Realizmus és népiesség a romantikában

Teljes szövegű keresés

Realizmus és népiesség a romantikában
A romantika térhódításával egyidejűleg bontakozik ki és teremti meg első remekműveit a kritikai realizmus, melyet főként a széles társadalomrajz, a lélektani elemzés s a fennálló társadalom mélyreható bírálata jellemez. Romantika és realizmus nem mindig állanak szöges ellentétben egymással, irányzataik gyakran, áthatják egymást, módszereik keverednek, Stendhal (1783–1842) például a romantika védelmezőjeként lép fel, de ő romantikán a korszerű irodalmat érti, s az eladdig ismeretlen pontosságú lélekrajz és a társadalmi erőviszonyok hiteles ábrázolása, a sallangtalan, elemző stílus műveit a realizmus kategóriájába sorolja. A reformkor még nem ismerte, hazájában is csak a század második felében kezdték értékelni. Balzac (1799–1850), aki az Emberi színjáték regénysorozatában a pénzre és hatalmi harcra épült francia társadalom totális képét adta, és akit a kritikai realizmus mintaképének szokás tekinteni, maga sem vetette meg a cselekménybonyolítás romantikus fogásait. Őróla már tudomást szerezhetett a korabeli magyar közönség: Grandet Eugénia című regényét Jakab István már 1843-ban lefordította. A realista alapfelfogást érzelmes-romantikus elemek színezik Dickens (1812–1870) műveiben is, melyek a társadalombírálat hangját realisztikus jelenetekben és romantikus meseszövéssel, maró iróniával és érzelmes részvéttel szólaltatták meg. Petőfi nagy elismeréssel nyilatkozott róla, és népszerű volt a magyar olvasóközönség körében is; erről három nagy művének egymást követő korai fordítása tanúskodik (Martin Chuzzlewit, 1842; Twist Oliver, 1843; Karácsonyi ének, 1846). Vázlatszerű, könnyed, humoros irodalmi rajzaival az életkép műfajának kialakulására hatott. A realista szemlélet és ábrázolás elemei, különösen a negyvenes években, gyakran feltűnnek a magyar romantikus irodalomban is, s vannak művek, amelyekben uralkodóvá válnak. Ilyenek elsősorban Eötvös társadalombíráló, irányzatos regényei, egyes szatírák stb. Illyés Gyula, szellemes hasonlattal, Petőfi némely epikus költeménye (pl. A táblabíró) és a nagy orosz realisták (Gogol, Goncsarov) között lát "titkos hajszálcsövesség"-et, természetesen anélkül, hogy közvetlen hatásra gondolna. (Hasonló vonásokat a magyar és az orosz irodalom realizmusa között Gyulai Pál már a múlt században észrevett.) A romantikus kor magyar irodalmának realista színezete általában hazai fejlemény, a társadalombírálat igénye hozta létre.
A realizmus tendenciáival összefonódva különleges szerepet tölt be a reformkori magyar irodalom, arculatának kialakításában az irodalmi népiesség. Az elnevezés, amelyet Horváth János kiváló monográfiája honosított meg, némileg félrevezető. A népiesség ugyanis nem pusztán irodalmi jelenség, hanem a nép (a parasztság) társadalmi súlyának, növekvő politikai szerepének irodalmi 372vetülete. Jelentkezése a felvilágosodás és a nyelvújítás korában, kibontakozása a reformkorban elválaszthatatlan a polgári nemzettudat kialakulásának történelmi folyamatától. Esztétikai értékét a mögötte rejlő nemzet-értelmezés haladó, illetve korlátozott volta szabja meg. A magyar nemzettudat kialakulásának jellemző sajátossága, hogy benne a parasztinak nagy szerep jutott. A polgári átalakulás vezető ereje, a feudális kötöttségű nemesség, függetlenségi törekvéseiben a 18. század végétől kezdve nemzeti jellegének hangsúlyozása végett is a nép (parasztság) kultúrájához, művészetéhez fordult. Eleinte ez még nem volt politikai jellegű érdeklődés, és ha hozott is esztétikai eredményeket (Dugonics szó- és kifejezéskészlete, népi táj és élet egyes elemeinek irodalmi megjelenítése Orczynál, Kisfaludy Sándornál stb.), patriarkális, provinciális elemei voltak túlnyomóak. Éppen ezért a felvilágosodás kimagasló írói, mint Kazinczy, s kezdetben Kölcsey, fenntartásokkal fogadták. Csokonai és Fazekas kísérelte meg – klasszikus eredménnyel – a népiesség összekapcsolását a társadalmi haladás felvilágosodott szellemével. A 19. század harmadik évtizedében a népiességnek új szakasza kezdődött. A korábbi spontán törekvést kiegészítette a romantikának a népmese iránti érdeklődése. A romantika ebben a műfajban a fantázia korlátlanságának világát csodálta. Ez a romantikus népiesség nálunk főleg Vörösmarty epikájának tündéries alkotásaiban érvényesült. Erős hatása mutatkozik nálunk Herder munkásságának is, aki a népköltészetet a régivel és a nemzeti esztétikum karakterével kötötte össze. A népdalok felfedezése, gyűjtése e korban világjelenség; a szerb népi énekeket olyan írók mutatják be Európának, mint Goethe, Mérimée. Velük egyidőben Kölcsey a magyar népdal "tónját" igyekszik, fáradságos munkával, elsajátítani; Nemzeti hagyományok című tanulmányában a népiesség irodalmi szerepének elméletét dolgozza ki, irodalmunk tartalmi és esztétikai megújulásának, kifejlesztendő nemzeti karakterének alapját és forrását a népi hagyományban jelölve meg. ("A való nemzeti poézis eredeti szikráját a köznépi dalokban kell nyomozni.")
A népdalírásnak kétféle elmélete és költői gyakorlata alakult ki ekkor. Kölcsey a parasztdal szellemét, szerkezetét, belső formáit "találgatta", hogy a maga érzéseit, mondanivalóját, a népdal esztétikai inspirációja szerint önthesse formába. Kisfaludy Károly nem a követni-akarás, hanem a jóindulatú leereszkedés gesztusával közeledett a népköltészethez: nem tanulni akart tőle, inkább tanítani akarta, nem a műköltészetet kívánta a népivel megtermékenyíteni, hanem a műköltői magatartás alkalmazásával szerette volna a népdalt megnemesíteni. Kölcsey gyakorlatát elméletileg Bajza, Kisfaludy Károly népdalfelfogását Toldy Ferenc támogatta. Vörösmarty mindkét módszerrel élt: egyaránt írt népies helyzetdalokat és népi hangon megszólaló, személyes mondanivalójú műköltői szerzeményeket. Az irodalmi népiesség elbeszélő költészetünket is megtermékenyítette. Dugonics a régit a paraszti visszavetítésével kísérelte meg rekonstruálni, s nyomában mind nagyobb érdeklődés támadt fel a régiség s a populáris ízlés, a krónikás- és ponyvairodalom hagyományai iránt. Ennek az inspirációnak legmagasabbrendű kifejezései a Csongor és Tünde és a Toldi. Behatolt a népiesség a prózába is (alföldi alakok, jelenetek), a német romantikus drámák haramiái nálunk betyárrá változtak át, a színművekben népdalbetéteket kezdtek énekelni, s a Peleskei nótáriussal a Hortobágy atmoszférája a színpadon is megelevenedett. 373A Kisfaludy Társaság 1841-ben kitűzött pályatételének címe – Mit értünk nemzetiség és népiesség (Volkstümlichkeit) alatt a költészetben? – azt mutatja, milyen erősen foglalkoztatta e kor íróit a népi és nemzeti összefüggése. A kérdésre azonban nem a beérkezett pályaművek adták meg a leghelyesebb választ, hanem a bírálóbizottság tagjának, Szontagh Gusztávnak véleménye, mely az irodalmi népiességet a magyar társadalom politikai fejlődésével, a nemzetfogalom szélesedésével állította párhuzamba. Találó megállapítása szerint Kisfaludy Sándor számára a nemzetet csak a nemesség jelentette, öccse Károly már a népet is beleértette e fogalomba, Vörösmarty az egész nemzetet tartotta számon, "Krizát végre a democratiai állásponton találjuk; ő már felszabadító népevangéliumáról szól, hogy a szegény magyar parasztgyereknek is legyen hazája". Erdélyi János tanulmányaiban az az újszerű, hogy a népköltészetben az egyetemes "legtisztábban emberinek" jelenlétét hangsúlyozta, és nemcsak mint a nemzeti formák letéteményesét elemezte mindenkinél behatóbban, hanem gazdag tematikájának, valóság-szemléletének, "átlátszó tiszta nemes előadásának" tanulságait mint a realizmus elméleti alapját igyekezett beilleszteni esztétikai rendszerébe. A romantikus eszményítéssel szemben a népköltészetre hivatkozott: "szeretnők látni… miképpen fogják besorolhatni esztétikájuk és a költészet körébe a nép költészetét azok, kik az idealizmus vallói…" S eljutott a következtetésig: "Tanulni a népet, az életet, beállni e tengerbe… ez a mai költő hivatása, nemes kötelessége… Tenger a nép, az élet. Ha belőle merít a költő, lesz aki őt hallgassa." Erdélyi János elmélete és népdalköltészete már Petőfi felfogásának és gyakorlatának közvetlen előzménye. A János vitézben és Arany Toldijában a nép már megszűnt "paraszt" lenni, nemzetté vált. Arról, hogy Petőfi hogyan értelmezte a népiesség történelmi szerepét irodalomban és politikában, a legvilágosabban Aranyhoz írt levelének program-adó szavai tanúskodnak: "A népköltészet az igazi költészet. Legyünk rajta, hogy ezt tegyük uralkodóvá! Ha a nép uralkodni fog a költészetben, közel áll ahhoz, hogy a politikában is uralkodjék, s ez a század föladata, ezt kivívni célja minden nemes kebelnek, ki megsokallta már látni, mint mártírkodnak milliók, hogy egypár ezren henyélhessenek és élvezzenek."

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem