DR. JÓZSA ISTVÁN

Teljes szövegű keresés

DR. JÓZSA ISTVÁN
DR. JÓZSA ISTVÁN (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Ház! Egy nagyon különös előterjesztésnek a záróvitája folyik most, mert a közbeszerzési törvényt egyéni képviselői módosítás keretében kívánja módosíttatni a kancelláriaminiszter, Lázár János miniszter úr, szerencsés esetben Mengyi Roland képviselő úr csatlakozott ehhez a beadványhoz. Mindez nem változtat azon a tényen, hogy nem egy kormány-előterjesztésről van szó, tehát kérdéses, hogy tárcaközi egyeztetés volt-e.
A másik maga a fő indítvány tárgya, hogy az egyéni képviselői indítványként benyújtott javaslat szerint nem lenne kötelező kizárni a közbeszerzésekből azokat a vállalkozásokat, vagy akik kormányhatározat keretében felmentést kapnak, akiket korábban versenyfelügyeleti eljárásban jogerősen elmarasztaltak és kizártak. Én pontosan tudom, hogy ez a pénzügyi szektor bizonyos szereplőit és a szektor úgymond nagy részét érinti, ugyanakkor meglátásunk szerint tisztább lett volna, hogyha akkor leírják, hogy erről és erről és erről a dologról van szó, vagy legalábbis valami kötelezettséget vállalnak arra vonatkozóan, hogy a kormányhatározat keretében megnyílhat egy olyan kiskapu…
Tehát nincs arra egyértelmű garancia, hogy akit versenyfelügyeleti eljárásban jogerősen elmarasztaltak, végül is ezek alapján a szempontok alapján, amelyek bekerültek az előterjesztésbe, illetve a módosítók által pontosításra kerültek - hozzáteszem, javára, önmagához képest javult ez az előterjesztés, tehát csökkentek a kodifikációs problémák benne -, de azt a lényegi kérdést továbbra is problémának látjuk, hogy a kormány dönthet olyan, korábban kizárt szereplők mentesítéséről is, amelyek nem biztos, hogy szorosan ebbe az EU-források bevonása, cégekhez történő eljuttatása keretében a piaci verseny bővítését jelenti. (Sic!)
Amit tehát az államtitkár úr mond, hogy egyensúlyt tenni, a titok és az átláthatóság, valamint a közjó és a közbeszerzés célja, hogy a leggazdaságosabb ajánlat kerüljön elfogadásra, nem igazából súlyos érv, amit mond, hogy visszatérítendő támogatások, tehát kedvezményes hitel esetén a közpénzt nem érheti kár. Mi úgy látjuk, hogy igenis érheti, mert a vállalkozó túlfizetheti abból a pénzből, amit kedvezményes hitelként kap (Csepreghy Nándor: Tőle kell visszakérni!), és aztán visszafizeti, persze, visszafizeti, csak elképzelhető, hogy egy részét valahova máshova cirkuláltatja.
Tehát ha kikerül a dologból az átláthatóság, ha kikerül a közbeszerzés, akkor olyan csatornákba juthat… - én megértem, hogy a végén a közpénz visszakerül az eredeti hitelezőhöz, az államhoz. Tehát ha mondjuk, nem megy tönkre az a vállalkozás, nem tűnik el teljesen, nem kerül felszámolásra - mert sajnos már erre is volt példa -, de nem biztos, hogy ez kellő védelmet ad, ugyanakkor ez a 25 millió forint legalább, ezek a támogatások, hogyha komoly, még kkv esetén is komoly iparfejlesztési vagy gazdaságfejlesztési célt kívánnak szolgálni, akkor jellemzően meghaladják ezt a 25 millió forintot. Olyan dolgokat tesz lehetővé tehát ez az előterjesztés, amelyek egy koherens, átláthatósági megközelítésben nehezen lennének elfogadhatóak.
Úgyhogy én elismerem, hogy az előterjesztők, illetve a Gazdasági bizottság színeiben jelent meg eredetileg ez a módosító indítvány, hogy próbálták az általános vitában elhangzott problémákat orvosolni, mindemellett én úgy látom, hogy az eredeti problémát, hogy ez kivételes eljárásra ad lehetőséget, és a kormánynak törvényi felhatalmazást nyújt olyan esetekben is felmentésre, amelyekre vonatkozóan korábban jogerős eltiltás volt, tehát ez az igen is meg nem is, szabályozom is meg nem is, ha úgy ítéli meg a kormány, akkor felmentheti, ez egy olyan bizonytalan szabályozási környezetet teremt, ahol a kormánynak a lehetősége, a döntési lehetősége ez által a törvényi felhatalmazás által kiterjed olyan esetekre is, ahol versenyfelügyeleti eljárásban jogerős elmarasztalás történt.
Tehát olyan dolgot írhat felül a kormányhatározat a jelen törvényi felhatalmazás alapján, ami egyébként jogállamban véleményünk szerint nem lenne lehetséges, tehát nem tartjuk koherensnek a jogállami megközelítéssel ezt a törvényt. Köszönöm, elnök úr. (Taps az MSZP és az LMP soraiban.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem