hazug boldogsága egyszerre hullik a szennyes, kavargó mélybe... Előbb Ági tudja meg, hogy Sándor megcsalja Lillával – de magába-nyeli sértett hiúságát, dühét és féltékenységét. Ő hallgat. Nem azért, mert bűnösnek érzi magát, hanem mert nem akar megalázott fél lenni. Később s elég későn, Sándor jön rá az igazságra. Ő kirobbaan. Verekszik, majd válik. „Leszámol." S közben újra beleszeret a feleségébe. Kegyetlenül szenved. De ugyanúgy szenved Ági is, aki a válás után hallani sem akar róla, hogy István felesége legyen. A férjével együtt – úgy érzi – elveszítette a szeretőjét is. A felbomlott viszonnyal együtt magát a szerelmet. S a két férfiban szintén valami ilyesféle változás történik. Ők csak együtt tudták szeretni ezt az asszonyt: nekik közvetve egymáshoz is közük van ebben a bonyolult vonatkozásban. És most megkísérlik összefoltozni a szétszakadt hálót. Megpróbálnak visszamenekülni a „boldogító" hazugságba.
A viszony itt éri el a moráli süllyedés mélypontját. Ági szeretője lesz az elvált urának s vele csalja meg Istvánt, a gyermeke apját. A „képlet" alakulása kész, bevégzett. Ki van merítve, több változata nincs. Ami hátra van: már csak az idegek teljes összeroppanása s az erkölcsi csőd csömörben való jelentkezése, a „romboló" öregség küszöbe előtt. A viszony elpusztult és vele-pusztult minden hazugságból-szőtt, csábító és csillogó, hamis értéke. Szerelmet, kéjt, házastársi békét, családi boldogságot, nyugalmat, derűt, harmóniát egyképp elnyelt a förtelmes mocsár, amelynek hínáros mélyéből egyedül a szerelem gyermeke – Ági és István fia – gázol ki tisztán és sértetlenül. A serdülő fiú, ráébredve a körülötte gyűrűző szennyes valóságra, elszökik feldúlt, meggyalázott otthonából és Istennél keres menedéket: szerzetes lesz. Végül anyja is mellette talál vigaszt, annyi kínzó és önkínzó hánykódás után. A zárda nyugtató csendjében az öregedő Ági melancholikus, őszi enyhülettel tekint vissza boldogtalan életére, amelynek riasztó emlékein úgy muzsikál keresztül nagymessziről egy régi huszár édes sarkantyúpengése, mint a tiszta, boldog, elérhetetlen szerelem örök Leitmotívja.
A zárótételben az író az ég felé mutat. De csak azért, mert idelenn nem talál semmi igazán érdemest, amire nyugodt lélekkel rámutathatna. Keserű csalódások, tragikus megismerések fájó hajtása ez a földtől elforduló, komor optimizmus.
A regény lényege mindig a dčtail. Egy ilyen elnagyolt, csupasz váz tehát épp abból ad legkevesebbet, ami a legfontosabb: a részletek egymásba-szövődéséből, az anyag sokrétűségéből és a megmunkálás finom árnyalatokban jelentkező gazdagságából. Sőt, magának a „mesének" jelzése még az író jellemző attitüdjét sem árulja el. Annál kevésbé szemléletmódját és vizsgálódásának módszerét.
Földi a legjózanabb diszciplina neveltje. Orvos, aki elsősorban néz, lát, tapint, megfigyel, kutat, konstatál s csak a megismert tapasztalati tények alapján következtet, mond véleményt vagy ítéletet. S jó orvos. A tünet mögött mindig megkeresi az előidéző okokat is. A viszonyt szinte mikroszkopikus vizsgálat alá veszi, Egyúttal azonban eredetét is felderíti. Alakulását pedig úgy kíséri nyomon, mint egy betegség kifejlődését, az első lázas állapottól a katasztrófáig. tárgyilagos és őszinte. Nem hallgat el semmit. A „legkényesebb" részletek fölfedésétől sem riad vissza, ami különben természetes, hiszen a látszatoktól és előítéletektől megszabadított, kendőzetlen, nyers igazságot akarja kifejteni a hazugságok rárakódott burkolószövetéből. Tekintetét elsősorban a testi valóságra szegzi. A testet faggatja, még akkor is, amikor kiváncsisága mélyebbre vág s a lélek titkait fürkészi. Fiziológián keresztül igyekszik tisztázni a pszichológia rejtelmeit. Így magától-értetődően kerül érdeklődésének homlokterébe az ösztönélet leghatalmasabb testi megnyilatkozása: a szexualitás. Az érzéki szerelem, amely minden érzék fölött uralkodik s minden vágyat leigáz. Földinél ez a testnek pogány, de lelki megváltást sóvárgó vezérszólama. Körülbelül ugyanazt vallja róla, amit nemrég az egyik keresztyén egyház püspöke mondott: „A nemi ösztön önmagában nem lehet bűnös. Sőt, van benne valami emelkedett méltóság. Isten nagy erőt bíz vele az emberre. S a szerelem végső soron nem egyéb, mint követ Isten és az ember között." Hangja ezért a szokottnál is komolyabbra fordul, mikor a test misztériumának lélekig érő kérdéseibe mélyed, – távol tartva magától minden frivol kíváncsiságok.
Hatalmas erkölcsrajz A viszony. Inkább belső, mint külső korkép, bár hátteréből hiányzik a „történelmi" aláfestés sem, a háborút követő évek bomlasztó atmoszférájának jelzése. Ez itt mintegy általános keret-ok, amely a szociális és etikai bomlás rengeteg apró, egyes, egyéni okát zárja magába, tömött rendben. Földi új regénye – épp az író szemponjainak gazdagsága miatt – rendkívül zsúfolt s különösen második felében: csaknem drámaian sűrített. Szerkezetileg mégis kiegyensúlyozott. Nem érzik rajta sem a bőség zavara, sem a vonalvezetés ingadozása. Tiszta, részarányos, világosan áttekinthető, egységes egész, amely tartalmi értékével és érdekességével kárpótol a művészi megjelenítés puritánságáért.
Semmi kétség benne, hogy a „nagy regény" nálunk oly ritka rangját nemcsak a külső méretezés biztosítja számára, hanem a belső építkezés monumentalitása is. Az az eszmei emelkedettség, filozófikus megalapozottság, euróapi kultúráltság és írói igényesség, amely éppoly jellegzetes sajátja Földi Mihály kivételes tehetségének, mint megkülöböztetett értéke legújabb regényének.

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem