KOVÁCS KÁLMÁN

Teljes szövegű keresés

KOVÁCS KÁLMÁN
KOVÁCS KÁLMÁN informatikai és hírközlési miniszter: Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Az elektronikus hírközlésről szóló törvényjavaslatra nemcsak tárcánk, hanem az ágazat szereplői is nagy várakozással tekintenek. Csak emlékeztetni szeretném a tisztelt Házat arra, hogy a törvényjavaslat kidolgozásakor négy szakmapolitikai célt tűztünk magunk elé. Elsőként az volt a célunk, hogy a 2001-ben megalkotott hírközlési törvény kétéves működése során összegyűlt tapasztalatok alapján megszüntessük a szabályozásnak a piaci kudarchoz vezető hiányosságait. Másodikként meg akartuk erősíteni a fogyasztóvédelmi garanciákat. Harmadikként az internetpenetráció gyorsabb hazai növekedését kívánjuk elősegíteni; és végül, de nem utolsósorban az ágazati törvényt harmonizálni kívántuk az Európai Unióval, az Uniónak ez év nyarán végrehajtott ágazati reformja szabályrendszerével.
A törvényjavaslat szabályai lényegesen jobbá teszik az előfizetők és az alternatív szolgáltatók piaci pozícióját, és megteremtik a jogszabályi feltételeit annak, hogy a hazai internethasználat megközelítse az európai átlagot.
Az új törvény a fogyasztók számára a következő területeken hoz érzékelhető javulást. A módosító indítványok révén, azok segítségével is megerősödik a fogyasztó szerződéskötési pozíciója, szemben azzal, hogy jelenleg a fogyasztó sok esetben kiszolgáltatott helyzetben van a szolgáltatókkal szemben. A jövőben elektronikus formában mindenki, nyomtatott formában pedig az egyéni előfizetők ingyenesen kérhetnek havi tételes számlamellékletet, szemben a jelenlegi helyzettel, amikor is nem tudják, nem áll rendelkezésükre, hogy ellenőrizzék a kiszámlázott díjat.
Bevezeti a törvény a hírközlési fogyasztói jogok képviselőinek intézményét, amely a fogyasztói panaszok kezeléséhez jogosítványokat kap, szemben a jelenlegi gyakorlattal, amely ezen a területen nem nyújt fogyasztóvédelmet. A helyi hívások viszonylatában bevezeti a közvetítőválasztás vagy más szóval szolgáltatóválasztás lehetőségét, míg jelenleg a fogyasztó helyi hívásainak bonyolításához kénytelen a monopolszolgáltatót igénybe venni. 2004. január 1-jétől a vezetékes, május 1-jétől pedig a mobilszolgáltatás területén a hívószámok a szolgáltatóválasztás esetén is fokozatosan megőrizhetők lesznek.
Végül a szociálisan rászorulók számára a költségvetésből támogatást nyújt az egyetemes elektronikus hírközlési szolgáltatás igénybevételéhez, biztosítva ezzel azt, hogy még a legszegényebb állampolgárok is megtarthassák telefonelőfizetésüket.
A hírközlési törvényjavaslat az alternatív, illetve újonnan piacra lépő szolgáltatókat is támogatja, elsősorban a hazai kis- és középméretű szolgáltatók megerősödése és további tőkebefektetés érdekében. Az előnyös változások közül néhányat emelnék ki.
A jelentős piaci erővel rendelkező monopolszolgáltatók számára a továbbiakban a jövőben megtiltja az árprés alkalmazását, mert ez az a módszer, amivel kiszorították a belépni kívánókat az elmúlt időszakban azáltal, hogy nem hagytak megfelelő árrést a nagykereskedelmi és a kiskereskedelmi szolgáltatások árai között. A törvényjavaslat az egyetemes szolgáltatás finanszírozásában is figyelemmel van az alternatívok panaszaira, és a szolgáltatásfizetési kötelezettséget egyrészt maximálja, másrészt rendszerét az Európai Unióval konform módon alakítjuk. Az új piacra lépők két évig mentesülnek az egyetemes szolgáltatással összefüggő terhek viselésétől.
A törvényjavaslat bevezeti az új számviteli szétválasztási kötelezettséget, hogy a keresztfinanszírozások végre megszűnjenek, és a monopolszolgáltatók költségkimutatása átlátható legyen. Részletes költségszámítási módszertanok kialakításával és erős hatósággal megteremtődnek a magas összekapcsolási árak visszaszorításának feltételei, és ilyen módon az uniós árakhoz való hazai összekapcsolási díj jelentős csökkentést eredményez majd. A törvényjavaslat bevezeti a jogszabályok betartásának kikényszerítéséhez szükséges megfelelő eszközrendszert, többek között a büntetési tételek sokszorosra emelésének lehetőségét.
Az új hírközlési törvényjavaslat az internet elterjedésére speciális jogszabályi kereteket teremt, többek között kötelezi a monopolhelyzetben lévő szolgáltatókat széles sávú nagykereskedelmi ajánlatok kialakítására, ezzel gyorsítva a hazai széles sávú internet elterjedését.
(18.10)
Bevezeti az átalánydíjas internet kereskedelmi szolgáltatást, amely lehetővé teszi, hogy majd azok a felhasználók is korlátlanul internetezhessenek, akik olyan helyen élnek, ahol nincsenek meg a széles sávú internetelérés technológiai feltételei. Fenntartja a jelenlegi, úgynevezett díjmegosztásos rendszert, megteremtve és biztosítva az ingyenes internetszolgáltatók piaci megmaradását.
Tisztelt Képviselőtársaim! Hogy mennyire fontos ez a törvény, azt jelzi, hogy a javaslathoz közel 300 módosító indítvány érkezett, és ami ennél is fontosabb, ezek többsége nem valami ellen, hanem valamiért, valamilyen pozitív cél érdekében született. A kormány a javaslatok több mint egynegyedét támogatta, köztük ellenzékit és kormánypártit egyaránt. A benyújtott módosítások mintegy egyharmada foglalkozott az intézményrendszerrel és a hatósági eljárással azért, hogy a piacszabályozásban és a fogyasztók szempontjából kiszámítható és erős hatóság jöjjön létre. Hasonlóképpen támogattuk azokat a módosító indítványokat is, amelyek azt indítványozták, hogy a túlzott bürokrácia mérséklésével a piacra jutás egyszerűbbé váljon.
Végezetül meg kell említenem, hogy sajnálom, hogy a kábelhálózat bővítése területén a nagy áttörés nem történt meg. Célunk az volt, hogy az ország valamennyi településén megjelenjenek a kábelhálózatok. Ehhez sajátos módon Magyarországon a médiatörvényt kellene módosítani. A médiatörvény módosítása kétharmados jogszabály, tehát az ellenzék és a kormányoldal együttes akaratára lett volna szükség. Többszöri egyeztetés után végül felemás megoldásban állapodtunk meg, amely előrelépést jelent: a mostani, úgynevezett egyhatodos szabályról egy kétszer nagyobb teret nyit - egyharmados szabálynak is nevezhetjük a jövőben -, de nem lett teljes mértékű a nyitás. Úgy ítélem meg, az uniós csatlakozás előtt még vissza kell térnünk erre a kérdésre.
Tisztelt Képviselőtársaim! Bízom abban, hogy a törvényjavaslat jó működési feltételeket teremt a jövőben mind a szolgáltatók, mind a befektetők, mind a fogyasztók szempontjából. Itt ragadom meg az alkalmat, hogy megköszönjem a kijelölt bizottságok, mindenekelőtt az informatikai és távközlési bizottság munkáját és aktivitását, amellyel nagyon sok módosító indítvánnyal ezt a törvényjavaslatot jobbította, és egy európai színvonalú javaslattá érlelte.
Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem