DR. FÓNAGY JÁNOS

Teljes szövegű keresés

DR. FÓNAGY JÁNOS
DR. FÓNAGY JÁNOS nemzeti fejlesztési minisztériumi államtitkár: Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Először az észak-déli gyorsvasúttal kapcsolatban: ez egy régi elképzelés, egy régi terv, hol előkerül, hol háttérbe szorul. Amiről most beszélünk, az az olimpiacsomagban lévő közvetlen, egyébként vasútüzemről villamosüzemre váltó elképzelés. Az észak-déli regionális gyorsvasút ennél egy lényegesen nagyobb fejlesztés. Amikor ez valamikor a kilencvenes évek közepén, végén kialakult, akkor egy, a jelenleginél lényegesen nagyobb lakosságszám-növekedést vártak Dél-Pesten és egyáltalában Csepelen. Jelenleg ez nem igazolódott be, ráadásul - nem csinálunk belőle titkot - a 4-es metró nagyon jelentős költségnövekedése és a sok szakember szerint elavult építési technológiája, tehát ez a nagyalagutas rendszer óvatossá teszi a kormányt a tekintetben, hogy most számoljon nagyobb metróépítéssel. Ugyanakkor egyébként a főváros által elfogadott Balázs Mór-terv is, amit - a sajtóból tudom - most egyébként éppen módosítani szándékoznak, az is számol ennek a vonalnak a korszerűsítésével, felszíni megoldással, amely felszíni megoldás nem zárja ki azt, hogy a jövőben hosszabb távon esetleg ez a gyorsvasút, tehát az észak-déli gyorsvasút megvalósuljon.
Ha az Olimpiai Bizottság elvárásainak igényeit ki szeretnénk elégíteni, akkor nem lehet, hogy egy közel ötvenéves HÉV-vel vágjunk ennek neki. Egyébként maga ez a vonal sem bír ki egy évtizedes metróépítkezést, tehát az 5-ös metró megépítését. Mint említettem, egy kötöttpályás közlekedést, esetleg ennek az esetleges megépítését nem teszi feleslegessé.
Ami a képviselő úr aggályait illeti, előrebocsátva azt az ön által is tudott tényt, hogy az olimpiához kapcsolódó fejlesztések tényleges megvalósítása akkor kezdődik meg, ha Budapest 2017-ben elnyeri a rendezés jogát. A javaslat szerint, az ön által említett javaslat, tehát az olimpiai javaslat szerint Csepelre a 6-os és az 1-es villamosok közlekednének. Az előbbi járat már ma is korszerű Combinóval üzemel, tehát szó nincs és nem is lehet Tatráról. Az utóbbin pedig még idén forgalomba állnak az új, korszerű szerelvények. Az olimpiai közlekedésfejlesztési terv további modern, alacsonypadlós szerelvények beszerzésével számol, tehát ismétlem, nem a régi Tatrák kerülnének semmiképpen erre a vonalra.
A jelenleg kizárólag alacsony sebességgel használható pályaszakaszok felszámolásával, észszerű megállóhely-kiosztással a jelenlegi számítások szerint a csepeliek a HÉV-vel megtett utazáshoz képest összességében 7-8 percet takaríthatnak meg, tehát gyorsul a bejutási lehetőség. A reggeli csúcsórában két és fél perces követési idővel számolunk. A Körúton ma két perc van, tehát nem ismeretlen a fővárosi közlekedésben. A 2-es villamos vonalán új, korszerű járművekkel számolunk, amelyek elférnek az alagútban. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.) Végezetül a mai Weiss Manfréd úton nem kell a dugótól tartani, a jelenlegi átbocsátó képessége erre már most is lehetőséget ad. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem