A távközlési privatizáció sikertörténete

Teljes szövegű keresés

A távközlési privatizáció sikertörténete
A MATÁV sztori a közép- és kelet-európai gazdasági átalakulás sikertörténete. Két stratégiai befektető, a Deutsche Telekom és az Ameritech segítségével három év alatt a piacgazdaság logikája szerint működő, privatizált, döntő többségében magánkézben lévő szolgáltató vállalkozás jött létre a korábbi állami távközlési monopóliumból.
Az 1993 decemberében megkötött privatizációs szerződések értelmében a Deutsche Telekom és az Ameritech International 50-50 százalékos érdekeltségű konzorciuma, a MagyarCom a megnövelt MATÁV-alaptőke 30 százalékának tulajdonosa lett. 1995 decemberében került sor a privatizáció második fordulójára, amikor a MagyarCom tulajdonrésze 67 százalékra emelkedett. A MATÁV privatizációja – a két szakasz együttes értéke alapján – a régió eddigi legnagyobb privatizációja, egyben a legnagyobb külföldi beruházás Magyarországon.
A MATÁV 36 primer körzetben nyújt helyi távbeszélő-szolgáltatást, ami Magyarország területéből 69 százalékot tesz ki és a lakosság mintegy 74 százaléka él itt. A 3,8 millió háztartásból 2,8 millió a MATÁV szolgáltatási területén van. Az alkalmazottak létszáma mintegy 16 ezer, a MATÁV Csoporthoz tartozó leányvállalatokkal együtt 20 ezer volt 1996-ban.
A MATÁV a magyar gazdasági növekedés egyik motorja és a távközlés mint gazdasági húzóágazat vezető vállalata. A távközlési szférában szilárd az első helye és domináns a piaci pozíciója.
A sikerek alapja a kitűnő együttműködés a MATÁV többségi részvénytulajdonosai, valamint a magyar, német és amerkai vezető szakemberek összeforrott csapata között. A MagyarCom mint szakmai befektető és többségi tulajdonos, döntő mértékben járul hozzá ahhoz, hogy a MATÁV Közép- és Kelet-Európa távközlési csomópontjává váljék, és a nyugat-európai szintnek mindinkább megfeleljen. A nemzetközi összetételű menedzsment hatékony irányításával a MATÁV vált a közép- és kelet-európai térség leggyorsabban növekvő távközlési vállalatává.
Magyarországon 1993 végéig mintegy 1,5 millió telefonvonal létesült. Azóta a MATÁV további 1 millió fővonalat kapcsolt be saját szolgáltatási területén. A telefon-ellátottságot ezzel közel kétszeresére emelte területén három év alatt: 100 lakosonként 14-ről 29-re (Budapesten több mint 43-ra). Elérte a hálózat teljes, 100 százalékos automatizáltságát, és a digitalizáltság arányát az 1994-es 47 százalékról több mint 63 százalékra növelte. A MATÁV ezzel a régión belül magasan a leggyorsabb ütemű hálózatfejlesztést valósította meg, és hálózata minőségi színvonalát tekintve a térség országai között az első helyre került.
A végrehajtott hálózatfejlesztési program biztosítja azt, hogy – a koncessziós szerződésnek megfelelően – a MATÁV szolgáltatási területén a várakozói igények 90 százalékát 6 hónapon belül, 98 százalékát pedig 12 hónapon belül teljesíteni tudja 1997-ben.
Az eredményes munka és a javuló általános gazdasági körülmények együttes hatására a MATÁV Csoport 196,5 milliárd forint nettó árbevétel mellett rekordszintű, 23,6 milliárd forintos nemzetközi könyvvitel szerinti adózott eredményt ért el 1996-ban. Az egy főre jutó bevételek 1994-ről 1996-ra megduplázódtak, s az 1996-os bevételek az előző évit 37 százalékkal haladták meg. A MATÁV Csoport távközlésfejlesztési és korszerűsítési beruházásainak értéke az elmúlt három éves időszakban közel 260 milliárd forint volt.
Jelentős eredmények születtek a nemzetközi távközlési csomópont kialakításában. Célunk, hogy a MATÁV a közép- és kelet-európai térség vezető távközlési szolgáltatójává váljon. Ma már valamenynyi szomszédos ország optikai kábelen, digitális átviteltechnikával érhető el, és a MATÁV bonyolítja le a régió tranzitforgalmának zömét. A MATÁV Magyarország és a régió vezető távközlési cégeként jelenik meg külföldön.
A MATÁV már kilépett a telefontársaság hagyományos szerepköréből, és komplex kommunikációs szolgáltatásokat nyújtó távközlési céggé válik. Az üzleti szféra igényeinek kiszolgálására számos korszerű üzleti kommunikációs szolgáltatást vezetett be.
Az Internet összeköttetést nyújtó MATÁVNET szolgáltatást egyéni ügyfelek is igénybe veszik. Számos kiemelt üzleti ügyfél kapcsolódott be a Flex-Com menedzselt bérelt vonali és a rEDInet elektronikus kereskedelmi szolgáltatásba. A régióban elsőként bevezetett ISDN szolgáltatások már a nagyobb vidéki városokban is elérhetőek.

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem