6. RÁDAY GEDEON (1713-1792) (MEZEI MÁRTA)

Teljes szövegű keresés

6. RÁDAY GEDEON (1713-1792)
(MEZEI MÁRTA)
Ráday már a 18. század harmincas éveiben kísérletezett a klasszikus és rímes-időmértékes formák megvalósításával. Kazinczy szerint a negyvenes években írt klasszikus mértékű verseket, ezeket azonban elégette. Költeményeit csak 1787-től kezdve publikálta. Ráday formaújító kezdeménye – a klasszikus triászéhoz hasonlóan – nyelvgazdagító törekvéseiből fakadt; de míg azok a nemesi ellenállás eszméinek teremtettek lírai nyelvet és új irodalmi formát, Ráday a nyugati mintákat követő, művelt, polgárosultabb irodalom kibontakozását segítette elő. Nem volt költői tehetség, s hiányzott belőle a felvilágosodott írók nagy társadalmi felelősségtudata; főként azért írt, hogy példát nyujtson és biztatást adjon az irodalom gyarapításához. Bele-belefogott egy-egy műbe, fordításba vagy átdolgozásba, de többnyire kísérleteket és töredékeket hagyott az utókorra. Működésének jelentősége elsősorban mecénási-irányító munkásságában van.
Nagynevű családból származott, fia annak a Ráday Pálnak, aki mint Rákóczi titkára a híres "Recrudescunt vulnera" címmel emlegetett kiáltvány szerzője volt, fontos diplomáciai szolgálatokat teljesített, s mint imádságoskönyv-író 65is szerepel az irodalomban. Ráday Gedeon 1713-ban született Ludányban. Tizenhét éves korában Németországba ment, itt tanult különböző városokban 1733-ig. Hazatérve átvette birtokai igazgatását, hamarosan megnősült, s egész életét kulturális törekvéseinek szentelte,
Ráday Pál tekintélyes könyvtárat hagyott fiára, melynek gazdagítása Ráday Gedeonnak egyik legfőbb gondja volt. Elhatározta, hogy összegyűjti a magyar irodalom emlékeit, mindenkit fölkeresett leveleivel, akiről tudta, hogy valamely tudománnyal vagy írással foglalkozik, segítségüket kérte a könyvszerzésben, maga pedig könyvadományokkal vagy olvasásra kölcsönadott könyvekkel kedveskedett a hozzá fordulóknak. Így került kapcsolatba Bod Péterrel és a kor számos írójával.
De nemcsak gazdag könyvtára miatt keresték fel írótársai; tisztelték hatalmas műveltségét, fejlett irodalmi ízlését is. Péceli kastélya valóságos kis irodalmi központ, – előde a széphalmi kúriának. Kazinczy maga vall arról, hogy ifjúsága követendő eszményképének Rádayt tartotta. 1772-ben, sárospataki diákoskodása idején látta először, 1782-ben ismerkedtek meg közelebbről. Kazinczy neki küldte meg első írásait bírálatra, akárcsak Batsányi, Földi, Édes Gergely. Részletes, érvekkel alátámasztott bírálatokat kaptak tőle, Ráday udvariasan, fölényeskedés nélkül javította ki a hibákat, tanácsokat adott s olvasmányokat ajánlott. Ízlése, széleskörű irodalmi ismeretei így hatottak az irodalmi életben. Abban például, hogy csaknem egyhangúan pálcát törtek a leoninusok fölött, nagy szerepe van Ráday elutasító véleményének. Édes Gergelyhez írott leveleiben, valamint a Gyöngyösi János ellen szerzett Dieneshez című költeményében kifejti, hogy a klasszikus vers megrímelését fölösleges cicomának, erőltetett költői játéknak tartja, mely nyűgöt rak a gondolati tartalomra. Ráday volt az, aki a Gyöngyösi népszerűségének árnyékában elfeledett Zrínyire felhívta Kazinczy figyelmét. Megkísérelte, hogy átírja hexameterekbe a Szigeti veszedelmet, de csak huszonhárom sorral készült el az 1750-es években, s ezt is csak évtizedekkel később tette közzé a Magyar Museum harmadik kötetében.
Legjelentősebb kísérlete a rímes-időmértékes versforma meghonosítása. Valószínű, hogy németországi tanulmányútján kapott ösztönzést az új forma utánzására. 1735-re datálják e nemben első kísérletét, mely 1790-ben jelent meg Kazinczy Orpheusában Tavaszi estve címmel. Összesen hetvennyolc tizenöt szótagos sor, rímes trocheusokban. Prozódiája bizonytalan (pl. a többszótagos szavak utolsó szótagját hol hosszúnak, hol rövidnek veszi), rímelése is kezdetleges – ezt maga Ráday is érezte.
Már tavasz volt s az erdő is || már mezítelenségeit
Zöld levélbe öltöztette, || minden vigadt, kerteit
A bimbózó Flóra sok || szép virággal kisorozta,
S a megfrissült levegőt || kedves illat illatozta.
 
1787-ben a Magyar Musában jelent meg Mapes 12. századi latin költő Kocsmai énekének fordítása trocheusokban; ugyanitt közli az "Árpádról irandó bajnoki ének kezdetét" is, amely a honfoglalási eposz első kísérlete. Legsikerültebb a Szigeti veszedelem harmadik énekéből stanzákba átdolgozott verse, A török ifju éneke, mely a Magyar Museum IV. negyedében jelent meg:
66Valál szerencse mindég hivem,
Miért tennék panaszt reád?
Te müved az, hogy nem bus szivem,
S hogy minden nap vidámb mát ád;
Ha mindég igy lesz, mint igéred,
Hazuggá tészed azt a hired,
Amellyel csufol e világ,
Hogy kedved állhatatlanság.
 
Ráday kísérlete hamarosan követőkre talált. Kazinczy 1787 előtt is írt már rímes-időmértékes formában, saját bevallása szerint kevés sikerrel; Földi János is ez időben próbálkozik az új technikával, de mindkettejüket Ráday ösztönzi tovább. Földi János verstani értekezésben fejti ki nézeteit (Magyar Musa, 1787); történeti és irodalmi érveket hoz fel a rímes-időmértékes verselés igazolására. Horváth Ádám meg azt fejtegeti (Musa, 1787), hogy a lírai művek elsősorban éneklésre valók, s a szótagokat a dallam rövid és hosszú hangjegyeihez kell alkalmazni. Így lehet írni magyaros, németes stb. verset, de mindig az illető nemzet muzsikájához igazodva. Verseghy is arról ír vitairataiban (Rövid értekezések a muzsikáról, 1791; Mi a poézis és ki az igazi poéta? 1793; Magyar Aglája… 1806), hogy az időmérték bevezetése voltaképpen belső törvényszerűség, a magyar formák tökéletesedése, versformánkat ő is a ritmus és zene törvényei szerint akarja szabályozni. A magyar zenét azonban nem tartja jónak, mivel a taktus ízei nincsenek szabályszerűen elrendezve, s ezért a német dalforma szabályait tartja követendőnek.
Ráday formaújítása az irodalom fejlődésének szükségszerűségéhez alkalmazkodott. A külföldi irodalom példája, az ízlés fejlődése, a lírai nyelv árnyaltabb foka s az érzelmes német dalköltészet népszerűsége mindinkább megkövetelte a dallamosabb, zeneibb, az érzelmi-hangulati elemeket hívebben követő formákat. Ráday előtt a dalköltők – Faludi és Amadé is – strófaszerkezetekkel, rímelhelyezésekkel követték az idegen mintát; a rímes-időmértékes ritmus meghonosításával Rádayék valósítják meg a dalforma technikai reformját. Az új verselési mód hamarosan népszerű lesz az irodalomban, főként Kazinczy, Dayka Gábor, Földi majd Csokonai munkái révén.

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem