MOLNÁR BÉLA

Teljes szövegű keresés

MOLNÁR BÉLA
MOLNÁR BÉLA (KDNP): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Miniszter Úr! December 10-én, csütörtökön megdöbbentő eseményeknek lehettek tanúi azok, akik a közszolgálati magyar rádiót, a Kossuth rádiót hallgatták, ugyanis a közszolgálati rádió felkérte a MÁV-ot, illetve a minisztériumot, hogy a vasárnap, tehát december 13-án életbe lépő menetrendekről legyen szíves felvilágosítást adni. Sajnos, sem a MÁV, sem a minisztérium nem talált alkalmas embert, aki erre válaszoljon, és ezzel a Kossuth rádió közszolgálati kötelezettségeinek eleget tudjon tenni.
Bármennyire is megbotránkoztató, valahol azért érthető, hogy így viselkednek a Magyar Rádióval szemben, ugyanis december 10-én a 2009-2010. évi menetrend életbelépése előtt két nappal a közlekedési tárca még nem rendelte meg a közszolgáltatást, és így a Volán-társaságok nem tudtak hiteles, elérhető menetrendet produkálni vasárnapra. Ráadásul a vonalbezárásokkal érintett szakaszokon senki sem tudhatta, hogy a szombaton - egyelőre legalábbis utoljára - közlekedő szerelvényeket vasárnap hogyan, mikor és hol fogja a szolgáltatóváltó Volán pótolni. December 11-én, pénteken Csepi Lajos államtitkár úr bejelentette, hogy a miniszter úr, tehát ön aznap, pénteken írta alá a közszolgálati szerződést, a Volán a menetrendjeit szombaton vagy talán majd vasárnap fel fogja tudni tenni az internetre.
Tisztelt Miniszter Úr! Ez azt jelenti, hogy önök elvárják az utazó nagyközönségtől, hogy internetes laptoppal álljanak, mondjuk, egy kis vasútállomáson, ahol vasárnap már hiába várják a vonatot, a buszt meg senki sem tudja, hogy hol és merre jár, mert különben máshonnan információt nem fognak tudni szerezni. Miközben a tárca követhetetlenül önti ki a százmilliókat egyes szakmai feladatok ellátására, mivel a minisztériumokban, a háttérintézményekben és a szolgáltatóknál dolgozó munkatársak kapacitásai végesek, önök a közszolgálati feladataikat sem tudják ellátni. Érdekes módon a közlekedési tárca csak a menetrendváltozás előtt két nappal ismerte fel, hogy a Hegyeshalom-Rajka közötti villamosított vonalszakaszon rendkívül alacsony belföldi utasforgalom ellenére mégsem kellene megszüntetni a közlekedést, hiszen a későbbiekben nemzetközi vasúti közlekedésben lehet szerepe. Két nappal az új menetrend előtt döbbentek rá önök hogy a Balatonfenyves-Somogyszentpál közötti kisvasút fennmaradása mégiscsak indokolt, hiszen autóbuszos pótlása csak úgy lehetséges, ha nagy kerülővel, sőt magánterületen, magánúton kellene menni az autóbusznak ahhoz, hogy a célját elérje.
Ugyanakkor önök eltűrik, hogy a költségvetés működési forrás nélkül hagyja a turisztikai célú erdei vasutakat, amelyek sorra leállnak, például a lillafüredi kisvasút is leállt már.
Tisztelt Miniszter Úr! Ezek a lépések ékesen bizonyítják: a vonalbezárásokról hozott döntéseket semmiféle elemzés nem előzte meg, hiszen a két, utolsó pillanatban megmenekült vonal megmaradásának most egyáltalán a megtalált szükségességét ez idáig sem ismerte fel a tárca, és vélhető, hogy a tetten ért dilettantizmusnak a hét végén még számos más vonal is áldozatául esett.
(13.50)
Olyanok, amelyeknél elmaradt a tárca jelen megvilágosodása. Mert hiszen elegendő csak logikailag végiggondolni akár egy középiskolás gyereknek is, hogy egy Hegyeshalom-Rajka vonal miért fontos az országnak, és esetleg Balatonfenyvesnél kinyitni egy autótérképet, hogy meg lehet-e azt csinálni, hogy a Volán közlekedjen, vagy pedig meg kell tartani a vasutat. De ez sajnos csak két nappal az új menetrend előtt sikerült.
Ami még nagyon fontos, senki sem beszélt róla, mi lesz a bezárt szárnyvonalakról felszabaduló gördülőállomány sorsa. Különösen érdekes, mivel a Széchenyi-hegyi gyermekvasút, illetve a balatonfenyvesi kisvasút kivételével a MÁV valamennyi kisvasútja megszűnik. Megszűnik a Kecskemét-Kiskőrös, megszűnik a Kecskemét-Bugac-Kiskunmajsa, megszűnik a nyíregyháza-dombrád-balsai Tisza-part közötti járat mind. Ezeknek az erdei kisvasutaknak, a járműveknek mi lesz a sorsa? Fogja-e valaki őrizni? Tett-e erre megfelelő intézkedést a miniszter úr, illetve a tárca, vagy sem? Vagy pedig ez az érték mind lángvágók alá kerül? A pályáikat most nem szedik fel, de vélhetően gyorsan el fogják lopni, holott máshol, a fejlesztéseknél a sínanyag egyszerűen hiánycikk.
Miniszter Úr! Az eddigi intézkedések teljesen szakmai érvek nélkül valók. Kérjük, gondolják át, hogy mit lehetne még ebből visszavonni.
Köszönöm szépen. (Szórványos taps a KDNP és a Fidesz soraiban.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem