557Triestből Laibachnak e vagy Fiuménak?
Egy sziszeki, mint gondoljuk, kereskedő következőleg adja a két vonalnak szállitási különségeit:
Tapasztaltam, miképen a Bánságban, Szervia- és Bosniába menő gyarmatárukat már több évek óta Triestből Lajbachnak, innen Sallochnak, Sziszeknek s igy tovább szállitják. Nagy pedig e szállitás mennyisége, mert évről évre 80–100,000 mázsát teszen körülbelől. Ezért megérdemli, hogy megvizsgáltassék, merre mehetne a fuvar gyorsabban, biztosabban és jutányosban.
A triest-, laibach-, salloch, sziszeki vonalon ekkép terheltetnek az áruk:
Fizetnek Triestben kövezet-vámot, mázsánkint | 10 kr. p.p. |
Triestből Laibachig fuvart egyremásra | 45 – |
Lajbachtól Sallochig fuvart és fárdijat | 6 – |
Salloch-Sziszekig hajóbért | 21 – |
Biztositási dijt, legalább | 15 – |
Tehát öszvesen | 1 ft. 37 kr. p.p. |
Ellenben, ha Trieszttől Fiuménak, Károlvárosnak, Sziszeknek vitetik az áru, száll-bére ezekre szoritkozik:
Triestből Fiuméba fuvar, – bele értve a triesti vámot s biztositást, mázsánkint. | 8 kr. p.p. |
Fiuméból Károlvárosig fuvar ét utvám | 36 – |
Károlvárostól Sziszekig | 6 – |
Károlvárosban a rakodási kiadás | 1 – |
A különbség e szerint 38 p. kr. s ez a fiumei vonalnak javára esik. – De vannak e vonalnak még egyéb előnyei is.
A jószág, melly Triestből Lajbachon és Sallochnak szállitatik, Lajbachban a szabad ég alatt rakatik le; ugyan az történik vele Sallochban is, következőleg az idő változásainak van és marad kitéve, mit kivált Sallochban, raktárak hiánya miatt, a legjobb akarat mellett sem lehet elháritani. Ott feküsznek az áruk a szabad ég alatt napokig, sőt a körülmények szerint hetekig is, mig a Szávára felrakhatni hol aztán nedvesség miatt gyakran sokat, még rohadást is szenvednek.– Nem ritkán van eset midőn Triest és Lajbach között át kell rakodni, minek késedelem mindenkor, egyéb károk is következései rosz időben.
Ellenben mind ezen bajok elmaradnak a fiumei vonalon, mert Triestből a jószág épen küldetik Fiuméba; innen pedig a naponkint ott levő üres fuvarosok által azonnal Károlvárosba szállitatnak; ha pedig fuvarosok hiánya miatt Károlvárosra nem mindjárt utasitathatik a jószág, Fiuméban alkalmas raktárakba helyeztetik el. – Károlvárosról végre Sziszek felé fedett hajókon megy a jószág, mig Sallochon csak fedetlen sajkákra rakatik.
A szállitási idő igy áll, feltéve, hogy elemi akadályok nem jőnek közbe:
558Triestből Lajbachig | 5 nap |
Laibachból Sallochig, beszámitva a le és felrakodás idejét is | 3 – |
Ellenben Triestből Fiuméig | 6 nap |
Károlvárostól, Sziszekig | 3 – |
Tehát Fiuménak menve, az időben is egy nap nyereség.
Ellenvethetnék, hogy a nyári hónapokban Károlvárostól Sziszekig a Száván nem igen lehet járni. Erre azt válaszoltatja tapasztalásom, hogy a hasonló akadályok Salloch és Sziszek között még gyakoriabbak. – Egyébiránt Károlváros és Sziszek között könnyü volna társaságot alakitani, melly gondoskodnék vizi jármüvekről, mik a Száva legcsekélyebb állásánál is haszonvehetők volnának a gyarmati áruk tovább vitelére. Azonfelűl Salloch és Sziszek között a sajkák (tombassen) nem egyszer el is merűltek, holott Károlváros és Sziszek között illy szerencsétlenség még soha sem történt. –
Fiuménk érdekében is köszönjük a derék sziszeki kereskedőnek figyelmeztetését.