A KRITIKA EMBERKÉPÉNEK SEMATIKUSSÁGA

Teljes szövegű keresés

A KRITIKA EMBERKÉPÉNEK SEMATIKUSSÁGA
Ennél tovább azonban a bonyolultság megértésében nem ment el a kritika. Sőt, szembe is fordult minden olyan kísérlettel, amely a belső diszharmóniára vagy a napi küzdelmeken túlra mutató, az ún. "végső" kérdéseknek nagyobb figyelmet szentelt. A népiség azért juthatott nagy szerephez a korszak irodalmában, mert ebben az eszmeiségben kifejeződhetett az új hatalom népi jellege, tükröződhetett benne a világban való otthonosság érzése, kultúra és nép szoros kapcsolata és a népiséggel összeforrt emberi összhang, egészség és egyszerűség eszménye is. A kritika szemében a személyiség minden zavara, sérültsége, zaklatottsága a dekadencia 399kórtüneteként, a burzsoá rothadás kísérteteként jelent meg. Az a mű, amelyik megreked a személyiség sérelmének ábrázolásánál, közvetve a burzsoáziát segíti. Bomlástünetnek számítottak a figurák szerelmi életében adódó szélsőségek is. Ha az osztályellenség képviselője feslettnek, léhának bizonyult, azt még helyeselte a kritika, bár ha az író nagyon elmélyült az ilyen vonások rajzában, mint Kolozsvári Grandpierre Emil, Karinthy Ferenc vagy Örkény István, már felvetődött a gyanú, hogy az író talán nagyon is elmerült a kiszemelt tárgy ábrázolásában, s nemcsak bírálja és leleplezi, de meg is érti azt, netán örömét is találja benne. Az pedig, hogy egy többé-kevésbé romlott figura és egy pozitív hős között a kíméletlen harcon vagy a gyors leszámoláson kívül valami huzamosabb, szívósabb, mélyebb kapcsolat, sőt vonzalom is létesülhet – mint a Feleletben Nagy Júlia és Farkas Zénó között –, a kritikát csak ingerelni tudta. Hogy Örkény István Lila tinta című novelláját elsősorban ezért, a züllött, élősdi polgár és a nép fiának szoros összeszövődése miatt bélyegezte Révai József s vele együtt az egész magyar kritika "rohadt és hazug" írásnak, az egy percig sem volt titok.
Az emberi esendőség, vívódás, pesszimizmus látványának kritikusi szemlélete azért is fontos, mert a próza emberképének elmélyülése mellett a líra új fejleményei is beleütköztek ebbe a szemléletbe. Legkorábban és legkihívóbban az Új versek Juhász Ferencé, aztán Benjámin László, majd mások is. A kérdés összefüggése a valóságértelmezés említett szűkösségével a legelső nézeteltérésekben kiviláglott. Például Déry Tibornak és Lukács Györgynek a pesszimizmusról folytatott vitájában. Déry Tibor azzal érvelt, hogy a jövő emberét a múlt összes sérelmeit és sebeit őrző idegzetek készítik elő, s hogy a teremtő munka – szóljon bármiről is a mű – természeténél fogva optimista, s akár évekkel később Illyés Gyula, a fájdalom kifejezésének jogosultsága mellett emelt szót. Lukács György azonban a fájdalom tartalmára kérdezett rá: mit fájlal az író abban, ami múlandó? S hogy kérdése egyértelmű legyen, ki is egészítette: "Eléggé vájtfülűek vagytok ti, írók, az új élettel szemben? " És ezzel a fájdalomról, vívódásról, belső konfliktusokról tudósító művek kritikusi minősítésének kulcsát nevezte meg: a költő minden ilyen érzése valamilyen módon az adott társadalomra utal, s csakis arra. Erősítette ezt az irodalomtörténeti gyakorlat is, amely a múlt irodalmának minden keserű, szomorú, borús tartalmát a társadalomra vetítődő árnyéka szerint: "leleplező" funkciója miatt becsülte.
Mindezek ismeretében érthető, hogy Juhász Ferencnek a halállal szembesülő új verseit megütközéssel és felháborodással fogadta a kritika. Az emberi-költői magatartás elferdülését, romlott burzsoá filozófiák kicsírázását, dehumanizálódást, a pánerotizmus betörését észlelték benne. S nemcsak Molnár Miklós, nemcsak Keszi Imre, akinek kíméletlenségét az irodalompolitika 400is sokallta, hanem a megbecsülésre hajló Kónya Lajos és távolabbra mutató éllel Benjámin László is.
Egy év múlva, 1953-ban aztán, ha nem is ugyanilyen okokból, de épp Benjámin László költészete lett a vívódás körüli nézeteltérések ütközőpontjává. Szilárdan tartotta magát az a meggyőződés, hogy a vívódás, a kétség, a keserűség és a kétségbeesés idegen a kor valóságától, de a marxizmustól is, amely kulcsot ad minden kérdés megoldásához. S a válságot kifejező tendenciával szemben ismét csak a valóság mélyén rejlő társadalmi értékekre hivatkozott a kritika, annak felismerésétől remélte a derűlátó irodalom újjászületését.
A kritikának általában nehezen sikerült úgy képviselnie eszményeit, hogy az alkotó sajátos képességeire is tekintettel legyen. A téma, az anyag esetlegességei mögött rejlő állandóbb adottságok: a hangoltság, a tónus, az alkotásmód, a képfantázia iránya, természete elég ritkán került szóba ekkoriban. S ha igen, megesett, hogy a legegyénibb adottságot vélte konvencionálisnak a kritika. Keszi Imre például a Csillag 1949. júniusi számában az induló Nagy László üde és robosztus képeit bélyegezte Sinka-utánzásnak. Két év múltán, mikor egyik tanulmányában ő is felfedezte az "állandóbb gyöngéd líraiság" jelentőségét, felfedezését a metafizikus esztétizálás riasztó példájaként emlegették lépten-nyomon. Ha a költő őszinte igyekezettel törekedett tehetségének szocialista realista lehetőségeit mozgósítani, a kritika mindig többet kívánt, s ami nagyobb baj: sokszor a legerősebb hajlamok ellenében valót. A polgárságban otthonos íróktól, hogy a népet ábrázolják, s mikor erre hajlandónak bizonyultak, akkor azt, hogy bensőségesebben, tüzetesebben. Például Kolozsvári Grandpierre Emiltől, Karinthy Ferenctől, Örkény Istvántól, Somlyó Györgytől. S mivel ez ritkán sikerült, a kudarc új elmarasztalást és új követeléseket termett. Déry Tibornak, Karinthy Ferencnek, Kolozsvári Grandpierre Emilnek, Rideg Sándornak a furcsa, a különös megoldásokat rótta fel sűrűn a kritika. Igaz, hogy e tendenciának kezdettől volt bizonyos ellenzéke. Szóhoz jutott ez a Felelet kapcsán is Zelk Zoltán, Keszi Imre, Benjámin László, Eörsi István cikkeiben, felszólalásaiban, aztán a Simon Menyhért születése körüli vitában, ahol Bodnár Györggyel szemben Pándi Pál érvelt az egyéni vonások túlélezése, az excentrikusság belátóbb értelmezése mellett. A Csillagszemű műfaji vívmányainak, a meseregény szabadabb valóságábrázolásának védelmében öltött formát talán először tisztán az elképzelés, Nagy Péter egyik cikkében: "Nem dzsungelnek képzeljük el a szocialista irodalom jövőjét, de nem is francia kertnek, ahol minden fa, bokor a kertész kése önkényének kénytelen engedni, olyan park kell kialakuljon belőle, amelyben minden növény saját természete szerint fejlődhetik, ha szemet gyönyörködtető virágokat és hasznos gyümölcsöket hajt.…" (Mérlegen, 121–129.).

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem