FÜLÖP ISTVÁN

Teljes szövegű keresés

FÜLÖP ISTVÁN
FÜLÖP ISTVÁN (MDF): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Asszony! Kedves Képviselőtársaim! Az ország előrehaladásának talán egyik legfontosabb feltétele a hátrányos helyzetű régiók fejlesztése, lemaradásuk megszüntetése. Erre az európai uniós elvárások és programok is ösztönzik a kormányt, de hazánk gazdasági érdeke is az, hogy a hátrányos helyzetű régiók felzárkózhassanak. A kormány jelenlegi politikája viszont ez ellen irányul. Az önkormányzatok ellehetetlenítése, költségvetési hiányuk, a közalkalmazottak béremelése és az ehhez nem biztosított állami források a demokrácia másik pillérét, a települések önrendelkezését sérti. A kistelepülések postáinak megszüntetése, iskoláinak bezárása már-már a falurombolás képét vetíti elénk.
A MÁV berkeiből is olyan információ szivárgott ki, miszerint a vasútnál is leépítés várható. A meglévő 7500 kilométernyi vasútvonalat 3500 kilométerre akarják csökkenteni. Ennek az intézkedésnek a hatásai is egyértelműen régióellenesek lennének, és a kistelepülések elsorvasztásának irányába hatnának. A MÁV vonalainak mintegy 40 százalékát a mellékvonali hálózat teszi ki. Az elmúlt évtizedek és a jelenlegi kormányzat mostoha kezelése és mulasztása következményeként ezek a szárnyvonalak lassan kilátástalan helyzetbe kerülnek.
A helyzet ellentmondásosságát mi sem jellemzi jobban, mint az a tény, hogy a mellékvonalak léte éppen akkor kerül veszélybe, amikor a külső körülmények a vasút számára kedvező fordulatot vettek. A társadalom is, az állampolgárok is felismerték, hogy a kamionok, a gépjárművek légszennyező hatása egyre inkább veszélyezteti környezetünket. Ebből a szempontból is felértékelődött, és mindinkább felértékelődik a vasút szerepe, amely jóval környezetkímélőbb ágazata a személy- és teherforgalomnak.
Hazánk közúti hálózatának viszonylagos fejletlensége és az Európában egyik legsűrűbb vasúti hálózat eddigi hátránya előnnyé változtatható, mely hazánkat Európa egyik legkorszerűbb, legkörnyezetbarátabb szállítási szerkezetű országává teheti. Ezek a pozitív feltételrendszerek és a potenciális lehetőségek elodázhatatlanná teszik a MÁV veszteségeinek felszámolását, illetve egy modern, európai vasútfejlesztést.
A kormány autópálya-programja, mint ahogy mindenki tapasztalhatja, elakadt. Szó sincs már arról, hogy a határig eljut akár délen, akár az ország keleti részén az autópálya. No, majd a kötött pályás közlekedés, gondolhattuk sokan. De a MÁV struktúrájának átalakulása késik, akárcsak a vonat. A szervezettség egyre romlik, a kocsik állaga, az utazók kiszolgálása minősíthetetlen. Van-e terv a veszteség felszámolására? - terv és nem csak ad hoc tüneti kezelés, amely a mellékvonalak megszüntetését eredményezi. Mert veszteséget úgy is meg lehet szüntetni, hogy azt a tevékenységet felszámolják, vagyis mellékvonalakat szüntetnek meg, de lehet úgy is, hogy komplex üzleti terv keretén belül jelentős műszaki fejlesztést hajtunk végre, és így e veszteséges tevékenységet nyereségessé alakítjuk át.
Az ország számos pontján bízunk abban, hogy a mellékágakat nem számolják fel, mert ennek hosszú távú negatív hatása lenne a nemzetgazdaságra és a lakossági szolgáltatásokra is. Az ország keleti része, Mátészalka, Nagyecsed és környéke ebből a szempontból is hátrányos helyzetben van. Amennyiben ezt a drasztikus lépést megteszik, csak a térségünkben 200-300 ezer ember megélhetése nehezedik meg, de hazánkban több millió ember utazása válik nehézkessé vagy lehetetlenné.
Köszönöm a figyelmüket.

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem