BÉKI GABRIELLA

Teljes szövegű keresés

BÉKI GABRIELLA
BÉKI GABRIELLA, az SZDSZ képviselőcsoportja részéről: Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Államtitkár Úr! Nem tudom megállni, hogy szó nélkül elmenjek az előbb hallottak mellett, mert az volt az érzésem, hogy nemcsak a Fidesz vezérszónoka személye tekintetében volt változás, hanem a mondanivalóját illetően is.
Engem legalábbis személy szerint meglepett ez a nagyívű ellenzéki politikusbeszéd, amit Sümeghy Csabától hallhattunk, többek között azért, mert amikor az előttünk lévő törvényjavaslatot a bizottságban tárgyaltuk, ott az ellenzék is támogatta ennek az általános vitára való alkalmasságát. Ez így volt természetes, hiszen egy nagyon fontos EU-s kérdésről van szó.
Én tényleg a törvényjavaslatról szeretnék röviden beszélni, ez pedig az európai üzemi tanács létrehozásáról, illetve a munkavállalók tájékoztatását és a velük való konzultációt szolgáló eljárás kialakításáról szól - ezek fontos kérdések. Észrevehettük az előbbi, a munka törvénykönyvét érintő vita kapcsán is, hogy az EU-ban fontos irányelv a munkavállaló védelme, a munkavállalóval való egyeztetés, konzultáció. Ennek le kell fektetni a pontos, precíz törvényi szabályait - ez történik meg magyar viszonylatra alkalmazva ebben a törvényben.
Éppen ezért azt remélem, hogy azért a Fidesz, még további egyeztetés után, hajlandó lesz ezt a törvényjavaslatot támogatni, merthogy ez az ésszerű. És ha nagyívű politikai beszédet akar mondani, akkor, mondjuk, kezdeményez egy politikai vitanapot; valóban van egy csomó kérdés, amiket Sümeghy Csaba érintett, amiről érdemes beszélnünk, vitatkoznunk, olyan súlyos kérdések is, mint az elbocsátások kérdése. De ennek a törvénynek a kapcsán egyértelműen a munkavállaló védelméről van szó, és ebben talán egyetérthetünk.
Ez a törvényjavaslat a közösségi szintű vállalkozások vagy vállalkozáscsoportok számára írja elő, és kötelezően, az európai üzemi tanács létrehozását, ha annak a vállalkozásnak a mérete az ezer főt meghaladja, és legalább két tagországban van legalább százötven fő munkavállalója - ebben az esetben ezeket a szabályokat használni, alkalmazni kell.
Egyébként szeretném hozzátenni még azt is, hogy még csak készülünk az EU-ba, de történetesen az európai üzemi tanáccsal kapcsolatban már van előzménye a történetnek: 2001-ben az előző, Fidesz-kormány már megpróbált a munka törvénykönyvébe beemelni néhány szakaszt, ami erre az intézményre utal, egészen pontosan 14 bekezdés erejéig; a 70/A., 70/B. § megalkotásával egy új fejezetet tett bele a munka törvénykönyvébe, hogy erről is szó essék abban.
Azt gondolom, minden szempontból helyesebb ezt a kérdést részletesen, külön törvényben szabályozni. Ez a jelenlegi törvényjavaslat nem túl terjedelmes, viszont minden fontos kérdést precízen szabályoz 25 paragrafusban, kezdve az EU-tanács létrejöttének az előkészítő szakaszával, illetve az EU-üzemi tanács pontos, precíz felépítésével.
Már többen említették előttem, hogy egy különleges tárgyaló testületet szükséges létrehozni az előkészítés fázisában, amelyik megállapodik a vállalat központi vezetésével arról, hogy mi is történjen, hogy európai üzemi tanács jöjjön létre, vagy az eljárásnak, az egyeztetésnek milyen más eljárása, technikája legyen a munkavállalók oldaláról.
Említettem, hogy a javaslat nagyon precízen leírja, hogyan is épül fel ez a tanács, hogy a létszáma minimum három főtől maximum harminc főig terjed, és hogyan kerül kiválasztásra. Arra szeretném felhívni a jelen lévő képviselők és az érdeklődők figyelmét, hogy ez a javaslat minden részletében nagyon-nagyon erősen harmonizál azzal, ahogy az országon belül az üzemi tanácsok megválasztásra, felépítésre kerülnek, onnan kezdve, hogyan történik a jelölési eljárás; mik annak a részletes szabályai; hogyan történik a választás; ki választható meg munkavállalói képviselőnek - legalább féléves munkaviszonnyal kell rendelkeznie annak, aki erre a szerepre alkalmas lehet -; hogy mennyi időre választanak - itt ugyanúgy, ahogy a hazai gyakorlatban, három év az előírt, irányadó időtartam -; hogy mi a dolguk, miről is konzultálnak, mik azok a fontosabb gazdasági kérdések a vállalkozás életében, amiről konzultálniuk kell; hogy mikor szűnik meg az üzemi tanács, hogy ezen belül is mód van a visszahívás intézményére, egészen precízen: a munkavállaló képviselőjét megválasztó érintettek legalább 30 százaléka kezdeményezheti, hogy visszahívásra kerüljön valaki, és legalább 50 százalékos határozati többséggel lehet dönteni erről a kérdésről.
Tehát hangsúlyozom, hogy a magyar jogrendben, a magyar munka törvénykönyvében a több mint 20 paragrafusban részletesen, precízen szabályozott üzemi tanácsi felépítés és eljárás, feladat- és hatáskör tulajdonképpen le van képezve ebben az európai üzemi tanácsban - nagyon harmonizál a kettő egymással.
Én összesen egy pontot találtam, ahol eltérés van, és mert ez az eltérés éppen a nőket érinti, szeretném nagy hangsúllyal felhívni erre a figyelmet. Jóllehet az államtitkár úr is kurtán megemlítette ezt, hogy az európai üzemi tanács jelölési eljárásában a szabályok felhívják a figyelmet arra, hogy a nők és a férfiak arányát, legalábbis a jelölési eljárásban, figyelembe kell venni.
(12.40)
Mindannyian könnyen el tudunk képzelni olyan foglalkoztatásokat, olyan cégeket, ahol a nők mint beosztott dolgozók túlnyomó többségben vannak. Azt gondolom, hogy helyes lenne, hogyha a női érdekképviselet üzemi tanácsi szinten megjelenne. Természetesen a választás szabadságát nem lehet sérteni, ezért aztán helyes, hogy csak a jelölés szintjén és ilyen módon jelenik meg az esélyegyenlőség biztosítása ebben a törvényjavaslatban, de fontos, hogy itt megjelenik. Ennek kapcsán jutott eszembe, hogy vajon miért is nem jelenik meg a hazai üzemi tanácsok gyakorlatában, a munka törvénykönyvében.
Úgyhogy, tisztelt képviselőtársaim, felhívnám közösen a figyelmünket erre, hogy érdemes ezen a ponton is, ha már éppen meg van nyitva a munka törvénykönyve, egy kicsit korrigálni.
Mindezek alapján a Szabad Demokraták Szövetsége részéről a törvényjavaslatot általános vitára alkalmasnak tartjuk, és elfogadásra ajánljuk a tisztelt Háznak.
Köszönöm a figyelmet. (Taps az MSZP soraiban.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem