MANNINGER JENŐ,

Teljes szövegű keresés

MANNINGER JENŐ,
MANNINGER JENŐ, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! A fenntartható fejlődésnek egyik nagyon fontos alapelve a hulladékgazdálkodásnál a hulladék keletkezésének megelőzése, a keletkezett hulladék mennyisége és kezelése, amely a fenntartható fejlődés egyik központi fokmérője. Hazánkban az elmúlt években jelentős előrelépések történtek a hulladékgazdálkodás szabályozása és fenntarthatóvá tétele érdekében. Az uniós hulladékkezelési irányelv szabályait a hulladékról szóló 2012. évi törvény ültette át hazánk jogrendszerébe. Nagyon fontos hangsúlyozni ismét, hogy az évtized elején, tehát 2010 után sikerült megállítani a hazánkba irányuló hulladékszállításokat. 2013-ban megkezdte működését az Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség, és további programok és törvénymódosítások 2013-tól 2015-ig szolgálták az ezen a területen való fejlődést.
A mostani, hulladékról szóló törvénymódosítás a hulladékgazdálkodás új rendszerének működését segíti. Alapelve egy egységes nonprofit közszolgáltatási rendszer kialakítása nullszaldós működéssel. Az alapelv elérése érdekében a hulladékgazdálkodási közfeladat szétválasztásra került állami és önkormányzati közfeladatra, amelynek keretében az önkormányzat továbbra is megtartja a hulladékgazdálkodással kapcsolatos önkormányzati feladatait, ennek megfelelően a települési önkormányzatok a helyi igényekhez tudják igazítani a hulladékgazdálkodási tevékenységet.
Ahogy államtitkár úr is említette, a korábbi hulladékgazdálkodási rendszer átalakítása azért is szükséges, mert a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási rendszert jobban kell motiválni a haszon-anyag-ban rejlő, közel 40 milliárdra is tehető forint-bevétel kinyerésében. Az elaprózódott rendszerek nem tudtak, nem tudnak versenyképes árakat kialakítani a hulladékhasznosításoknál, tekintettel arra, hogy a képződő haszonanyag mennyisége kevés. Az országos koordináció mellett azonban nagy mennyiségű hulladék, így haszonanyag fölött lehet rendelkezni, ami lehetővé teszi a hasznosítókkal történő jó alkupozíció kialakítását. Mindezek megoldásához a koordináló szerv részére biztosítani kell a haszonanyagok feletti rendelkezés lehetőségét. Erre azért van lehetőség, mert a szolgáltatási díjban a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás összes közvetlen költsége megtérítésre kerül, amelybe a haszonanyagok gyűjtésének, kezelésének költségei is beleértendők.
A kialakításra kerülő piaci pozíció eredményeként mind a lakosság, mind a közszolgáltatók jobban járnak, járhatnak, hiszen az értékesítésből befolyó többletbevétel a közszolgáltatókat fogja segíteni, ezzel akár tovább csökkentve a lakosság rezsiterheit. A szolgáltatási díj normatív alapú lesz, jogszabályban rögzített, amelynek mértékét több tényező fogja befolyásolni. Ezen szolgáltatási díj esetében országos szinten meghatározásra kerül egy alapdíj, amelyhez korrekciós szorzók rendelhetők. A korrekciós szorzók az alapdíjat pozitív és negatív irányba egyaránt módosíthatják, amelyek a szolgáltatás színvonalától és Magyarországgal szemben az Európai Unió által támasztott kötelezettségek teljesítéséhez történő hozzájárulástól fognak függeni. Így lehetővé válik, hogy Magyarországon a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás magas színvonalon, a lakosság számára kedvező díjak mellett is fenntartható maradjon.
Úgy gondolom, hogy ez a rendszer, amely hivatott arra, hogy a kialakult területi egyenlőtlenségeket kompenzálja, igen fontos és nagyon nagy figyelmet érdemel, jó kezdeményezés, és talán nincs is más mód, hogy az országban kialakult helyzetet másképp oldjuk meg.
Mi is történt ugyanis az elmúlt évtizedekben a balliberális kormányzás alatt is? Lehet vitatkozni, hogy a szabad verseny illúziója miatt vagy akár érdekek mentén, de bizony itt is megjelent a külföldi privát tőke, ami nem is lett volna baj, ha nem az lett volna a célja, hogy a hulladékbizniszből kimazsolázza a legértékesebb részeket, és azt természetesen Magyarországról kivive a profitot működtesse. Ez a rendszer megszűnt, azért ezt hangsúlyozzuk, hogy ez megszűnt. Én értem, hogy a szocialista képviselők aggódnak most az önkormányzati tulajdonú cégekért. Valóban, a gazdálkodással mindig foglalkozni is kell, de a rendszer működik, és pont ez a törvénytervezet javaslatot tesz arra, hogy a fennálló problémákat megfelelően kezelni lehessen úgy, hogy magyar kézben szabályozottan működhet az egész piac, miközben természetesen itt is el kell mondani, hogy a díjak alacsonyabbak - ez is fáj nyilván a szocialistáknak -, de a szolgáltatási díjak alacsonyabbak, mint az elmúlt években.
Éppen ezért azt kérem, hogy támogassák a tisztelt Ház előtt fekvő törvényjavaslatot, amely hozzásegíti hazánkat egy fenntartható, átlátható hulladékgazdálkodási közszolgáltatási rendszer megteremtéséhez, jobb és magasabb minőségű, egységes színvonalú lakossági szolgáltatást kívánva, amelyben a lehető legkevesebb a hulladéklerakással történő ártalmatlanítás, amely teljesíti egyébként az Európai Unió által előírt hulladékhasznosítási célokat, amely garantálja a közszolgáltatás folyamatosságát és biztonságát, és a rezsicsökkentés eredményeinek megtartását. Köszönöm a figyelmet.

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem