DR. KOSZTOLÁNYI DÉNES

Teljes szövegű keresés

DR. KOSZTOLÁNYI DÉNES
DR. KOSZTOLÁNYI DÉNES, az önkormányzati bizottság kisebbségi véleményének ismertetője: Elnök asszony, köszönöm a szót. Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Ház! A kisebbségben lévő képviselők az aggályaikat tartózkodó szavazattal juttatták kifejezésre. Megállapítottuk azt, hogy a törvényjavaslat számtalan helyen érinti az önkormányzatokat. Az önkormányzati bizottságban minden elénk kerülő törvényjavaslatot önkormányzati szempontból vizsgálunk, és önkormányzati szakmapolitikai szempontból értékelünk.
Megállapítottuk, hogy a törvényjavaslat hatálya legkevesebb hat-hét helyen taxatíve említi az önkormányzatokat, úgy is, mint helyi és kisebbségi önkormányzatokat, hatósági jogkört gyakorló szervezetként is szerepelünk benne, közoktatási intézményt fenntartóként, szolgáltatást nyújtóként, foglalkoztatóként, egészségügyi ellátást nyújtó szolgáltatóként, tehát az önkormányzatok életébe ez a törvényjavaslat jelentősen be fog avatkozni. Ennek ellenére, lehet hogy történt egy-két szakmai egyeztetés az elmúlt két és fél év alatt, de az önkormányzatok képviseletével nem egyeztetett a tárca, holott ezt meg kell volna tennie; különösen akkor, ha elismeri azt a kormányzat, hogy az önkormányzatok 99,9 százaléka e törvény nélkül is egyenlő bánásmódban részesíti a polgárait, és a területén lakó választókat, az ott lakó embereket nem diszkriminálja semmilyen körülmények között.
Nagyon meg fog nehezedni az önkormányzatok feladata, hiszen úgy néz ki, hogy igen sok konfliktusba kerülhetnek amiatt, hogy a törvényjavaslat végiggondolatlan jogfogalmakkal operál, és ezek a jogfogalmak bizonytalanok, erre egy-két példát a bizottsági ülésen is felhoztunk. Ilyen például a 11. §-ban írt előnyben részesítés kérdésköre. Feltettük a kérdést, hogy az önkormányzat a saját területén lakókat egyenlő feltételek mellett vajon előnyben részesítheti-e a más településről jövőkkel szemben vagy más településen lakókkal szemben.
(17.40)
Valószínűleg a válasz igen kell hogy legyen.
A 8. § q) pontjában találkozunk egy bizonytalan dologgal, ez a vagyoni helyzettel kapcsolatos diszkrimináció. Kérdezzük azt a vagyoni helyzettel kapcsolatosan, hogy a hajléktalanság vajon vagyoni helyzetnek minősül-e. Ugyanakkor ott van ezzel kapcsolatosan egy komoly kérdéskör, maga a kilakoltatás és az ezzel kapcsolatos, például a téli időszakra meghirdetett moratórium. A kilakoltatás önmagában a törvénybe ütközik akkor, amikor azt látjuk, hogy igenis ez megfélemlítéssel jár. Ellenséges, megalázó, megszégyenítő és támadó környezet kialakítását jelenti a jogos kilakoltatás, mondjuk, az önkormányzatok részéről.
További ilyen problémánk merült fel akkor is, amikor azt láttuk, hogy új közigazgatási szerv létesül. Én azt kérdezem a tárca képviselőjétől és az előterjesztő államtitkártól, hogy vajon ez a törvényjavaslat része-e a közigazgatási reformnak, vagy ez lesz a közigazgatási reform helyett, hiszen itt most egy új közigazgatási szervet állítanak majd föl külön hatáskörrel, amelynek természetesen a költségeit nem látjuk, a szükségességét sem látjuk. Ez a közigazgatási szerv egy egészen furcsa és azt hiszem, a mi jogrendszerünkben nem honos egyfokú eljárásban fog ítélkezni. Nagyrészt az önkormányzatokkal szemben fogja az elmarasztaló határozatait vagy ítéleteit meghozni, s ez ellen már csak bírósághoz lehet majd fordulni.
Ugyanakkor megnéztünk még egy-két példát a foglalkoztatás területét érintően. Magyarországon a törvény hatálybalépése után minden idegen nyelvű álláshirdetés törvénysértő. Se angolul, se németül, semmilyen idegen nyelven álláshirdetést feladni a jövőben nem lehet, mert önmagában véve majd a törvénynek ellent fog mondani, hiszen aki ezeken a nyelveken nem beszél, nem is szerez tudomást az állásról, tehát eleve diszkriminálva van.
A legnagyobb probléma a legslendriánabban megfogalmazott lakhatás kérdésével kapcsolatosan merült fel. Elmondtuk a kisebbségi véleményen lévők, hogy ha az önkormányzatok sanyarú helyzetükből kiindulóan olyan vagyongazdálkodási határozatot hoznak, hogy valamennyi bérlakást el kívánnak idegeníteni, hogy forrásaikat pótolják, lesznek olyan rétegek, akik nem tudják megvásárolni az önkormányzati bérlakásokat bentlakó bérlőként sem, pedig meg szeretnék. A vagyoni helyzet, a 8. § ezután belép ebbe az egész rendszerbe, és innentől kezdve az önkormányzatok egész vagyongazdálkodása diszkriminatív lesz.
Azt kérik a kisebbségi véleményen lévők, hogy a törvény mellett az önkormányzatok számára dolgozzanak ki olyan tájékoztatást, ami az ombudsman véleményét is magában foglalja, az IM véleményét is, amely segíti feloldani azokat a konfliktusokat, amelyek biztos, hogy be fognak következni, ha a törvény így lép életbe, ahogy most megfogalmazódott.
Köszönöm szépen. (Szórványos taps a Fidesz soraiban.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem