88. sz., április 16. IDEIGLENES MINISZTER

Teljes szövegű keresés

88. sz., április 16.
IDEIGLENES MINISZTER
Tegnapi cikkünk, alapjában igaznak kezd bizonyulni, amint az nem is lehet másképp, mert az adatokat olyan közeléből vettük a helynek, hol az események szövődnek s oly komoly és előkelő kútfőből, hogy azokban, dacára a mindenható fővárosi sajtó hallgatásának, jobban mondva ellenkező irányú híreinek, kételkedni nem lehetett.
Tisza Kálmán csakugyan nem volt képes fölfrissíteni kabinetjét, a süllyedő hajóra, honnan a patkányok menekülni szoktak, bajos volt még egy jó nevű kormányost fogni. Zichy József és Károlyi Sándor grófok, miként megírtuk, nem voltak hajlandók nevüket és egyéniségüket kölcsönadni a Tisza-kabinet elvásott köntösének befoltozására.
Ivánka Imre pedig nem kellett, amint azt előre megjövendöltük, – mert Ivánka Imre sok közlekedési vállalatban érdekelt fél s nevének nimbusza nincsen.
A tegnapi »Egyet« már Trefort kineveztetéséről hozott entrefilet, (egy nappal utánunk). De ez irányban sem történt, úgy látszik végleges megállapodás, mert ma már az összes sajtó, hivatalosak, félhivatalosak és ellenzékiek, Szapáry Gyula grófnak személyében történt megállapodást jeleznek.
Még pedig, mint mi mondottuk, ideiglenesen fogja Szapáry gróf elfoglalni a közlekedésügyi miniszteri széket.
Ez ideiglenesség az általunk napfényre hozott kombinációk hitelessége mellett szól erős argumentumnak, hogy t. i. Tisza Lajos kir. biztos fogja végleg elfoglalni a közlekedésügyi tárcát, ha szegedi teendőit keresztül viszi.
Tagadhatatlan, hogy az ily ideiglenes miniszterek nem igen bírják magukat hasznosakká tenni egy miniszteri tárcára nézve, még hanem Szapáry Gyulák sem, az ideiglenesség egyértelmű a fölületesség szentesítésével, az csak kárára lehet az egyes reszortnak, azonban hogy így alakultak a viszonyok (s most már nagyon valószínű, hogy így alakultak) az nekünk szegedieknek oly örömhír, melynek teljesedését nagy hozsannával kell fogadnunk, mert a szegedi rekonstrukció betetőzése a közlekedési miniszter dolga, mihelyt Szegeden bevégződik mindaz, ami itt bevégezhető, ott újból kell kezdődnie a rekonstrukciónak, mert ha ott nem érvényesülnek amaz elvek, melyeket itt Tisza Lajos lerakott, akkor az egész mű precarius.
Ebből látván, hogy Szegedre nézve nagyon fontos kérdés az, ki lesz a közlekedésügyi miniszter. Az ország flegmatice veheti, mert Széchenyi István féle lángelmét nem várhat oda sehonnan, s Péchy Tamásnál vékonyabb embert szinte nem, mert bizony szándékosan is nehéz lenne kikeresni.
De Szegednek, melynek összes létérdeke a közlekedésügyi minisztertől függ, nem közönyös a férfiú; kit oda Tisza Kálmán posztíroz.
Ha Tisza Lajos lesz, nyert ügyünk van, mert Szeged barátja fog ott ülni s gondoskodni rólunk.
A forrás, melyből e hírt merítettük, még azt is hozzá tette; hogy e kombináció egyenesen őfelségétől a királytól származik.
S ez valószínű is. A király ama jóságos rokonszenve nyilatkozik ebben Szeged iránt; melyet már annyiszor tapasztaltunk. Szinte rá lehet benne ösmerni az ő nagy szívére.

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem