TÓTH ANDRÁS

Teljes szövegű keresés

TÓTH ANDRÁS
TÓTH ANDRÁS, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Államtitkár Úr! A jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól szóló T/6461. számú törvényjavaslattal gyakorlatilag újra terítékre kerül a jövedéki adóztatás kérdése; újra terítékre kerül, hiszen emlékezzünk, néhány hete csak, hogy az adótörvénycsomagban szintén foglalkoztunk a jövedékiadó-szabályozással.
Ahogy az államtitkár úr expozéjából hallottuk, az európai uniós jogharmonizáció tette szükségessé azt, hogy elénk kerüljön ez a javaslat.
(18.50)
Nem pusztán csak egy hatályos törvény módosításáról, hanem egy teljesen új törvényjavaslatról van szó, ami hatályos jogszabályra épül, azt módosító és kiegészítő szabályokkal egységes keretbe foglalva, új törvény elfogadását javasolja. Egyébként mint módszert ezt egyáltalán nem kifogásoljuk, ebben nincs félreértés közöttünk, mi nem kifogásoljuk azt, hogy ilyen formában kerül elénk ez a törvényjavaslat, megértjük azt, hogy a többszöri módosítás talán indokolttá teszi azt, hogy ilyen módozatot válasszon a kormányzat.
Viszont azzal, hogy ezt a módszert választja, tehát hogy teljesen új törvényjavaslat kerül elénk, meg is határozódik a Fidesz-Magyar Polgári Szövetség törvényjavaslathoz való viszonya is. A jogharmonizációs célú módosító részeket többé-kevésbé apróbb módosításokkal támogathatónak tartjuk, ellenben a törvényjavaslat tartalmaz olyan rendelkezéseket is, amelyek a jelenleg hatályos, illetve a január 1-jén hatályba lépő törvényben is szerepelnek. Ezekben a kérdésekben a Fidesz igyekszik következetes magatartást tanúsítani: mint ahogy néhány héttel ezelőtt az adótörvénycsomag vitája során, úgy jelen törvényjavaslat kapcsán sem tudjuk támogatni a drasztikus mértékben megemelt adótételek szabályozását. Nekünk meggyőződésünk, hogy az általános és a részletes vita során újra le fog zajlani az a vita, ami az adótörvénycsomag vitája során már a jövedéki adót illetően lezajlott.
A törvény szövegével kapcsolatosan: a törvényjavaslat a közösségi jogszabályok alapján pontosított fogalommeghatározásokat tartalmaz. Rögzíti a területi hatályt, ami a Magyar Köztársaság, beleértve a vámszabad- és tranzitterületeket is. Tisztázza a személyi hatályt, hatásköri, illetékességi szabályokat állapít meg. Szól az adókötelezettség keletkezése, illetve az adófelfüggesztés lehetőségének definiálásáról is.
Tisztelt Országgyűlés! A csatlakozás következtében a törvényjavaslat eltérő szabályokat fogalmaz meg az uniós tagállamokból, illetve az úgynevezett harmadik országból történő árubehozatalra, gyakorlatilag egy önálló fejezet, a 18-33. §-ok foglalkoznak a jövedéki termékek Unión belüli forgalmában érvényesülő adózási és eljárási szabályokkal. Ezek a szabályok, mint már említettem, közösségi jogszabályokra épülnek, megengedőbb előírásokat tartalmaznak.
A második rész az egyes konkrét jövedéki termékkörök adóztatásával összefüggő szabályokat tartalmazza.
Az ásványolaj termékkör meghatározásában a teljes jogharmonizációhoz szükséges új rendelkezéseket tartalmazza a törvényjavaslat. A törvényjavaslat szűkíti a jelenlegi szabályozáshoz képest az ásványolajként definiált termékkört. A termékek beazonosítására a 2002. január 1-jén hatályos vámtarifaszámokat használja. A törvényjavaslatban bevezetésre kerül az ellenőrzött ásványolaj-termék fogalma. Ebbe a körbe olyan termékek tartoznak, amelyek eredeti rendeltetésük alapján nem minősülnek sem üzemanyagnak, sem tüzelő-, illetve fűtőanyagnak, de tulajdonságuknál fogva ilyen anyagként felhasználhatók vagy abba bekeverhetők, tehát ezek kiemelt szabályozása indokolt.
A törvényjavaslat sajátos magyarországi szabályként bevezeti a megfigyelt termék fogalmát is. Ezek olyan, a közösségi szabályok átvételét követően a jövedéki körből kikerülő termékek, amelyek magas ásványolaj- és alkoholtartalmuk miatt a tapasztalatok szerint fokozottan alkalmasak a visszaélésekre. Ezen visszaélések visszaszorítása érdekében támogatjuk a szabályozásnak ezt a részét.
A közösségi szabályokat átvéve a továbbiakban jövedéki adós termék lesz a nem közúti motorikus célú - jellemzően a targoncákban használt - cseppfolyós gáz nulla adókulccsal, illetve egy minimális adótételt kap az eddig nulla adókulcsú fűtőolaj is. Ezek szerény mértékű, de szigorító intézkedések.
Tisztelt Országgyűlés! Az alkoholtermékek esetében változik a bérfőzető fogalma, illetve az adó megállapításának alapja is: az adómérték a hektoliterben mért tiszta szesz mennyiségére kerül megállapításra az eddig alkalmazott hektoliterfok-mennyiséghez képest.
A januártól hatályos emelkedéshez képest újra növekszik a bérfőzési szeszadó kedvezményes mértéke, azzal az indokkal, hogy az nem lehet kevesebb, mint a normál adótétel 50 százaléka. Persze, a kormány ezen kritérium teljesítésének csak egyetlen módját tudja elképzelni: az adóemelést. Ezzel szemben mi azt javasoljuk, hogy a normál adótétel csökkenjen olyan mértékig, hogy biztosítható legyen az az előírás, ami az uniós csatlakozás miatt szükséges. Annak az adótételnek a csökkentését javasoljuk, amelynek elfogadását néhány héttel ezelőtt szintén nem tartottuk támogathatónak.
Problémásnak látjuk emellett azt is, hogy a kedvezményes adótétel alkalmazhatóságának mennyisége is csökken, továbbá az év közben életbe lépő módosítás következtében gondok lehetnek vagy gondok lesznek a mennyiségi korlátok alkalmazhatóságával is.
Ismét terítékre kerül a bor mint jövedéki termék. Egységessé válik az adó mértéke a szőlőborra és egyéb borokra, ezután nem literre, hanem hektoliterre lesz megállapítva az adó mértéke.
Továbbra sem tartjuk elfogadhatónak a megállapított adómértéket. Meggyőződésünk, hogy a bornak továbbra is jövedéki terméknek kell maradnia, hiszen a borhamisításnak így tudjuk elejét venni, viszont indokoltnak tartjuk a nulla adókulcs alkalmazásának bevezetését. Meggyőződésünk, hogy a bor jövedéki adójának alkalmazott mértéke számottevően nem javít az állami költségvetés pozícióin, de az elvont összeg nagyon hiányzik az ágazatból. Javasoljuk, hogy ezt az összeget hagyjuk a borászoknál, segítsük piacra jutásukat, gazdaságuk megerősítését.
Fontosnak tartjuk annak vizsgálatát is, hogy milyen hatással lesz a kisebb szőlőtermelőkre az a rendelkezés, miszerint megszűnik az adóraktárban a természetes személy részére előállított bor legfeljebb évi ezer literre alkalmazható adómentessége.
(Az elnöki széket dr. Szájer József, az Országgyűlés alelnöke foglalja el.)
Tisztelt Országgyűlés! Szeretnénk, ha a parlament ismételten átgondolná a dohánytermékek jövedéki adójának szabályozását. Elfogadhatatlannak tartjuk, hogy a legutóbb néhány hete elfogadott drasztikus adóemelésnek egyetlen indítéka a költségvetés bevételeinek megalapozása volt. Indokolhatta volna ezt az is, hogy az így megnövekvő adóbevételeket fordítsuk az egészségügyre, a megelőzésre, ekkor még talán mi is támogattuk volna a lényegesen magasabb adótartalmat. De a költségvetési vitából egyértelműen kiderül, hogy nem erről van szó, ezek a többletadók egyáltalán nem kerülnek visszaforgatásra az egészségügybe, ezek a bevételek felélésre kerülnek.
Az állam mérhetetlen mohósága azonban visszájára is fordulhat. Már látszanak a feketegazdaság növekedésének jelei, egyre gyakrabban bukkannak fel adózatlan csempészcigaretták, és ez ellen a megnövekvő büntetési tételek sem fognak segítséget adni. Nem is beszélve arról, hogy mi lesz a magyar dohánytermelőkkel, akiknek közel egyharmada történetesen az én választókerületemben él.
Tisztelt Országgyűlés! Kicsit késett a törvényjavaslat, hiszen öt hónap múlva már az új közösségi jognak megfelelő szabályokat kell alkalmaznunk, a felkészülésre nincs sok időnk, addig az új intézményrendszernek is ki kell épülnie. De korán is került elénk a téma, hiszen így még gyakorlati példán nem tudjuk szemléltetni, bemutatni, hogy a januártól érvényes, drasztikusan megnövekedő adótételek milyen mértékben gerjesztik majd a feketegazdaságot. Utóbbi szempontból talán szerencsés, hogy új törvényjavaslattal van dolgunk, hiszen így az adóemelést is felül tudjuk vizsgálni, újra tudjuk értékelni.
Tisztelt Országgyűlés! A Fidesz képviselőcsoportja támogatja a jogharmonizációs célú törvénymódosítást, ugyanakkor a januártól alkalmazásra kerülő adómértékeket elfogadhatatlannak tartjuk, kérjük, gondoljuk együtt újra ezeket.
Köszönöm figyelmüket. (Taps az ellenzéki padsorokból.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem