A POLGÁRI IRODALOM ÉS A KRITIKA

Teljes szövegű keresés

A POLGÁRI IRODALOM ÉS A KRITIKA
A "polgári irodalom" fogalma a 20. században több jelentésváltozáson ment át, és ezek a módosulások a század elejétől fogva két értelmezésformában kristályosodtak ki: szociológiai tartalmú ténymegállapítást rögzítettek vagy értékelő véleményt, ítéletet fejeztek ki (e kétfajta fogalomértelmezés természetesen gyakran keveredett is). A felszabadulás után a 383polgári irodalom fogalma új értelmet nyert, annak köszönhetően, hogy a marxista irodalomszemlélet és kritika a fejlődéselvet az irodalomértelmezés egyik központi gondolatává avatta, s ennek jegyében megkülönböztette a polgári irodalom felívelő, haladó, kritikai realista szakaszát és hanyatló, modernista, apologetikus periódusát: a citoyen és a burzsoá irodalmát. A magyar irodalomban Szerb Antal Ady fellépésétől számította a polgári irodalom korát, s az 1945 utáni kritikában is ez a korszak szerepelt ezzel a megjelöléssel. Amikor a "polgári irodalom" megnevezéssel élünk, a kor kritikai szókincsének egyik legjellegzetesebb fogalmát idézzük vissza, melynek több jelentésű tartalma volt a legszembetűnőbb. Beletartozott a fogalomba a Nyugat nagy nemzedékének irodalma, Ady költészete, de az is, ami nem forradalmi, s ami valamiképpen a múlthoz kötődik. Az újabb irodalomban tipikus megjelenési példája Márai Sándor volt, akinek Naplóját Lukács György még úgy méltatta mint olyan művet, mely találó részek mellett "reméljük akaratlanul – átcsap a demokrácia tagadásába, ahogy régebben a zsarnokság tagadása szeretett volna lenni", Horváth Márton pedig szenvedélyesen elvetette mint "a Nyugat gyermekének" "zsémbes" önelemzését. A Sértődöttek első kötetét Lukács György is élesen bírálta korlátozott társadalomrajza, erkölcsi relativizmusa miatt.
A marxista eszmeiségű bírálat a kor irodalmának előzményeit értékelve a harmincas évek jó néhány szellemi irányzatát részesítette hasonló, kemény bírálatban. Kerényi Károly törekvéseit s a körülötte kialakult Stemma-kört több tanulmányban támadta Keszi Imre, Lukács György pedig igen részletesen mutatott rá Hamvas Béla krüzeológiájának retrográd vonásaira: "Kállai, Hamvas és a velük egyetértők, amikor a fasizmus előkészületei és uralma idején viszonylagosan szubjektíve érthető társadalmi magatartásokat kozmikus elvvé és egyúttal az igaz művészet alapelvévé dagasztják fel, elabsztrahálnak a valóság lényegétől, beleabsztrahálják magukat a Semmibe" (Az absztrakt művészet magyar elméletei). Weöres Sándor költészetére Hamvas Béla filozófiai nézetei és kultúrfilozófiai pesszimizmusa alapvető befolyást gyakorolt, érthető hát, ha kötetei a kritikai harcok középpontjába kerültek. Legnagyobb veszélyét egybehangzóan metafizikai szemléletmódjában látta a kritika. Jó néhányan figyelmeztettek arra, hogy a bonyolult versmondatok mögül kirajzolódó költői mondanivaló, világkép meglehetősen elvont, kivált azokban a versekben, melyekben a költő a pesszimizmust igyekszik világmagyarázó elvvé emelni. A bírálatok egy részének fenntartásait a kritika készületlenségével is magyarázhatjuk: olyan kérdésekben kellett volna állást foglalnia, mint realizmus és szürrealizmus egymásmellettisége, játék és valóság kapcsolata. Szentkuthy Miklós tanulmányában tűnt fel az a gondolat, hogy "realizmus és szürrealizmus nem ellentétek, egyik a másik nélkül nem ér semmit". Szentkuthy nem emelte dogmává Weöres Sándor költészetét sem, arra törekedett, hogy a költői világképben érzékeltesse "a légiesen 384magától értetődő szintéziseket", a magyar népmese és a legrafináltabb nyugati tudós költészet összeolvadását.
A játék, a varázslat, a sokféle hagyomány és műveltségréteg korszerű összefonódását hordozó alkotások nem maradtak ki a kritika érdeklődéséből. Sőtér István, Kolozsvári Grandpierre Emil és Örkény István prózája, valamint Sőtér István esszéi ébren tartották mind a játékosság, mind a valóságon túli és inneni jelenségek iránti figyelmet, de ez az érzékenység nem talált egyetértésre. A játék hamarosan az öncélúság testvérfogalmává degradálódott, a szürreális a valóságtükrözés prizmáit elhomályosító köddé. Hogy ez így történhetett, annak nem egyszerűen a véleménykülönbség vagy épp az értetlenség volt az oka, hanem az is, hogy ezekből a talányos, játékos művekből sokszor hiányzott a közösségi érdekű mondandó, vagy ennek jelenlétét nem lehetett közvetlen formában érzékelni. Az individualizmussal, arisztokratizmussal és a kommersz irodalommal hadban álló marxisták ingerültségét olykor éppen ez váltotta ki; Lukács Forum-beli megnyilatkozásai Molnár Ferenc és Márai Sándor műveiről tiszta mivoltukban tükrözték a szembenállás érveit. Az Énre összpontosító költészet s a szürrealista törekvések tehetséges képviseletével szemben való harc – szinte óhatatlanul – szűkítette az irodalom ábrázolási eszközeinek, stílusformáinak körét.
Ha Weöres Sándor a kereső nyugtalanság, a színeváltó szabad kísérletezés zavarba ejtő fordulataival, Sőtér István a szürrealizmus átörökítésének szándékával tette próbára a kritikát, Vas István, furcsa módon, szigorú realizmusával támasztott vitát. Azért furcsa ez, mert a koreszmény és költő találkozására neki volt a legnagyobb esélye. Szabó Lőrinc nem tudta tisztán átvészelni a fasizmus éveit, ezért 1945 után Vas Istvánra maradt annak a nyílt és illúziótlan racionalizmusnak a képviselete, mely a valóságot kíméletlen következetességgel vállalja. Egykori kapcsolata a munkásmozgalommal, a háború csődjét ábrázoló, megvetéssel és megrendültséggel áthatott versei, művészi rangja és irodalompolitikai szerepe nemzedéke egyik legfontosabb személyiségévé avatták. Kettős örvény címen 1947-ben megjelenő gyűjteményes kötete felkínálta a vele való alapos szembesülés alkalmát is, s a kritika élt is ezzel. Rónay György írása a Magyarokban, Czibor Jánosé a Válaszban ihletettség és pontosság, avatottság és tömörség, megbecsülés és arányérzék dolgában egymást múlták felül. A költői jellem természetéről adott jellemzésük több eleme máig érvényes. Rónay a stílus és formák: a letisztulás, a szigorodás emberi értelmének, jelentőségének megnevezésében volt biztos és találékony. Czibor szabatosan vázolta a pálya ívét, szemlélete történetibb volt, s észlelte az alkat ama jegyeit is, amelyek az elkötelezettség ellen dolgoznak. De abban megegyezett a két kritika, hogy Vas István költészete beért, s legjobb darabjai a "nagy líra" erejével hatottak. A marxista kritika inkább a továbbfejlődés lehetőségeire figyelt, arra, hogy Vas István kilép-e a "magános Én" spontánul létesült 385élményköréből, vagyis vállalja-e a születő világ énekesének szerepét: a kollektív szolgálat parancsait. Míg Rónay György és Czibor János a megvalósult értékeket észlelték s értékelték, Lukács György és Szigeti József a lehetőségeket tudatosították. Aggályaikat bizonyára Vas István oppozíciós felszólalásai is táplálták, de működtek itt mélyebb okok is. Az a kétség, hogy a "megszokottá vált" magatartás, vagyis a bizalmatlanságig éber, a kiábrándultságig kétkedő racionalizmus – kollektivitásra hangoló osztályélmények híján – nem válik-e a teljes azonosulás gátjává? A metszően éles látás, a könyörtelen okosság, a mindennel szemben őrzött szuverenitásigény, a kétely és az irónia azóta fontos kategóriái az irodalomnak, s joggal, mert száműzésüket megsínylették az elkötelezettek is. De a lukácsi igény a születő új kultúrák költőeszményéhez mérte azt, akivel számolt, s az összeütközés, amely a Vas István iránti kétség mélyén rejlik, átfogóbb érvényű ellentétet példázott. Az új rend irányítói és vállalói, akik önmagukat és szerepüket komolyan vették, komolyan vették meggyőződésüket is: azt, hogy egy születő világ részesei, és hogy teremtés az, amire vállalkoztak. Akiben szemléletté ülepedett és bénító, elidegenítő gátlásként élt tovább a múlt sok szörnyűsége, attól nem remélt sokat a teremtés eszményével áthatott kritika. A holnap esélyeit nemcsak a kommunisták vagy Veres Péter, de még a Nyugat vonzásában felnőtt Komlós Aladár is olyan bizonyosnak vélte, hogy a kultúra bázisának tudott polgárság nagy vérveszteségeit is pótolhatónak remélte az új közönség s a népből feltörő új tehetségek révén.
Az Újhold köré tömörült költőket a kritika fenntartással és elégedetlenséggel fogadta. A marxista kritika, amely Babits életművében is éberen észlelte a szemlélet korlátait, az Újhold ifjainak babitsi eszményét egyenesen anakronisztikusnak vélte. Kiábrándultságuk, szorongásaik, haláltudatuk és magányuk pőre megvallása csak növelte az irántuk való bizalmatlanságot. Elvontságuk és szikárságuk a valóság s a társadalmiság tükrözésének igénye s a stílusteremtés szempontjai felől is szegénységnek tetszett. Epigonok – írta róluk Lukács György. A Válasz kritikusa a valóságot, a személyiség jegyeit hiányolta műveikből. Később Lukácsy Sándor tollából megjelent az első kritika, amely a csoportosulás elvi tartalmát, a magatartást s a művet egyaránt elutasítva a várt tehetségek első képviselőit, s köztük Nagy Lászlót is bemutatta a Magyarokban. S ezzel a polarizálással, melyet másfelől Vargha Kálmán is alátámasztott, s amelyet a Valóság csípős glosszái, valamint Major Ottó kihívó replikái új és új ingerültséghez juttattak, az Újhold köre hosszú időre kikerült a kritika látószögéből. Rögzítődött a vélemény, hogy "megrekedtek". Pedig előbb Vas István és Somlyó György bírálata Nemes Nagy Ágnesről, Nemes Nagy Ágnesé Pilinszky Trapéz és korlát című kötetéről amellett, hogy a csoport esztétikai elemzéséhez hiteles elemeket kínáltak, s felhívták a figyelmet az európai jelenségekkel való érintkezés pontjaira, az irányzat valóságos erőviszonyainak, 386jelentőségének józan tudatosítását, sőt, átcsoportosítását is elkezdték (pl. Pándi Pál Benjámin Lászlóról írt cikkében). Nemcsak az Újhold írói, a kritika is megsínylette, hogy az esedékes differenciálódás és átcsoportosulás már nem az elemző bírálatok és vitacikkek kölcsönhatásának eredményeként, hanem adminisztratív úton ment végbe.

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem