181.
Pozsony, 1848 április 8.
Kossuth beszéde az újvidéki szerb küldöttséghez és a közlekedési törvényjavaslat vitájában.
A kerületi ülés megnyitása után Vidoss József, Vas megye követe felolvasta azt a 31 törvényjavaslatot, amelyet az országgyűlés elfogadott és szentesitésre felterjeszt. Ezután Kraszna megye követe, Bagossy Sándor üdvözölte küldői nevében az országgyűlést. Az üdvözlésre a Részek visszacsatolásának fáradhatatlan harcosa, Kossuth válaszolt:
Üdvözli a tábla részéről Kraszna követét, s viszont tolmácsolja Magyarország rendeinek irántuki testvérszeretetét, s igéri ünnepélyesen Kraszna követének, hogy aggodalmait bátran eloszlathatja, ha meggondolja, miszerint a jelen sanctionált törvény életbeléptetésétől a részek azonnal a független felelős magyar kormány által fognak igazgattatni. – Egyéb hiányok pedig a legközelebb tartandó országgyűlésen kipótoltatni.
Ezután Kossuth bejelentette, hogy szerb küldöttség érkezett és folyamodványt kíván átnyujtani az országgyűlésnek; kérte, hogy mint korábban a pesti küldöttséget, ezt is hallgassák meg. A tábla hozzájárult. A küldöttség bevonult és szónoka, Kostics Sándor rövid beszédben üdvözölte a rendeket. Beszédében köszönetét nyilvánította azokért a vívmányokért, amelyek az országgyűlés eddigi eredményeiből a szerb népre is kedvezőek; kérte, hogy fogadják a szerbeket testvéri karjaik közé, mint ugyanegy hazának a fiait, s igérte, hogy a szerbek ezentúl Magyarországért és a magyarokért élni-halni fognak. Ezután Vidoss József felolvasta a folyamodványt, amelynek 16 pontja a szerb nyelv és nemzetiség, a görögkeleti vallás és a nemzeti gyülekezet jogainak biztosítását, a szerbség országgyűlési képviseletét, a közigazgatásbani érvényesülését s a határőrvidék kérdéseit foglalta magába. Ezután Kossuth válaszolt a küldöttségnek:
Uraim! érdemes polgártársaim! kik ezen kérelemlevelet benyujtották, tisztelt szónokuk által már megemliték, miképen örömmel tapasztalják: hogy kivánataik sok részben az országgyűlésnek eddigi intézkedései által megelőztettek. Magam is ugy látom, hogy megelőztettek, mert igen természetes, hogy ez ország nem lehet szabad a nélkül, hogy a szabadságot valódi értelemben ne fogja föl. Valódi értelme pedig a szabadságnak az: hogy nem kasztokat, nem privilégiumokat, hanem a honnak lakosait összesen ismerve, azok nyelv- és valláskülönbség nélkül részesittessenek a közszabadság közáldásában. – Az ország egységének egy kapcsa mulhatatlanul az, hogy a haza közéletének diplomatikai nyelve a magyar legyen, és azt gondolom, hogy a magyar nemzet, midőn ezen alapon a magyar szabadságot minden polgártársaira különbség nélkül kiterjeszti, midőn őszintén bevallja azon elvet, hogy minden népségnek a maga nyelvét s annak belügyeiben, egyházi dolgaiban, szabad használatát tiszteli: azt hiszem az által a magyar nemzetiségnek, – ha a honnak más nyelvü lakosai igazságosak – megszilárditását eszközlötte; mert a melly nemzet mindent megoszt, szabadságot, jogot, és tiszteli a külön nyelveknek tökéletes szabad kifejlődését és maga körébeni használatát, az, ha azt mondja: egy országban százféleképen nem lehet beszélni, hanem egy nyelvnek kell lenni, és Magyarországban magyarnak, mert magyar a szabadság, melly megosztatott, méltánylásra találhat minden nyelvü polgártársainál. – Mi a vallás függetlenségét illeti: ez iránt az országgyűlés gondoskodása tudva van. Kimondatott a tökéletes viszonosság, egyenlőség és minden, a jelen körülmények közt azon korláton innen, mellyet magának az országgyűlés törvényül tüzött ki, hogy a reform kimondott nagy elvének részletesebb rendezésébe bocsátkozni nem érzi magát hivatottnak, mert a privilegiált osztályok küldötteiből áll, e dologról pedig a nemzet képviselőinek kell intézkedni, – tehát a jelen országgyűlés teendői addig terjednek, miszerint megtegye azt, hogy a nemzet képviselői, szabadon intézkedendők az ország dolgairól, összejöhessenek, és addig a rend és szabadság gyakorlati életbeléptetése biztosittassék. Mennyire megengedték a korlátok, vallás tekintetében az egyenlőség, a viszonosság alapján részletes intézkedések is tétettek azon tisztelt polgártársainkra nézve is, kik a keleti ritust tartják a keresztyén egyházban. A mi még hátravan, remélem, hogy megkülönböztetve annak kétféle természetét, olly bizonyosan teljesülni fog, hogy tisztelt polgártársaink e részben legnagyobb megnyugvással lehetnek. Emlitém a dolgok természetének különbségét. Kettő lehet, mit adni kell szerb polgártásainknak. Az egyik helyreállitása azon szabadságok gyakorlatának, mellyek eddigi törvényeken alapszanak, és mellyek ha teljesedésbe nem vétettek, a volt kormánynak kell tulajdonitani; az illyeneknek orvoslására törvény nem kell, mert miután a magyarnak van felelős ministeriuma, azzal egyszersmind ki van mondva, hogy a ministerium eszméjének természetében fekszik, hogy törvénytelenséget türni nem szabad, és orvosolni kell neki minden sebeket, mellyek akárkin is elkövettettek. Tehát e tekintetben törvényre szükség nincs, a kormány tartozik megtenni és fogja is megtenni, mert különben azon felelősségnek tenné ki magát, hogy megszegte a nemzetnek benne vetett bizodalmát.
Mi azon jogoknak megadását illeti, mellyekre nézve részletesebb törvényczikk szükséges: általláthatja mindenki, hogy bár többet tenni bajosan lehet, de megnyugtatására polgártársainknak fog vezetni, mert az egyházi közgyűléseknek összehivását, megvallom, részemről a kormány kötelességei közé számítom, és azt gondolom, hogy a mi reformokra szükség volna: egyházi dolgok, alapitványi ügyek, nevelési ügyek tekintetében, az polgártársaink megnyugtatására úgy fog történhetni leginkább, ha az országgyűlés nem önkényesen intézkedik, hanem a gyülekezetek meghallgatásával és véleményök ismeretével, és státus ne terjessze ki avatkozását egyébre, mint a mi a státus egységének biztossága tekintetéből szükséges. Tehát midőn azt gondolom, hogy az országgyűlésnek mihamarábbi összehivása ugy is megtörténik, a legczélszerübb mód van szolgáltatva akként intézkedni, mint az reájok nézve legjobb lesz. Mi az országgyűlési képviseletet illeti, akként vélekedem, hogy nyelv és valláskülönbség nélkül, a népképviselet iránt alkotott törvény egyenesen a polgári egyéniségek számát vevén alapul, e tekintetben már többé Magyarországban panasza senkinek nem lehet, legalább az elvre nézve nem, hanem csak annyiban lehet panasz, ha a felosztás itt, vagy amott hiányos. Hiányos lehet pedig a fölosztás, mert statistikai adataink nem voltak; remélem azonban, hogy e méltányossághoz közelit a fölosztás, s ennek alapján nemzeti gyűlés alakul, melly minden ajkuaknak és minden helyzetüeknek érdekeit eléggé képviselni fogja, arra nézve, hogy ahol hiány és tévedés van, tüstént megigazittassék, és kijavittassék. Ugy van a hivatalviselés tekintetében is, mi a petitióban szinte emlittetik; azt gondolom Magyarországban ezentul a hivatalok viselésére nem szabad annak határozni, hogy valaki minő nyelven beszél házi körében, s mellyik templomban imádja istenét; nem szabad a nepotismusnak, protectiónak és kasztok érdekeinek befolyással lenni, hanem annak: alkalmas-e valaki, s megérdemli-e a nemzet bizodalmát. Ezen szempontból véve dolgot, ha akármelly nyelvü polgártársaink azt mondanák, hogy reájok legyen tekintet a hivatalok osztásában, azt mondom: ezzel keveset mondottak. Nem rájok kell tekinteni, hanem a képességre, melly bennök föltaláltatik. A szabadság közzétélével lehullottak a korlátok, mellyek eddig homályra kárhoztatták a legdusabb tehetséget is. Most szabad a tér mindenkinek, a sajtó azon eszköz, melly által az ész kivivhatja magának a legalacsonyabb körből a nemzet összes bizodalmát. A közelebbi országgyűlésre is csak a bizodalom alapján fognak a törvényhozási terembe férfiak küldetni, s mutasson föl valaki 8 férfiut közülük, kik például ministerségre alkalmasok, nem tekintve arra: a szerb nyelvet beszélik-e vagy nem, ha a szükség ugy hozza magával, meg is fognak választatni. Egyébiránt megvallom, hogy e mellett kötelességei közé számítom a ministeriumnak azt, mennyiben a vallásos érdekek kiegyenlitése tekintetéből is talán aprólékos viszonyok ismerete megkivántatik, ha a kormány jól akar kormányozni – mert hiszen görög-vallásu polgártársaim egyházi dolgaira nézve általalam benyujtott törvényjavaslat alkalmával is pirulva voltam kénytelen megvallani, hogy nem tudom meghatározni, jó-e azon eszköz, mellyet javaslok, és azért másokat kellett megkérdezni – kötelességéhez tartozik a kormánynak magát a hivatalokban alkalmas egyénekkel ugy ellátni, hogy minden viszonyok kellő megismerésére nézve elegendő organumokkal birhasson.
Mi végre a határőrvidékeket illeti, azt gondolom, hogy tisztelt polgártársaimnak az iránti kivánsága az ország s az összes nemzet különbségnélküli kivánsága, – olly jogszerü kívánság, mellynek teljesülni kell, mellyet semmi intrigue nem gátolhat. Hogy gyakorlati alkalmazása tekintetében nehézséggel jár, mellyet 24 óra alatt rögtön eloszlatni nem lehet, tagadhatatlan; hanem hogy az országgyűlés azon szempontból indult ki, megmondotta akkor, midőn a népképviseleti törvény megalkottatott. Megmondottam akkor, hogy képviselve legyenek a határőrök, és adassék meg nekik a törvényhozásbai azon kellő befolyás, hogy politicai organisatiójuk tekintetében az átalakulás, jobb, czélszerüb s boldogitóbb módon, tehát az ő tanácsuk következtében megtörténhessék a legközelebbi alkalommal. Én tehát ezeket nem tartván fölöslegesnek előrebocsátani, azt inditványozom; miszerint a ház ezen petitiót a ministeriumhoz utasitani méltóztatnék a végett, hogy a mennyiben ollyan panaszok forognak fenn, mellyek törvénysértést foglalnak magokban a multra nézve, azokat orvosolja meg a kormány; – mennyire pedig ollyan dolgok forognak fenn, mellyek a törvényhozás intézkedését kivánnák, azokra nézve a legközelebbi országgyűlésnek az illetők meghallgatása mellett a kellő javaslatokat előterjeszteni ismerje kötelességének.
Pesti Hírlap, ápr. 16. sz.
A délutáni kerületi ülésben a főrendektől visszakerült javaslat került újból tárgyalásra a közlekedési minisztérium teendőiről. A javaslat első tárgyalása alkalmával különösen akörül keletkezett sok vita, hogy Széchenyi a javaslatban 10 millió forintos alapot kívánt létesíteni a közlekedésügy fejlesztésére, és ezt az összeget hitelmüveletekkel akarta biztositani. A viták most megújultak s újból felmerültek azok az érvek is, amelyek a minisztérium iránti bizalom kérdésévé tették a törvényjavaslat ügyét. Kossuth, aki az első vitában nem vett részt, most felszólalt a javaslat védelmében:
Én nem ohajtom Uraim! hogy egy olly nagy tárgynak eldöntése személyességre alapitott bizodalomtól függjön. Én azt kivánom, hogy a törvényhozásnak minden intézkedései bizonyos elveknek és számvetéseknek alapján történjenek. Hanem a mint ohajtom, hogy a m[éltóságos] főRReknek ezen izenetére nézve Mosony vármegye követe, mint a közlekedésre designált minister mondaná el a maga nézeteit, a nélkül hogy lehetett volna alkalmam vele értekezni, csak egy pár megjegyzést teszek. Ha arról volna vagy lehetne szó, hogy az országnak administratiójára szolgáló rendes jövedelmekből utalványozzon a ház 10 millio forintot közlekedési eszközökre, részemről arra kérném a házat, hogy ezt ne tegye, mert nem tudhatja, valjon a közszükségek millyen mértékben fedezhetik a közjövedelmet. Hanem kettő van a törvényjavallatban, mellyre a ház figyelmét fölhivom. Egyik az, hogy egyáltalában nem mondatik az benne, hogy a közlekedési eszközökre forditassanak a statusnak kész pénz jövedelmei, hanem azon igazságos elvet foglalja magában, hogy a productiv munkálatoknál aként kell iparkodni, hogy a status nagyobb tőkéről rendelkezhessék. 2. Ott van a §-ban az is, hogy a pénztőkéről gondoskodás semmi egyes ministeri osztálynak rendelkezésétől nem függ, hanem az összes miniszterium megegyezése van föltételül kikötve, mellynek gondoskodni kell a katonaság ellátásáról, a nemzeti őrseregről, közszükségek fedezéséről, civillistáról és arról, mi megkivántatik arra, hogy az administratio meg ne akadjon s Magyarország kötelességét teljesitse. Tehát ki van mondva, hogy ezeken tul valamelly uj kiadásokra csak azon esetben lehet a ministeriumnak pénzhez nyulni, ha a fenlevő kiadások fedezve vannak. Ezen felül nem is ugy áll a dolog, hogy 10 millio forint kész pénzt vegyünk el a pénztárból, mert 10 milliónak 5 percentes kamatja tesz 500.000 forintot, ha még hozzáadunk 1/100 törlesztés fejében, összesen 600.000 ft. lesz azon alap, mellyben a körülmények megengedik ollyan papirosok kibocsátását, mellyekre a vasutaknak épülni kell. Sok kiadásai vannak ugyan az országnak, de hogy évenként 600.000 forintott fordithatunk az ország fölvirágoztatására, arról meg vagyok győződve, de épen mivel a ministeriumnak összes megyegyezése kivántatik hozzá, minthogy minden fenlevő szükségek fedezéséről kell gondoskodni, abban találom a garancziát, hogy még a 600.000 ftra nézve is a ministerium kétségbe nem jön, és nem egyezhetik meg a papirosok kibocsájtásában ollyan áron, melly azután nagy kötelezettségekbe bonyolithatná a statust. Mi a papirosoknak 5/100 alpári kibocsátását illeti, nem gondolom, hogy ollyan derangirozott financziális állapotban lehessen valamelly ország, melly megegyezését nem adhatná; hanem 12 millió kölcsönt akarnánk csinálni, az volna rossz gazdálkodás, mellyhez megegyezésemmel nem járulnék. De ugy vagyok meggyőződve, hogy Mosony megye követe is hasonlóképen vélekedik.
Tehát a terv realisatiójának egy föltétele van: valjon lehető-e a mostani körülmények között a papirosoknak olly áron és feltételek melletti kibocsájtása, mellyek mellett azoknak kibocsájtását nem egyes ember, hanem az összes ministerium felelősségének érzetében elrendelheti, hogy megállhasson a jövő országgyűlés előtt, mellytől természetesen állása függ. Ha ezen szempontból vesszük föl a dolgot, nem a körül forog itt a kérdés, hogy a status cassájából 10 milliót elvegyünk, hanem a körül: lesz-é évenkint 600.000 ftunk a miről rendelkezhetünk. És erre el lehet mondani; hogy igen is lesz. Azonban nem igen igényeltetik, hogy ezt épen meg kelljen tenni, hanem csak az mondatik, ha megengedik a körülmények és a szükség kivánja, rendelkezhessék a ministerium. Ezen szempontból véve a dolgot, a fő Rendek kivánságát, mellyet ugy szeretnék csak tekinteni, hogy juris publici kérdésben jelenleg ne keveredjünk, ollyannak látom, melly meglehet többet mond a 10 millionál, de talán sokkal kevesebbet is; egy szóval nem tudom mit mond, mert ha költségvetésre bazirozott calculus utján akar ezen ház, vagy pedig a főRR elindulni, akkor sem a munkába vett vasutaknak folytatásáról, sem egy vasút tervnek elkészitéséről nem rendelkezhetünk; mert egyikünk sem mondhatja meg mennyibe fog kerülni p. o. a szolnok–aradi vasút. Ha erre hivjuk föl a házat, meglehet, a háznak többet kell mondani 10 millionál, talán sokkal kevesebbet, de tractatusnak semmi positivitása, mellyet megfogni lehessen, nincs. De valjon a törvényczikk egyéb rendeleteiben fekszik e elegendő garantia arra, hogy most is meg akarja bizni a ministeriumot a ház? 2-or: Akarja e a ház, hogy a ministerium uj munkába is ereszkedjék, vagy csak meglévőkre szoritkozzék. Ha ez meg van mondva, akkor nincs semmi alap a summára nézve változtatást tenni, mert költségvetés nem forog fön, s az ember nem is tudja, mennyit mondjon. Nem tudom a középponti vasút folytatása miként van, de tudom hogy megakad, ha a status közbe nem jő, pedig megakadása nem kivánatos; motiválnom ezt alig szükséges. Annyit látunk, hogy a vasutak varázs erővel hatnak a földbirtokra és a forgalom élénkitésére ott is, hol az előtt forgalom nem igen létezett. Igy például a szolnok–pesti vonalon nem csak az áru, hanem a személyszállitás is nagyon szaporodott. De hogy mennyi kivántassék ezen központi vasút folytatására, sem én, sem Mosonymegye követe nem tudnók megmondani. Tehát csak azon maximumot lehet kimondani, a mellyről a ministerium rendelkezik. Uj költségekbe a ministerium nem ereszkedhetik a nélkül, hogy állásával vakmerően játszanék. Én ugy hiszem, hogy annak első kötelességei közé tartozik a nemzeti őrseregről gondoskodás, s mint mondám, kész pénzt nem kell elvenni a cassából; nincs ok tehát reá, miért nem gondoskodhatnék alapról. Csak az a kérdés tehát: akar-e a ház szoritkozni fönlevő munkálatokra? De hogy mi fog ez alatt értetni, azt meghatározni bajos; s bajos volna meghagyni a ministeriumnak, hogy tegyen valamit, de megengedni, hogy tegyen, igen is helyén van, ha t. i. inség van, tudjunk munkát adni a népnek a helyett, hogy alamizsnákat adunk. Vagy talán azt akarják a főRR, hogy ismét az isten átkozta régi rendszerre térjünk vissza. A népnek joga van munkát kérni, s meg akarják kötni a ministerium kezét, hogy ne adhasson munkát? hanem várja be az inséget, midőn a nép éhenhalással küzd, és akkor üritse ki az ország magtárát. Alamizsna a népet nem menti meg az éhen halástól, de igen is munka. Ezen szempontoknál fogva uraim! kérem önöket, hogy a sommára nézve szabad kezet engedni méltóztassanak, s igy azt gondolom, hogy a főRR ajánlatát elfogadni egyáltalában nem lehet.
Többen szóltak még Kossuth után a tárgyhoz s végül a javaslatot azzal a módsitással fogadták el újra, hogy a 3. §-ban a pest–fiumei vonal a megépítendő vonalak között különösen emeltessék ki. Bónis még azt kívánta, hogy a megépítendő vonalakat ne a minisztérium, hanem az országgyűlés jelölje ki, hogy a helyi sérelmek miatt ne a minisztérium tekintélye szenvedjen. Kossuth
e nézettel egyetért ugyan, de ha annak diejében ex professo leend szó a vasúti engedélyezésekről, azon uj eszmét fogná ajánlani, hogy a vasúti engedélyezések felett, mellyek a tapasztalás szerint vesztegetési eszközül szoktak használtatni, s a vasút gyakran horoggá lesz, mellyen a lelkiismeret fennakad, előmozdithatlan s egyszersmind elmozdithatlan emberekből álló esküttszék itéljen.
A törvényjavaslat új szövege ilyen értelemben elkészült. Ezután Kossuth inditványt terjesztett elő az úrbéri zsellérek érdekében, „miszerint az individualis segregatio a jobbágyok többségének akaratától feltételezve ne legyen”. Nem új törvényt akart, hanem a ház határozata által vélte a dolgot elintézhetőnek. A többség azonban már nem akart új tárgyat elővenni és leszavazta az indítványt.
Nemzeti Ujság, ápr. 16. sz.