IKOTITY ISTVÁN

Teljes szövegű keresés

IKOTITY ISTVÁN
IKOTITY ISTVÁN (LMP): Elnök úr, köszönöm a szót. Tisztelt Ház! Az önkormányzati választásokon a települések lakosai fogják eldönteni, hogy milyen helyi képviselőket, vezetőket választanak maguknak. Az önkormányzati választás nyújtja az egyik legfontosabb lehetőséget a közösségeknek, hogy beleszólhassanak a helyi politikába, amely az őket érintő mindennapos problémákra nyújt válaszokat. A demokrácia egyik legfontosabb feltétele, hogy azt helyi szinten, egy-egy lakóközösség életét meghatározva is lehet művelni. Ennek a beleszólásnak a lehetőségét a Lehet Más a Politika határozottan javítaná, mi a részvételiségben hiszünk: a döntéseket közelebb kell vinni az emberekhez.
Az elmúlt négy év tendenciája ugyanakkor sajnos pont az ellenkező irányba mutat. Az önkormányzatoktól elvették az intézményeket, az önkormányzatiság kiüresedett. Így történt az oktatási intézményekkel is, az önkormányzatok fenntartásában szinte semmilyen oktatási intézmény nem maradhatott. Való igaz, hogy a rendszerváltás után létrejövő önkormányzati iskolafenntartási modell súlyos egyenlőtlenségeket szült, elsősorban a folyamatos pénzhiány miatt, amelynek az egész társadalom látja kárát az iskolapadból folyamatosan kikerülő több tízezer, később a munkaerőpiacon nem vagy csak nagy nehézségek árán és rossz feltételek között elhelyezkedni tudó fiatal személyében. Magyarország nem lehet addig sikeres ország, amíg ezek az egyenlőtlenségek nem mérséklődnek.
Többek között erre az egyenlőtlen és igazságtalan helyzetre adott válasz volt az iskolák állami fenntartásba vétele. Sikerült azonban átesni a ló túloldalára, Európa leginkább központosított, túlállamosított oktatási rendszere jött lére, ahelyett, hogy az arany középutat kereste volna meg a kormányzat. Az LMP szerint az nyújtana megoldást minderre, ha biztosítanák a településeknek, hogy amennyiben erre felkészültek és ezt szeretnék, akkor kaphassák vissza az iskoláikat, amihez az államnak a megfelelő forrásokat természetesen biztosítania kellene. Az elmúlt négy év államosítását súlyos forráskivonás is kísérte, ami a működési kiadásokat illeti, már csak ezért sem lehet sikeres az oktatási egyenlőtlenségek kiegyenlítése.
A súlyos minőségbeli egyenlőtlenséget ki kell javítani, ki kell egyenlíteni, de nem feltétlenül a mindenre kiterjedő államosítás az egyetlen út. Ezen túl nem lehet sikeres egy olyan oktatási rendszer, amely nem enged a helyi közösségeknek beleszólást saját iskoláik életébe, legalább egy bizonyos szintig. Az oktatás közügy, mégpedig ugyanúgy helyi ügy is. Helyi problémákra, igényekre és szükségletekre bizonyos mértékben a helyi megoldásokat is meg kell adni. Nem lehet kizárólag felülről, a Szalay utcából irányítani, mindent az államtitkár dolgozószobájában eldönteni.
A túl merev és centralizált oktatási rendszer lelassítja az ügymenetet, megöli a kezdeményezéseket, nem ad teret a helyi innovációnak, amire pedig nagy szüksége lenne az oktatási rendszernek. Autonómia, szabadság és bizalom nélkül nincs sikeres oktatás. Nem szabadna megkötni a pedagógusok kezét, ahogy teszik most a tankönyvrendszer államosításával. Az oktatáspolitikából nem lehet kihagyni az önkormányzatokat, a helyi lakosokat, a pedagógusokat, a szülőket és a diákokat. Nem csupán a demokrácia alapelve, a részvételiség követeli meg, hogy vonjuk be az érintetteket is a döntések meghozatalába, hanem az elmúlt évek tapasztalata is megmutatta, mivel jár, ha kihagyjuk őket. Gondoljanak csak a folyamatos igazgató-kinevezési botrányokra, most legutóbb a miskolci Kazinczy Ferenc iskolában, de említhetném a bajai Jelky András Szakiskolát is.
Az LMP éppen ezért javasolta korábban és javasolja ismét a települési oktatási kerekasztalok felállítását. A jelenlegi jogszabályi környezetet átmeneti adottságnak tekintve legalább a döntések meghozatalába vonjuk be az oktatásügy összes szereplőjét; mondhassák el véleményüket, hadd segítsenek egymásnak a mindennapos működési problémák megoldásában. Erre kell egy közös felület, egy közös fórum.
A helyzet tarthatatlanságát a kormányzat is érzékeli, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ átszervezése napirenden van, de kerüljön akárhová is a KLIK, nem ér az egész semmit, ha a helyi közösségek részvételi és beleszólási jogát nem rendezik. Ennek hiányában nincs sikeres oktatási rendszer, és végeredményben nincs sikeres ország sem. Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps az MSZP soraiban.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem