Egyesületi mozgalmak.

Teljes szövegű keresés

Egyesületi mozgalmak.
A vukovár-fiumei egyesült vasut társaságnak f. november 15-kei ülésében jelen voltunk magunk is, részint hogy megismerkedjünk a társaság állapotával, részint hogy a tisztelt szerkesztőségnek is szolgálhassunk tudósitással. Magunkat ugyan is, nemcsak mint egyik részvényest, hanem mint a haza anyagi fejlődésének, önálló világkereskedése megszülemlésének hő s aggodalmas ohajtóját, a vukovár-fiumei vasut-vállalat kiváltképen érdekel. Más részről meg vagyunk győződve, mikint a nagy közönség, bár nem volt még alkalma közvetlen részvényesül csatlakozni a társasághoz, még is szinte élénk figyelemmel s hazafiui vágyakkal kiséri a vállalat előhaladását. Következőleg, mint magunkra nézve az ügybaráti részvét volt ösztönzőnk, ugy azon tekintet is inditónk volt e közgyülés meglátogatására, hogy az országos figyelem is kielégitessék a Hetilap hiradása által. –
Számos részvevője volt pedig a közgyülésnek. Az iparegyesületnek meglehetősen téres tereme tele volt, – tanuságul arra, miképen tengerpartunk jövője közszerü érdekkel bir a fővárosi, sőt a vásáron együtt volt vidéki közönség előtt is. S ohajtanunk kell, hogy a társaság igazgatósága ezentul nagyobb localitásban tartsa a közgyüléseket, miszerint az érdeklettek közül annyival számosabban vehessenek részt. Mert reményünk van, hogy e vasut ügye mindig több és több barátokat fog nyerni a hazában, a mint folyvást és föltartatlanul előbbre és előbbre fog mozditatni.
E tekintetből fölötte örvendetes körülménynek tartjuk hogy az igazgató testület által választott főmérnök, Kräuter Ferencz ur, a közgyülésen már jelen lehetett, s a társaságnak bemutattatott azon jelentéssel, miszerint vele a vukovár-károlvárosi vonal előmunkáinak megkészitése iránt meg van az alku, s csak a közgyülés jóváhagyása kivántatik, hogy azonnal a helyszinére menjen, s hozzá fogjon munkáihoz.Később történt ugyan ez, s minden ügybarátnak sajnálnia kell, hogy ennyi idő kelle csak ezen stadium elérésére is: de ki e késedelemnek okait a legujabban közlött értesitésből tudja, örülni fog, hogy az akadékos szövetség, a véletlen, daczára is odáig lehetett jutni, hogy van főmérnök s a vonal egyik részén megkezdethetnek a munkálatok.
S a közgyülés helyben is hagyta Kraeuter Ferencz urral az alkut, s utasitotta a bizottmányt, hogy meg levén különben is derék erőszünk Nusz Antal ur által készitetve a szükséges mérszerek, haladéktanaul kezdesse meg Vukovár és Károlváros között az elődolgozást.
A mint értesitve vagyunk, a közgyülés e határozata következtében a szerződés már alá is iratott, kicseréltetett, s midőn a tisztelt közönség ezt olvasni fogja, Kraeuter ur utban van Károlváros felé.
Csak a vukovár-károlváros közti vonalról szólottunk eddig, holott a károlvárosi-fiumei vonalnak is meg kellene készülnie. Sietünk a dolgot fölvilágositani. A már ismert nehézségek miatt annyi idő fecséreltetett el, miszerint a jövő országgyülésig az egész vukovár-fiumei vonalt nem lehetne egy mérnöknek fölvennie, miután Kraeuter urnak a vukovár-károlvárosi vonal előmunkáihoz is egész a jövő évi augustus hónapig van szüksége. Ehhez képest az igazgató bizottmány inditványára a közgyülés elhatározá, hogy a vonal osztassék meg, s a károlváros-fiumei vonal fölvételéhez a bizottmány keressen más mérnököt, miszerint azon egy idő óta mind a két vonal-rész munkái folyamatban s befejezve lehessenek.
Az idő rövidségén kivül továbbá a társaság pénzügyenek állapota is tanácsolta a vonalnak illy megosztását. A franczia-angol tőkepénzesek megbizottjnak 60,000 pftnyi aláirása kitörültetvén, – a fiumeiek 50,000 pftnyi kötelezettsége ollyan levén, minőknek a magyar tartozásokat szereti a világ gúnyolni, arra tehát legalább a pillanati szükség esetében számolni nem lehetvén: a károlváros-fiumei vonal előmunkáinak költségei még nincsenek födözve. Még ezekre aláirások kellenek. De ezeknek begyülése előtt nem volt volna ovatos eljárás szerződést kötni a munkák iránt. – Azért, miután a vukovár-károlvárosi vonal fölvételéhez szükséges öszveg teljesen meg van, a legtanácsosabb volt a vonalt elosztani, s az elkészithető részt azonnal munkába venni. Mig a költségek a másik vonal-részre is begyülendenek, addig a bizottmány értekezéseit végezendi az ezen vonal munkáihoz meghivandó mérnökkel.
A mi e költségek beszerzését illeti: a közgyülés ugyan nem oldozta föl a fiumei résztvevőket kötelezettségök alól, sőt a bizottmányt utasitotta, hogy azt sikeresiteni igyekezzék, – de azért nehogy megkezdett vonakodásuk miatt zavar támadjon az ügy kárával, a közgyülés helyeselte az uj aláirási ivek kibocsátását s azoknak további köröztetését elhatározta, annál inkább, mivel az egy két, már visszaküldött ivnek népességéről igen eleven részvételre, nagyon hő csatlakozásra számithatni. A talán összvesen 5–6 iven már 5045 pft 30 kr. van aláirva, 357 részvényes által. Az aláirási föltételek ugy állapitattak meg, mint a már érdeklett közleményben részletesen elő vannak adva, s pedig e föltételek az eredeti aláirókra is kiterjesztettek.
Az imént emlitett élénk csatlakozáson, s az aláirások kecsegtető gyülésén érzett örömet fölülhaladta a vasut vonalába eső uradalmak tulajdonosainak nagy lelkü s hazafiui áldozatkészsége. Jankovich László, verőczei első alispán ur eszközléséből nyilatkozatokat küldöttek be kötelező iratokban gr. Pejachevichok, b.Prandauok, Jankovitsok, gr. Khuen, g. Elcz, H. Lippe, hogy a mennyiben allodiális birtokaikon keresztül fog a vasut vonulni: a szükséges telket kisajátitási kárpótlás nélkül engedendik át a társaságnak. Eszék városa s Buccari ezt már előbb megajánlották. E birtokosok egyébiránt mindnyájan, s nagy részint tetemesebb öszvegekkel levén érdekelve az aláirásokban is, telkeik átengedésével valóban olly adományt nyujtanak a hazának, mellyet ez a hő fiaitól nyert jótétemények közé fog számithatni mindenkor. –
E tetemes segitség, mellyel a drávavölgyi birtokosok ispotálják a vállalatot, továbbá azon nyomatékos okok, mik olly annyira ajánlják, hogy ha csak lehetséges, a vasut ne Szávavölgyén a török széleken, hanem Dráva mentében, Somogy és Baranya szomszédságában vitessék, – azután azon körülmény, miszerint a fiumeiakkal kötött szerződésben, még azon esetre is, ha az épités egy pár millióval többe kerülne, a vonal a Drávavölgyén tüzetett ki, – s mivel Keczkés Károl ur a Dráva- és Szávavölgyeken tett szemleutjáról adott jelentésében oda nyilatkozik, miszerint a vonalnak Drávavölgyön vitele nemcsak nehézséggel nem jár, de sőt még igen kedvező földfekvés mellett még rövidebb s igy kevesebbe kerül, mint ha a Szávavölgyön vitetnék, mert 1530végül a Drávavölgynek áruforgalma már most is nagyon élénknek tapasztaltatott, a jövőre pedig igen kecsegtető kilátásokat igér; mind ezek arra határozták a közgyülést, hogy már mást végkép kijelentené, hogy a vasut Vukovártól Eszéknek, a Drávavölgyön vitessék, s Kraeuter ur az előmunkákat e vonalban készitse, Valpónál vagy Rácz-Miholácznál arról is gondoskodván, hogy a pécsmohácsi vasut-társaság csatlakozásához képest a szárnyvonal a legalkalmasabb ponton kapcsoltathassék a vukovár-fiumei vonalhoz.
X.

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem