TÁLLAI ANDRÁS

Teljes szövegű keresés

TÁLLAI ANDRÁS
TÁLLAI ANDRÁS nemzetgazdasági minisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! Az Európai Szerencsejáték Szövetség 2016. májusi online szerencsejáték-piaci körképe szerint az európai online kaszinó- és sportfogadási piac jelenleg a legnagyobb online szerencsejáték-piac a világon. 2015-ben a teljes online szerencsejáték-iparág 34,6 milliárd euró, azaz évi 10 380 milliárd forint tiszta játékbevételt termelt. Ebből az európai online szerencsejáték piaci részesedése, az ázsiai, közel-keleti, észak-amerikai piacokat is megelőzve, közel 50 százalék.
Az iparági elemzés szerint a 2015. évben az európai online szerencsejáték-szektor 16,5 milliárd euró, azaz 4950 milliárd forint tiszta játékbevételt ért el. Mivel az európai online szerencsejáték-piac viszonylag fiatal és új piacnak minősül, a szektor a jelenlegi kimagasló eredményéhez képest is növekvő tendenciát mutat: a 2015-ös 16,5 milliárd eurós évi tiszta játékbevételi szint 2020-ra a várakozások szerint 24,9 milliárd euróra, azaz a teljes európai online piacot figyelembe véve 7470 milliárd forintra emelkedik. Az iparági várakozások szerint rövid és középtávon a hagyományos, nem online szerencsejátékokhoz képest is az online játékok térnyerése prognosztizálható.
Tisztelt Képviselőtársaim! Az iparági adatok jól mutatják, hogy az európai piacon jelen lévő, évi 5 ezer milliárd forintos tiszta játékbevételt elérő online szerencsejáték-szervezők jelentős gazdasági potenciállal rendelkeznek. A gazdasági letelepedésük szerinti vagy a játékengedélyüket kiadó államnak adót fizetnek, és a kóros játékszenvedély kezelési költségeihez is csak az engedélyt kiadó vagy letelepedési államban járulnak hozzá. Ehhez képest ugyanezek az online szervezők Magyarországon illegális szervezőként vannak jelen, magyarországi működésük tiltott szerencsejáték-szervezésnek, azaz bűncselekménynek minősül.
Ezek az illegális online szervezők a magyar költségvetésnek a Magyarországról származó tiszta játékbevétel után adót nem fizetnek, magyar munkavállalókat nem vagy csak a nyelvi nehézségek kiküszöbölése érdekében elvétve alkalmaznak, a 2016. január 1-jé-től működő hazai játékosvédelmi rendszerben nem vesznek részt, a magyar játékosok játékszenvedélyének kezelési költségeihez nem járulnak hozzá, a hazai szerencsejáték- és pénzmosásellenes hatóságok számára lényegében elérhetetlenek. Egyes illegális szervezők évtizedes jelenlétükkel olyan jelentős versenyelőnyre tettek szert Magyarországon, amely már a magyar engedéllyel rendelkező online szervezők 2016-os piacra lépését is veszélyezteti.
Tisztelt Országgyűlés! Az illegális online szervezők elleni fellépés a tiltott szerencsejáték közrendi, fogyasztóvédelmi és központi költségvetési kockázatai miatt évek óta kiemelt kormányzati célkitűzés. E fellépés keretében 2014-től bevezettük a magyar játékengedély nélkül működő, Magyarországon elérhető szerencsejáték-honlapok blokkolását, 2015-től szigorítottuk a tiltott szerencsejáték-szervezés bűncselekményének tényállását. Szintén 2015-től bevezettük a tiltott szerencsejáték-reklámok jelentős mértékű és objektív, ki nem menthető bírságolását.
Tisztelt Képviselők! A kormány az egyes törvényeknek a tiltott szerencsejáték megakadályozásával összefüggő módosításáról szóló törvényjavaslatot 2016. szeptember 26-án az illegális szervezők elleni következetes intézkedéssorozatunk folytatásaként terjesztette az Országgyűlés elé. A törvényjavaslat kivételes és sürgős tárgyalását az új hatósági eszközök gyors és hatékony bevezetése indokolja. A törvényjavaslat a fokozatosság elvének megfelelően, az internetes blokkolás 2014-es és a reklámblokkolás 2015-ös bevezetését követően 2016 negyedik negyedévétől megteremti a leghatékonyabb eszköz, a pénzügyi blokkolás törvényi keretét.
(9.00)
A pénzügyi blokkolás lényege, hogy a pénzforgalmi szolgáltató a magyarországi játékengedéllyel nem rendelkező szervező számlájára a tét befizetését és az ilyen számláról a nyeremény kifizetését nem teljesíti, ezzel a legális (sic!) szervező működésének pénzügyi alapját, a tét fizetését és a nyeremény kifizetését blokkolják a pénzforgalmi szolgáltatók. A pénzügyi blokkolás végrehajtásának részleteit miniszteri rendeletben szabályozzuk majd a törvény elfogadását követően.
A törvényjavaslat ezenfelül az illegális piac felszámolását célzó további intézkedésként tartalmazza az illegális szervezővel együttműködő személy vagy szervezet adóhatósági felszólítását a tevékenység abbahagyására és a felügyeleti eljárás kötelező kezdeményezését, a reklámblokkolás bírságmaximumának 1 millió forintról 10 millió forintra való emelését, az internetes blokkolás végrehajtását megtagadó elektronikus hírközlési szolgáltató bírságtételének 100-500 ezer forintról 1-5 millió forintra történő emelését. A törvényjavaslatban szereplő új eszközökkel az illegális szervezők elleni hagyományos, más tagállamokban is alkalmazott és az Európai Bizottság 2012. október 23-ai, online szerencsejáték-szabályozási dokumentumában elemzett hatósági eszköztár Magyarországon is teljessé válik.
A törvényjavaslat az internetes, a pénzügyi és reklámblokkolásra is kiterjedő hatósági eszköztár alkalmazásának folyamatos nyomon követésére és hatékonyságának elemzésére negyedéves gyakoriságú jelentéstételi kötelezettséget ír elő. A jelentést az állami hatóság ellenőrzési adatai alapján a nemzetgazdasági miniszter terjeszti a kormány elé.
Tisztelt Országgyűlés! A pénzmosás elleni szabályozás továbbfejlesztése keretében az ügyfél személyes megjelenés nélküli, online azonosításának kiépítése gazdasági szempontból, valamint a közérdeket és az egyre gyorsabban fejlődő digitális technológiát figyelembe véve kiemelt jelentőségű kérdés. A nemzetközi gyakorlattal összhangban ezért a törvényjavaslat a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása elleni hatékony fellépés biztosítása mellett elsőként kínál megoldást a hazai online- és távszerencsejáték-szervezők számára létrehozataluk és működésük elősegítésére és támogatására. Ennek megfelelően a törvényjavaslat módosítja a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása elleni törvénynek a fokozott ügyfél-átvilágításra vonatkozó rendelkezéseit. Az ügyfél, a játékos azonosítása során lehetőség lesz a játékos személyazonosságát igazoló okiratról készített másolatának az ügyfél személyes adatainak védelme érdekében megfelelő biztonsági elemekkel rendelkező és a hiteles ügyfél-azonosítást biztosító, előzetesen auditált elektronikus hírközlő eszközökön keresztül történő benyújtására a távszerencsejáték- vagy az online kaszinójátékot szervező szolgáltató számára.
A játékos ilyen formában történő azonosítása esetén a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása elleni küzdelem céljával összhangban a törvényjavaslat továbbá garanciális szabályként rögzíti, hogy a játékos számára kifizetés csak a törvény előírásainak megfelelő fizetési számlára lesz teljesíthető.
Tisztelt Országgyűlés! Az elmondottak alapján kérem, hogy a törvényjavaslatot támogatni szíveskedjenek. Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem