IVÁNCSIK IMRE

Teljes szövegű keresés

IVÁNCSIK IMRE
IVÁNCSIK IMRE, a honvédelmi és rendészeti bizottság kisebbségi véleményének ismertetője: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! A bizottság ülésén a kisebbségben maradt képviselők mindenekelőtt erőteljesen és joggal kifogásolták azt a kapkodást, azt a hihetetlenül felfokozott, már-már követhetetlen ütemet, amit a kormányoldal diktál: a hét végén benyújtják a törvényjavaslatot, hétfőn tartanak egy ötpárti egyeztetést, majd kedden a bizottság tárgyal egy ilyen nagy jelentőségű, nagy terjedelmű, maga a benyújtó által is igen jelentősnek minősített törvénymódosító javaslatot.
Ha olyan őszinte az a szándék, államtitkár úr, hogy végre közös nemzeti ügyünk legyen, mint ahogy mondta, akkor érdemes volna ahhoz a gyakorlathoz visszatérni, ami az előző kormányzati ciklusban volt tapasztalható, hogy alapos átgondolást, kidolgozói munkát és a szakértők széles körű bevonását követően, még a törvényjavaslat tényleges benyújtását megelőzően voltak nagy jelentőségű szabályozások esetén többpárti egyeztetések, és nagy egyetértésben, konszenzussal születtek a döntések itt a Házban. Önök ennek még az esélyét sem teremtik meg ezzel a kapkodással és azzal az önhitt magatartással, hogy ugyan jó, hogy tartanak egyeztetést, de már akkor, amikor a kész szöveg benyújtásra kerül, és nincs sem érdemi idő, sem szándék arra, hogy az ellenzéki véleményeket mérlegeljék, és azokat figyelembe vegyék. Ezt javasoljuk átgondolásra és változtatásra.
A kisebbség kifogásolta azt a változást, amelyre önök készülnek, ami a szolgálati jogviszony létesítésének a felső határát eltörli. Ez nyilván abból a rendszerből következik, amit most fel akarnak állítani, ami számunkra elfogadhatatlan, ezért mi javasoljuk, hogy maradjon meg a korábbi felső korhatár.
Kifogásoljuk a kötelező pályáztatás rendszerének az eltörlését. Sokkal helyesebb, átgondoltabb, alaposabb lehet a személyek kiválasztása, ha mélyebb a merítési kör, és nemcsak arra a szűk körre vonatkozik a lehetőség, akiket esetleg kiszemelt a kinevezési joggal rendelkező vezető, hanem lehetősége van arra, hogy a pályázat útján más alkalmas személyek is látókörbe kerüljenek, és figyelembe vehetők legyenek a kinevezéskor.
Önök kiemelt prioritásnak nevezik az önkéntes tartalékos rendszer fejlesztését, ugyanakkor ebben a javaslatban az ezért járó juttatások csökkentését határozzák el, ami nincs összhangban. Persze megvan rá a magyarázat, ami szintén kifogás tárgya a kisebbség részéről: az a zsarolásnak is nevezhető szándék, ami azt helyezi kilátásba, hogy a szolgálati járadékot kapók majdani 16 százalékos adója alól mentesülhetnek azok, akik önkéntes tartalékos szolgálatot vállalnak. Igazságtalan, méltánytalan, felháborító ez a szándék; maga az is, hogy meg akarják adóztatni ezeket a jövedelmeket, és különösen az, hogy ilyen módon akarják látszatmegoldásként felmutatni, hogy lám, lám, sikerült az önkéntes tartalékos rendszert sikerre vinniük.
Kifogásoljuk a tisztjelöltek, tisztjelölt hallgatók nemzetbiztonsági ellenőrzését, ahogyan az a javaslatban szerepel, azért is, mert feleslegesnek és túlzónak tartjuk a teljes állomány nemzetbiztonsági ellenőrzését. Itt követni kellene a most érvényes gyakorlatot, hogy csak azokat vetik alá ilyen vizsgálatnak, akiknek a tervezett beosztása ezt indokolja. Különösen kifogásolható, hogy olyanokat akarnak alávetni ennek, akik más feltételek mellett kerültek be a képzésbe.
Feleslegesnek és értelmetlennek tartjuk azt a szándékot, ami a létrejövő Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálat állományának a “kifogástalan életvitel” ellenőrzésére vonatkozik, hiszen nekik egy ennél jóval magasabb biztonsági előírásnak kell megfelelniük.
Illuzórikusnak tartjuk azt az életpályamodellt, amit önök terveznek bevezetni, ami egyrészt megszünteti hivatásként a katonai pályát - világosan kimondja, hogy ez nem űzhető élethossziglan -, másrészt kétséges, hogy azok az átmenetek, amelyekre önök gondolnak, a gyakorlatban megvalósíthatók-e.
Végül felháborító, elfogadhatatlan és jelentős tiltakozásunkat váltotta ki az a szándék, ami a szakszervezetek ellehetetlenítését, felszámolását, működési feltételük megszüntetését szolgálja. Ilyen alapon nem tartjuk általános vitára alkalmasnak a törvénytervezetet.
Köszönöm szépen. (Taps az MSZP padsoraiban.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem