ERDŐS NORBERT

Teljes szövegű keresés

ERDŐS NORBERT
ERDŐS NORBERT (Fidesz): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Választókerületem, Békés, Mezőberény és térsége meglehetősen rossz közlekedési helyzetű, hiszen több település nem is rendelkezik vasúttal, és az utak minősége is elég gyenge. Ezért van nagy jelentősége a vonatközlekedésnek - már ahol van.
A MÁV legutóbbi, decemberi menetrendváltozása után számos békési és muronyi választópolgár keresett meg, sérelmezve, hogy éppen azokat a vonatpárokat szüntették meg, amelyek a leginkább forgalmasak voltak. Mindkét településnek igen fontos ez a vonal, hiszen a muronyiak így érhetik el a kistérség központját, ha elintéznivalójuk van, a békésiek pedig Muronyon keresztül érhetik el a Budapest-Békéscsaba vonalat.
A vasúti teherfuvarozás már évekkel ezelőtt megszűnt, és sokaknak az a véleménye, hogy a személyszállítás felszámolása is küszöbön áll. Pedig a vasúti közlekedés fenntartása mellett több érv is szól. Kevésbé környezetszennyező, mint a közutakon bonyolódó forgalom, nem rongálja tovább az így is nagyon gyenge minőségű közúthálózatot, megőrizhetők lennének azoknak a vasutasoknak a munkahelyei, akik jelenleg is ott dolgoznak.
Mindezen okok miatt fordultam írásbeli kérdéssel a közlekedési miniszter úrhoz, azt kívánván megtudni, hogy mi a célja a vonatok megszüntetésével. Kóka miniszter úr úgy tájékoztatott, hogy “a kormány döntése értelmében a hatékonyság javítása és a költségvetési forrásokkal való ésszerű takarékoskodás követelménye érdekében a MÁV Rt. az új menetrend kialakításakor a személyszállítást is érintő forgalomésszerűsítő intézkedések meghozatalára kényszerült”. Viszont az állampolgárokkal együtt magam sem tudom meglátni az ésszerű takarékoskodás és a hajnali, reggeli forgalmasabb vonatok megszüntetése közötti összefüggést.
Nézzük például az 5 óra 20 perckor induló járatot! Korábban erre a vonatra szálltak fel mindazok, akik Békéscsabáról az 5.25-kor induló gyorssal akartak eljutni a fővárosba. Több szempontból is előnyös volt ez. Meg lehetett venni a jegyet az egész útra, nem állt fenn annak a veszélye, hogy a muronyi vasútállomás jegypénztára előtt túl sokat kell várni, és esetleg lekésik a vonatot. Egyszerűbb, kényelmesebb és nem utolsósorban környezetkímélőbb volt, mint a buszozás. Különösen az aggasztó, hogy a miniszter úr válasz nélkül hagyta azt a kérdésemet, miszerint van-e visszaút, elképzelhetőnek tartja-e, hogy újra elindítsák a legnépszerűbb vonatpárokat. Ehelyett szívem szerint megkérdezném - nagyon sajnálom, hogy a kormány részéről nincs itt senki, de legalább a tárca államtitkára itt lehetne; ezek szerint a békésiek és muronyiak problémája nem érdekli őt, illetőleg a kormányt -, itt kérném, hogy állítsák vissza a megszüntetett vonatoknak legalább egy részét, és ne engedjék felszámolni a Békés-Murony szárnyvonalat.
Az előbbiekhez szorosan kötődik a Békéscsaba-Budapest közötti közlekedés kérdése. Nem éppen utasbarát az itteni menetrend sem, hiszen 8.30 és 11.30 között nem indul vonat, és az intercity-járatok száma mindössze négy pár naponta. Mindezen tények új megvilágításba kerülnek, ha elmondjuk, Békés megyéből nemhogy autópálya nem vezet a fővárosba, de a 44-es főút ígért korszerűsítése, autóúttá fejlesztése sem indult meg. Éppen ezért igen nagy jelentőségű a vasúti közlekedés, és bár nincs okom kételkedni a miniszter úr válaszában hivatkozott forgalomszámlálási adatok hitelességében, mégis úgy vélem, hogy nem tükrözik az utasok valós igényeit.
S nemcsak a menetrenddel, de a menetidővel is komoly problémák vannak. Megdöbbentő, hogy a XXI. században legalább két és fél órára van szükség az alig 200 kilométeres távolság leküzdéséhez, hogy vannak olyan szakaszok, ahol mindössze 60 kilométeres sebességgel járnak a vonatok. Mindezeknél csak az a lehangolóbb, hogy a miniszteri válasz szerint ez még 2008-ig biztosan ilyen is marad.
Kérem a kormányzatot, tegyen meg minden tőle telhetőt, hogy e hátrányos helyzetű régió közúton és vasúton is minél hamarabb, minél kényelmesebben legyen megközelíthető.
Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a Fidesz soraiban.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem