DR. PERSÁNYI MIKLÓS

Teljes szövegű keresés

DR. PERSÁNYI MIKLÓS
DR. PERSÁNYI MIKLÓS környezetvédelmi és vízügyi miniszter, a napirendi pont előadója: Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Országgyűlés! Az önök előtt lévő törvényjavaslat négy törvény módosítására vonatkozó rendelkezéseket tartalmaz. Két törvényt, a környezetvédelemről, valamint a vízgazdálkodásról szólót az európai közösségi joganyaggal kapcsolatos jogharmonizáció érdekében pontosít, kettőt pedig - ez a hulladékgazdálkodásról szóló és az úgynevezett levéltári törvény - a belső jogharmonizáció céljából.
A környezetvédelmi és vízgazdálkodási törvényt az Országgyűlés 1995-ben alkotta meg, az EU tagállamai hasonló tárgyú törvényeinek figyelembevételével. Hatálybalépésük után a közösségi jog fejlődésében is új korszak kezdődött. Ekkor készült el a vízkeretirányelv, amely 2000 végén lépett életbe.
Az irányelv végrehajtásának határideje a tagállamok számára 2003. december 22-e. Magyarország a csatlakozási tárgyalások során azt vállalta, hogy a keretirányelv végrehajtását a tagállamokkal azonos időre teljesíti. A keretirányelv alapvető célkitűzése, hogy a vizek 2015 végén jó ökológiai állapotúak legyenek. Ennek érdekében intézkedési programokat kell megfogalmazni és végrehajtani. Az intézkedéseknek a vizek állapotára gyakorolt hatását folyamatosan kell ellenőrizni mérő-, megfigyelőrendszerek segítségével.
A kiépítendő monitoringrendszerre alapozott állapotértékelést, a környezeti célkitűzéseket, az intézkedési programokat és azok várható hatását a vízgyűjtő-gazdálkodási tervben kell bemutatni. A keretirányelv egyes előírásait a vízügyi és környezetvédelmi jogszabályalkotásban már eddig is érvényesítettük, egyes elemei azonban eddig még hiányoztak. Ez a jelen törvényjavaslat ezek pótlását célozza.
Tisztelt Ház! A környezetvédelmi törvény módosításának lényege, hogy a vizek védelmére vonatkozó szabályok kiegészülnek a keretirányelvben lévő környezeti célkitűzésekkel. Tehát ezek - ahogy az előbb mondtam - a vizek jó állapotának megőrzését, illetve elérését írják elő.
A keretirányelv előírásainak többsége kormányrendeleti szinten épül be a hazai joganyagba. A törvényjavaslat kimondja viszont, hogy a vizek védelme kiterjed az úgynevezett védett területekre, amelyek a vízi, víz közeli, valamint felszín alatti víztől jelentősen függő szárazföldi ökoszisztémák jó állapotának megtartása érdekében fontosak.
A javaslat a vízgazdálkodásról szóló törvénybe beemeli a keretirányelvnek az ésszerű vízhasználatok kialakítására és fenntartására vonatkozó alapvető előírásait. Ennek megfelelően bekerül az állami feladatok körébe a vízkészletek védelmét és fenntartható használatát szolgáló árpolitika, a jó állapot elérését szolgáló intézkedési programok kialakítása, továbbá a vízgyűjtő-gazdálkodási terv készítése.
A vízgazdálkodásról szóló törvény kiegészül olyan előírásokkal, amelyek a vizek állapotának értékelésére, az emberi beavatkozások hatásának, gazdasági szempontjainak elemzésére vonatkoznak. A törvényjavaslat alapján a magyar jogban is érvényesülni fog a keretirányelvnek a költségmegtérülésre vonatkozó alapelve.
Külön kiemelem egy másik irányelv, az emberi fogyasztásra igénybe vett vizek minőségéről szóló közösségi irányelv harmonizációját. Nincs lehetőség arra, hogy az ebben biztosított felkészülési idő kezdő időpontját a csatlakozás időpontjától számítsuk, mivel az átmeneti mentességet kívánna és jelentene. Miután ilyen mentességi igényt az ország nem jelentett be, az irányelvben előírtak végrehajtása érdekében a szükséges intézkedéseket, szabályozást el kell végezni.
Tisztelt Ház! Az uniós jogharmonizációs módosítások mellett a gyakorlati jogalkalmazás tapasztalatai alapján módosítani kell a hulladékgazdálkodásról szóló törvényt is. Ezt a törvényt 2000. május 23-án fogadta el az Országgyűlés. Azóta a jogszabály pontosításának, illetve módosításának igénye két vonatkozásban is felmerült. Egyrészt szükségesnek tartunk egy felhatalmazást, hogy a települési önkormányzat rendeletben állapíthassa meg a közszolgáltatással összefüggő személyes adatok körét, illetve az adatok kezelésére vonatkozó felhatalmazást. Másrészt fontosnak ítéljük, hogy több környezetvédelmi felügyelőség illetékességi területét érintő hatósági ügyben az eljáró környezetvédelmi felügyelőséget a Környezet- és Természetvédelmi Főfelügyelőség jelölje ki.
Az adatvédelmi törvény értelmében személyes adat akkor kezelhető, ha ahhoz az érintett hozzájárul, vagy azt a törvény, vagy törvény felhatalmazása alapján helyi önkormányzat rendelete elrendeli. Esetünkben az szükséges, hogy az önkormányzat rendeletben feljogosíthassa a közszolgáltatót személyes adatok kezelésére.
Ami a több felügyelőség területét érintő ügyeket illeti, jelenleg első fokon a Környezet- és Természetvédelmi Főfelügyelőség jár el. A módosítással az ügyfélcentrikusabb hatósági ügyintézés érdekében lehetővé válik, hogy egy kijelölt környezetvédelmi felügyelőség járjon el, ezzel tehermentesítve a főfelügyelőséget.
A javaslatban szereplő negyedik törvény, az úgynevezett levéltári törvény módosítása a környezetvédelmi és vízügyi ágazat kormányzati összevonásához kapcsolódik. A levéltári feladatok átgondolását különösen a környezetvédelmi levéltári anyagoknál 2003-tól előállott új helyzet tette időszerűvé. Most kerülnek a környezetvédelmi felügyelőségek és nemzeti parkok abba a helyzetbe, hogy alakuláskori iratanyagaik levéltári érettségűvé válnak. Ezek elhelyezése, folyamatos karbantartása, feldolgozása gondot jelenthet számukra.
A levéltári törvény értelmében a megyehatárokhoz igazodó területi szervek iratait a megyei levéltáraknak kell átvenni. A felügyelőségek és nemzetipark-igazgatóságok működési területe azonban nem esik egybe a megyehatárokkal, ezért indokolt, hogy anyagaikat - hasonlóan a vízügyi igazgatóságokhoz - a vízügyi levéltár, illetve a környezetvédelmi és vízügyi levéltár vegye át.
Tisztelt Országgyűlés! A törvényjavaslat figyelembe veszi az uniós csatlakozásból adódó követelményeket, ezzel egyidejűleg a közösségi jognak megfelelő korszerű hazai szabályozás kialakítását is szolgálja. Ezért kérem a tisztelt Házat, hogy a törvényjavaslatot szíveskedjenek megvitatni.
Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)
(20.20)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem