KÉPVISELŐHÁZI BESZÉD A KÉPVISELŐI ÖSSZEFÉRHETETLENSÉGRŐL Pest, 1868. december 7.

Teljes szövegű keresés

KÉPVISELŐHÁZI BESZÉD A KÉPVISELŐI ÖSSZEFÉRHETETLENSÉGRŐL
Pest, 1868. december 7.
Tisztelt Ház!
Mindig azt hittem, hogy az incompatibilitási1 törvény szükséges, s hittem egyszersmind, hogy ez igen fontos, hogy nagy óvatossággal kell benne a részleteket megállapítani, s hogy nem lehet három sorral elvégezni, hogy ez nem lehet egyoldalú, s hogy ez nem lehet olyan, mely csak úgy darabokban hozatik, majd erre, majd arra, hanem elvből kell kiindulnia és átalánosnak lennie. Még inkább meggyőződtem erről az utolsó napokban.
deak-002-004-045-0011 Összeférhetetlenségi.
Igen természetes, hogy ha az ember oly törvényjavaslatot vesz fontolóra, melyhez hasonló más országokban is, alkotmányos országokban létezik, oly országokban, melyeknek gyakorlati parlamenti élete régibb, azt nem azért teszi, mintha nem tudná, hogy a viszonyok különbözősége egyik és másik országban módosítja a hozandó törvények elveit, hanem azért, mert mégis óhajtaná az ember a legjobbat választani, és azt alkalmazni a mi viszonyainkra. Én átnézve a más országokban létező efféle incompatibilitási törvényeket, 556láttam, hogy azok rendkívül bonyolódott kérdéseket oldottak meg, de nem találtam egyetlenegy olyan megoldást sem, mely engem kielégített volna. Az egyik igen messze megy, a másik sokat elhagy, a harmadik pedig századokon keresztül időnkint alkottatott, és amit régebben alkottak, fönnáll ugyan most is, de senkinek sem tetszik.
Azon meggyőződésre jutottam, hogy pár szóval a dolgot elvégezni nem lehet, arra nagy és fontos tanulmányozás szükséges. (Úgy van!) Megerősített e hitemben magam tapasztalása, hivatkozom a hatodik osztály tagjaira. Mi ezt a kérdést komoly megfontolás alá akartuk venni, elkezdettünk tanácskozni, s mielőtt mélyebben bemerültünk volna a tanácskozásokba, a többi osztályok elvégezték, a központi osztály kimondotta véleményét, s a mi tanácskozásunk félbeszakadt.
Azt mondhatná valaki, hogy ha nem lehet mindent, legalább tegyük meg egy részét. Ez éppen a törvényhozásnál nem mindig alkalmatos elv, mert midőn a törvénynek több ágának s részének kell lenni, s ezek egymással összefüggenek, akkor az átalános elv egyes kivételeket, részleteket kizárván, több kárt tesz, mint hasznot.
Az előttünk levő törvényjavaslatnak2 , valamint a módosítványnak is úgy, amint szerkesztve vannak, én részemről tartalmához nem járulhatok, mert az nem határozott, részint kevés, részint sok.
deak-002-004-045-0022 Nyáry Pál törvényjavaslata értelmében ha egy képviselő „királyi kinevezéstől függő bírói, miniszteri, pénzügyi vagy bármely néven nevezendő hivatalt visel, vagy a koronától nyugdíjat vagy bármily cím alatt fizetést húz”, tartozik lemondani arról. Javaslata azonban a miniszterek és államtitkárok esetében kivételt kívánt tenni.
Nem határozott, mert átalános kifejezésekkel él, s azt mondja, hogy képviselővé ne legyen választható, aki királyi kinevezéstől függő bírói, miniszteri, pénzügyi vagy bármely néven nevezendő hivatalt visel, vagy a koronától nyugdíjat vagy bármi címen fizetést húz. Ezt sem szövegezésében nem látom határozottan formulázottnak, sem tartalmában nem vélem elfogadhatónak, mert messzebb megy, mint én menni szeretnék, s mert nem minden pontját lehet azon elvvel, melyből, úgy látszik, kiindult, indokolni.
Például én részemről nem fognék abba egyezni, hogy a képviselőházból kizárjuk a tanárokat, a közintézetek felügyelőit, például a Múzeum3 igazgatóját, a Polytechnikum4 igazgatóját, tanárait. Nem látom át, hogy az ország ezáltal nyerne, pedig ezen fogalmazásban ez is benne volna.
deak-002-004-045-0033 Nemzeti Múzeum.
deak-002-004-045-0044 Kir. József Műegyetem.
Itt azonban a bírói hivatal is ki van véve, ezt pedig a függetlenség hiánya miatt nem lehet kivenni, mert ha van állás független, a bírói állás valóban az. A bírák elmozdíthatlanok, tehát nem látom át, mért félünk attól, hogy kineveztetésök után is a kormánytól fognak függni. Ha lélektanilag fogjuk fel a dolgot, sokkal kevésbé függetlenek azok, akik akarnak hivatalba lépni, mint azok, akik benne vannak. (Derültség.) Nem is szeretném, ha az országgyűlés a bírói állást azzal bélyegezné meg, hogy az nem független a kormánytól. 557A közigazgatási tisztviselő nem teljesen független a kormánytól, annak parancsolnak, az a kormány rendelete alatt áll; s habár a törvényhozás körében nem függ a kormánytól, mégis igen nehéz az egyiket a másiktól az életben elválasztani. De a bírákról ne mondjuk ki soha, hogy nem függetlenek a kormánytól, mert először törvényeink kimondották, hogy függetlenek legyenek; másodszor alapelv, hogy függetlenek legyenek, tehát azon okból, mert függenek a kormánytól, nem lehet őket kizárni. Ha pedig más okok vannak, amiért a bírákat kizárják, mint például Angliában is kizáratnak, akkor azon okot kell felvenni alapul, s azon ösvényen járni; akkor nem látok különbséget a királyi kinevezéstől függő s a választott bírák között, sőt a választott bíró sokkal kevésbé független bizonyos emberektől, mint a kormánytól kinevezett. (Élénk helyeslés.) Akkor meg kell fontolnunk, vajon a bírákat, akik nem királyi kinevezéstől veszik állásukat, ne zárjuk-e ki. Nem állítom, hogy ezt megtegyük, de meg kellene ezt fontolnunk, vitatnunk.
Továbbá van még valami a függetlenséget illetőleg, mit igen fontosnak tartok. (Halljuk!) Óhajtom, hogy független legyen az országgyűlés minden tagja; átalában szeretném, ha e részben a törvényhozás részletesen intézkednék. Hogy legközelebbi tapasztalásunk e részben nem erre az eredményre vezetett volna, azt tagadni nem lehet; mert van e házban kormányhivatalnok, éspedig nem egy, aki az egész országgyűlés alatt éppen nem azon elvek mellett szónokolt, melyeket a minisztérium követett. Megnevezni nem szükséges, úgyis tudjuk, kik azok az urak. (Zaj. Ellentmondás balfelől.) Tudtomra ezt még eddig a kormány se szemükre nem vetette, se egyet azért állomásától meg nem fosztott. Óhajtom, hogy ilyen okból ne is tegye. Hanem, amint mondom, én a ház függetlenségét meg akarom óvni, e függetlenségnek azonban nemcsak a kormányban látom – hogy úgy szóljak – ellenségét, hanem látom máshol is, éspedig oly ellenségét, aki veszélyesebb, s mondjuk ki az igazat, botrányosabb lehet. (Helyeslés.) Én például nem tudnék abban megegyezni, hogy ha incompatibilitási törvényt hozunk, abból kimaradjon azok kizárása, akik akármely vállalatra nézve az országgyűlés beleegyezését sürgetik, tőle engedélyt várnak. (Helyeslés.) Ez nagyobb ellensége a függetlenségnek annál mégis, ami a kormánytól származhatik. (Igaz!)
Ezeket azért hoztam fel, hogy röviden ábrázoljam, hogy ily incompatibilitási törvény nem egy óra munkája, nem egy-két sorral elvégezhető, de minden ága-boga megfontolandó. (Úgy van!)
Vannak például országok, hol a papok ki vannak zárva. (Helyeslés balról.) Én nem vagyok abban a nézetben, hogy a papságot átalában ki kelljen zárni; mások abban a nézetben lehetnek. Vannak továbbá országok, hol a katonaság 558nem egészen, hanem csak részben van kizárva. Így például Olaszországban, úgy emlékszem legalább, hogy ott egy részben ki van zárva, és specializálva van5 , hogy kik vannak kizárva. Még Angliában sem átalános a kizárás, még a hivatalnokokra nézve sem, hanem a kizárandó hivatalnokok ott is specifikálva6 vannak. Angliában meg se választják a hivatalnokot, de nem azért, mert incompatibilitási törvény van, hanem mert másokban van a bizalom, és azokban nincs.
deak-002-004-045-0055 Szűkebb területre van szorítva.
deak-002-004-045-0066 Részletesen felsorolva.
Nyáry Pál képviselőtársunk azon érvének, hogy a kormányt a bizalom által erősnek óhajtja, és több bizalom lesz irányában, ha tagjai nem lesznek az országgyűlésen, és függetlenek fogják helyeselni a kormány eljárását, van egy részben súlya; de más részben éppen úgy lehet súlyul felhozni az ellenkezőt, tudniillik ha a kormánynak hivatalnokait a nép megválasztja, az bizalom nyilatkozata. (Úgy van!) Tehát az egyik a másikat ellensúlyozza. (Helyeslés jobbfelől.)
Egyébiránt én azt mondom ki, amit mindig kimondottam: óhajtom az incompatibilitási törvényt, de abban részletesen kívánom megvitatni, elhatározni, hogy kik azok, kik kizáratnak, a hivatalnokok mind-e, vagy csak egy részök, és mely részök.
Íme, a módosítvány sem zár ki minden hivatalnokot, mert nem zárja ki a minisztert, nem az államtitkárt. Pedig ezek legszorosabban képezik a kormányt, ezeknek legtöbb érdekök van a kormány mellett szavazni, tehát ők sem szavazhatnak e szerint függetlenül. Én tehát osztályozni akarom: minő hivatalnokok választhatók, minők nem? Vagy minő hivatalok viselése fér meg a képviselőséggel, minő nem fér meg?
Például, amint említettem, sohasem tudnék beleegyezni abba, hogy akkor, midőn más országokban példa van arra, hogy az egyetemek mint választótestületek külön állanak, mi az egyetem tanárait, a közintézetek minden tagját kizárjuk a képviselőségből. Oly nagy bőségében vagyunk-e mi a tudományos műveltségnek az egész országban, hogy azokat nélkülözhessük? Én azt gondolom, midőn túlságos félelmünkben függetlenségünk miatt magunkat éppen a legjobb erőktől a tudományos szakokban megfosztjuk, nem teszünk hasznot az országnak. Ha valaki, midőn egy ablak nyitva van, nagyon takaródzik, mert egy kis légvonat van, arról bizonyosan elmondom, hogy hajlandó a reumatizmusra; aki a függetlenséget minden kicsiségtől félti, arról azt kell mondanom, ha nem is magára, hanem az egészre, hogy nem bízik azon testület független érzésében, amelyhez tartozik. (Helyeslés.)
Tegyük meg, ami szükséges, csináljunk törvényt az incompatibilitásról. Ez elvet én is elfogadom, valamint a központi bizottság is elfogadta. De készítsünk 559részletes, kimerítő törvényt, mely nem egyoldalú, ne egy tárgyról szóljon, hanem az egészre kiterjedjen, hogy a függetlenséget, mely mindenesetre szükséges, leginkább megóvja. Ha időnk volna, ez órában mindjárt segédkezet nyújtanék a kidolgozáshoz, de mivel előreláthatólag az holnap nem történhetik, holnapután pedig már késő, én elfogadom a központi bizottság javaslatát. (Helyeslés jobbfelől.)
Képviselőházi napló 1865–1868. 11. köt. 400–402. p. Közli Kónyi Manó 6. köt. 135–139. p.
deak-002-004-045-0011 Összeférhetetlenségi.
deak-002-004-045-0022 Nyáry Pál törvényjavaslata értelmében ha egy képviselő „királyi kinevezéstől függő bírói, miniszteri, pénzügyi vagy bármely néven nevezendő hivatalt visel, vagy a koronától nyugdíjat vagy bármily cím alatt fizetést húz”, tartozik lemondani arról. Javaslata azonban a miniszterek és államtitkárok esetében kivételt kívánt tenni.
deak-002-004-045-0033 Nemzeti Múzeum.
deak-002-004-045-0044 Kir. József Műegyetem.
deak-002-004-045-0055 Szűkebb területre van szorítva.
deak-002-004-045-0066 Részletesen felsorolva.

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem