Z. KÁRPÁT DÁNIEL,

Teljes szövegű keresés

Z. KÁRPÁT DÁNIEL,
Z. KÁRPÁT DÁNIEL, a Jobbik képviselőcsoportja részéről: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Nagyon sajnálom, hogy a KDNP nem tartotta fontosnak, hogy vezérszónoki felszólalással is megtisztelje az e téma iránt érdeklődőket, de azért a felvezető szavakat hallhattuk, ez néminemű eligazítást jelent a jövőre nézve.
Folytathatnám ott, ahol az előttem szóló abbahagyta, igen, a kilakoltatási moratórium lejárt. Ott tartunk, hogy Magyarország Kormánya több kilakoltatást tesz lehetővé, mint amennyit a végrehajtói körök vezetői saját maguk elképesztő módon, mintha egyfajta önmegtartóztatást gyakorolnak, amit én azért nem várok tőlük vagy nem számítok ilyesmire, de alacsonyabb számot mondtak azok a végrehajtók, akik kiforgattak embereket vagyonukból, életükből, tisztelet a kivételnek, de rendszerszinten ez elmondható. Tehát ők is kevesebb kilakoltatást, egyes becslések szerint 600-at foganatosítanának idén, mint amennyit Magyarország jelenlegi kormánya lehetővé tesz.
A Jobbik álláspontja szerint önhibájukon kívül ilyen helyzetbe került emberek esetében egy kilakoltatás is több a megengedhetőnél. A magáncsőd konstrukciója tekintetében azért nagyon nagyok voltak a várakozások, hiszen nagyjából ezt és a Nemzeti Eszközkezelőt emlegették olyan kategóriaként, amely adósok széles tömegeinek tud segíteni, a Nemzeti Eszközkezelőnél viszont látjuk a számokat. Látjuk azt, hogy egy 35 ezres kvótával dolgozik a kormányzat, tehát jelesül ennyi embernek kíván segíteni. Itt a segítségre azért én egy nagy idézőjelet raknék, hiszen ennek a konstrukciónak a lényege, hogy elveszik az emberektől az ingatlantulajdonukat, maradhatnak a korábbi saját lakásukban, de csak bérlőként, igaz, hogy egy nyomott áron, tehát messze nem piaci áron, de mégiscsak bérlőként az elvett ingatlanukban maradhatnak.
A 35 ezres kvótára azt értjük, hogy a kormányzat ennyi adós, károsult, ügyfél esetében képes ebbe a konstrukcióba beengedni azokat az embereket, akik az ilyetén segítséghez kell hogy a bank egyfajta felhatalmazásával vagy ha úgy tetszik, engedélyével is bírjanak. 32 ezer esetben ez már megtörtént, tehát erre az évre és a következő időszakra összesen 3 ezer ember számára tennék elérhetővé ezt a segítséget. Azt, hogy a költségvetését vagy bármilyen egyéb kifutását ennek az intézménynek növelték volna, nem hallottuk.
(14.40)
Tehát itt 3 ezer ember számára történő segítségnyújtásról lehet szó.
Nyilvánvaló módon a másik, széles tömegek által várt intézmény a magáncsőd lett volna. Ennek a kampánya hatalmas volt, bár azt látjuk, hogy azok az erőszakosan szűkítő feltételek, amelyek eredményeként egyes esetekben egy családtagra vonatkozó módon kevesebb elkölthető pénz marad, mint egy közmunkás bére vagy illetménye, azok már az általános vita szakaszában is látszottak. De itt még a Magyar Nemzeti Bank talán egyik ügyvezető alelnöke volt az, aki arról beszélt, hogy akár 20-25 ezer emberen is segíthet ez a rendszer és ez a konstrukció. Ha az aláírt szerződések számát ismerjük, pár száz ember esetében sikerült bármifajta előrehaladást elérni. Hogy esetükben ennek milyen kifutása lesz, azt meglátjuk, majd az idő eldönti, de az biztos, hogy rendszerszinten, széles körben, tízezrek esetében nem sikerült segíteni, pedig lehetett volna.
Lehetett volna, a Jobbik leszögezte, hogy két irányban képzeli el ezt az egészet. Az egyik a családok mellé egy ingyenesen kirendelt jogvégzett családsegítő megjelenése lehetne ebben a rendszerben, aki segít tárgyalni a hitelező pénzintézettel, bankkal, és ami a legfontosabb: segítene elérni a szerződések megtisztítását a pénzügyi szeméttől, tehát az összes olyan vállalhatatlan feltételtől, ami az úgynevezett elszámolás, az úgynevezett forintosítás után ugyanúgy benne maradt ebben a rendszerben, mint korábban.
Ennek van egy jelzőszáma, ez a 90 napon túl nem teljesítő vagy nem teljes körben teljesítő adósoknak a köre és száma. Mint láthatjuk, ez megint csak 140 ezer fő, 140 ezer ügyfél felé kúszik, és tulajdonképpen azt a szintet ütögeti alulról, ami az úgynevezett elszámolás előtt tapasztalható volt, tehát nem sikerült számottevő módon csökkenteni a hitelkrízisben lévő adósok, családok számát. Mindemellett azt is látjuk, hogy ez az első jobbikos pillér, miszerint valaki segítsen ezeknek az embereknek újratárgyalni a feltételeket a hitelezővel, egész egyszerűen nem került keresztülvezetésre, hiszen a magáncsődnek nevezett valami is egyfajta engedményt, az indokolatlan tartozástömegből egy kis engedményt ad, nagyon kemény szűkítő feltételekért cserébe, és elvárható lenne, hogy mondjuk, az ötéves időtartamot követően elsétálási jogot biztosítson a károsult számára, tehát tartozás nélkül szabadulhasson ki ebből a csapdahelyzetből. Ennek azonban az esélye sem látszik.
Ugyanakkor második pillérként ingyenes átképzési programokat kértünk, követeltünk a munkaerőpiacra történő visszavezetés jegyében mindazok számára, akiknél a hitelkrízis vagy a család szétszakítását okozta, vagy azt, hogy ki kellett pörögniük a munkaerőpiacról, jórészt, még egyszer mondom: önhibájukon kívül. Arról sincsenek egyelőre mutatóink, hogy az érintetti körben milyen arányban sikerült újra visszakerülni a termelő szférába, a munkaerőpiacra, tehát ezen két nagyon súlyos területen nem tudjuk a kormányt egy jó bizonyítvánnyal kitüntetni. Hogy egy határidő meghosszabbításával több ember tegye a maga számára vállalhatóvá ezt a szisztémát, ez önmagában még elfogadható lenne, de itt az elfogadhatón túl azt kell hogy mondjuk, hogy nagyon kevés. Nagyon-nagyon kevés, egy alapvetően rosszul sikerült intézményi mutáns toldozgatása-foldozgatása, hiszen itt ez folyik, és azt is látjuk, hogy lenne lehetőség rendszerszinten a magyar költségvetés tartalékaiból, másfajta tartalékokból arra, hogy érdemben beavatkozzanak.
Hosszú távú megoldásként viszont csak egyet látunk továbbra is, ez pedig az érintett hitelek felvételkori árfolyamon történő forintosítása, az érintett pénzek visszacsoportosítása, nem más, mint az eredeti tulajdonosok, a magyar polgárok, az érintett hitelkárosultak számára. Amíg pedig ez nem következik be, a Jobbik nyomásgyakorlása folyamatos lesz, de addig is, amíg ezt a közéleti csatát lefolytatjuk, és valaki adott esetben egy valódi igazságtételt hoz el a hitelkárosultak számára, lehet, hogy csak egy Jobbik-kormány lesz ez, de addig is a kilakoltatási moratórium meghosszabbításával igenis el kellene érni a vágyott biztonságot azon polgárok számára, akik esetében szeretném kiemelni: most még a végrehajtók vezetői is visszafogottabbak, mint amilyen elképesztő vészkorszakot Magyarország Kormánya tesz lehetővé a mostani intézkedéseivel.
Hiszen még egyszer mondom: a végrehajtók által megjelölt kilakoltatási kvóta alacsonyabb számú, mint amennyit a kormány lehetővé tesz. Ezen sürgősen változtatni kell, meghosszabbítani a kilakoltatási moratóriumot egészen addig, amíg a problémát az önök ígéretéhez híven nem sikerül teljeskörűen rendezni.
A Jobbik ezen lesz, és egy pillanatnyi levegőt nem hagy a kormánynak addig, amíg mérhető eredmények nem kerülnek az asztalra ezen a területen. Köszönöm a lehetőséget. (Taps a Jobbik soraiban.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem