KEPLI LAJOS,

Teljes szövegű keresés

KEPLI LAJOS,
KEPLI LAJOS, a Jobbik képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen. Igyekszem hasonlóan hatékonyan elmondani a vezérszónoki felszólalásomat, mint Vejkey képviselőtársam. A szabályozás célja, hogy megteremtse a jogszabályi hátteret a Magyar Nemzeti Banknak a Magyar Nemzeti Bankról szóló törvényben meghatározott pénzügyi közvetítőrendszer hatósági felügyeletével összefüggő eljárásainak az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény hatálya alól történő kikerülése vonatkozásában.
A Magyar Nemzeti Bank a jegybanktörvény alapján folyamatos felügyeletet gyakorol a pénzügyi ágazati törvények hatálya alá tartozó szervezetek és személyek felett. Ennek keretében a prudenciális, azaz üzleti megbízhatóságot vizsgáló felügyelés, valamint a piacfelügyelés és a fogyasztóvédelem eszközeivel helyszínen kívül és a helyszínen is figyelemmel kíséri a pénz- és tőkepiaci intézmények, pénztárak, biztosítók, pénzügyi infrastruktúrát alkotó intézmények tevékenységét, szükség esetén pedig intézkedéseket hoz. A felügyelés célja a kockázatok időben történő felismerése és megfelelő kezelése, elkerülendő, hogy azok veszélyeztessék a rendszer stabilitását, a pénzügyi közvetítőrendszerbe vetett bizalmat.
A jelen törvénymódosítás részletszabályokat tartalmaz. A Magyar Nemzeti Bank felügyeletének az lenne a feladata, hogy ne mulasszon, és párthovatartozástól függetlenül ellenőrizze megfelelően a brókercégeket, illetve a különböző bankokat, egyéb szervezeteket. Láthattunk már példát arra, amikor a pénzügyi felügyelet mulasztott, nem végezte el a feladatát, nem ellenőrizte vagy nem megfelelően ellenőrizte a brókercégeket, és emlékezzünk vissza, hogy 2015 január-február-márciusában három pénzügyi szolgáltató, a DRB Bank, a Buda-Cash és a Quaestor dőlt be, több száz milliárd forint kárt hagyva maga után és több tízezer károsultat. Tette ezt úgy, hogy szoros felügyelet alatt állt a pénzügyi felügyelet által. 2014 decemberétől 2015 januárjáig a pénzügyi felügyelet kint ült például a Quaestornál. Azt nem tudjuk, hogy milyen megállapításokat tett, de tény, hogy jelen volt. Azt azonban tudjuk, hogy egy hónappal később bedőlt egy 220 milliárdos cég, 32 ezer károsultat hagyva maga után.
A Jobbik egyébként már akkor valódi szigorításokat tartalmazó törvénymódosításokkal élt, amelyek valódi megoldást nyújtottak volna a pénzügyi visszaélések megakadályozásában. 2015 májusában több törvényjavaslat is benyújtásra került a Jobbik által. A módosítások célja az volt, hogy a pénzpiaci felügyeletet ellátó Magyar Nemzeti Bank vizsgálati módszereinek hatékonyabbá tételét megoldjuk, illetve a pénzügyi visszaéléseket megelőzzük. Mindhárom törvénymódosítást leszavazta a kormánypári többség.
A három törvényjavaslatunk - ha megengedik, hogy ezt két percben ismertessem, bár nem ehhez a törvényjavaslathoz kapcsolódik - a Jobbiknak olyan javaslatai voltak, amelyek megelőzhették volna azokat a történéseket, amelyek a brókercégek bedőléséhez vezettek. A Magyar Nemzeti Bank ellenőrzési tevékenységének hatékonyabbá tétele érdekében az egyes pénzügyi tárgyú törvényeket módosítottuk volna, ez lett volna az egyik törvényjavaslatunk; a másik a pénzügyi intézmények könyvvizsgálatának hatékonyabbá tétele érdekében a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló törvényt módosította volna; a harmadik pedig a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló törvénynek a pénzügyi visszaélések megelőzése érdekében szükséges módosításáról címet viselte. Még egyszer mondom, hogy annak idején, 2015-ben a kormánypárti többség ezeket egytől egyig lesöpörte az asztalról, pedig ezek segíthettek volna a hasonló esetek megelőzésében. Számtalan szigorítást tartalmaztak az ellenőrzési metodikára, új nyomkövető rendszerre, a büntetési tételekre - akár 2 milliárd forintos büntetési tételt is lehetővé tett volna -, a beszámolási kötelezettségre, az adatnyilvántartásra és a beszámolás gyakoriságára vonatkozóan, továbbá a könyvvizsgálat szabályozásában is számos hatékonyságnövelő, illetve a könyvvizsgálatot végző személyekre vonatkozóan is számos szigorítást tartalmaztak ezek a javaslatok.
Mivel ezek annak idején nem kerültek elfogadásra, így továbbra is csak azt tudjuk mondani, hogy különböző részletszabályokat lehet hozni, és lehet azokkal változtatni a pénzügyi felügyelet rendszerén, de valódi hatékonysági áttörést nem fogunk ezzel elérni. Javaslom a kormánynak, hogy a jövőben az ellenzéki javaslatokat is vegye figyelembe - legalábbis abban a néhány hónapban, ameddig a kormányzati pozíciót önök töltik be -, és az ehhez hasonló javaslatainkat a jövőben szíveskedjenek megfogadni. Ennyit szerettem volna a törvényjavaslat kapcsán elmondani. Köszönöm szépen. (Taps a Jobbik soraiban.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem