DR. SZABÓ JÓZSEF ANDOR

Teljes szövegű keresés

DR. SZABÓ JÓZSEF ANDOR
DR. SZABÓ JÓZSEF ANDOR (Fidesz): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Érdeklődéssel vártam az agrárpiaci rendtartásról szóló törvény megjelenését és az ebben leírtakat. Bár csalódnom kellett, hiszen az eredeti törvényt már a múlt évre ígérték, és mivel a múlt év helyett csak ebben az évben tárgyaljuk ezt a nagyon fontos törvénytervezetet, félelmeim vannak, hogy az ebben az évben megjelent törvény késésben lesz azon termékek irányában, amelyeknek a szabályozását hivatott szolgálni. Félek attól, hogy a törvényt kísérő rendelettervezetek késése súlyosan befolyásolni fogja az ez évi étkezési búza és a kukorica garantált és intervenciós árának a megállapítását.
A törvény közös piaci szervezetre utal, és ilyen megfogalmazás is szerepel a törvénytervezetben. Bár Magyarország ma még nem tagja a közös piacnak, ezért csodálkozom, hogy ilyen meghatározás szerepelhet a törvényben. Hasonlóképpen a törvény használja a piaci zavar fogalmát, de nem határozza meg, mit ért e fogalom alatt. Hiszen e fogalom lehet akár mennyiségi, akár minőségi, akár ár vagy akármilyen más piaci tényező. A törvény részletes indoklásában említésre kerül, hogy ez mindössze egy kerettörvény, de amennyiben kerettörvény, csatolni kellett volna hozzá a rendelettervezetet is. Nem tudom, hogy a rendelettervezet mit tartalmaz, hiszen ehhez a törvényhez a rendelettervezetet nem csatolták. Hiányosnak tartom, hogy a törvény termékpálya-bizottságokról is említést tesz, de a Magyarországi Gazdakörök Országos Szövetséges érdekes módon egyik termékpálya-bizottságba se fér bele.
A törvény egyik paragrafusának 15. pontjában megjelenik az export-visszatérítés fogalma, amely a költségvetési törvényben meghatározott forrás figyelembevételével állapítható meg. A 2003-as költségvetési törvényben az export-visszatérítés fogalma mint olyan nem szerepel. A törvény hatálya alá tartozó termékekre - hús, gabona, tej - intervenciós felvásárlási árat, alapárat és minimumárat hirdettek meg. Felteszem a kérdést: ezenkívül más termékekre vajon meghatározhatóak lesznek-e hasonló árkategóriák?
A törvény rendelkezik a fizetési határidő meghatározásáról, illetve a beszerzési ár alatti értékesítési tilalomról. Nem világos számomra, hogy ilyen szerződések esetében, amelyek hosszú távúak, amelyek több évre voltak kötve a törvény életbe lépése előtt, mennyire tudják majd a törvényt alkalmazni. Amennyiben a csatlakozás után megszűnnek azok a minimális vámtételek és vámtarifák, illetve a vámnál lévő regisztrációk, amelyek egy termény mennyiségét kísérték, felteszem a kérdést, hogy az FVM-ben működő hivatal hogyan fogja tudni koordinálni ezt az árumozgást.
Ezen aggályaimmal a törvénytervezetet szükségszerűnek tartom, de sajnos ez a törvénytervezet számtalan ponton támadható, számtalan pontban nem világos, tehát félő, hogy azt a hatást nem fogja teljesíteni, amire meg lett alkotva.
Köszönöm a szót. (Taps az ellenzéki pártok soraiban.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem