81Fodor István boszniai s szerémi püspök családi történetéhez.
Az 1873 aug. 23-án elhunyt dr. Hopf Károly, ki majdnem egész életét Görögország középkori multja felkutatásának szentelte, az 1873-ban megjelent «Chroniques Gréco-Romanes» czimű gyüjtőmüvet genealogiai függelékkel látta el, mely nevét mindenkorra feledhetetlenné teszi. E függelék mindazon családok nemzedékrendi tábláit ábrázolja, kik a keresztes háborukszülte áramlat hatása altt Görögország vidékén kisebb-nagyobb önállósággal és hosszabb-rövidebb életü apró államokat alapitottak és ez által az európai uralkodó családok körébe léptek. Művének 481–482-ik oldalán az Archipel azon dinasztiáját ecseteli, mely bizonyos Crispo Franceschino nevü negropontei polgártól származik és ennek Ferencz nevü fiával 1383-ban az Archipeli herczegségre szert tett. E Ferencz meghalt 1397-ben. Fia Miklós, ki 1447-től 1450-ig a herczegség kormányzója, meghalt 1450-ben. Ennek fia II. Ferencz († 1463) több fiút hagyott maga után, kiknek sorában Hopf szerint «Stefano évęque de Syrmium» 1493-ban szerepel; csakhogy Hopf hozzáteszi, hogy ezen István nevű szerelmi püspök (trčs-douteux!) azaz «nagyon kétséges!» Sajnos, hogy azon kútfőt, melyből ezen adatot merítette, meg nem nevezi, de legyen ez bármilyen, annyi igaz, hogy Hopf adata nem csak igen kétséges, hanem határozottan téves.
A pozsonymegyei Csallóközben lévő Nagylucse nevű helység birtokosai sorában 1316-ban Töbör fia Finta is szerepel és igy majdnem bizonyosnak vehető, hogy a később ott felmerülő Fintafalva nevű község ezen Fintáról vette nevét. Fintafalvi Orbán 1472 okt. 28-án budai olvasókanonok, ki a komárommegyei Bajcsiakkal együttesen a győri püspök ellen panaszt emel. 1473-ban (akkor már Nagylúcsei néven) esztergom-szenttamási prépost és királyi alkanczellár. 1480 máj. 12-én ugyanő, de most már mint Fülöp fia: Nagylúcsei Orbán, a szent Benedekről elnevezett székesfehérvári egyház prépostja és a király kincstartója; 1481-től 1486-ig győri, 1486-tól 1493-ig egri püspök. Nepotismus dolgában méltó elődje Bakócz Tamásnak. Nagy vagyont gyüjtött és hatalmas befolyását arra használta fel, hogy fivéreinek és ezek utódainak anyagi s társadalmi jólétét biztosítsa. Fivéreinek és ezek utódainak – kik a Nagylúcsei s a Dóczi nevet viselték – története nem jelen sorok feladata; itt csak egyik sógorsági rokonáról legyen szó, ki szintén a közéletben szerepelt és kinek családi hovatartozandósága mai napig kellően tisztázva nincs.
E rokonsági viszonyra tudtommal 1489 aug. 28-án akadunk legelőször; e napon irja a milanói herczeg nagybátyjához, Sforza Aszkánio bibornokhoz, hogy a magyar király nem sokkal azelőtt (proximamente) kincstartójának egyik rokonát (fratello), messer Stefano Crispo-t hozzáküldte vala követnek, hogy ezen Istvánt most boszniai püspöknek kiszemelte, kéri tehát a biborost, járjon el a püspöknek pápai megerősitése ügyében. Megerősitette-e őt a pápa? nem tudom, de az bizonyos, hogy egyik kutatónk szerint Nagylúcsei István 1489-ben a boszniai püspök és hogy 1489 jun. 23-án mint választott boszniai püspök az országnagyok sorában szerepel, de azonnal kijelentendő, hogy a «Nagylúcsei» mint családneve itt teljesen helytelen.
Hogy mily egyházi hivatalt vagy hivatalokat viselt ezen boszniai püspök 1489 előtt, mindeddig – úgy látszik – nem tudtuk. Igaz ugyan, hogy Beatrix királyné 1489 márcz. 10-én Herkulesz ferrarai herczeghez intézett levelében irja, hogy messer Stefano, a szent Miklósról czimzett székesfehérvári egyház prépostja Milanóban mint magyar követ járt és hogy Eleonóra ferrarai herczegné 1489 máj. 11-én nővéréhez, Beatrix magyar királynéhoz intézett levelében irja, hogy a mult szent héten messer Stefano preposito de Albaregali, vagyis István székesfehérvári prépost nála mint a magyar királyné követe tartózkodott, de ezen adatok nem voltak elegendők arra, hogy őt a magyar királyi kincstartó fratellojával, az 1489 aug. 25-én a milanói herczeg udvarán szerepelt Stefano Crispo-val azonositsuk, főleg pedig azért, mert ily nevű férfira a székesfehérvári prépostok sorában 1489-ben nem akadunk. Ma azonban oly helyzetben vagyok, hogy erre nézve teljesen kielégitő felvilágositást adhassak. Orbán győri püspök és kir. kincstárnok levelet ir Bártfa város tanácsához, melyben mondja: «Deputavit serenissimus dominus noster rex hunc germanum fratrem nostrum venerabilem Stephanum prepositum Albensem in arduis rebus hujus regni et legationis suć majestatis ad serenissimum dominum Kazymirum regem Polonić», vagyis hogy a magyar király az ő (t. i. Orbán püspökét) frater germanusát, István székesfehérvári prépostot fontos országos ügyekben mint királyi követet Kázmér lengyel királyhoz menesztette, miért is kéri a tanácsot, hogy úgy az ő, mint a király kedvéért István prépost megbizható kisérő személyzettel és egyéb szükségletekkel kellőleg 82ellássa. Ebből tehát bizonyossággal tudjuk, hogy Istvánunk 1483-tól 1489-ig a szent Miklósról czimzett székesfehérvári egyház prépostja volt és minden valószinüség a mellett szól, hogy ezen egyházi javadalmat egyenesen rokonától, Nagylúcsei Orbántól átvette.
Boszniai püspöksége nem tartott sokáig. 1490-ben már Lukács (a későbbi csanádi püspök) az utóda. Triviglianoi Maffeo, a milanói herczeg Budán megbizott követe 1490 január 12-én Bécsből levelet ir urához, melyben közli, hogy a magyar király monsignor Stefano Crispo-t, ki tavaly többi között a milanói herczegnél is mint követ tartózkodott és kinek a király a boszniai püspökséget adományozta, ugyanazon királytól ezen püspökség helyett a szerémi püspökséget kapta, mely azáltal jött üresedésbe, hogy az eddigi szerémi püspök (t. i. ifj. Vitéz János) a veszprémi püspökséget kapta. Kéri tehát a követ, hogy Ascanio biboros utján a pápai megerősitő bullát sürgesse. A milanói herczeg erre értesiti a követet 1490 febr. 26-án, hogy a biboros jelentése szerint a pápa megigérte, hogy a magyar király kincstárnokának fratellóját a szerémi püspökségben meg fogja erősiteni. 1494 márcz. 29-én a szerémi püspökség megint üresedésben van.
Ime a nagy tévedés magyarázata: Hopf egy Stefano Crispo nevü szerémi püspökről olvasott valamit; hogy jelen esetben a Crispo nem más mint a latin crispus, a mi a magyarban annyi, mint fodros, (németül Kraus, olaszul crespo) azt ő nem tudta s igy nagyon is könnyen magyarázható, hogy ezen püspököt, bár nagyon kétségesnek találta a dolgot, a Crispo nevü Archipelagosi dinasztia tagjai közé sorozta.
Hátra marad még két kérdés megoldása: mily rokonsági viszony volt a boszniai-szerémi püspök és Nagylúcsei Orbán között és mi volt István püspöknek a családi neve?
Az olasz fratello (=frate) határozottan édes fivért jelent, de tekintettel arra, hogy a rendelkezésünkre álló magyar kutfők ezt sehogysem támogatják, kénytelenek vagyunk arra, hogy ezen rokonsági kapcsot teljesen kizárjuk. Az Orbán püspöktől 1483-ban használt «germanus frater» mindenre enged következtetni; lehet ez fivér is, unokaöccs is, sőt tágabb értelemben veendő sógorsági rokonság is, hisz régi okirataink nem ismertek a rokonsági fokok megjelölésében általában elfogadott és kötelelző rendszeres szabályt. Mérvadó tehát csak az egy Bonfini, ki Istvánunkat személyesen ismerhette s müvének egyik helyén mondja: «Stephanus Crispus, Urbani qućstoris e sorore nepos», azaz: «Crispus» István, Orbán kincstartó növérének a fia, mely meghatározás a rendelkezésünkre álló egykoru okirati anyag adataival teljesen egyetért.
A magyar kutatók a «crispus» alapján Istvánunkat következetesen «Fodor»-nak nevezik, csakhogy az által, hogy Bonfini adatát figyelmen kivül hagyták, azon hibába estek, hogy Istvánt Orbán püspök nemzetségbeli rokonának tartva, őt «Nagylúcsei (Fodor) Istvánnak nevezték; de ez nem áll.
A pápa 1490 febr. 20-án a Vitéz Jánosnak a veszprémi püspökségre történt áthelyezése következtében megüresedett szerémi püspökségre a kisebb egyházi rendekben lévő «Stephanus Crispus de Sancta Maria» esztergommegyei klerikust és pápai jegzőt nevezi ki.
Már most mi legyen e Sancta Maria?
Ezen regesta közlője Istvánunkat ezen adat alapján «Szentmáriay»-nak nevezi, de ez nagyon is általános megnevezés. Szentmária nevű helység számtalan esetben fordul elő a magyar középkorban; most is van ily nevű helység Heves-, Kolozs-, Liptó-, Turócz-, Zala- és Zemplénmegyében, kell ezt tehát közelebbről meghatározni.
Azt hiszem, hogy teljesen kielégitőleg meghatározható.
Tekintettel arra, hogy a középrendü családok tagjai a XV. században nem igen kényelmes és kifejlődött közlekedési s nagy részben még patriarchalis társadalmi viszonyok következtében többnyire a szükebb hazájuk és tartózkodási helyük határain lakó családokkal kötöttek házasságot, több mint valószinű, hogy fenti Sancta Maria a pozsonymegyei Csallóközben feküdt, a mit azon körülmény is hathatósan támogat, hogy a pápa Istvánunkat 1490-ben esztergommegyei klerikusnak nevezi. Tényleg találjuk, hog a Felső-Csallóközben még létező Somorja a legrégibb időktől kezdve (1313, 1323, 1330, 1338, 1353-ban) villa Sanctś Mariś néven szerepel; Nagy-Lúcs(e) pedig az alsócsallóközi járás egyik községe.
Stefano Crispo szerémi püspök tehát: Somorjai Fodor István, Nagylúcsei Orbán nővérének fia!