GÚR NÁNDOR

Teljes szövegű keresés

GÚR NÁNDOR
GÚR NÁNDOR (MSZP): Köszönöm szépen. Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Ezek azok a típusú kérdések, amelyekben érdemes lenne közmegegyezést, a politika színterén történő megegyezést szülni, egyszerűen annak okán, hogy 8-9 ezer milliárd forintnak megfelelő pénzügyi felhasználás történik egy ilyen hétéves ciklus keretei között. Nem mindegy, hogy ez hogyan, miképpen, mire fordítódik. Tudjuk, hogy a közberuházásoknak 90-95 százaléka vagy talán még ettől is több gyakorlatilag az uniós forrásokból valósul meg. És azt is tudjuk, hogy nagyjából ez a mérték, ha ilyen éves bontásokra leosztjuk, akkor a megtermelt anyagi javainkhoz illesztetten nagyjából 3-4 százalékos nagyságrendet képvisel, tehát a GDP-nek ilyen nagyságrendjét képviseli. Ez jelentős, nyilván nagyon nagy befolyással van a gazdasági folyamatokra is.
Én igazából három kérdésre fókuszálnék a bevezető gondolatokon túl. Az egyik az, amit látunk és tapasztalunk, hogy az elmúlt évek történései alapvetően a halmozottan hátrányos helyzetű térségeknek nem kedveztek. Ezeknek a régióknak, mondhatni nyugodt lelkülettel, nem a hasznára váltak, hiszen a különbségek nem csökkentek. A hét régióból Magyarország négy adott régiója az európai uniós régió tekintetében fejlettség vonatkozásában az utolsó húszban helyezkedik el, és itt a rés, a különbség folyamatában időről időre nő.
Szűkebb hazámba, Északkelet-Magyarországra visszamenve, Borsod-Abaúj-Zemplén megyére ha rátekintünk, akkor azt látjuk, hogy a megyében zajló folyamatok a gazdaságot érintően, mondjuk, két-három jelzőértékkel párosítva azt mutatják, hogy a nettó árbevételek a gazdaság színpadán nem tudták azt a növekedési ütemet produkálni, ami adott esetben és adott időszakban, mondjuk, az infláció tekintetében megjelent, 13 százalék mínuszos különbség volt. De ha az adózás előtti eredményeket is nézzük, akkor a gazdálkodó szervezetek - Borsod-Abaúj-Zemplén megyéről beszélek - összességében mintegy 135 milliárd forinttal kisebb adózás előtti eredményt produkáltak 2013-ban, mint 2007-ben. Ezek nem túl kecsegtető folyamatok. Nyilván a versenyképesség növeléséről, növekedéséről meg nem is lehet beszélni, a csökkenéséről sajnos annál inkább.
De ha másfajta erőforrások tekintetében gondolkodunk, akkor ha azt nézzük, hogy az átlagos állományi létszám a gazdálkodó szervezetek tekintetében hogy nézett ki, akkor meg azt kell mondjam, hogy mínusz 5 ezres számadatról lehet számot adni. Ha meg a két végpont, a kezdő és a végpont összehasonlítását nézzük, akkor 2007-ben Borsod-Abaúj-Zemplén megyében 232 800, majd 2013-ban pedig 232 200 fő foglalkoztatott volt, azaz 600 fővel kevesebb, és akkor már a mesét el sem mondom hozzá, hogy persze ebben a 2013-as adatban minőségileg több, mennyiségileg fogható az a növekedés, ami közfoglalkoztatás, és nem a gazdaság tekintetében jelenik meg.
Úgyhogy azt akarom mondani mindezekkel a számadatokkal alátámasztva, hogy sajnálatos módon nem a gazdaság erősödését és nem a foglalkoztatási potenciál növekedését hordozta magában ezeknek a forrásoknak a felhasználása. Persze azért sem, merthogy részarányában gyakorlatilag mértékadó módon visszaszorult Észak-Magyarország; Nógrád, Borsod-Abaúj-Zemplén megye, illetve Heves együttesen durván 10 százalékát tudja magáénak ezeknek a forrásoknak.
A másik nagy probléma igazából az, hogy ma ugyan kevés szó esik róla, de azért sokan felvetik az európai források felhasználásával kapcsolatosan a korrupció kérdéskörét. Azt, hogy a közbeszerzések vonatkozásában nagyon sok esetben egyszereplős játék zajlik. Gyakorlatilag közel a fele a közbeszerzéseknél úgy zárul, hogy egyszereplőssé válik, illetve egyszereplősként indul is el. Vagy épp olyan jogosulatlannak mondható elszámolások történnek, amelyek a későbbiekben okozhatnak gondot. Vagy költségtúllépések mutatkoznak, 4-es metró, sok minden egyéb más tekintetében. Túlárazások jelennek meg, gyakorlatilag valótlannak mondható költségvetési terveken alapulva. A kiemelt projektekről nem akarok sok mindent mondani, csak azt, hogy gyakorlatilag verseny nélküliek. So-so, ezek mind-mind táptalaját adják a közbeszerzés erősödésének és növekedésének. Ez ellen kellene gátat szabni.
Az utolsó mondataim pedig csak arról szólnak, hogy érdemes lenne az elkövetkezendő időszakban a hátrányos helyzetű térségekre ilyen értelemben jobban odafigyelni, hogy a gazdasági növekedés és a foglalkoztatási komponensek nőni tudjanak.
De ezt úgy kellene tenni, hogy ne a fideszes képviselők organizálása mellett kijelölt pályázókkal és akár megjelölt kivitelezőkkel felütve zajlódjanak a folyamatok, netán a fideszes képviselők érdekeltsége mellett. Nem, ezen változtatni kell: tisztává kell tenni a rendszert, és ahogy az első mondatomban mondtam, politikai közmegegyezésen alapulóan olyanná, ami az emberek érdekét szolgálja. Elnök úr, köszönöm szépen. (Taps az MSZP padsoraiban.)
(18.30)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem