SALLAI R. BENEDEK,

Teljes szövegű keresés

SALLAI R. BENEDEK,
SALLAI R. BENEDEK, az LMP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen, elnök úr. Csak meg akartam dicsérni a pártatlan levezetést.
Az oligarchakedvezményeknek itt nincs végük. Amint arról azonban sokat hallhattunk, óriási mértékű uniós pénzosztás érinti a Fideszhez köthető oligarchacsapatot is az energiahatékonysági beruházások vonatkozásában is. Többek között azon uniós pénzek terhére, amelyek 90 milliárdját Lázár úrék vonták el a lakossági felhasználás elől azzal a lelepleződött hazugsággal, hogy a lakossági célú felhasználást ebben a tekintetben az Unió nem engedi, aminek alaptalansága azóta már kiderült. Az LMP továbbra is azt követeli, hogy legalább ez a forrás ténylegesen az állampolgárokhoz kerüljön, és nagyobb energiamegtakarítást eredményező lakossági felújításokra és valódi rezsicsökkentésre a miniszterelnök úr csókosai helyett minél inkább szélesebb körben hasznosuljon.
A társaságiadó-törvény újabb módosítása az energiahatékonysági beruházásokat érinti, amely szerint az ilyen típusú építkezések üzembe helyezői akár 4,5 milliárd forint, tehát 15 millió eurónyi taokedvezményt is igénybe vehetnek. A kisvállalkozások esetében ez a támogatás 20 százalékponttal, de még középvállalkozások esetén is 10 százalékponttal növelhető.
Bár a kedvezmény jó az energiahatékonysági beruházások szempontjából, mértéke mégis arra utal, hogy itt egyáltalán nem a kisvállalkozások a közpénzelengedés célcsoportja, hanem megint az energetikai üzletágban terjeszkedő Mészáros és Garancsi urak.
(9.20)
Ezen megerősítés a közmédiában, illetve bocsánat, a média felületein nagyon könnyen ellenőrizhető, hiszen az említett, Fideszhez közeli üzletemberek ez irányú tevékenysége mindenkinek szembetűnő, és nyilvánvalóan gyanút kelt abban az esetben, ha éppen ezen törekvéssel egy időben ilyen jellegű adókedvezményt hoz államtitkár úr ide a Parlament falai közé, hogy ezt fogadjuk el.
Az viszont teljes mértékben elfogadhatatlan az LMP számára, hogy a törvény 22/E. § (4) bekezdés b) pontjába egy olyan gumiszabályt sikerült becsempészni, amely szerint a fenti célú beruházásokhoz közvetlenül kapcsolódóan olyan fiktív többletköltségek is adókedvezményként számolhatóak el, amelyek akkor keletkeznek, ha az adózó különben beruházott volna és meg nem valósít, tehát gyakorlatilag az alapberuházások adókedvezményét teremtik meg, és semmiféle többletkiadást és többlethasznot ettől nem várnak el. Ez a (4) bekezdés a 22/E. §-ban nyilvánvalóan ismét nagyjából a közpénzlopást tudja csak szolgálni jelen gyakorlatban. Az adókedvezményhez elég mindössze azt valószínűsíteni, hogy az adózó a meg nem valósított beruházást hitelt érdemlően végrehajtotta volna. Ez azért lesz furcsa, mert ez a „hitelt érdemlő” fordulat ezekben az esetekben így jelenik meg, ha egy barátról van szó, míg egy későbbi szakaszában a módosításnak majd látni fogjuk, hogy minden további nélkül a NAV másokra meg rátörheti az ajtót.
Itt aztán megint csak tág tér nyílhat a kivitelezésekre, a kapcsolati tőke felhasználására, magyarán a korrupcióra és a közélet tisztaságát veszélyeztető bűncselekményekre. Fiktív, meg nem valósult beruházásoknál nyilván olyan összegeket és költségeket állítanak be, amiket nem szégyellnek, és ez a kedvezmény a közpénz kifolyatásának a kontrollálhatatlan forrása lesz. Gyakorlatilag a kormány-előterjesztés ezen szakasza adóelkerülési lehetőséget teremt azoknak, akik az érintett baráti körbe beletartoznak, és ilyen jellegű beruházásokat ilyen mértékben egyáltalán végre tudnak hajtani. Márpedig ez a baráti kapitalizmus, amit kiépítettek, egyértelmű, hogy kiknek teremti meg a lehetőséget az ilyen mértékű fejlesztésekre, tehát hogy ennek az adókedvezménynek egy nagyon szűk szegmens lehet a része, ez teljesen világos.
Nem maradhatott ki a salátából, illetőleg a védelemből a médiaguru, állami milliárdokkal kitömött Andy Vajna sem. A szerencsejáték szervezéséről szóló törvény 36. §-ának a módosításai szerint ugyanis a NAV megtagadhatja a tagállami társhatóság online szerencsejátékkal kapcsolatos megkeresésének a teljesítését, ha az - idézem a jogszabályt - a sze-rencsejáték-szervezési tevékenység hatékony szakmai irányítását vagy hatósági felügyeletét, ellenőrzését, illetve a szerencsejáték-piac zavartalan és eredményes működését sérti vagy veszélyezteti. Ez azt jelenti, van, ahova mehet az adóhatóság, van, ahol ellenőrizhet, van, ahol az EU-s társhatóság kérhet adatot, kivéve a gyevi bírót, aki adott esetben Andy Vajna személye ebben a jogszabályban.
Tekintettel arra, hogy a magyar ellenőrzési intézményrendszer függetlenségét a nemzeti együttműködés rendszere teljes egészében ledarálta, a sze-ren-csejáték-koncessziók és -engedélyek kizárólag állami vagy baráti kézben vannak, nyilvánvalóan fennáll a veszélye annak, hogy az esetleges visszaélések eltüntetése érdekében akár baráti, felsőbb megkeresésekre is a NAV azt titkolhat el az európai társhatóságok elől mondvacsinált indokokkal, amit csak akar. Nyilvánvalóan, ha a NAV elnöke az előterjesztő, akkor ez egy jó kis hatáskör saját magának, de nyilván a magyar adózóknak és az adózás átláthatóságának nem a legszerencsésebb intézkedés. Amit csak mondanak neki; nyilvánvalóan nem feltételezek, félreértés ne essék, önálló gondolatokat e tekintetben, hiszen ez egy végrehajtói szerep. Az ilyen típusú abszurd, határozatlan rendelkezések ugyanis éppen az előbb jelzett korrupciós kockázatokat hordozzák magukban, amit a Lehet Más a Politika természetesen nem fog tudni támogatni semmilyen formában.
Van azonban még egy további csavar ebben a történetben, a magyar hatóság ugyanis az új rendelkezések alapján akkor is megtagadhatja az Európai Gazdasági Térség államainak a megkeresését és teljesítését - idézem megint a jogszabályt -, ha a magyar hatóság - jelesül a NAV - részére jelentős költséggel vagy indokolatlan adminisztratív teherrel járna. Tehát egy újabb ok arra, hogy a NAV, ha nem akar valamit kiadni, vagy valamelyik barátját feszegeti valamelyik EU-s társhatóság, akkor az lehetőség szerint maradjon titokban.
Nehéz lenne nem észrevenni ebben a jogalkotásban, hogy ebben az esetben a magyar kormány éppen azzal a technikával próbálja megakadályozni azt, hogy feladatkörükből adódóan más európai hatóságok is hozzájuthassanak az adózási adatokhoz, ahogyan Magyarországon belül a számukra kényes közérdekű adatokhoz való hozzáférést is bekorlátozták, természetesen hozzátehetjük ehhez, hogy a jogállami működés alapelveivel teljes mértékben ellentétesen, mint ahogy azzal az átláthatósági igénnyel is, amit rendszeresen hangoztatnak, teljesen álszent módon.
Ha ez az újítás a magyar kormány ötlete, akkor a szóban forgó módosítást a korábbi szélhámosságok továbbfejlesztéseként lehet értékelni. Ha ebben az Unió is benne van, akkor sajnos azt lehet mondani, hogy a közpénzügyek adatait titkosító magyar vírus már az Unió más területein is megjelent. Mondhatnánk, a magyarok más a spájzban vannak az adótitok ügyében.
A szerencsejáték szervezéséről szóló törvényre még visszatérve: ennek a 36. §-ának az újabb elképesztő tartalmú módosítására is rábukkantunk. Ezzel a módosítással gyakorlatilag rendészeti, rendőrségi jogkörökkel ruházzák fel a NAV ellenőreit. Az még csak hagyján, hogy a szerencsejátékot szervező vállalkozások helyiségeit átkutathatják, de ha ehhez más személy ingatlanját veszi igénybe a cég, annak az ingatlannak a tulajdonosa is köteles tűrni a helyszíni korlátlan ellenőrzést.
Ez már azonban erősen alkotmányos aggályokat vet fel, hogy a NAV - idézem a jogszabályt - az ellenőrzést vállalkozási tevékenységet nem folytató magánszemély lakásán is elvégezheti abban az esetben, ha valószínűsíthető, hogy a lakásban engedély nélküli szerencsejáték-tevékenységet folytatnak. Azért érdekes ez a roppant szigorúság, mert semmi másban nem nagyon nyilvánul meg, csak úgy látszik, ha valaki olyan üzletet akar érinteni, ami az önök barátainak az üzletét érinti, és esetleg az ő felségterületére hárul.
Nagyon-nagyon furcsa ez a szigorítás annak tükrében, hogy egy évvel ezelőtt gyakorlatilag megszüntették a vagyonosodási vizsgálat rendszerét, amivel például lehetett volna az adózókat, mondjuk, a termőföld-privatizációban felhasznált százmilliók eredetéről megkérdezni. Tehát itt van egy komoly szigorítás, mert ha valaki szerencsejátékban nem Andy Vajnának lop, akkor az ne lopjon semmit, nyilvánvalóan ez az adóelkerülés szempontjából szerencsés, de elég nevetséges, hogy minden eszköz a NAV rendelkezésére áll. Lassan egyébként azon se csodálkoznánk, ha Andy Vajna felügyelete alá adnák a NAV-ot, hogy tetszés szerint ellenőrizze a versenytársait és azokat, akik hasonló tevékenységet folytatnak.
Tisztelt Elnök Úr! Most lejárt az időm, de ha megengedi, akkor innen folytatnám egy normál felszólalásban. Köszönöm szépen a szót. (Taps az MSZP és a Jobbik soraiban.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem