Napjaink

Teljes szövegű keresés

Napjaink
A 70-es évek élvonala mostanáig sem változott sokat. Szakcsi-Lakatos, Vukán, Gonda, Babos Gyula, Kőszegi Imre, Berkes Balázs, Pege Aladár, Deseő Csaba, Dés László és a nemrég elhunyt Kovács Gyula mellett néhány visszavonult muzsikus (Martini, Beamter, Zágon Iván és Radics Gábor) is visszatért alkalmanként a pódiumra.
Röviden szólni kell a zenei érdeklődés gyökeres változásáról a 60-as években, amikor a hivatalos politika zöld utat nyitott a dzsesszművészetnek, a közönség zömét elhódította a váratlanul megjelenő beatmozgalom. A 70-es években újabb híveket csábított el az új dzsessz-rock hullám és megjelent a free-dzsessz, tovább tagolva a közönséget. Az egyetemes dzsessztörténet újabb korszak- és stílusváltásai átmenetileg megosztották a dzsessz híveit. Felújultak a stílusviták hagyományosok és modernisták között, egészében mégsem ártottak a műfajnak. Bár az első dzsesszkönyv (Molnár Antal: Jazzband) 1928-ban jelent meg, szakirodalomról, rendszeres dzsesszkritikáról aligha beszélhetünk. Néhány külföldi könyvfordítás és rövid életű folyóirat mellett mindössze Pernye András és Gonda János írt tudományos igényű dzsesszkönyveket.
Már az 50-es évektől kezdve alakultak dixieland-zenekarok, de ez a stílus a 70-es, 80-as években tett szert igazi népszerűségre. A 30 éves Benkó-dixieland nemzetközi elismerést szerzett, rendszeresen szerepel világhírű dzsesszművészekkel. A szegedi Molnár-dixieland ugyancsak ismertté vált Európában. Az utóbbi időben új tradicionális együttesek teszik színesebbé a hagyományos dzsessz palettáját.
Végezetül külön figyelmet érdemel néhány teljesen külön úton járó, kísérletező művész, elsősorban Szabados György, aki különböző kis- és nagyegyütteseivel, sajátos improvizatív világot alakítva, kitágította, vagy inkább már túllépte a dzsessz kereteit.
Hogy milyen lesz a 90-es évek dzsesszművészete? Több lehetőség van a nemzetközi szereplésekre és megmérettetésre, az elmúlt években lehetővé vált szélesebb körben lemezek, kazetták, CD-k és videofelvételek készítése. Így megvan minden esély arra, hogy a tánctermek zenéjéből már régen pódiumművészetté vált dzsessz sok stílusa megéljen, sőt fejlődjön egymás mellett.

Orlay Jenő: Jazzdobbal a világ körül. A könyv címlapja

Végh Gusztáv rajza Molnár Antal: Jazzband című könyvéből. Megjelent 1928-ban

Lemezcímkék: Caravan, Avalon
Cs. A.

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem