A balladák

Teljes szövegű keresés

A balladák
Zaklatott, borús hangulatában vert erősebb gyökereket az a műforma is, melynek a világköltészetben egyik legnagyobb mesterévé lett: a ballada. A romlás és pusztulás emlékei, melyek körülvették, tragikai öszeütközések képeivel népesítették meg képzeletét, melynek izgalmaiban a ballada csodása: az árnyak, a kisértetek sem voltak többé idegenek. A ballada borús, ködös, nehéz légköre, melyben villámok járnak napsugarak helyett, megegyezett hangulatával. A szenvedélyeknek szűkszavú, inkább csak kitörő és kifakadó, mint kiáradó megnyilatkozása illett természetéhez, melynek szemérme és érzékenysége érzelmeinek inkább kevés szavú célzásokban, egy-egy futó képben engedett útat. De megfelelt e mód, mely a ki nem mondottal, a csak érintettel akart hatni, a kor viszonyainak is, midőn az idők igája hallgatni és kevésből sokat érteni tanított. Ki ne értette volna meg V. Lászlóból az idegen zsarnokság összeütközését a nemzet érzületével és pusztulását; Szondiból az elhullott nagyok örök életét kegyeletben, hírben, dicsőségben; Zách Klárából a hatalom vérszomjas boszújának iszonyatosságát; Both bajnok özvegyéből, hogy a megaláztatás az igazi nagyság bölcseje; A walesi bárdokból az erőszak tehetetlenségét az eszmével szemben; Török Bálintból, a héttorony rabjából, a nemzet akkori rabjainak sorsát és panaszát. De nemcsak e nehány balladának ilyen félreismerhetetlen korszerű vonatkozása a fontos, hanem az egész formának Arany korához és lelkéhez illése. Az indulatok háborgásai, melyeknek minél hatásosabb festésére alakúlna ki a műfaj sajátosságai: jellemző vonása egész belső és külső világának. Még rövidsége is vonzotta őt, ki magát epikusnak érezte, de erejét a nagyobb műfajokban meglankadtnak.
Így fordúlva a balladához, nem ott folytatta, a hol Garaynál találta, hanem a mint a népies époszszal is tett, mintegy újra teremtette azt a nép szelleméből és a maga szelleméből. Nem a még akkor ismeretlen, művészibb székely balladák, hanem egyenesen a magyar alföldiek hatottak rá, melyeknek két fő hőse: a betyár és a bukott szép leány. Legelső mintája, mint Petőfinek írja: Fejér László volt. Még 1847-ben megírta a Szőke Pannit, a forradalom alatt az Én vagyok az anyám átkát, e kitünő balladai monológot, mely a betyár-énekeknek Aranyhoz méltó, nemes hajtása. Maga sohasem korlátolta a balladát, sem tárgy, sem hang tekintetében, a Greguss-féle szűk határok közé s világosan odasorozza önéletrajzában Szőke Pannit, sőt a Varró leányokat is. Egészen maga, tisztán művészi ösztönből kezdte tovább fejleszeni a formát, szélesíteni tárgykörét; megírta Rákóczinét, melyet első kisérletei között legsikerűltebbnek tartott. A forradalom utáni viszonyai, lélekállapota, mint említve volt, e kísérletek folytatására vezették. A képek és érzések, melyekből A honvéd özvegye született, mintegy követelték a balladai formát. Nem sokkal azután már olvasta a Percy-féle skót balladákat, de úgy ezek, mint népköltésünknek utóbb ismeretessé lett büszkeségei, a székely epikai dalok nem annyira új útra vezették, mint inkább csak támogatták a népből és önmagából fejlődésében. Összesen harmincnégy balladát írt, melyek közűl többet epizódokul, énekekül szőtt be a nagyobb epikai műveibe. Legnagyobb számmal vannak a történeti tárgyúak (magából a Hunyadiak korából négy ballada, egy előhang és egy töredék), azután a népéletből vettek, majd a hősmondákon alapulók s a történeti színben költöttek; külföldi tárgyú csak egyetlenegy: A walesi bárdok. Nehány vidámabb, sőt egy víg is van közöttük: Pázmány lovag; de túlnyomó számuk tragikus. Legtöbbet írt 1853-ban és 1855-ben: ezek az ő balladás évei; azután élete végén s költői ihlete új tavaszán: 1877-ben. A magyar költészet legnagyobb remekei vannak e balladák közt, egyszersmind a műfaj örökéletű mintái, melyeknek sora tanúlságosan mutatja azt is, mint emelkedett Arany tárgy, forma és hang tekintetében a népitől, a nélkül hogy ezt elhagyta volna, az egységes nemzeti művészet magasába. A nemzet érzése és képzelete meghatva őrzi e remekeket, az Ágnes asszonyt és a Tetemre hívást, a Hamis tanút és Szondi két apródját, Pázmányt és az Éjféli párbajt meg a többieket; ismeri, érzi, képzeli kicsinye-nagyja s költészetünknek aligha van kötete, melyből annyi idézet forogna közszájon, mint e balladák. A legigazibb gazdagság nyilatkozik tartalmi és formai változatosságukban: a népdal egyszerű rövidségétől a krónikás epikai dal lassúbb hullámzásaig, a lélek nemes felindulásaitól a szenvedélyek tombolásaig s az őrület éjtszakájáig. De valamennyiben a küzdő, hánykódó emberi lélek igaz és megrázó jellemrajzai; a hangnak az a mélysége és hevessége, melyben a költő lírai veleérzése hevűl, sír és iszonyodik; a világításnak az a szeszélyes és varázsos félhomálya, melyből csak a szívek izzása s a fegyverek szikrázása villog ki és magyaráz meg mindent. Mindez a szerkezet és nyelv tömör erejében; hol a legegyszerűbb elbeszélés és beszéltetés, hol a legszövevényesbb és legmesteribb belső és külső formák hatásában. Azt a hagyományos nézetet, hogy a gyökeres, eredeti, népi és régies ízű magyar nyelv terjengős és laza, senki sem cáfolta meg alaposabban, mint Arany e balladákban, melyeknél tömörebben, rövidebben, kevesebb szóval többet nem értett meg és mélyebben nem hatott senki.

Arany János.
(Barabás rajza. 1865. Ernst Lajos gyűjeményéből.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem