BERTHA SZILVIA

Teljes szövegű keresés

BERTHA SZILVIA
BERTHA SZILVIA (Jobbik): Köszönöm a szót, elnök úr. Nagyon sajnálom, hogy Balla György képviselőtársam kiment, mert neki címeztem volna első mondataimat, de megvárom, amíg visszajön.
Talán először azzal kezdeném, hogy ez a kormányzati kommunikáció, miszerint ez a törvénytervezet csak apró jogtechnikai és fogalmi változtatásokat jelent, ez egy újabb szemfényvesztés. Nyilvánvalóan önök pontosan tisztában voltak vele, hogy ez nagyon komoly és hátrányos tartalmi változásokat jelent, nem véletlenül kerülték el az egyeztetést a szakszervezetekkel és érdekképviseletekkel, holott azok már előre jelezték azt, hogy már a tervezet kialakításában is szeretnének részt venni, majd amikor megkapták a tervezetet, akkor a RÉF összehívásával próbálkoztak, ezt többszöri próbálkozásra sem sikerült Pintér Sándorral összehívatni, és végül megküldték a véleményüket is, ami természetesen nem került figyelembevételre a törvényjavaslat benyújtása előtt.
Megjött Balla György képviselőtársam, úgyhogy akkor most hozzá intézném szavaimat, hogy a békés szakmai vitához először is a kormány korrektségére lenne szükség. Az, hogy a bizottsági ülés előtt másfél órával derül ki, hogy bizottsági ülés lesz, és ez alatt a másfél óra alatt sem elérhető az az előterjesztés, amiről majd szó lesz az ülésen - ez történt -, ez nem része a kormány korrektségének. Továbbá az sem, hogy egyszerűen nem egyeztet semmilyen társadalmi szervezettel, pont azokkal, akikről ez az egész szól, és akik ezeket a hibákat, amelyeket elkövettek ebben - tehát fogalmi és alapvetően elég komoly, kaotikus helyzetet fognak megint teremteni -, akik erre fel tudnák hívni a figyelmüket, hogy ez így nem lesz jó, azokkal miért nem egyeztetnek. Tehát akkor lehetett volna békés vita, ha ez megtörténik, ha van idő felkészülni, és rendesen átgondolni ezeket a módosításokat.
Illetve még azt jelezném, hogy nagyon megnyugtat, hogy a számvevőszéki bizottságban egyhangúlag egyetértettek, csakhogy ez nem számvevőszéki téma, ellenben a rendvédelmi bizottságnak például tárgyalnia kellett volna, mert a vám- és pénzügyőrök alapvetően rendvédelmi feladatokat látnak el. Az egy dolog, hogy most a kormány úgy gondolja, hogy átkerül egy kormányhivatalhoz ez a tevékenység, de a tevékenység maga, illetve ez a jogviszony továbbra is rendvédelmi, illetve hivatásos szolgálati jogviszonynak minősül. Tehát egyszerűen érthetetlen, hogy miért nem kapta meg az a bizottság is ezt a törvényjavaslatot. Illetve a másik részről pedig foglalkoztatási téma, úgyhogy nyilván nem véletlen, hogy a foglalkoztatási bizottságban azért nem volt ilyen nagy egyetértés.
Összességében véve azt lehet mondani, hogy ez egyfajta megszorító csomag a pénzügyőrök számára - (Balla Györgyhöz:) igen, örülök, hogy jót mulat rajta képviselőtársam, de ez akkor is így van -, miközben valójában a kötöttségek, illetve a feladatok maradnak ugyanazok, amik eddig voltak, közben garanciális szabályok szűnnek meg az illetményre, illetve a jogviszony biztonságára vonatkozóan.
Az előmeneteli szabályokat kidobják, ez nyilván az életpályamodelljüknek a része. A pályázati rendszert indokolatlan gyakorlatilag megváltoztatni, a mostani rendszer is jó, ahogy a Hszt.-ben, illetve a Kjt.-ben van, és tulajdonképpen ezzel, hogy nem kötelezővé teszik, csak lehetőségként, azt lehet elérni, hogy a vezetői beosztásba, illetve mondjuk, a továbbtanulás, továbbképzések esetén majd adott esetben a megfelelő hátszéllel rendelkező kollégák fognak bejutni, nem pedig azok, akiknek igazából indokolt lenne.
A beosztások megváltoztatásához ezentúl a hivatásos személy beleegyezése nem szükséges, ez megint az önkényt és az igazából nem szakmailag megalapozott döntéseket fogja elősegíteni; illetve a más helységbe való vezénylés szabályozásával gyakorlatilag összevissza lehet majd ugráltatni a hivatásos állományt.
(16.20)
Nyilván ez is az életpályamodelljük része, és ezért cserébe a természetbeni juttatások komplex rendszerét számolják fel, illetve mind a szankció-, mind a jutalmazási rendszert leépítik. Az ösztönzés, a motiváció és a szankciórendszer gyakorlatilag megszűnik.
Összességében: kedvezőtlenebb munkaviszonyokért csökkenő juttatások és jogok lesznek, és az egészet azzal kezdték, hogy a létszámot csökkentették 500 fővel. Nem tudom, hogy képviselőtársam ezekre gondolt-e a hatékonyság növelésének említésekor, hogy ez a célja ennek törvényjavaslatnak, illetve az egész folyamatnak, de azt hiszem, hogy a kormány egyedül marad ezzel az elképzelésével, hogy a hatékonyságnövelést így kell véghezvinni.
Meg fogjuk tenni a szükséges módosító javaslatokat természetesen, és nagyon reménykedünk benne, hogy esetleg azok tárgyalására már meghívják a bizottsági ülésekre is az érintett érdekképviseleteket.
Azt hiszem, hogy röviden és tömören elmondtam, részleteiben képviselőtársaim már elmondták a vonatkozó pontokat. Köszönöm a szót. (Taps a Jobbik soraiban.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem