SCHMUCK ERZSÉBET,

Teljes szövegű keresés

SCHMUCK ERZSÉBET,
SCHMUCK ERZSÉBET, az LMP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Az előttünk lévő törvényjavaslat azt jelzi, hogy a kormány képtelen arra, hogy felfogja a mai világot és hatékonyan az ország érdekében reagáljon. Nem a taxisok monopóliumának védelmére van szükség, hanem egy olyan, akár az észt mintát alapul vevő szabályozásra, amely kikényszeríti az Uber adózását, de kihasználja annak innovációs és társadalmi hasznát. Kevesebb mint két éve jelent meg Magyarországon a közösségi közlekedésnek az a formája, ami korábban a világ nagy részét már megosztotta. Nem Magyarország az egyetlen olyan ország, ahol taxistüntetések és kormányzati intézkedések követték az Uber térnyerését. Viszont azt mindenképpen figyelembe kell venni, hogy az indulás óta az említett cég is rengeteg változáson ment át, és rájött, hogy ha a szabályozásoknak megfelelően működik, akkor is sikeres maradhat.
A közösségi közlekedés nem egy új találmány. Hazánkban már lassan tíz éve működik a telekocsi-szolgáltatás. Ennek előnyeit minden bizonnyal mindenki ismeri, de ennek a működése mégsem generált olyan lincshangulatot a Volán-társaságoknál vagy a MÁV-nál, mint ezt az Uber megjelenése tette. A 2009-ben alapított amerikai cég megjelenésére azonban az NFM szinte azonnal reagált. A közlemény szerint meg kell felelni a személyszállítási tevékenységre előírt jogszabályi követelményeknek, illetve ez az új szolgáltatás nem veszélyeztetheti a közbiztonságot és a gazdaság kifehérítésének a céljait. Az Uber igen népszerű Magyarországon. Több mint százezer ember próbálta már ki, és ez a szám egyre terjed, nem csak a fiatalok körében. A használók nagy része sosem járt korábban taxival, azaz a két piac csak részben fedi egymást, de semmiképpen nem olyan mértékben, hogy teljes mértékben be kelljen szüntetni. Lázár János miniszter úr is elmondta egy korábbi kormányinfóján, amikor kirobbant az első nagyobb Uber-botrány, hogy fiatal kollégái közül rengetegen használják ezt az alkalmazást és járnak vele dolgozni.
(17.00)
Azt érdemes látni, hogy a szabálykövetés biztosítása érdekében az Uber már sok lépést tett Magyarországon. A platformot használó sofőröknek érvényes vállalkozói adószámmal, törzsadattal és közösségi adószámmal is rendelkezniük kell. Ez a szabályozás minden egyes sofőrre vonatkozik, aki ennek az előírásnak nem felel meg, az nem vállalhat fuvarokat, mert enélkül nem működik az applikációban ez a funkció.
Ami a gazdaság kifehérítését illeti: tréfás dolog, hogy a kormány a taxizás védelmében hozza fel, ahol a mai napig készpénzben zajlik a forgalom nagy része, és lehetséges az adóeltitkolás, szemben az Uberrel, ahol nincs készpénzforgalom, tehát elvben minden nyomon követhető. Minden egyes utazást követően elektronikus számla készül az utas számára a fuvart végző vállalkozó nevében. A számla tartalmilag és alakilag a NAV iránymutatása alapján kerül kialakításra. Ha nincs készpénzforgalom, akkor az összes tranzakció nyomon követhető. Emellett a rendszer által minden lezárt út után kiküldött számla miatt semmiképp nem beszélhetünk arról, hogy ez rossz hatással lenne a gazdaság fehérítésére.
Korábban, amikor az Uber elkezdett működni Magyarországon, és még nem volt kiforrva ennek szabályozása, többen éltek a kiskapus lehetőségekkel, ami mára szintén bezárult. Kezdetekben is csak kártyás fizetéssel működött az applikáció, de ebből nem derült ki, hogy a sofőr ebből milyen arányban, milyen mértékben részesül. Ilyen szempontból ez azért volt hátrányos, mert a sofőr bármilyen külföldi számlaszámot megadhatott, amit az adóhatóság nem tudott lenyomozni, ezért így az adó befizetését is el tudta kerülni.
Ennek kiküszöbölése érdekében született meg az a döntés, hogy a sofőrök bevételüket magyarországi bankszámlájukra történő átutalással kapják meg. Ezzel a külföldi bankszámlával való visszaélés lehetősége is megszűnt. Jelenleg ki lehet jelenteni, hogy az Uber rendszerében történt tranzakciók száz százalékban átláthatóak és nyomon követhetőek. Az adózási és fizetési szabályokon kívül természetesen minden sofőrnek rendelkeznie kell személygépkocsis személyszállító engedéllyel, kiváló állapotú járművel, illetve megfelelő műszaki vizsgával.
Ami a gazdasági és munkaerőpiaci hatásokat illeti, jelenleg az Uber 1200-2000 magyar embernek nyújt rugalmas bevételi lehetőséget. A fő előnye a sofőrök szerint a rugalmasság. A hátránya nyilvánvaló, sem az Uber-sofőrök, sem a díj 20 százalékát beszedő vállalkozás nem adózik megfelelő mértékben, úgy, ahogy egyéb magyar vállalkozások, és gyengébb az érdekképviselet is, ami a munkavállalói jogokat biztosítaná, a megfelelő pihenőidő, a társadalombiztosítás és egyéb feltételek meglétéről gondoskodna. Erre azonban kínálkozik jó megoldás, az észt példa. Ott az Uber az adóhivatallal együtt- hangsúlyozom, együtt - készíti az új szabályozási és adózási rendszert. Kötelező adatszolgáltatás és a hazaiakkal megfelelő adózás, ezt kell és lehet elérni. Az is igaz, hogy Észtországban - szemben a magyar valósággal - nem ellenségnek tekintik a vállalkozót és a megélni akaró embert, hanem partnernek.
Az LMP szerint rég eljött az alternatív megoldások ideje. A taxitörvény óta egy átlagember szemével ma a pesti taxi drága. Volna igény okosabb megoldásokra. Amikor az emberek egyesével ülnek az autójukban, zsebükben ott az okostelefon és egyre nyitottabbak mindenféle közösségi kezdeményezésekre, ami ráadásul a dugókat is csökkenti, akkor ezt kihasználni kell, nem pedig betiltani. Köszönöm a figyelmet.

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem