A művészi ipar Karinthiában. Lebinger Norberttől, fordította Pasteiner Gyula

Teljes szövegű keresés

A művészi ipar Karinthiában.
Lebinger Norberttől, fordította Pasteiner Gyula

A klagenfurti sárkánykút vas rácsa.
Schulmeister Willibaldtól
Karinthia Olaszország, az ó-kor legnagyobb művelt-állama és Németország, a keresztény-germán műveltséget megteremtő leghatalmasabb birodalom közti szerencsés fekvésének köszöni, hogy időnként a művészi ipar egyik-másik ágában a virágzás magas fokát érte el. Ezt bizonyítja a művészi ipar körébe tartozó tárgyak nagy száma, melyek közűl a régieket részint a tudósok buzgó kutatása, részint a véletlenség hozta napfényre a római gyarmatokat jelölő romok alól, míg az újabb korbeliek a templomokban és kolostorokban, a nemesek kastélyaiban, a városok polgári házaiban, nemkülönben a jómódú mezei gazdák házaiban találhatók.
Ámbár bizonyosnak látszik, hogy Karinthiában a rómaiak előtt is volt ipari tevékenység, mégis csak a világbirodalommal való egyesítés után virágzott föl ott az ipar, melynek némely ága, névszerint a bronzöntés, a keramika és a lakás díszesebb berendezésére szolgáló ipar-ágak a római gyarmatosok fínomabb ízlésének hatása alatt művészi iparrá fejlődtek. Meglehet, hogy a Magdolna-hegyen előkerűlt és a nagy-művészet körébe tartozó bronz tárgyak az Alpeseken túli műhelyek valamelyikéből valók, azért mégsem vonható kétségbe, hogy a több felé, de kivált Teurnia és Virunum helyén talált igen számos bronz eszközök legnagyobb részt magában a tartományban készűltek; a félig kész tárgyak, a nyers bronz darabok, az öntő edények kétségtelenűl bizonyítják, hogy legalább a régi Virunumban csakugyan űzték a bronzművességet. Bizonyos, hogy a Magdolna-hegyen és egyebütt talált agyag tárgyak is tartománybeli műhelyekben készűltek, annál is inkább, minthogy itt úgy szürke, mint vörös agyag edényhez való kitűnő nyers anyag kinálkozott. E tárgyak szép formája, dísze és gondos kimunkálása szintén bizonyítják a fazekasságnak művészi irányú fejlettségét, a kecses pompéjii modorban festett szobák, nemkülönben a lakás fölszereléséhez tartozó tárgyak pedig arról tanúskodnak, hogy más ipar-ágak sem maradtak fejletlen állapotban.
De bármennyire mély gyökeret vertek légyen e művészetek a római hatalom alatt, gyakorlásuk mégis kiveszett a népvándorlás viharainak közepette. Századokig tartó barbárság után a kereszténység és vele a VIII. század végén a bajor és a frank hatalom honosította meg lassankint e tájakon az új erkölcsöket és azokkal együtt új életre hívta a művészi ipari tevékenységet. A műveltség legrégibb fészkeinek, a kolostoroknak és apátságoknak lakói művészetükkel kiválóan az egyháznak szolgáltak, de a közben a műveltség és a jóllét emelkedésével a kézművesnek is kinálkozott alkalom művészi ügyessége érvényesítésére. Azonban a román művészet korában létrehozott igazi művészi alkotások száma nem lehetett valami nagy, mert még akkor az előkelők is egyszerű házakban laktak és egyszerű eszközöket használtak. Nem csuda tehát, hogy e kor művészetének jellemével biró tárgy kevés maradt fönn és az is kizárólag egyházi. Több bronz tárgy, egy kis füstölő edény a St.-Dániel plebánia-templomából és két gyertyatartó, valószínűleg a Mária-saali templomból, ama korbeli bronzöntésnek kitűnő termékei. Román művészetűek az 1845-ben az út kiszélesítése alkalmával lebontott friesachi csontház ajtajának és a közeli Grafendorfban a sekrestye ajtajának vasalásai. Ámbár nem ebből az időből valók, de tiszta román művészetűek a Wieser-hegyen, St.-Helenában, a Völkermarkt melletti Rupert-templomban és a friesachi czisterczi apáczák kolostorának templomából való, az okos és balga szűzek történetét ábrázoló üveg képek. Karinthiában ezek a legrégiebbek. Az üvegfestészet a XIV. században terjedt el általánosan, a midőn mintegy negyven templomot díszítettek üveg képekkel, kivált Friesach környékén és a Gurk folyó vidékén; legszebb virágzást Gurkban ért el a XV. század folyamán; itt készültek a st.-leonhardi, a liedingi, a viktringi s a gaisbergi, stb. üveg képek. A XVI. század elején az üvegfestészet egyszerre elenyészett. A maga nemében egyedűli és egészen más művészeti irány terméke Müller Mercuriusnak 1570-ből való remekműve, mely azelőtt Landskronban a várkápolnát díszíté, most a történelmi társulat múzeumában őriztetik.

Román-kori bronz gyertyatartó a Mária-saali templomban.
Schulmeister Willibaldtól
A következő századokból több művészi ipari emlék maradt fönn, s közöttük több igen kiváló alkotás. Ez azon idő, mikor a csúcsíves ízlés uralkodott a művészi ipar minden ágában; de a művészi ipar virágzása mégis a csúcsíves művészet hanyatlásával kezdődik. A jövedelmes bányászat, a rendkivűl élénk kereskedelem, kivált Velenczével, a földmívelés elterjedése a lakosok fokozatos szaporodását eredményezte, s a XVI. és XVII. században addig nem igen ismert jóllétet teremtett. A román művészetű kis kápolnák többé nem voltak elég nagyok; új ízlés szerint átépítették, megnagyobbították őket és mellettük új templomok is keletkeztek. Midőn aztán az egyházi építkezés meggyérűlt, akkor az urak bővítgették s alakították lakhatóbbakká váraikat, vagy építettek azok aljában újakat és kényelmesebbeket, néha pompás kastélyokat, vagy a városokban palotákat. Ennek természetes következménye volt a művészi ipar valamennyi ágának föllendűlése és virágzása, mi részben olasz, de inkább német hatás alatt egész a XVII. század közepéig tartott. E mozgalomban leginkább a nagyobb városok szerepeltek, s pedig első sorban Villach, gazdag kereskedő város, és Klagenfurt, a tartomány új fővárosa. A tartomány főurai számos házat építettek bennük, dél-nyugati Németországból jövő ügyes művészek és iparosok a főurak védelme alatt csoportosan telepedtek le kivált Klagenfurtban, s hogy itt ne legyen híja a szép műveknek és azok jó keletnek is örvendjenek: az ötvösök, a kupakosok, a fegyverkovácsok, a lakatosok, az esztergályosok és más iparosok legjobb termékeiből sorsolással egybekötött évenkénti tárlatot rendeztek és így jelentékenyen előmozdították az ipari tevékenységet. Ámbár e korból a művészi iparnak sok emléke maradt fönn, mindazáltal még a legkiválóbb művek készítőinek nevét és keletkezési helyét sem ismerik. Ha valamely tárgyon kivételesen találunk is nevet, az rendesen idegen mester neve; ez irányban a levéltárak sem nyújtanak fölvilágosítást. A mesterek közűl csak Vihsper Péter ötvös említtetik, a ki a XVI. század végén és a XVII. század elején Villachban élt, továbbá Pronner Leo jeles elefántcsontfaragó (1555–1630). Műveik azonban ma ismeretlenek.
A fönmaradt emlékek közt a legkiválóbb művek, melyek némi valószínűséggel a karinthiai művészi ipar termékeiűl vehetők, többnyire egyházi tárgyak. Az egyházi ruhák, különösen a miseruhák arról tanúskodnak, hogy a XIV. században leginkább az apáczák csöndes kolostoraiban a hímzés a virágzás magas fokát érte el. A XV. században és a XVI. század elején dívott hímzést a XVI. század folyamán a fölvarrott díszítmény és a lapos öltésű hímzés váltotta föl, mely mellett a fényes domború hímzés is alkalmaztatott, a minek igen szép példája az 1570-ben készűlt ebriachi miseruha. Ezt az eljárást 1600 körűl a nem sodort selyem fonállal fehér vászonra való hímzés váltotta föl, melylyel vegyes alakos ábrázolásokat s növényi díszítményeket állítottak elő. A hímzést háziiparként csakis a szlovén lakosság űzte, mely czérnából nemcsak csipkét készített, hanem a déli szlávok módjára régi időtől fogva vörös gyapjúfonállal kereszt- és laposöltésű hímzéssel is díszíté a vászonneműit.
Úgy látszik, legjobban virágzott a fémművesség. Az előkelők fényűző hajlama, a díszajándékok divatja, a lakosság vallásos érzülete, az aranybányák jövedelmezősége a XVI. században, együtt nagyban mind hozzájárúltak ez iparág fejlesztéséhez. A meglevő följegyzések szerint a kolostorok és búcsújáró templomok gazdagon föl voltak arany és ezüst tárgyakkal szerelve, igazi művészi becsű emlék azonban kevés maradt fönn. A később bekövetkezett viszontagságos idők nagyon megtizedelték úgy a világi, mint az egyházi rendeltetésű ötvösműveket. A XV. századbeli ötvösségnek kiváló emléke a Mária-saali, szokatlanúl nagy áldoztató kehely (30 centiméter). Hat karéjú talpát vörös és kék zománczos alapon egy-egy czímermedaillon díszíti; csészéjén nyolcz szentnek szépen vésett alakja látható és a következő fölirás olvasható: „Maria • hilf • mir • jorgen • ungnaden • und • allen • mein • farsadern • und • nachkomen • amen • anno ii 1466”. Reichenfelsben és Theisseneckben is van majdnem ilyen nagy kehely. Gazdagabb alakításúak a XIV. és XV. századból való ludmannsdorfi, villachi és glainachi kelyhek. Ezen kivűl a csúcsíves művészetű fönmaradt kelyhek száma meghaladja a százat, de valamennyi kisebb s valamennyit az egyes részek tökéletes szimmetriája jellemzi. A csúcsívesből a renaissanceba átmenő művészet legtökéletesebb formáinak képviselői a Lavant-völgyi St.-Leonhard-templomnak 1607-ik évszámot viselő kelyhe, továbbá a St.-Peter im Holzban levő XVI. századbeli kehely. A csúcsíves művészetű ereklyetartók és úrmutatók száma csekélyebb; de részint koruknál, részint kitűnő kimunkálásuknál fogva jelentékenyek. A baldramsdorfi és Friesachban, a papnevelői templomban levő ereklyetartó XIV. századbeli munka. Az úrmutatók közűl, melyeknek száma mintegy 10, különösen említésre méltó a st.-leonhardi a XVI. századból, továbbá a villachi városi plebánia-templom úrmutatója. Az utóbbi 78 centiméter magas, gondos, jó munkájú, alapformája csúcsíves művészetű, díszítménye pedig renaissance, s ekként érdekes példája a csúcsívesből a renaissanceba átmenő művészetnek. XV. századbeli igen jó munka a kolbnitzi ereklyekereszt, a kappeli állókereszt, és a György-lovagok első nagymesterének a millstatti múzeumban levő kardján a hüvely pántja meg a markolat. Renaissance-kori szép művekben Karinthia igen szegény. A világi rendeltetésű tárgyak eltűntek a tartományból. Csekélyebb becsűek a XVII. és XVIII. századbeli művek, így a Mária-raini úrmutató, Stief J. klagenfurti mester műve, 1659-ből már jelzi az egykori virágzó művészi ipar hanyatlását.

A Mária-saali templom csúcsíves művészetű kelyhe.
Schulmeister Willibaldtól
Hogy egyidejűleg virágzott a művészi iparnak az az ága is, mely félnemes fémekből és ötvényekből alkotja műveit, arról tanúskodnak a XV. és XVI. századból való réz és bronz tárgyak, milyenek a löllingi és paternioni keresztelő medenczék, az obervellachi úrmutató, a hohenthurmi ciborium, a passeringi füstölő és ezeken kivűl a sárgarézből és bronzból öntött számos ampolna és gyertyatartó, nemkülönben a czinből való és jó vésetekkel díszített czéh-serlegek és egyéb, itt-ott található XVI. és még inkább XVII. századbeli czin tárgyak, de legkivált a harangok, melyek öntésében járatos mesterek már a XV. században említtetnek. Így Reicher János mester 1400-ban öntött egy harangot Lieseregg számára és talán még vándorló mester volt, mint Sterzer Ádám 1604-ben. Azonban már 1528-tól az Egger családba tartozó mesterek Villachban és Klagenfurtban, a XVI. és XVII. században Stampfel, Pacher és Polster mesterek, míg 1554 után Fiering Benedek Völkermarktban űzte művészetét. A XVII. század második felétől kezdve a klagenfurti harangöntők műveinek szakadatlan sorát ismerjük. Landsmann Mátyás 1687-ben Klagenfurtban öntötte a Mária-saali öreg harangot, mely a tartomány legnagyobb harangja. A művészi ipar ez ágai közűl a czinöntés és a harangöntés teljesen megszűntek. A múlt század végétől a szilárd bronzot is leszorította az ezüstözött fém lemez, ámbár mostanság Karinthiában ismét igen szép bronz tárgyak készűlnek.
A művészi iparnak egy ága sem virágzott oly sokáig a vasban gazdag Karinthiában, mint az, mely műveit kemény aczélból és a könnyen alakítható vasból alkotja. Nagy szabású műveket, igaz, nem hozott létre, de megmaradt emlékei a román kortól kezdve a XVIII. századig minden művészeti irányt képviselnek, s vannak köztük oly művek is, melyek a maguk nemében páratlanok. Az iparosok czégérei a kisebb helységekben is, a jómódú földmíves és polgár sírkeresztje, a falusi templomok ajtóvasalatai, zárai, gyertyatartói és csillárai sokszor ép oly művészi kimunkálásúak, mint a városi templomok, kastélyok és apátsági épületek kútkávái, ajtó- és erkélyrácsai és egyéb e fajtájú tárgyai. Sőt az öntött vas tárgyak között, melyek a múlt század végén a kovácsolt vasat leszorították, szintén vannak olyanok, melyeken meglátszanak a művészeti fejlettség nyomai. Érdekes emlék a Mária-saali templom déli kapujának vasalata a csúcsíves művészet virágzási korából, továbbá a völkermarkti templom kapujának késő csúcsíves művészetű gazdag vasalata. Páratlan mestermű, egyik legkitűnőbb példája a vas tökéletes kimunkálásának a Mária-Saalból való s most a történelmi társúlat múzeumában őrzött XV. századbeli ajtó-zár. Hogy a művész ipar ez ága még a következő századokban is virágzott, azt bizonyítja a számos jómunkájú vas rács, melyek közűl a klagenfurti (1590), a st.-veiti, a viktringi (XVII. század) és a st.-pauli (1691) kút rácsát, továbbá a Mária-wörthi templom, a villachi városi plebánia-templom, a st.-pauli, a lavamündi, st.-gertraudi, kreuschlachi, ebersteini templomok rácskorlátait említjük föl. A kisebb helységek temetőiben látható vas keresztekből következtethetjük, hogy a kovácsmesterséget mily jelesen űzték a tartományban.

Csúcsíves művészetű ajtó-zár Mária-Saalból.
A klagenfurti múzeumban levő eredeti után, Schulmeister Willibaldtól.
A vas tárgyak mellett méltó hely illeti az asztalosok, esztergályosok és képfaragók műveit. Ezekből látjuk, hogy Karinthiában a művészi ipar amaz ágai voltak a legkiválóbbak, melyek a tartomány gazdagságát képező anyagokat dolgozták föl. A művészi ipar ez ágának is számos és részben igen jelentékeny alkotása maradt ránk a múlt századokból. Az asztalosság és a képfaragás virágzásának kora a XVI. és XVII. századba, vagyis a késő csúcsíves és a kezdődő renaissance művészet idejébe esik. A faragásnak igazi mesterműve a hársból faragott és a maga nemében páratlan ereklyeszekrény a möchlingi plebánia-templomban. A szekrénynek csúcsíves templomalakja van, 2.30 méter magas, 0.87 méter széles, 1.90 méter hosszú és állítólag a St.-Paul-apátsági kolostor egyik szerzetese faragta. „Mint a fínom csipkeszövet, százféle áttört mustrát mutatva könnyen és szellősen épül föl a pompás építmény.” E mesterművel, mely a XV. század első felében készűlhetett, hosszú sora kezdődik a fából faragott műveknek, melyek közt legkiválóbbak a szárnyas oltárok. Szám szerint vagy ötven maradt fönn, köztük elsőrendű mesterművek is, mint példáúl két óriási oltár Heiligenblutban (12.71 méter) és Grades melletti St.-Wolfgangban (15 méter); mindkettő a XVI. század elejéről való. Körűlbelűl szintén ötven más oltárnak csak egyes részei, leginkább a szekrényök és a szárnyaik maradtak fönn. A Mária-gaili oltár, az obervellachi szárnyas oltárok egyike s még nehány a XV. századból való, nagyobb részök azonban a XVI. század első, mások meg a század második feléből maradtak, sőt a XVII. század második felében is készítettek szárnyas oltárokat, míg a renaissance és barokk építés egészen ki nem szorította. Az e fajta számos és pompás művek közűl fölemlítjük a Hähnel Mihály gurki mester által 1631-ben épített gurki fő-oltárt, mely a legszebbek és legnagyobbszerűek egyike. Abban az időben, mikor a templomokat ily pompás oltárokkal díszítették, a berendezés többi tárgyait is iparkodtak művészileg előállítani, a karinthiai templomok azonban ily művekben aránylag szegények. A villachi plebánia-templomban van diófából faragott egy kis imaszék, mely 1464-ben készűlt és méltón képviseli a csúcsíves művészet korát; ugyanitt egy másik szék a XVII. századbeli művészetet, egy több ülésű, berakott díszű chorusi pad a st.-andräi egykori székesegyházban a barokk művészetet képviseli. A XVI. század elején a lépcsők korlátait és a karzatok könyöklőit az úgy nevezett tiroli csúcsíves ízlésben puha fából készítették. Legjobb e fajta művek: a twengi Szent-Leonhard-templomban egy hatülésű chorusi pad (1512), Srejachban háromülésű két pad (1525) és egy sekrestye-almáriom Windisch-St.-Leonhardban. Készítésének idejéről tanúskodik az alján szépen fonódó szalagra csúcsíves minuskula betűvel írt e fölirás: anno • dni • 1 • 50 • 8 • jar • der • gulden • zit 8 • das • die • almar • ist • gemacht • worden. A faipar köréből fölemlítendők még a szobák falainak és mennyezetének fa burkolatai, melyek leginkább a XVI. és XVII. századbeli világi épületekben alkalmaztattak. Számos ily munka maradt fönn, s mindannyi bizonyítéka az akkori asztalosok művészi készűltségének. A fa burkolat rendszerint egyszerű mezőkre van osztva, a fal magasságának kétharmadáig ér és párkány koronázza, vagy pedig a burkolat a falat egész a mennyezetig födi, az ajtók egész a mennyezetig emelkedő különféle fából készűlt nagy portálok, olasz vagy német renaissance művészetű pompás oszlop, pillérek, párkányok, fölrakott sík díszítmények, de legkivált gazdag berakott díszítmények élénkítik. Több e fajta munka közt legpompásabb az, mely St.-Paul-apátságban maradt fönn. A mennyezet német renaissance művészetű 12 méter hosszú, 9 méter széles, tölgy-, hárs- és vörösfenyű-fából készűlt. A XVII. és XVIII. századbeli ízlésű fa tárgyakból, melyek e barátságos szobákat díszítették, alig maradt fönn valami, de az a kevés is, valamint akárhány templom szószéke és egyéb székei azt bizonyítják, hogy még a XVIII. század közepén túl is jó műveket alkottak. A művészi ipar más ágaiból, melyek a lakás díszítését szolgálják, szintén maradt reánk egy s más figyelemre méltó tárgy; így sok pompás stucco-dombormű a XVII. és XVIII. századból, közűlök más egyéb tárgyakkal együtt a legszebbek az apátsági épületekben és templomokban őriztetnek, ilyenek Kellerbergben és Griffenben a XVIII. századból való óriás nagyságú kályhák.

A möchlingi ereklyeszekrény.
A bécsi cs. és kir. Ambrasi-gyűjteményben levő eredeti után, Schulmeister Willibaldtól.
Midőn majdnem 30 évvel ezelőtt Ausztriában, és első sorban Bécsben, a művészeti és ipari múzeum alapítása által az ízlés fejlesztését és javítását czélzó örvendetes mozgalom megindúlt, ugyanakkor a karinthiai művészi iparra is szebb napok virradtak. Azonban a képesség egyelőre nem állott arányban a követelésekkel. E visszás helyzeten az egymás után alapított ipariskolák segítettek, melyekben az ifjabb nemzedék lassankint elsajátította a tisztúltabb ízléshez illő gyakorlati jártasságot. Az iskolákkal egyidejűleg a klagenfurti iparmúzeum tárlatai újabb és mintaszerű termékek bemutatása által oktatták úgy az iparosokat, mint a közönséget, s emebben élesztették a vásárlási kedvet.
Különösen örvendetes a vasipar gyors föllendűlése. Ugyanez mondható a faiparról is. Ennek új korszaka is a villachi szakiskola alapításával kezdődik, melyben nagy számmal képeztetnek elméletileg és gyakorlatilag iskolázott iparosok. Ma már nemcsak Klagenfurtban és Villachban, a faipar két fő helyén, hanem az egész tartományban, annak egyes kisebb helyein is igen jó munkát állítanak elő.
Az ízlés javítására irányúló mozgalom jó hatással volt a kis-művészetnek szolgáló egyéb iparágakra is. Itt a szép forma, amott valamely nemes dísznek helyes fölhasználása, majd ismét a kellő technikai eljárás, majd általában az egésznek összhangzatos hatása bizonyítja egyes iparok művészi fejlettségét. Ámbár e jelenségek még nem igen sűrűn fordúlnak elő, mégsem lehet tagadni, hogy az elvetett mag nem terméketlen földre hullott és még szebb jövőt igér.

A windisch-st.-leonhardi templom sekrestye-almárioma.
A klagenfurti múzeumban levő eredeti után, Schulmeister Willibaldtól.
Különösen kielégítő a női kézimunka tágas mezején, első sorban a hímzésen részint a kivűlről eredő jó hatás, részint a jól vezetett iskolák által előidézett átalakúlás. A hímzéssel foglalkozók mindinkább belátják, hogy szívet és szemet gyönyörködtető művészetük első sorban díszítő művészet; s lassankint majd azt is megtanúlják, miként kell a tárgyhoz illő munkával előállított díszítményt helyesen alkalmazni. Ámbár még mindig sűrűn találkozhatni helytelenségekkel is, mindazáltal e művészetben a haladás oly általános és tetemes, hogy a fölvarrott munka kivételével annak minden ágában úgy magánosok, mint üzletek valóban szép műveket alkottak. Legszebb sikerrel a laposöltés, meg a domború hímzés nemes technikája dicsekedhetik; azonban igen jó ízlésről tanúskodnak a vörös és kék gyapjúfonállal többnyire kereszt-öltéssel vászonra hímzett munkák is, és úgy látszik, hogy a hímzés e faja Felső-Karinthia egyes helységeiben házi-iparrá fog fejlődni.
Ötvényekből szép formájú és gondos, tiszta munkájú gyertyatartókat, függő lámpákat s egyéb közéleti és egyházi tárgyakat, az ötvösség nemes művészetében is ízléses, eredeti tervek szerint trébelt és czizelált műveket készítenek, s csak a szükséges megrendelések hiányán múlik, hogy nem vállalkoznak jelentékenyebb alkotásokra is. Sőt egyes helyeken a keramikának eddig egészen elhanyagolt mezején is mutatkoznak a tevékenység jelei. Városi czégek ólommal szegett színes üveganyagból, durva fölszínű ablaküvegből és köldökös üvegből olyan ablakokat állítottak elő, melyeknek elrendezése, rajza és színeiknek összhangja tisztúlt ízlésről tanúskodnak.

Salb Józseftől

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem