DR. HANKÓ FARAGÓ MIKLÓS

Teljes szövegű keresés

DR. HANKÓ FARAGÓ MIKLÓS
DR. HANKÓ FARAGÓ MIKLÓS (SZDSZ): Köszönöm szépen. Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! A kétperces sorozat is azt igazolja, hogy erre a törvényjavaslatra minden bizonnyal szükség van, de az is minden bizonnyal igaz, hogy még sok változtatást igényel, és több helyen kell módosítanunk. Szerintem erre van remény. Amikor legutóbb együtt ültünk az ötpárti tárgyaláson, és nem a plenáris ülésen vitattuk a törvényjavaslat egyes rendelkezéseit, akkor azt hiszem, hogy a lényegi kérdésekben teljes mértékben egyetértettünk. Hogy ennek a formája mi legyen, arra valóban igaz az, hogy érdemes módosító javaslatokat benyújtani. Én azt is megkockáztatnám, amiről más törvényjavaslatok kapcsán is beszéltünk ma már, hogy amennyiben szükséges, akár kicserélni egy új javaslattal, ha olyan sok helyen kell módosítás. Szerintem ez semmilyen presztízsveszteséget nem okoz az előterjesztőknek sem, mert önmagában az egy dicséretes dolog, hogy ez a javaslat benyújtásra került és elkészült.
Fogarasiné Deák Valéria képviselő asszonynak szeretném mondani, igazán nagyon megtisztelő, hogy két alkalommal is hivatkozott arra, amit én mondtam, de nemcsak az udvariasság okán tértem erre ki, és mondom el azt, hogy az összeférhetetlenséget valóban jó lenne, ha egy kicsit tudnánk másképpen szemlélni.
(16.20)
Ma az összeférhetetlenség körülbelül ugyanolyan pejoratív kifejezés a közéletben, mint az, hogy valaki politikus. Normál esetben ezeknek egyike sem kellene hogy ilyen felhangokat kapjon, hanem mind a kettőnek megvan a maga jogrendbeli, közéletbeli szerepe, és az én véleményem szerint, az én szemléletem szerint igazán lehet pozitív, mert valóban az összeférhetetlenségi szabályoknak a védelem az elsődleges funkciója, annak a testületnek a védelme, amely testület tagjaira vonatkozóan ilyen szabályokat alkotunk.
És ha ezt vesszük alapul, és nem visszük túlzásba a szabályozást, amire Nógrádi kolléga úr utalt teljes joggal, hiszen egymás között erről beszéltünk az ötpárti egyeztetéseken szintén, hogy ma Magyarországon a civil szervezetek méltatlanul sok bürokratikus feladattal kell hogy megküzdjenek, ha most még a nyakukba zúdítunk további egyéb ilyen típusú feladatokat, akkor nem a hasznukra, hanem ellenükre leszünk, és ez egyikünknek sem célja, én ezt tudom, nem is feltételezem senkiről. Tehát abban a tekintetben nagyon óvatosnak kell lennünk, hogy ne vigyük túlzásba ezt a szabályozást. Már csak azért sem érdemes túlzásba vinni a körülírását, körülbástyázását ezeknek a pozícióknak, mert egyébként - ne legyenek illúzióink - a törvények kijátszhatók. Ez is kijátszható, ha akármilyen ügyesen is alkotjuk meg, és egy nagyon jó változatot sikerül majd elfogadnunk, a visszaélések teljes körét nem lesz képes kiküszöbölni. Sajnos mi egy olyan országban élünk, ahol a korrupció egy jelen levő jelenség. Nem jó, hogy itt van közöttünk, de van, és a Transparency International listáin a 41., 42., 43. hely körül szoktunk tanyázni évről évre, de a Gallup International 104 vagy 105 országot tartalmazó listáján például a 78. helyen vagyunk, erős harcban Kirgizisztánnal. Ez nem jó.
De csak azért, hogy mindkét irányba próbáljak igazságos lenni, ez nem új keletű probléma, ez hosszabb ideje így van, és ez talán a rendszerváltás óta így van. Ezért is szoktam én mindig nagyon irigyelni a skandináv államokat, ahol biztos vagyok benne, hogy nincsenek ilyen összeférhetetlenségre vonatkozó, részletes szabályokat tartalmazó törvények, az élet mégis működik, és csak nagyon ritkán fordul elő, hogy mondjuk, Finnországban komoly pénzügyi visszaélések legyenek kimutathatók az állami közéletben.
Visszatérve a javaslat lényegére, mi a javaslat elfogadását támogatjuk. Nagyon sok tekintetben osztom Nógrádi kolléga úr és a Fidesz negatív, illetve aggályokat megfogalmazó véleményét, bizony jó néhány módosítás szükséges. Mi mindegyikre nyitottak vagyunk.
Egyébként én azt is egy pozitív dolognak tartom, hogy a Miniszterelnöki Hivatal munkatársai, én úgy láttam, hogy abszolút konstruktívan állnak hozzá ehhez a segítőkészségükkel. (Dr. Répássy Róbert jelzésére:) Nem? Én azt tapasztaltam. (Dr. Répássy Róbert: Most nincsenek itt.) Kár, hogy ingatja a fejét; azt hittem, hogy ebben esetleg egyetértünk. Mindenestre szerintem igénybe tudjuk venni a munkájukat, azok a megjegyzések, amelyeket kaptam, számomra elfogadhatók voltak, szerintem javítanának a törvényjavaslaton, illetve az értékelést megfelelőnek tartom.
Indokolt, hogy folytassuk az ötpárti egyeztetéseket, szerintem erre mindenki nyitottnak mutatkozik, és ahogy a mai napon már néhány javaslatról elmondhattuk, szerintem itt is elmondhatjuk, hogy van esély arra, hogy egy jó törvényjavaslat végül is elfogadásra kerülhessen. Akkor lesz jó a törvény, ha megvédi, de egyúttal könnyíti is a civil szervezetek helyzetét.
Azt hiszem, hogy azt a feladatot is el kell végeznünk, ami itt ugyan a javaslatban nem jelenik meg, de az ötpárti egyeztetésen beszéltünk egymás között róla, ez pedig az, hogy tekintsük át, hogy a civil szervezeteknek a bürokratikus feladatai nem enyhíthetők-e a közeljövőben. Mert bizony én magam két civil szervezetnek is elnöke vagyok - és semmilyen pályázaton nem vettünk részt, rögtön szeretném hozzátenni, ami közpénzek elosztásáról szólt -, de nagyon sok felesleges macerának kell megfelelni, KSH-nyilvántartástól kezdve adóhatóság felé különböző jelentéseket megfogalmazni, pedig minimális, néhány ezer forintos pénz forog körülöttünk, tehát igazából semmilyen pénzügyi háttere nincs a tevékenységünknek. Bár lenne, mert az egyik ilyen szervezet egy állatvédő egyesület, és állatmenhelyet szeretnénk, ami sok pénzbe kerül, de egyelőre nincs rá pénzünk.
Egy nagyon rövid megjegyzést viszont szeretnék tenni Pettkó képviselő úrnak. Hogyha nekünk lenne valamilyen tisztességes Házszabályunk, akkor azt hiszem, elég súlyos bírságokat kellene lerónia önnek a pénztárban, ha minden egyes felszólalásában megemlíti, hogy milyen honlapján lehet megismerni a különböző dolgokat. Kérem, tegye meg, hogy ezt a reklámot csak, mondjuk, sajtótájékoztatón alkalmazza, és nem a plenáris ülésen.
Köszönöm szépen. (Fogarasiné Deák Valéria tapsol.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem