SZABÓ GYÖRGY

Teljes szövegű keresés

SZABÓ GYÖRGY
SZABÓ GYÖRGY, a területfejlesztési bizottság előadója: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! A területfejlesztési bizottság meglehetősen hosszú és részletes vitát folytatott a zárszámadási törvényjavaslattal kapcsolatban, és azt állapítottuk meg, hogy területfejlesztési szempontból a 2001. évet pozitív és negatív folyamatok egyaránt jellemezték.
Pozitívumként az hangzott el - és ezzel kezdeném a bizottsági vélemény ismertetését -, hogy a területfejlesztésre fordítható helyi és központi források nagyságrendje jelentősen nőtt. Példának okáért kiemelésre került, hogy a területfejlesztési célelőirányzat összege 11 milliárd forintról 18 milliárd forintra nőtt, és általában is megállapítható, hogy a területfejlesztéssel összefüggő támogatási célprogramok nagyságrendje mintegy másfélszeres bővülést mutat az előző évhez képest, és összességében 375 milliárd forintot tesz ki.
Azt is pozitívumként tudtuk rögzíteni, hogy az önkormányzatok címzett és céltámogatási keretei is nőttek - nyilván ennek is fontos hatása van a területfejlesztésben -, így az önkormányzati fejlesztések nagyságrendje 191 milliárd forintról 245 milliárd forintra nőtt. Ebben szerepet játszott az is, hogy az önkormányzatok - megítélésünk szerint nagyon helyesen - a gázközművagyonnal kapcsolatos forrásaikat, amelyeket kaptak, beruházásokra fordították.
Ezenkívül azt is pozitívumként állapítottuk meg, hogy a gazdálkodás szabályszerűsége általában nőtt. Ez több olyan intézkedésnek köszönhető, amely kormányzati részről abban az évben született, és vitathatatlanul elősegítette ezt a pozitív folyamatot.
Ugyanakkor - és ez volt a bizottság véleményének markánsabb része - nagyon sok problémát is meg tudtunk fogalmazni, és istenigazából sajátos módon nem volt különbség a tekintetben, hogy a kritikák kormánypárti vagy ellenzéki oldalról fogalmazódtak-e meg. Csak kiemelten jelezném ezeket, a részletezés igénye nélkül.
Nagy gondot jelent, hogy a felhasználás általában lényegesen elmaradt a lehetőségektől. Százmilliárdos nagyságrendűek a maradványok, amiben több olyan folyamat játszott közre, ami egyértelműen negatív területfejlesztési szempontból, például az, hogy a kormány terveivel ellentétben a beruházások nagyságrendje nem 10-12 százalékkal, hanem mindössze 3,1 százalékkal nőtt. Ez azt is jelentette, hogy a versenyszféra felhalmozási lehetősége is drasztikusan csökkent, így pályázni is nehezebben tudtak. Ugyanez figyelhető meg az önkormányzati szférában. Az önrész, a saját források hiánya általánosságban jellemző. Különösen érinti ez a hátrányos helyzetű kistérségeket, és ez azt jelenti, hogy a források számukra sokszor szinte elérhetetlenek.
Rögzítenünk kellett, hogy évek óta visszatérő probléma és nagyon sok gondot okoz a pályázati rendszerek áttekinthetetlensége, átláthatatlansága. Sokszor egyazon beruházáshoz három-négy csatornán keresztül lehet pályázni, és ezek koordinációja a mai napig megoldatlan.
Azt is negatívumként kellett megállapítanunk, hogy 2001-ben az elmaradott régiók, megyék és kistérségek súlya csökkent a területfejlesztési célú támogatások között, és bár ennek van értelmes magyarázata - ezzel kapcsolatban a tükörrégiós programra utaltunk -, ez mégsem tekinthető pozitív folyamatnak.
Ami a leginkább markírozásra került - s ez meglehetősen szomorú, különösen azért, mert a források bővülése, mint már utaltam rá, egyértelmű volt -, hogy 2001-ben a térségi különbségek nemhogy csökkentek volna az elmaradottabb és a fejlettebb régiók és kistérségek között, hanem egyértelműen és markánsan tovább növekedtek. Ez egyszerűen elfogadhatatlan, és ebből adódik olyan következtetés, amely a bizottság részéről is megfogalmazódott, és amely részben arra utal, hogy az elkövetkezendő időszakban a kormányzatnak sokkal markánsabb eszközöket kell alkalmazni, ha a hátrányos helyzetű térségek sorsán javítani akar, ideértve azt is, hogy kistérségi szinten is szükség van a saját erő jelenleg hiányzó nagyságrendjének a pótlására. Fel kell számolni a jelenleg még létező koordinálatlanságot. Ennek egyik igen erőteljes eszköze lehet - s ezt mindenkinek nyomatékosan ajánljuk a figyelmébe - a decentralizációs folyamat elindítása és erősítése.
Összességében az volt a vélemény, hogy a folyamatok ellentmondásosak, bővültek a források, de a maradványok is és a területi különbségek is növekedtek. Ezzel együtt úgy ítéltük meg, hogy a beszámoló valós folyamatokat mutat be, korrekten jelzi a gondokat és a problémákat, ezért a bizottság egyhangúlag általános vitára alkalmasnak találta az előterjesztést.
Köszönöm a figyelmüket. (Taps.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem